Podrobně o novém Mitsubishi Lancer Evolution – (R)evoluce

Na probíhajícím Ženevském autosalonu se společně s modely Lancer Sportsedan a Prototyp-S představuje úplně nová rodina vozů Lancer…

Uvedená (r)evoluční novinka s ambiciózním přístupem ke konceptu „Evolution“ si klade za cíl posílit prodejní a marketingový potenciál Lanceru Evolution ve všech oblastech a oslovit nové zákazníky a zároveň potěšit stávající věrné.

Podrobně o novém Mitsubishi Lancer Evolution - (R)evoluce
Podrobně o novém Mitsubishi Lancer Evolution - (R)evoluce
Podrobně o novém Mitsubishi Lancer Evolution - (R)evoluce

Nový Lancer Evolution, vyzrálejší, stylovější a sofistikovanější, ale zároveň kompetentnější než kdy dříve, poprvé útočí na některé zavedené evropské značky – už jej necharakterizuje jen závodnická image jeho předchůdců.

Přesto Lancer Evolution zůstává díky inteligentní síle S-AWC (Super All Wheel Control – řízení pohonu všech kol) a sportovní převodovce s dvojitou spojkou (Twin Clutch SST) vysoce výkonným automobilem nabízejícím jedno z nejlepších svezení za takovou cenu.

Neméně důležitá je skutečnost, že Lancer Evolution se poprvé stává plnoprávným velvyslancem své značky a svého výrobce ve světě:

  • z hlediska značky představuje Lancer Evolution jednu z důležitých ikon Mitsubishi vedle „i“ (ekologické technologie) a Pajera* (expert na SUV) a posiluje vnímání Mitsubishi Motors jako kreativní a nápadité značky, která nejde s davem;
  • z marketingové pohledu je zcela nový Lancer Evolution navržen jako hrdina nové rodiny Lancer: už to není ten úspěšný samotář, kterého s ostatními Lancery pojila jen jmenovka a s ostatními vozy Mitsubishi ještě mnohem méně. Dnes není pochyb o tom, že Lancer Evolution je Lancer!
  • designově byl nový Lancer Evolution od samého počátku koncipován jako ucelené, plně integrované řešení, nikoli jako vůz vyvíjený postupným přidáváním jednotlivostí (postup patrný u předchozích modelů Lancer Evolution); kromě ostrých linií převzatých od ostatních sourozenců rodiny Lancer má Lancer Evolution jako první vůz značky Mitsubishi plnou verzi nové firemní masky „Jet Fighter“ („tryskáč“), která u tohoto modelu vypadá zatím nejagresivněji ze všech;
  • z konstrukčního hlediska Lancer Evolution představuje flexibilitu a propracovanost inteligentní architektury Project Global společnosti Mitsubishi Motors, o kterou se dělí s ostatními členy nové rodiny Lancer (Sportsedan, Sportback a Ralliart), s novým Outlanderem a modelem na pomezí třídy MPV/SUV Delica D:5 (pouze na japonském trhu).

To jsou dostatečné důvody k upuštění od tradiční číselné přípony za jménem a čistému označení „Lancer Evolution“… (Mimo Japonsko a Velkou Británii, z historických důvodů.)

Budoucnost založená na tradicích minulosti

Nový Lancer Evolution staví na více než čtyřicelité tradici v čele automobilového sportu: 5 vítězství ve světovém šampionátu rallye (4x vítězství jezdce, 1x pohár konstruktérů) i celková vítězství v nejnáročnějších závodech jako např. East African Safari Rallye nebo Rallye Bandama. Lancer Evolution je posledním z veleúspěšné řady sportovních vozů Mitsubishi, která začala modelem 1600 GSR v roce 1973, pokračovala modelem EX 2000 Turbo v roce 1980, pak prvním Lancerem Evolution v roce 1992 a po něm osmi postupnými generacemi.

