Letošní Švédská rallye v kostce:
- Shakedown: čtvrtek 7. února od 8 do 12 hod. na novém 2,6 km dlouhém okruhu poblíž servisního parku v Karlstadu. Slavnostní start od 18.30 do 19 hod. v servisním parku v Karlstadu.
- 1. etapa – čtvrtek 7.2. a pátek 8.2.: celkem 476,87 km, z toho je 122,14 km měřených v 8 RZ. Čtvrtek: Start ze servisního parku v Karlstadu ve 20 hod. – RZ 1 (Karlstad Super-Special 1, 1,9 km). Cíl kolem 20.44 hod. Pátek: Start v 8. hod. Servis A (8.17, 15 min.) – RZ 2 (Stensjön 1, 15,50 km) – RZ 3 (Bjälverud 1, 21,58 km) – RZ 4 (Mangen 1, 22,09 km) – Seskupení (12.23, 13 min.) – Servis B, Sunne (12.36, 15 min.) – RZ 5 (Stensjön 2) – RZ 6 (Bjälverud 2) – RZ 7 (Mangen 2) – Seskupení Karlstad (17.02, 49 min.) – RZ 8 Karlstad Super-special 2) – Servis C (18.11, 45 min.) – Cíl kolem 21. hod.
- 2. etapa – sobota 9.2.: celkem 535,85 km, z toho je 120,88 km měřených v 6 RZ. Start v 6.50 – Servis D (7.07, 15 min.) – RZ 9 (Horssjön 1, 14,89 km) – RZ 10 (Hagfors 1, 20,92 km) – RZ 11 (Vargĺsen 1, 24,63 km) – Seskupení (11.45, 13 min.) – Service E, Hagfors (11.58, 15 min.) – RZ 12 (Horssjön 2) – RZ 13 (Hagfors 2) – RZ 14 (Vargĺsen 2) – Servis F (17.25, 45 min.) – Cíl kolem 20.15 hod.
- 3. etapa – neděle 10.2.: celkem 427,36 km, z toho 97,22 km měřených v 6 RZ. Start v 6.20 hod. – Servis G (6.37, 15 min.) – RZ 15 (Ullen 1, 16,25 km) – RZ 16 (Lesjöfors 1, 10,49 km) – RZ 17 (Rämmen 1, 21,87 km) – Seskupení (10.26, 13 min.) – Servis H, Hagfors (10.39, 15 min.) – RZ 18 (Ullen 2) – RZ 19 (Lesjöfors 2) – RZ 20 (Rämmen 2) – Servis I (14.58, 10 min). Závěrečný ceremoniál – Holding area od 15. hod.
Ačkoli led a sníh na letošní Rallye Monte Carlo chyběly, zimní podmínky by ale neměly rozhodně minout druhý podnik letošního kalendáře mistrovství světa WRC, Švédskou rallye. Do jediné klasicky zimní rallye v sezoně vysílá Citroën Sport dva vozy C4 WRC s posádkami Sébastien Loeb – Daniel Elena a Dani Sordó – Marc Martí.
Do výčtu vozů značky Citroën pro Švédsko je ale třeba započítat také soukromé C4 WRC s posádkou Urmo Aava – Kulda Sikk a Xsaru WRC, se kterou pojedou Conrad Rautenbach – David Senior. Tyto vozy jedou za stáj PH Sport a za technické podpory Citroën Sport. Centrem soutěže je sice i nadále region Värmland, nicméně má značně pozměněný formát. V porovnání s předchozími léty je itinerář soutěže z 60% jiný. Organizátoři ohlásili určitý návrat ke klasice a zařadili trasy, které se naposledy jely v roce 2000.
Pro Švédskou rallye je typická mírně zvlněná krajina, plynulé trasy, díky kterým je Švédsko u mnoha pilotů vůbec nejoblíbenější soutěží.
