Kromě společných výzkumných programů s japonskými energetickými firmami se MMC zaměří na další zdokonalování některých součástí vozu i-EV, jako jsou na příklad akumulátorový systém nebo elektronické řízení motoru a celého elektromobilu, v rámci přípravy na budoucí komerční využití.
Model i-EV, postavený na platformě malého vozu „i“, nahrazuje klasický zážehový motor umístěný v zadní části prostoru uprostřed vozu mezi nápravami a palivovou nádrž umístěnou pod podlahou systémem lithium-ionových akumulátorů, elektromotorem, invertorem a dalšími elektrickými součástmi.
Změna benzínového „i“ na elektrické i-EV si vyžádala pouze několik málo modifikací konstrukce karoserie. Model „i“ se stal ideálním kandidátem na účast v tomto projektu díky uspořádání s motorem mezi přední a zadní nápravou:
- toto uspořádání dovoluje umístit hnací ústrojí před zadní nápravu, což zajišťuje dostatečný vnitřní prostor pro cestující (kapacita: 4 místa);
- další výhodou je dostatek prostoru pro uložení akumulátorů zajišťujících požadovaný denní dojezd vozu pro většinu zákazníků;
- umístění akumulátorů pod podlahu snižuje těžiště vozidla.
Vestavěná nabíječka umožňuje dobíjení akumulátoru z běžné elektrické zásuvky.Vedle praktičnosti a nízkých emisí podává i-EV ve srovnání s výchozím modelem lepší výkony v mnoha dalších významných oblastech: lepší výkon motoru (o 31 % lepší akcelerace při rychlosti 40-60 km/hod než klasický malý vůz), lepší točivý moment (180 Nm oproti 94 Nm „i“ s přeplňovaným benzínovým motorem o objemu válců 660 ccm), nižší hlučnost (o 5 dB méně) a nižší úroveň vibrací – to vše jsou přirozené přednosti elektromobilů.
Velká kapacita
Akumulátory pro elektromobily musí disponovat vysokou koncentrací energie. Proto i-EV využívá vysokokapacitní lithium-ionový akumulátor složený z 22 modulů se 4 články na každý modul. Všechny akumulátorové moduly se vejdou pod podlahu, buď na výšku nebo napříč. Cílem bylo v roce 2007 dosáhnout u testovacích vozidel dojezdu 160 km na jedno nabití.
i-EV funguje se dvěma typy systému dobíjení akumulátoru:
- systém domácího dobíjení (100V, 200V) pro nabíjení doma nebo na parkovišti. i-EV lze dobíjet z běžné domácí elektrické zásuvky pomocí standardní zástrčky umístěné na pravé straně vozidla. Při využití levnější noční energie je možné i-EV úsporně dobít za 7 hodin při napětí 200 V (14 hod při 100 V).
- systém rychlodobíjení, který umožňuje rychlé nabití akumulátoru pomocí rychlonabíjecí zástrčky umístěné na levé straně vozu. Třífázový 200V 50kW Quick Charge System dobije akumulátor i-EV na 80 % maxima za 30 minut.
Provozní náklady i-EV v Japonsku představují 1/3 nákladů na provoz malého vozu s benzínovým motorem (při nabíjení přes den) nebo dokonce jen 1/9 nákladů při nabíjení přes noc.
Platforma | Model „i“ – třída malých vozů |
Rozměry (D x Š x V) | 3 395 x 1 475 x 1 600 mm |
Hmotnost vozidla | 1 080 kg |
Počet míst k sezení | 4 |
Maximální rychlost | 130 km/h |
Dojezd na jedno nabití | 130 km / 160 km* |
Čas dobíjení (na 80 % kapacity) | |
15 A/200 V (vestavěná nabíječka) | 5 hod / 7 hod * |
15 A/100 V (vestavěná nabíječka) | 11 hod / 13 hod * |
3fáze50kW/200V (rychlonabíječka) | 20 min / 25 min* |
Motor | |
Typ | Synchronní motor s permanentním magnetem |
Max. výkon | 47 kW |
Max. točivý moment | 180 Nm |
Max. otáčky | 8 500 ot./min |
Akumulátor | |
Typ | Lithium-ion |
Napětí | 330 V |
Kapacita | 16 kWh / 20 kWh* |
Automatický regulátor | Invertor |
Pohon náprav | Zadní |
* společný vývoj v hospodářském roce 2006 / referenční model v hospodářském roce 2007
Autopůjčovna s nabídkou vozů všech kategorií.
Firmám nabízíme flexibilní pronájem vozů.
Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.
SEAT – španělský temperament s německou technologií