„Důvodem toho, proč růst zájmu o diesely letos ztratil dynamiku, je výrazné zvýšení cen nafty, která by podle prognóz navíc měla zůstat dlouhodobě dražší než benzín,“ konstatoval Petr Vaněček, ředitel výkupu AAA AUTO.
Aktuální poměr v prodejích obou typů paliv činí 68 % ku 32 % ve prospěch benzínových motorů.
Pokud se podle něj vezmou v úvahu i mírně vyšší servisní náklady u dieselových motorů a také jejich větší citlivost na kvalitu paliva, je logické, že se dnes někteří motoristé vracejí zpátky k tradičnímu benzínovému pohonu.
„Cena stejných modelů s benzínovým a naftovým motorem se stále více vyrovnává a u některých značek je již prakticky stejná, ačkoliv u nových vozů bývají dieselové verze běžně o 50 až 80 tisíc Kč dražší,“ uvedl Petr Vaněček, ředitel výkupu AAA AUTO. Markantní je to podle něj třeba u japonských vozů, jejichž benzínové motory jsou vyhlášené svojí kvalitou. Zde už je někdy cena benzínových verzí shodná s naftovými, jejichž pořizovací cena byla o cca 10 až 15 % vyšší. Naopak třeba u Škody Octavia stále zůstává dražší motor 1,9 TDI. Je natolik oblíbený, že ve srovnání s benzínovou verzí 1,6i zvyšuje cenu vozu nejméně o 20 tisíc Kč.
„Dieselový motor se i přes zvýšenou cenu nafty vyplatí díky nižší spotřebě těm řidičům, kteří ročně najedou alespoň 30 nebo 40 tisíc kilometrů. Ti ostatní by měli výběr motoru důkladně zvážit,“ upozornil Petr Vaněček.