Jedna desetina ale odjíždí bez zákonem předepsané pojistky a riskuje tak vysoký postih. „Těmto zákazníkům dáváme podepsat prohlášení, že si jsou vědomi všech rizik. Snažíme se je přesvědčit i tím, že nabízíme povinné ručení od šesti hlavních pojišťoven za výhodnějších podmínek, než je na trhu obvyklé“ uvedl ředitel divize nákupu a finančních služeb AAA AUTO Ralph Howie.
„Vozů bez povinného ručení na tuzemských silnicích přibývá a v současnosti je jich nejméně 850 tisíc,“ připomněl Jakub Hradec, výkonný ředitel České kanceláře pojistitelů. Už za necelý měsíc, tedy od 1. ledna 2009, ale podle něj hrozí takovýmto nezodpovědným řidičům mnohem citelnější finanční sankce. „Za každý den, kdy nemají vozidlo pojištěno, zaplatí příspěvek do garančního fondu České kanceláře pojistitelů (ČKP). Sazba příspěvku se bude podle druhu vozidla pohybovat od 20 do 300 Kč denně. Příspěvek přitom nenahrazuje pojištění a pokud tedy bude nepojištěným vozidlem způsobena škoda, zaplatí ji, stejně jako tomu je nyní, osoba za tuto škodu odpovědná,“ zdůraznil Jakub Hradec.
Samostatnou kapitolou je pak havarijní pojištění. To je nepovinné a přímo v AAA AUTO si ho sjedná přibližně čtvrtina všech zákazníků. „I v této oblasti však dnes lidé stále více riskují a někdy si havarijně nepojistí ani vůz, u kterého splácejí úvěr nebo leasing,“ upozornil Ralph Howie.
Nejmenší zájem o havarijní pojištění podle něj projevují majitelé vozů Škoda a Renault. Naopak kupci vozů značky Volkswagen nebo Opel jsou si více vědomi rizika krádeže, nehody i dalších případných škod – a své vozy si havarijně pojišťují relativně nejčastěji. „Také u havarijního pojištění se vyplatí uzavřít pojistnou smlouvu přímo v autocentru, které má pro své klienty s pojišťovnami dojednány zajímavé podmínky,“ konstatoval Ralph Howie.