Rychlá kola mu učarovala

Burácející motory, čilý rej mechaniků, napětí a nervozita jezdců… tak zpravidla vypadá atmosféra depa při závodech na okruhu. Ve čtvrtek 29. října 1998 vládla však, i přes déšť a zimu, na brněnském okruhu dobrá nálada a pohoda. Okruh a jezdci se totiž loučili se sezónou. Podívat, popovídat si a taky se svézt přišli kamarádi, známí, rodiny… V této pohodě jsme zastihli také Honzu Vančuru (51), kterému automobilové závody učarovaly na celý život. Syn Honzík možná bude jednou kráčet v tátových šlépějích. Jeho oči po několikanásobném absolvování okruhu jenom zářily. Ostatně brzy se na okruh asi podívá i malý, teprve desetiměsíční Jakub. Kdo ví?

Rychlá kola mu učarovala

Honzo, Vás si všichni pamatují z doby, kdy jste zpíval s úspěšnou skupinou Plavci. Jak jste se od zpívání dostal až k závodění na okruhu?

My jsme v kapele často závodili. Byly tam vždy tendence jezdit rychle. Speciálně u mě a kolegy Řihoška. Vlastně každá cesta na koncert a zpátky byla takovým tréninkem. Zaprvé v té době ještě nebyla omezena rychlost a za druhé ani těch aut tenkrát nejezdilo tolik.


S jakými auty jste tehdy absolvovali vaše cesty?


V té době to byla Škoda 1000 MB. To snad bylo jediné auto, které bylo tenkrát k mání. A protože nás ježdění bavilo, nechali jsme si jedno takové auto v Mladé Boleslavi upravit. Hlavně jsme si nechali vyměnit motor, myslím, že to byla 1.3, a taky kola… no a to embéčko jezdilo velice svižně, zhruba nějakých stosedmdesát. Bez problémů jsme předjížděli i vozy Tatra 603. Páni náměstci na nás pohlíželi jako na nějaké mimozemšťany.


Jaký jste byl řidič? Jak jste se choval k ostatním na silnici?


Přiznávám, že jsem jezdil rychle, dopustil jsem se určitě řady přestupků, ale jezdil jsem ohleduplně k ostatním. Když bylo volno, tak jsem to rozjel a zkoušel jsem si různé triky na okreskách. Myslím, že ani v současné době nikoho neohrožuji a nejsem příliš agresivní.


Co pro Vás znamená závodní auto?


Splnění klukovských snů i těch pozdějších. Rád jezdím rychle a na okruhu mám možnost to ze sebe dostat beze zbytku. Ale nerad bych tvrdil, že po závodech to ze mne spadne a stane se ze mne umírněný nedělní jezdec. Nicméně, když dojedu závod, cítím se zklidněný a vyventilovaný. Ale občas si dáme s kolegou či s kolegy ještě jeden závod při návratu. Jako třeba minule při návratu ze závodů v Mostě, kdy jsem se svojí Mazdou 626 ujel i kolegovi se silnějším vozem BMW.


Jak prožíváte atmosféru na závodech? Zejména pak prohry. Vím, že Vás letos prvenství minulo skutečně jenom o vlásek.


Prohry prožívám tak, že slušně řečeno sakruji. V letošním seriálu mne navíc dvakrát zradila technika. Při prvním závodě v Brně mi ulítlo kolo a při posledním tamtéž mne potkal stejný osud, takže jsem skončil celkově „bohužel až“ na druhém místě.


Jak dlouho se již účastníte seriálu závodů na okruhu?


O prvního ročníku, který se konal v roce 1993. Řekl bych, že jsem vlastně otec této myšlenky, je to takové moje dítě. Postupně jsem získával různé známé osobnosti pro tenhle nápad. Mezi prvními to byl Jirka Korn. Pak přibyla Chantal Polívková, Filip Renč a další. První ročník byl specifický v tom, že se jel dohromady s profíkama. Já jsem ostatně později na dvě sezony přestoupil právě mezi „modré kombinézy“ (profíky) a ten přechod byl hodně razantní. Pohár osobností nás jezdí tak patnáct, ale u profíků je na trase až třicet aut. Ty když se přiřítí do zatáčky, tak často lítají plechy. Nikdo nikomu nedaruje ani centimetr.


