Adast Systems vyvíjí robotické řešení pro tankování. Do pěti let ho chce využít u LNG

Tuzemský výrobce čerpacích stojanů Adast Systems plánuje v horizontu tří až pěti let výrazně vstoupit do segmentu robotizovaného tankování. Aktuálně již vyvíjí a pro své interní procesy využívá robotické technologie, které plánuje uplatnit v segmentu LNG. Oproti běžným spalovacím motorům zde vidí výhodu především z hlediska uživatelské bezpečnosti i jasně specifikovaného druhu média.

Přední výrobce stojanů pro čerpací stanice Adast Systems chce vstoupit do odvětví robotizovaného tankování. Zaměřit se plánuje primárně na segment LNG. „Aktuálně již testujeme a využíváme k řešení této problematiky roboty FANUC, a to v prvé řadě pro interní technologie. Do budoucna se chceme zaměřit zejména na technologii zkapalněného zemního plynu. Ta je brána jako zelená budoucnost, hlavním přínosem robotizace tankování u tohoto řešení je skutečnost, že pistole či armatura má teplotu okolo -170°C. Pro ruční tankování to představuje značnou komplikaci z hlediska uživatelské bezpečnosti, proto se chceme ubírat hlavně tímto směrem,“ řekl obchodní ředitel společnosti Adast Systems Daniel Struž.

 Podle něj je využití robotického systému tankování u LNG výrazně smysluplnější než u standardních ropných produktů jako benzin či diesel. Robotické technologie u nich sice již dnes zvládnou plnohodnotně nahradit uživatele a umožnit mu vyšší komfort bez ušpinění rukou, potřísnění oděvu či inhalace benzinových par, velkou překážkou je ale ekonomická stránka. „Řešení je v těchto případech nerentabilní a nepřináší této oblasti téměř žádný přínos. Náklady na robotický automat, energie či servis se totiž musí zohlednit do ceny pohonných hmot,“ doplnil Struž.

Řešení pro přepravní infrastrukturu

Ačkoliv i robotické tankování LNG by znamenalo velkou hardwarovou náročnost, ať už z hlediska nákladů či technologie, ve finále podle zástupců Adast Systems převažují výhody. Na prvním místě je již zmíněná bezpečnost. Kvůli teplotě pistole by totiž mohl mít člověk značný problém s její manipulací a následným připojením k vozidlu. „Nasazení robotických automatů je možné i na přepravní infrastrukturu, kde se ze zásobníků či tankerů LNG s poměrně velkou četností plní cisternové vozy,“ sdělil Daniel Struž s tím, že plnící armatury by v takovém případě byly definovány. Nebyla by tak možná volba různého média jako u benzinu a dieselu, a problém tohoto rázu by odpadl.

Adast Systems plánuje robotické řešení pro LNG uvést na trh v horizontu 3-5 let. „Za tuto dobu budeme mít dostatečné množství informací a praxe pro uvedení. Za stejný časový úsek odhadujeme, že dojde k rozmachu instalace u robotizace v oblasti čerpacích stanic,“ řekl Struž.

Databáze vozidel i debata o emisích

Podle obchodního ředitele Adast Systems je z hlediska robotizace tankování standardních paliv velkým problémem také databáze vozidel, které může tankovací robot obsluhovat. Na danou značku a typovou řadu osobních vozů totiž musí být naprogramovaný obslužný software. Robot zároveň musí zvládnout detekci vozidla pomocí senzoriky, kde se stanoví umístění či oblast krytu nádrže. „Tankovací otvory mají u jednotlivých typů vozidel různé typy a provedení. Vznik databáze je tak nezbytný, zároveň je třeba uvést, že tankování pomocí robota je pomalejší,“ přiblížil další překážky Daniel Struž.

Jako určitý limit pro rozvoj tohoto odvětví považuje aktuální debatu týkající se snižování emisí, která zastiňuje další témata v oblasti pohonných hmot. „U benzinu a nafty je velmi pravděpodobné, že bude diskurzu dominovat až do roku 2035, kdy by měla skončit výroba vozů se spalovacími motory. Segment LNG, který je vnímán jako jedna z možných alternativ, je inovacím z hlediska tankování více otevřený, i to je tedy důvod, proč se na robotizaci u tohoto média chceme zaměřit primárně,“ uzavřel Daniel Struž.

 

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Výjimečné partnerství: Závodní tým formule 1 se bude nově jmenovat Scuderia Ferrari HP

Výjimečné partnerství: Závodní tým...

Globální spolupráce dvou předních značek HP a Ferrari zahrnuje společný závazek k inovacím, výkonu a důvěře. Logo HP se na formulích objeví již v nadcházejícím závodě F1 v Miami....

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Jozef Kabaň se podepíše pod design nových MG

Jozef Kabaň se podepíše pod design...

Slovenská designová star Jozef Kabaň má novou práci. Světoznámý automobilový tvůrce se stal 22. dubna 2024 oficiálně novým členem rodiny MG na pozici Vice President of Global Design Center....

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Štafl slavil triumf na historické Vltavě

Štafl slavil triumf na historické Vltavě

Posádka týmu ACCR Racing21 Vojtěch Štajf a Veronika Havelková předvedla s vozem Toyota Celica GT-Four na trati 32. ročníku Historic Vltava Rallye o uplynulém víkendu brilantní jízdu, suverénně...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Francouzské otevření nové sezony

Francouzské otevření nové sezony

Tým Rabbit Czech Racing otevřel letošní sezónu prvním podnikem mezinárodního seriálu FIA International Hill Climb Cup ve francouzském St Jean du Gard. Jezdec Adam Králík obsadil na této trati...

Volvo bude mít díky bioplynu první...

Volvácký výrobní závod v čínském Tchaj-čou přechází na bioplyn, díky čemuž se stává první klimaticky neutrální továrnou v Číně značky. Využívání bioplynu namísto zemního plynu...