V návaznosti na předchozí Lancer 1600 GSR a EX 2000 Turbo Mitsubishi Motors původně vyvinul Lancer Evolution z produkčního sedanu Lancer jako homologační model vyrobený v počtu 2 500 ks pro skupinu A, aby mohl lépe soutěžit ve světovém šampionátu rallye (FIA WRC). Příběh začal v roce 1991 uvedením Lancer Mark VI. Vedle dvou rodinných modelů existovaly dva jiné, které zaujaly automobilové nadšence: Lancer RS 1,8l s přeplňovaným motorem a výkonem 195 k a Lancer GSR. Označení „Evolution“ se objevilo v září roku 1992 a brzy se v Japonsku začalo používat v milé podobě „LanEvo“.

Díky velmi úspěšnému působení ve WRC Lancer Evolution skupiny A umožnil vývoj automobilových technologií, které společnost Mitsubishi Motors potom opět využila i u produkčního modelu.

V prosinci 1993 s mírnou úpravou Evolution II Mitsubishi Motors oznámila, že vyrobí 5 000 silničních vozů. Do dubna byly vyprodány … A zbytek je známá historie, do které patří i tituly ve WRC: 4x prvenství jezdce (1996, 1997, 1998 a 1999) a 1x pohár konstruktérů (1998).

Předchůdci modelu Lancer Evolution byli Lancer 1600 GSR z roku 1973 a Lancer EX 2000 Turbo z roku 1980. Rodokmen Lanceru Evolution:

  • září 1992: Lancer RS Evolution a GSR Evolution
  • prosinec 1993: Lancer Evolution II
  • leden 1995: Lancer Evolution III
  • červenec 1996: Lancer Evolution IV (systém Active Yaw Control + zadní náprava multi-link)
  • leden 1998: Lancer Evolution V
  • leden 1999: Lancer Evolution VI
  • leden 2001: Lancer Evolution VII (aktivní mezinápravový diferenciál + elektronické rozdělení brzdné síly)
  • leden 2003: Lancer Evolution VIII (systém Super Active Yaw Control)
  • leden 2006: Lancer Evolution IX (lehké materiály)

S touto skvělou historií za zády představuje nový Lancer Evolution úplně nový začátek: poprvé se jedná o konstrukčně a designově ucelený model a už to nebude jen často upravovaný homologační speciál. Z hlediska technického vývoje představuje tento model nejvýznamnější pokrok ze všech dosavadních „Evo“.

Inteligentní výkon

Nový Lancer Evolution – „klasik v moderním kabátě“ – byl vyvinut tak, aby byl co nejrychlejší, ale také co nejbezpečnější: inteligentní výkon má přednost před hrubou silou. Z tohoto důvodu je Lancer Evolution vybaven nejnovější automobilovou technikou včetně systému S-AWC (Super All Wheel Control – řízení pohonu všech kol) a nově zkonstruované převodovky s dvojitou spojkou (Twin Clutch SST):

Motor 4B11:

Lancer Evolution pohání zcela nový přeplňovaný vysoce výkonný motor odvozený od 2litrového 4válcového 16ventilového motoru DOHC MIVEC 4B11 již používaného na americkém a japonském trhu. Tento motor, který patří do rodiny hnacích agregátů „World Engine“, jenž byla vyvinuta společně se společnostmi Chrysler a Hyundai Motor Company (každý partner si zároveň vyvíjel své vlastní varianty, jako je tato), přináší vyšší točivý moment a lepší odezvu než jeho předchůdce 4G63. Hodnoty jednotlivých oblastí výkonu jsou následující:

  • Výkon: 217 kW/295 k při 6 500 ot./min
  • Točivý moment: 366 Nm při 3 500 ot./min
  • Max. rychlost: 242 km/hod
  • Zrychlení z 0 na 100 km/hod s 5stupňovou manuální převodovkou/SST: za 5“4/6“3 a z 60 na 100 km/hod za 5”1 /3”4

Díky technologii kontinuálně proměnlivého časování ventilů (MIVEC) použité jak na sacích, tak na výfukových vačkových hřídelích je časování ventilů optimálně navázáno na výkon a zatížení motoru, takže stabilizuje průběh spalování a umožňuje motoru podávat větší výkon v celém rozsahu otáček.