Jaký je Váš názor na jezdecké umění Chantal a na ženy řidičky vůbec?


Chantal se hodně vyjezdila. Je teď ve stáji u Pepy Kopeckého, který ji trénuje, dává jí cenné rady a navíc jejich technika velice dobře funguje. Chantal jezdí srovnatelné časy s profíkama, aspoň v tréninku. No a pokud jde o ženy řidičky: nerad bych se jich dotknul, říká se o nich, že jsou ohleduplnější a opatrnější v provozu. Myslím si, že ale přemýšlejí za volantem jinak a někdy v provozu překážejí.


Co pro Vás znamená auto v osobním i pracovním životě? Konkrétně Vaše Mazda 626.


Zásadní je, aby auto nejezdilo pomalu. Čím rychleji se dostanu z bodu A do bodu B, tím větší úsporu času to pro mne představuje. Dále je pro mne důležité, aby auto bylo spolehlivé a vydrželo i moje někdy dost razantní zacházení. V poslední době k tomu přibývá i požadavek na skladnost. Přiznám se, že uvažuji o kombíku. Nová Mazda 626 Wagon je to, co bych si nejspíš představoval.

převzato z Mazdanews – podzim/zima ’98
vychází zpravidla čtvrtletně a je k dispozici u dealerů Mazda

KLÍČOVÉ CENTRUM

VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER

 

Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů

Kontakt:
KLÍČOVÉ CENTRUM H&B Group
Plzeň, Žatecká 138/8, PSČ 301 00
377 225 903
info@hbgroup.cz

Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.

SEAT – španělský temperament s německou technologií

 

Kontakt:
Louda Auto a.s.
Třídvorská 70, 280 00 - Kolín V
321 715 804
lukas.lahoda@louda.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - BMW zahajuje v Thajsku výstavbu závodu na výrobu vysokonapěťových baterií.

BMW zahajuje v Thajsku výstavbu závodu...

BMW položila v thajském Rayongu základní kámen k výstavbě výrobního závodu na produkci vlastních vysokonapěťových baterií 5. generace. BMW Group tak připravuje další továrnu na výrobu...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nové BMW M4 Coupé a Cabrio: Dokonalost od 2 milionů

Nové BMW M4 Coupé a Cabrio: Dokonalost...

Více výkonu, výraznější design, nové možnosti individualizace a digitální inovace. Divize BMW M představuje nové modely M4: Coupé i Cabrio s ještě intenzivnějšími geny ze světa...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nové BMW X5 Protection VR6

Nové BMW X5 Protection VR6

Nové provedení nejprodávanějšího pancéřovaného vozu světa s klasifikací VR6 přichází s přepracovaným designem a upraveným interiérem se špičkovými prvky digitalizace – přebírá...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - BMW ALPINA B5 GT: Nejvýkonnější ALPINA pro 250 vyvolených

BMW ALPINA B5 GT: Nejvýkonnější ALPINA...

Už více než 50 let se značka ALPINA věnuje vývoji a výrobě výjimečných automobilů pro znalce a nadšence. Pro ně letos nabízí jednu lahůdku. Model B5 GT coby vrcholné provedení BMW řady 5...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nové BMW 5 bude prvním vozem schváleným pro autonomní jízdu do rychlosti 130 km/h v Německu

Nové BMW 5 bude prvním vozem...

BMW Group je první automobilkou v Německu, která může nabídnout systém pro částečně automatizovanou jízdu rychlostí až 130 km/h. Spolkový dopravní úřad Kraftfahrtbundesamt (KBA) udělil...