Úzce zaměřené obory jsou slučovány do širších celků tak, aby jejich absolventi měli v budoucnu větší šance uplatnit se na trhu práce. Zaměstnavatelé v automobilovém průmyslu změny vítají.
Změny na úrovni středního školství se týkají také technických oborů, o jejichž absolventy mají dlouhodobě zájem firmy v automobilovém průmyslu. Jedná se především o skupiny oborů Strojírenství a Elektrotechnika.
U oborů zakončených výučním listem se k nejvýznamnějším novinkám řadí tyto: obor Zámečník je přejmenován na Strojní mechanik, obor Automechanik je přejmenován na Mechanik opravář motorových vozidel, obor Elektrikář – slaboproud je začleněn do oboru Elektrikář, obor Mechanik elektronických zařízení je začleněn do oboru Elektromechanik pro zařízení a přístroje. Maturitní obory Slaboproudá i silnoproudá elektrotechnika jsou zařazeny do jednoho oboru Elektrotechnika. V letošním roce probíhá první vlna změn u oborů, jejichž rámcové vzdělávací programy již byly schváleny. Další fáze reformy středoškolských oborů proběhne v letech 2010 a 2011.
Ing. Antonín Šípek ze Sdružení automobilového průmyslu hodnotí probíhající změny pozitivně: „Firmy v automobilovém průmyslu budou nadále potřebovat kvalifikované pracovníky. V budoucnosti bude kladen velký důraz na jejich flexibilitu. To znamená, že dlouhodobě budou mít větší šance na uplatnění absolventi oborů s širším záběrem. Pro zaměstnavatele bude přehlednější, že na trhu práce budou absolventi jednoho oboru, například Strojírenství, nikoli sedmi různých oborů s úzkou specializací na určitou problematiku.“ Firmy v automobilovém průmyslu navíc úzce spolupracují se školami. Jsou proto informovány o probíhajících změnách a v některých případech se podílejí i na vytváření obsahu vzdělávání.
Sdružení AP podporuje studium technických oborů prostřednictvím projektu Auta nás baví, díky němuž vznikl internetový informační portál. Portál www.autanasbavi.cz je unikátní interaktivní mapou, jejímž prostřednictvím si zájemci velmi rychle a jednoduše vyberou obor i školu, kde lze obor studovat, a zároveň si vytipují i potenciální zaměstnavatele v regionu. V období od prosince 2008 do začátku března 2009 portál navštívilo 10 000 uživatelů internetu.