Nový motor (bez přídavných agregátů) je o 12 kg lehčí než 4G63 díky použití tlakově odlitého hliníkového bloku, hlavy válců a skříně řetězu. Turbodmychadlo s titanohliníkovým rotorem turbíny a hliníkovým oběžným kolem kompresoru má optimalizovaný tvar kola, které zlepšuje odezvu na rostoucí výkon a zvyšuje točivý moment v nízkých a středních otáčkách.

Moderní konstrukce s dozadu otočeným sběrným výfukovým potrubím umožnila jednak lepší odvádění spalin, jednak nižší umístění motoru a snížení těžiště vozu. Další vylepšení vedla ke snížení ztrát sacího/výfukového systému a ke snížení tření ventilového rozvodu, což přispělo ke zlepšení výkonu motoru.

Sportovní převodovka s dvojitou spojkou (Twin Clutch SST):

  • Lancer Evolution se nabízí s nově vyvinutou 6stupňovou převodovkou SST s dvojitou spojkou, která eliminuje potřebu pedálu spojky a zajišťuje rychlé a hladké řazení.
  • V převodovce Twin Clutch SST jsou uspořádány liché (1., 3., 5.) a sudé převodové stupně (2., 4. a 6.) na samostatných vstupních hřídelích, které mají své vlastní spojky. Díky těsné spolupráci s ovládacím motorem převodovka hladce přepíná mezi těmito spojkami a bleskově řadí a zrychluje při předjíždění.
  • Vzhledem k tomu, že převodovka k přenosu výkonu používá spojky (a nikoli měnič točivého momentu), umožňuje dokonale účinný přenos bez ztráty hnací síly a zajišťuje velmi nízkou spotřebu paliva.
  • Převodovka Twin Clutch SST nabízí řidiči možnost zvolit si plně automatické nebo manuální řazení, kdy je možné řadit obdobně jako u mechanických převodovek. Přepínačem umístěným v blízkosti páky voliče může řidič přepínat mezi režimy Normal, Sport a Super Sport pro optimální řazení do každé situace od jízdy městem až po dynamickou jízdu v zatáčkách mimo město. Modely s převodovkou Twin Clutch SST jsou dále standardně vybaveny ovladači „paddle shift“ umístěnými pod volantem na sloupku řízení, které umožňují manuální řazení, aniž by řidičova ruka musela opustit volant.
  • Převodovka Twin Clutch SST je v Evropě k dispozici jak ve verzi GSR, tak ve vyšší verzi MR.
  • Řidiči, kteří dávají přednost přímému ovládání svého vozu, budou mít k dispozici model GSR s novou pětistupňovou mechanickou převodovkou. Tato převodovka, která využívá dlouholetých zkušeností společnosti Mitsubishi Motors z automobilového sportu, dokáže zvládnout vyšší točivý moment nového přeplňovaného motoru, aniž by narostla její velikost. První čtyři rychlostní stupně mají nízké poměry; první stupeň má nižší poměr než dříve, aby lépe zvládal akceleraci z místa, zatímco pátý stupeň používá vyšší poměr pro pohodlnější jízdu ve vyšších rychlostech. Konstrukce nové převodovky používá na všech stupních vícekónusové synchronizační kroužky, které zajišťují hladké přecházení mezi rychlostními stupni, lepší odezvu řazení i vyšší životnost.

Karoserie:

Nová platforma Lanceru Evolution se vyznačuje významně vyšší tuhostí oproti Lanceru Evolution IX.: zvýšení tuhosti v krutu o 40 % a v ohybu o 60 %. To se pozitivně odráží v lepším ovládání a vyšší odolnosti při nárazu, lepších jízdních vlastnostech a nižší úrovni hluku a vibrací – skutečná kvalita a pohodlí sportovního sedanu nové generace.

