Příjezdová silnice do centra Zlína je lemována několika autosalony. Zlín jich tu na 100 000 obyvatel má 26. Ročně se tu přihlašuje 3000 až 3500 nových vozidel. Jedním z prosperujících prodejců je i šedomodrý pavilon firmy Samohýl MB a.s..
Navštívili jsme jejího majitele JUDr. Ing. Ladislava Samohýla, aby nám svou společnost představil. Hned na začátku však krotí náš optimismus: „Bylo tu šest velkých firem, z nichž minimálně čtyři začínají mít potíže. To se samozřejmě projevuje na obchodě.“
Možná i proto, že pan Samohýl začínal hodně brzo a vybudoval si rozsáhlou klientelu, se i přes nepříznivý vývoj v regionu blíží letos ke stému prodanému náklaďáku. Zákazníky si firma Samohýl MB hledá na celé Moravě, a tak různé pobočky společnosti najdeme v Uherském Hradišti – Kunovicích, Hodoníně, Kyjově a Valašském Meziříčí. Letos se prodej ve zlínském mercedesu přiblíží k hranici 300 vozidel, což je o něco méně než v předešlém roce, ale struktura se otočila ve prospěch užitkových a nákladních vozů. Svůj recept na úspěch i v tak složité době však podnikatel má: „Je to neustálý atak na zákazníka – nabídky dalších služeb včetně pojišťování, financování, poskytnutí náhradního vozidla a podobně. U více náklaďáků jsme akontaci přikryli směnkou, která se nám vrátí nyní na konci roku,“ říká majitel. „Zákazníci s vozy na začátku jezdili za naše peníze, ale bylo to jediné řešení, jak zákazníky přesvědčit, aby automobil koupili, začali vydělávat a splácet.“ Zatím se tato poměrně riziková politika společnosti vyplatila.
Další z výhod pro zákazníka je velmi těsná spolupráce s pojišťovnou 1. Česká servisní, která se specializuje na užitkové vozy a kamióny. Její hlavní přednost je v tom, že si sama likviduje nehody. Zákazník pouze nahlásí místo uložení vozu a okolnosti nehody a pojišťovna si do 24, maximálně 48 hodin vůz odváží, poskytuje rezervní vůz a podobně. Zákazník se nemusí o nic starat a ve stanovené lhůtě si pouze vyzvedne opravený vůz. Maximálně zaplatí spoluúčast.
Již obvyklou službou je výkup ojetých vozů, na které pak lze poskytnout speciální druh leasingu včetně pojištění. „Jsme tu schopni poskytovat leasing i na 20 let staré vozy,“ říká majitel. Všechny nabízené výhody ocenilo více zákazníků, především pak NH Trans, pomocí smluvních přepravců Pivovar Radegast, HP Tronic, nábytkářské firmy apod. Vývoj však pokračuje. „Ročně investujeme víc jak 30 mil. korun do technologie, zařízení a stavebních činností,“ říká Ladislav Samohýl. V březnu letošního roku skončila adaptace showroomu, ale již nyní se připravuje další provozovna. Po její dostavbě tu vyroste jeden z největších servisů na nákladní vozy v republice. Za jednu z nesplacených směnek navíc Ladislav Samohýl získal areál v Malenovicích o rozloze 4500 m2 se stavebním povolením a kompletním projektem. Příští rok by se tu mělo začít budovat nové reprezentativní sídlo Mercedes-Benz ve Zlíně. Zákazníci tu najdou rozšířený showroom, kde mimo osobních, sportovních a užitkových vozidel MB bude i místo pro zajímavé oldtimery, což by mohlo přitáhnout další návštěvníky.
Pro Mercedes-Benz pracuje 33 osob. Obchod nezná kompromisů, a tak majitel vyžaduje stoprocentní vlastnosti a stoprocentní chování. Během poslední doby obměnil pan Samohýl dvě třetiny firmy. Důvody: špatná výkonnost, soukromé zájmy, zcela neprůhledné chování. Nebyli schopni akceptovat náročné podmínky práce pro Mercedes-Benz. „Výdělky u nás jsou od 15 000 korun výše. Znamená to však, že v případě potřeby nezná pracovník osmihodinovou pracovní dobu, soboty ani neděle,“ vysvětluje Ladislav Samohýl. Na druhou stranu dokáže majitel pracovníky kdykoli uvolnit, pokud to potřebují. Veškeré snažení musí směřovat k jednomu cíli: Zákazník musí být spokojen.
Zákazník dokonce dostává soukromé telefonní číslo na majitele, samozřejmostí je nonstop telefonní služba. Navíc všichni zaměstnanci mají mobilní telefony, které nesmějí vypínat, někteří dokonce ani v noci. Budoucnost vidí pan Samohýl dobře. Obchod by měly rozhýbat užitkové a nákladní vozy. A co se týče osobních vozidel, slibuje si hodně od třídy S. Po jejím představení ve Zlíně tu nasbírali 16 objednávek právě na tuto novou vlajkovou loď.
převzato z Bohemia Intern – zima ’98
vychází zpravidla čtvrtletně a je k dispozici u dealerů Mercedes
Specializovaný servis a prodej vozů Mercedes Benz a AMG.
Servis, lakovna, klempírna, řešení pojistných událostí, financování Mercedes Benz a AMG.
KIA Czech za dobu své existence na českém trhu prodala téměř 70 000 vozů.
Kia Motors Corporation – výrobce kvalitních automobilů pro všechny mladé duchem.