Adaptivní světlomety Audi A8 výrazně zvyšují osvětlení bokem ležících míst a usnadňují couvání v noci.

A koncová světla tvořená LED diodami rychleji informují vzadu jedoucí řidiče

Luxusní limuzína Audi A8 je dokonalým důkazem pravdivosti sloganu značky Audi „Náskok díky technice“. Jedním z inovativních prvků v konstrukci tohoto výjimečného vozu jsou v mnoha ohledech unikátní adaptivní světlomety.


Adaptivní světlomety Audi A8 výrazně zvyšují osvětlení bokem ležících míst a usnadňují couvání v noci.
Adaptivní světlomety Audi A8 výrazně zvyšují osvětlení bokem ležících míst a usnadňují couvání v noci.

Adaptivní světlomety modelu Audi A8 zásadně zvyšují bezpečnost nočních jízd tím, že při odbočování eliminují neosvětlená místa v dráze vozu. U konvenčních světlometů zůstávají tato bokem ležící místa při odbočování neosvětlená a řidič tak vjíždí do křižovatek vlastně naslepo. Právě v neosvětlených místech se ale může skrývat zaparkovaný automobil, chodec v tmavém oblečení nebo jiná překážka.

Adaptivní světlomety limuzíny Audi A8, které jsou vylepšenou verzí světlometů Xenon Plus, osvětlují i bokem ležící místa křižovatek. V tělese světlometů Xenon Plus je mezi čočkami dálkových a tlumených světel ještě jedna žárovka – halogenová výbojka o výkonu 35 W. Řídicí jednotka adaptivních světel neustále vyhodnocuje rychlost jízdy, natočení volantu a monitoruje funkci směrových světel a podle těchto informací dává pokyn k aktivaci přídavného světla, které dokáže osvětlit místa uvnitř oblouku, která by jinak zůstala ponořená ve tmě. Přídavné adaptivní světlo se aktivuje po zapnutí směrových světel jen při jízdě s tlumenými světly rychlostí do 70 km/h.


Tlumené světlo s podporou adaptivního světlometu ozařuje plochu tvořící asi devadesátistupňovou výseč s osou ve směru jízdy, takže řidič může i při odbočování „za roh“ rychleji reagovat na případné překážky. V závislosti na rychlosti jízdy se plynule mění i intenzita světelného paprsku, takže oči řidiče neunavují nepříjemné skoky v intenzitě osvětlení.


Světlomety Xenon Plus jsou samozřejmě vybaveny systémem dynamické regulace světelného paprsku, díky kterému se nastavení světla nemění ani se zatížením vozu, ani při akceleraci nebo brždění. Řidič má tak stále optimálně osvětlenou jízdní dráhu a protijedoucím řidičům nehrozí oslnění.


Adaptivní světla pomáhají řidiči i při parkování – obě se totiž rozzáří i po zařazení zpětného chodu, takže při couvání jsou mnohem lépe osvětleny prostory kolem přední části vozu, čímž se usnadňuje periferní vidění řidiče.


Technicky zajímavá jsou i zadní skupinová světla limuzíny Audi A8. Obrysová, směrová i brzdová světla jsou totiž tvořena seskupením LED diod. Toto řešení uvolňuje ruce designérům, protože světla z LED diod při stejné funkčnosti zabírají méně místa. Výhodou je také jejich delší životnost – například směrová světla modelu Audi A8 nevyžadují žádnou údržbu po celou dobu životnosti vozu. Nejcennější je ovšem rychlejší aktivace osvětlení – zatímco konvenční žárovka potřebuje pro plné rozzáření asi 200 milisekund, LED diody se naplno rozsvítí během jediné milisekundy. V hustém provozu je toto na pohled nepatrné zkrácení aktivace světel velmi cenné, protože řidiči vzadu jedoucích vozů jsou rychleji informováni o záměrech řidiče před nimi jedoucího Audi A8 a mají více času na reakci.

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Japonci odhalili nové Suzuki Swift

Japonci odhalili nové Suzuki Swift

Z hračky na čtyřech se stává ještě větší hi-tech hračka. Po řadě průběžných vylepšení přijíždí Suzuki Swift v modernizovaném provedení. Má ještě výraznější design, bohatší...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Symbio otevírá gigafactory SymphonHy, největší závod na výrobu vodíkových palivových článků v Evropě

Symbio otevírá gigafactory SymphonHy,...

Symbio, společný podnik, který stejným dílem vlastní Forvia, Michelin a Stellantis, slavnostně otevřel SymphonHy, svou první gigafactory a současně centrum technologického a průmyslového...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta -

SEAT nainstaluje 39 000 solárních panelů. Ztrojnásobí kapacitu vlastní výroby z OZE Společnost SEAT S.A. ztrojnásobí kapacitu vlastní výroby elektrické energie z obnovitelných zdrojů...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Dostavba Pražského okruhu už měla být dávno hotová, myslí si 88 % respondentů

Dostavba Pražského okruhu už měla být...

Dostavba Pražského okruhu vstoupila do další fáze. Projekt čeká na posouzení dokumentace EIA Ministerstvem životního prostředí. Podle většiny Pražanů a Středočechů už měl být okruh ale...

Jak nejlépe vozit lyže a snowboard v autě

Před jízdou na hory je nutné vědět, jak poskládat lyže, snowboard a další vybavení do auta. Nejpohodlnější variantou je střešní box, kam se vejde nejen několik párů lyží či snowboard,...