Společnost Mitsubishi Motors Corporation (MMC) získávala cenné zkušenosti tím nejtěžším možným způsobem – na Rallye Dakar a v šampionátu WRC – a dokázala je přeměnit ve významnou součást své prodejní a marketingové strategie, když stvořila dvě ikony své značky: Lancer Evolution (sportovní duch) a Pajero (expert na 4WD)!
Navzdory zrušení letošní Rallye Dakar je Pajero Evolution opět hlavní hvězdou Autosalonu Ženeva 2008, která připomene svých 12 vítězství. Jaká může být lepší pocta kvalitám tohoto vozu a zkušenostem značky Mitsubishi s technologií 4WD?
Klasický design
Z pohledu designu bylo Pajero Evolution předchozí generace (jakkoliv to byl fantasticky úspěšný závodní stroj, kterým se inspiroval jak nový L200, tak nový Outlander) vždycky tak trochu psancem stojícím mimo řadu Pajero, s níž ho vizuálně pojilo máloco.
Z tohoto důvodu padlo hned na počátku vývoje nejnovější generace produkčního Pajera (představeného v roce 2006) rozhodnutí paralelně vyvíjet i jeho závodní variantu s využitím konceptu Pajero II z roku 1979 spíše než předchozí podoby Pajero Evolution.
Výsledkem je, že poprvé od roku 2002 byla vytvořena velmi soudržná dvojice modelů, které na sebe jasně a jednoznačně odkazují, jeden v show-roomu a druhý na závodní dráze.
Od Pajera Evolution k Pajeru Evolution
Mitsubishi Motors se účastní náročné Rallye Dakar, nejslavnějšího terénního dálkového závodu světa, od roku 1983 a je nejúspěšnějším výrobcem v historii terénních závodů rallye. Tato japonská firma dokázala vyhrát rekordních 12 dakarských titulů a od roku 2001 nebyla poražena díky sedmi po sobě jdoucím triumfům týmových jezdců Jutty Kleinschimdtové, Hiroshiho Masuoky, Stéphana Peterhansela a Luca Alphanda.
Tajemstvím úspěchu značky Mitsubishi jsou zkušenosti, které tým nasbíral za 24 let účasti na špičkových mezinárodních automobilových rallye. Jak říká Dominique Serieys, sportovní ředitel MMSP: „Zkušenost je v jakémkoliv specializovaném odvětví automobilových závodů nenahraditelná. Naší předností je vždycky důkladná znalost daného závodu a typu terénu, který budeme překonávat, a kvalitní komplexní příprava, která začíná u každého jednotlivého mechanika a končí u konkrétní závodní posádky.“
První generace Mitsubishi Pajero Evolution vycházela z původního silničního modelu Pajero a měla podvozek s trubkovým rámem a technická vylepšení, za nimiž byly hodiny testování a vývoje v terénu Evropy i Afriky.
Terénní rallye je však rychle se vyvíjející sport, a proto bylo nezbytné, aby tým konstruktérů a techniků v Pont-de-Vaux původní Pajero Evolution neustále vyvíjel. Výsledkem byl model představený v roce 2003 na rallye UAE Desert Challenge – a nadvláda vozu pokračovala…
Superprodukční vůz
Pajero Evolution je superprodukční vůz splňující technické podmínky FIA pro skupinu T1 (modifikované vozy pro terénní rallye) platné od roku 2002.
Vůz připravený pro závod v roce 2003 nesl stejné kódové označení (MPR10) jako jeho předchůdce.
Po zavedení různých technických novinek se kódové označení v roce 2005 změnilo na MPR11 a dále na MPR12 pro rallye roku 2006. Verze MPR13, která se představila v roce 2007, prošla rozsáhlými úpravami, mezi něž patřila mimo jiné zcela nová kostra vozu.