„Závodit na těchto extrémně rychlých, ledových zkouškách je vyloženě radost,“ potvrzuje Sébastien Loeb a přidává výčet všeho, co je pro švédské tratě typické a nezbytné – od udržení pozornosti na dlouhých tratích, přes množství ledových úseků a optimální nastavení vozu až po využití sněhových bariér pro udržení se na trati. „To je veliký zážitek. A když vás hřeby drží na trati, je to opravdu fantastická rallye.“
Získat další body
Dani Sordó přidal na jedné z nejnáročnějších soutěží před rokem bod k těm, které vybojoval jeho týmový kolega. „Když hroty drží, můžete si s autem dělat, co chcete, a pak je to obrovská zábava. Pokud ale sněhová vrstva neumožní hrotům se dobře zarýt, může se to negativně projevit na přesnosti řízení auta. Přidáme-li k tomu všemu ještě extrémně vysoké rychlosti, pak se ze Švédska může stát velice těžká soutěž. Chce to samozřejmě určité zkušenosti s tímto povrchem a není vůbec náhoda, že v Karlstadu vyhrávají severští piloti. Bude to můj třetí start a do Švédska jedu s cílem získat nějaké body pro Citroën.“
Hroty jsou limitující
„Náš zimní testovací program obsahoval také přípravu na tuto vysoce specifickou událost,“ řekl technický šéf Citroën Sport Xavier Mestelan-Pinon. „Vezmeme v úvahu dlouhý seznam všech parametrů. Myslím tím teploty pod nulou, vysokou průměrnou rychlost, přítomnost sněhových bariér a dlouhé reakční časy, které jsou mezi okamžikem od povelu řidiče a tím, kdy auto skutečně začne reagovat. Tento fenomén jasně diktuje použít užší pneumatiky s nižší vrstvou gumy pro lepší kontakt s podkladem. Bez sněhu by to mohla být soutěž obzvlášť náročná na tlumiče. Kdyby byla zmrzlá šotolina odkrytá, museli bychom je zdrsnit a bylo by to zase náročnější po mechanické stránce. Letošní regulace připouští jediný typ hrotů – Pirelli Sottozero, zatímco dříve jsme mohli vybírat, jak moc mají hroty vyčnívat z podložky. To je důležitý faktor a stejně jako ostatní družstva se nemůžeme opřít o zkušenost z minulosti.“
Stručně o posádkách Citroënu
- Sébastien Loeb/Daniel Elena: premiéra ve WRC: Katalánsko 1999 (Saxo Kit-Car, vypadli). WRC starty: 99. První WRC vítězství: Německo, 2002 (Xsara). Celkem vítězství ve WRC: 37. Světové tituly WRC: 4 (2004, 2005, 2006 a 2007).
- Dani Sordo: WRC debut: Katalánsko 2003 (18.). Celkem starty WRC: 45. Juniorský titul: 2005 (C2 S1600).
- Marc Martí: WRC debut: Katalánsko 1992 (21.). Celkem starty ve WRC: 111. Juniorský titul: 2005 (C2 S1600).
Švédská bilance:
- Sébastien Loeb/Daniel Elena: osmý společný start: 2007 (C4, 2.), 2006 (Xsara, 2.), 2005 (Xsara, vypadl), 2004 (Xsara, 1.), 2003 (Xsara, 7.), 2002 (Xsara, 17.), 2001 (Saxo Kit-Car, vypadl).
- Dani Sordo: třetí start s Marcem Martí: 2007 (C4, 23.), 2006 (Xsara, 16.).
- Marc Martí: šestý start: 2007 (C4 s Dani Sordem, 23.), 2006 (Xsara s Dani Sordem, 16.), 2004 (Xsara s Carlosem Sainzem, 5.), 2003 (Xsara s Carlosem Sainzem, 9.), 1998 (Ibiza GTI s Oriolem Gómezem, 36.).
- Urmo Aava/Kuldar Sikk povedou privátní Citroën C4 WRC, Conrad Rautenbach/David Senior pojedou na voze Citroën Xsara WRC, oba vozy v barvách PH Sport s podporou Citroën Sport.
Oslavit jubileum vítězstvím
Na Švédské rallye se Sébastien Loeb a Daniel Elena společně postaví na startovní čáru ve 100. startu ve WRC. „To je pěkné číslo, ale pro mě není nejdůležitější,“ vysvětluje Séb. „Naším cílem je pokusit se vyhrát, což nebude snadné. Hlavně proto, že o víkendu startujeme jako první, což právě ve Švédsku může být handicapem. Naši soupeři jsou po Monte Carlu velice těsně za námi a očekávám proto těsný souboj. Bylo by krásné oslavit 100. start vítězstvím a získat body do obou šampionátů, ale důležité bude, jak se podaří rozvrhnout tempo.“
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
Autorizovaný dealer a opravce OPEL
Člen koncernu TUkas