Širší rozchod kol a delší rozvor náprav vytváří více prostoru pro cestující, ale znamenají také vyšší stabilitu a lepší jízdní vlastnosti. Mezi další faktory podílející se na zlepšeném ovládání patří nízké těžiště (díky nízko umístěné hnací jednotce), lepší rozložení hmotnosti mezi přední a zadní částí vozu díky nižší hmotnosti motoru, přednímu převisu, který je o 20 mm kratší než u modelu Lancer Evolution IX, a přemístění akumulátoru do kufru. Kvůli snížení hmotnosti a nižšímu umístění těžiště jsou střešní díl, kapota, přední blatníky a konstrukce zadního spoileru vyrobeny z hliníku.

Stejně jako všechny nové vozy Mitsubishi, i Lancer Evolution má karoserii Mitsubishi typu RISE, která výrazně zlepšuje všesměrové deformační charakteristiky. Tato originální konstrukce karoserie lépe rozkládá energii bočního nebo zadního nárazu (a proto lépe chrání posádku vozu) a pomáhá chránit palivový systém při zadním nárazu.

Zavěšení kol a pneumatiky:

Nápravy nového Lanceru Evolution vycházejí z předchozích modelů řady (vzpěry MacPherson vpředu a systém multi-link vzadu), ale jejich geometrie je upravena na širší rozchod a 18“ kola. Optimalizovaná geometrie společně s vyšší tuhostí uložení maximalizuje styčnou plochu pneumatik s vozovkou, dává možnost plně využít potenciál systému S-AWC a vylepšuje lineární stabilitu, zatáčení i celkový dojem z jízdy.

Model GSR je standardně vybaven pneumatikami 245/40R18 na 18“ dvanáctipaprskových hliníkových kolech Enkei s ventilovanými kotoučovými brzdami Brembo (350 mm vpředu / 330 mm vzadu). Tyto oproti modelu Lancer Evoloution IX zvětšené kotouče zkracují brzdnou dráhu, eliminují pokles brzdného výkonu při opakovaném použití a zlepšují odezvu brzdového pedálu.

Model MR má navíc z výroby balíček High Performance, který přináší další zlepšení adheze vozovky, odezvy řízení, stability a zatáčení. Balíček obsahuje: jednoplášťové tlumiče Bilstein a pružiny Eibach, 18“ hliníková kola BBS, dvoudílné brzdové kotouče Brembo vpředu (představují úsporu 1,3 kg na jedno kolo) a výkonné pneumatiky s pevnějšími bočními stěnami a lepší adhezí.

Systém S-AWC:

Lancer Evolution je standardně vybaven systémem pohonu všech kol S-AWC (Super All Wheel Control) vyvinutým společností Mitsubishi Motors. Kromě aktivního mezinápravového diferenciálu (ACD), systému rozdělování točivého momentu (AYC) a Sport ABS použitých už v předchozí generaci byl přidán ještě systém aktivního řízení stability (ASC).

Systém S-AWC propojuje řízení všech těchto systémů a zajišťuje vysoce přesné ovládání hnacího kroutícího momentu a brzdné síly na každém kole, což přispívá k bezpečnějšímu průjezdu zatáčkami a vyšší stabilitě za všech podmínek. Chování vozu díky tomu věrněji odráží úmysly řidiče.

S-AWC nabízí tři provozní režimy — TARMAC (asfalt) pro suché zpevněné povrchy, GRAVEL (štěrk) pro mokré nebo nezpevněné povrchy a SNOW (sníh) pro povrchy pokryté sněhem.

Přehled systému S-AWC:

  • Aktivní mezinápravový diferenciál – ACD (Active Center Differential): Aktivní mezinápravový diferenciál využívá elektronicky řízenou hydraulickou vícelamelovou spojku pro optimalizaci rozdělení kroutícího momentu mezi přední a zadní nápravu a zajišťuje nejlepší poměr mezi trakcí a odezvou řízení.
  • Systém rozdělování kroutícího momentu – AYC (Active Yaw Control): Systém AYC používá systém přenosu točivého momentu v zadním diferenciálu k řízení rozdělování kroutícího momentu v různých jízdních podmínkách. Tím je omezen otáčivý moment, který působí na karosérii vozidla a odchyluje ji ze směru jízdy, takže vůz lépe projíždí zatáčkami. Systém nyní obsahuje senzor otáčení karoserie okolo svislé osy, který poskytuje informace o úhlu natočení a umožňuje v reálném času přesněji stanovovat správnou dynamiku průjezdu zatáčky. Přídavné řízení brzdné síly navíc umožňuje systému přesněji reagovat na úmysly řidiče.
  • Sport ABS: Systém ABS zabraňuje zablokování kol při silném brzdění nebo při brzdění na kluzkém povrchu, a tím umožňuje řidiči udržet směr pohybu a stabilitu vozidla. Přidáním senzorů otáčení karoserie okolo svislé osy, natočení volantu a tlaku v brzdovém systému došlo ke zlepšení brzdného výkonu při průjezdu zatáčkami.
  • Systém aktivního řízení stability – ASC (Active Stability Control): Systém ASC stabilizuje vozidlo při zachování optimální trakce prostřednictvím regulace výkonu motoru a brzdné síly na každém kole. Systém zabraňuje smyku při náhlých vyhýbacích manévrech nebo náhlých změnách směru kol a zlepšuje trakci při akceleraci, protože na kluzkém povrchu zabraňuje poháněným kolům v proklouznutí. Systém ASC je možné vypnout.

Kompletní nabídka obsahuje:

  • kompletní sadu až 9 airbagů (nabídka podle modelů a jednotlivých trhů)
  • prvotřídní 650W audiosystém Rockford Fosgate(
  • navigaci s pevným diskem (HDD) a 7“ LCD monitorem
  • Bluetooth( hands-free sadu pro mobilní telefony
  • automatické rozsvěcování světel a stěrače s automatickými dešťovými senzory
  • adaptivní přední světlomety
  • komplexní řídicí systém ETACS (Electronic Total Automobile Control System)

Nový, vyspělý Lancer Evolution přináší pohodlí, bezpečnost a výbavu nové generace.

Autopůjčovna s nabídkou vozů všech kategorií. 

 

Firmám nabízíme flexibilní pronájem vozů.

Kontakt:
RentPoint
Praha 4, Na Chodovci 2457
267 286 823
rentpoint@rentpoint.cz

Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.

SEAT – španělský temperament s německou technologií

 

Kontakt:
KONTAKT spol. s r.o.
Svobodova 2050, 511 01 - Turnov
481 325 726
oztu@havex.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Toyota a Mitsubishi budou vyrábět vodík z hnoje a odpadu

Toyota a Mitsubishi budou vyrábět vodík...

Japonské společnosti Toyota Motor Corporation, Toyota Tsusho a Mitsubishi Kakoki letos na podzim v Thajsku představí zařízení na výrobu vodíku na bázi bioplynu. Vyrábět budou vodík z kuřecího...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nové Mitsubishi ASX: Sebevědomý hybrid

Nové Mitsubishi ASX: Sebevědomý hybrid

Začíná zajímavá éra Mitsubishi. Značka uvádí na trh ASX nové generace, rozšiřuje tak evropskou modelovou nabídku stájových kolegů Space Star a SUV s označením Eclipse Cross PHEV. ASX se...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nový Outlander PHEV přijede příští rok

Nový Outlander PHEV přijede příští rok

Mitsubishi už příští rok uveden na evropský trh svou novou vlajkovou loď Outlander PHEV. Základem auta bude druhá generace pokročilého EV plug-in hybridního systému se dvěma elektromotory pro...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Fleetové setkání s příchutí adrenalinu

Fleetové setkání s příchutí adrenalinu

První ročník akce Experience Day pro fleetové zákazníky Testování vozů včetně aktuálních novinek z portfolia skupiny Auto Palace Hosty akce svezl také účastník Rallye Dakar a soutěžní...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Auta na náplavce startují již ve čtvrtek!

Auta na náplavce startují již ve čtvrtek!

Třetí ročník výstavy Auta na náplavce, který pořádá časopis Svět motorů z mediálního domu Czech News Center, doslova klepe na dveře. Vše vypukne u Vltavy v Praze už ve čtvrtek 29. srpna...