Nejnovější model z dílny Mitsubishi disponuje tuhým, ale lehkým trubkovým rámem, který tvoří základní nosnou konstrukci. Díky umístění palivové nádrže a rezervního kola níže a blíže středu vozu bylo u MPR13 dosaženo velmi příznivého rozložení hmotnosti. Širší rozchod předních i zadních kol v kombinaci s vylepšenou geometrií zajišťuje lepší stabilitu ve vyšších rychlostech i lepší ovladatelnost.
Prostorná kabina nabízí optimální polohu pro jezdce i spolujezdce a zároveň zajišťuje jejich pohodlí i v extrémních závodních podmínkách. Superprodukční Pajero/Montero Evolution vyhrálo závod pět let po sobě, a tak prodloužilo vítěznou šňůru značky Mitsubishi na rekordních sedm titulů v řadě při celkových 12 prvenstvích ze 26 startů.
Změna byla možná…
- Ačkoliv kódové označení zůstává stejné, Pajero Evolution 2008 bylo opět upraveno a dovedeno téměř k dokonalosti. Obsahuje povinné změny vycházející z nejnovějších pravidel i řadu dalších modifikací směřujících k vylepšení celkového výkonu.
- Mezi provedené změny patří sladění sacího a výfukového systému s funkcí nového restriktoru o průměru 31 mm. Převodové poměry byly optimalizovány pro novou pětistupňovou převodovku, která nahradila původní šestistupňovou použitou v roce 2007 a byla použita spojka o větším průměru, což by mělo zvýšit její životnost.
- Intenzívní roční testovací program se mezitím zaměřil primárně na zavěšení kol a hledal způsoby, jak zvýšit stabilitu při manévrování, výkon vozu na nerovném terénu a celkovou kvalitu jízdy. Součástí programu byl i třítýdenní test v Maroku v červenci 2007, během něhož testovací tým urazil 7 600 km. Zlepšené jízdní vlastnosti kompenzují mírný pokles výkonu a točivého momentu, ačkoli vůz má více než dostatečnou rezervu.
Technické parametry Mitsubishi Pajero Evolution (modifikované vozy pro terénní rallye – třída T1):
Délka | 4 195 mm |
Šířka | 1 990 mm |
Rozvor náprav | 2 775 mm |
Rozchod kol | 1 750 mm |
Motor | MIVEC, 6 válců, 24 ventilů, DOHC, fixní sací kanál, mazání se suchou klikovou skříní |
Vstřikování | vícebodové ECI |
Objem válců | 3 997 ccm |
Výkon | 188 kW (255 k)/4 500 ot./min, 412 Nm/3 500 ot./min |
Převodovka | 5stupňová, typ Ricardo, sekvenční s manuálním řazením |
Pohon všech kol | stálý |
Přední i zadní diferenciál | samosvorný diferenciál Xtrac |
Mezinápravový diferenciál | s mechanickou uzávěrkou |
Obě nápravy | nezávislé zavěšení double wishbone, vinutá pružina a torzní stabilizátory |
Tlumiče | plně nastavitelné tlumiče BOS (dva na každé kolo) + torzní stabilizátor |
Řízení | hřebenové s posilovačem |
Zdvih kol | 250 mm |
Brzdy | ventilované kotouče Brembo s 6pístovými třmeny Brembo |
Kola | hliníková OZ Racing 7×16 |
Pneumatiky | BF Goodrich 235/85 – 16 |
Hmotnost | 1 825 kg |
Karoserie | trubkový rám z letecké oceli, voštinová konstrukce podlahy, karosérie z uhlíkových vláken |
Palivová nádrž | 500 l (soutěžní dojezd: 800 km – 400 kg hmotnosti navíc) |
Pajero se ve Španělsku prodává pod označením Montero a ve Velké Británii pod označením Shogun.
Autopůjčovna s nabídkou vozů všech kategorií.
Firmám nabízíme flexibilní pronájem vozů.
Autorizovaný dealer a opravce VOLVO
Člen koncernu TUkas