Provozní náklady při provozu na LPG byly jen 1,15 Kč na 1 km! Tolik Při každém natankování plné nádrže LPG namísto plné nádrže benzínu v roce 2007 řidiči ušetřili 460 Kč!
Průměrné ceny PHM v roce 2007 (zdroj: materiály MPO ČR):
- benzín Natural 95: 29,54 Kč
- motorová nafta: 28,67 Kč
- LPG: 14,33 Kč
V jednotlivých měsících se ceny paliv pohybovaly dle následujícího grafu. Z údajů je velice dobře patrný vliv letní motoristické sezony na růst ceny benzínu. Ve čtvrtém čtvrtletí je patrný vliv stoupající ceny ropy, a to na všechny druhy paliv.
Ceny paliv v Kč v jednotlivých měsících roku 2007:
I. | II. | III. | IV. | V. | VI. | VII. | VIII. | IX. | X. | XI. | XII. | |
Ba95 | 27,2 | 26,48 | 27,47 | 28,79 | 30,17 | 30,55 | 30,78 | 30,66 | 30,32 | 30,18 | 30,86 | 31,01 |
Nafta | 27,27 | 26,52 | 27,07 | 27,64 | 28,79 | 28,50 | 28,70 | 28,68 | 28,82 | 29,36 | 31,13 | 32,03 |
LPG | 14,27 | 14,00 | 13,82 | 13,71 | 13,61 | 13,75 | 13,93 | 14,16 | 14,43 | 14,67 | 15,58 | 16,05 |
Zajímavý je pohyb cen v posledních letech.
Průměrné ceny paliv v Kč za posledních 9 let (1999 – 2007):
1999 | 2000 | 2001 | 2002 | 2003 | 2004 | 2005 | 2006 | 2007 | |
Ba95 | 23,12 | 28,8 | 27,25 | 24,57 | 24,81 | 26,73 | 28,48 | 29,59 | 29,54 |
Nafta | 18,99 | 24,75 | 24,07 | 21,73 | 21,89 | 24,92 | 27,87 | 28,97 | 28,67 |
LPG | 10,73 | 14,95 | 13,25 | 11,08 | 11,74 | 13,63 | 14,12 | 15,13 | 14,33 |
Síť čerpacích stanic LPG (zdroj: materiály MPO ČR):
V ČR je v provozu celkem 685 čerpacích stanic LPG. Z toho je 343 stanic umístěno u čerpacích stanic nabízejících i ostatní pohonné hmoty a 342 stanic je pouze s LPG. V loňském roce tedy poprvé převážily LPG stanice jako doplňkový sortiment pohonných hmot počet samostatných čerpacích stanic s LPG. Z velkých společností se ve svých sítích čerpacích stanic věnují LPG ve větší míře firmy SHELL, BENZINA, JET, ČEPRO, RobinOil. Dá se předpokládat, že i v roce 2008 bude patrný nárůst počtu LPG stojanů coby doplňkového sortimentu běžné benzínové čerpací stanice. Také u čerpacích stanic hypermarketů, např. TESCO, se již začaly objevovat první LPG stojany.
Úspora při provozu vozidla s LPG oproti provozu na benzín byla při průměrných cenách roku 2007 následující:
- benzín, spotřeba 7 l / 100 km 29,54 Kč tj. 2,07 Kč / km
- LPG, spotřeba o 15% vyšší 8,05 l / 100 Km 14,33 tj. 1,15 Kč / km
- Náklady na přestavbu a provoz u běžného 4 válcového vozu:
- Průměrná cena přestavby 32 000 Kč
- provozní náklady na revize a výměnu filtrů LPG (po 10 tis km) 3 x 400 Kč, tj. celkem 1200 Kč
- provozní náklady 33 200 Kč / úsporou na 1 km tj. 0,92 Kč = cca 36 000 km.
Návratnost přestavby LPG byla v roce 2007 po ujetí cca 36 000 km!
Náklady na plnou nádrž LPG (40 l) 573 Kč
- náklady na plnou nádrž benzínu (40 l) 1181 Kč
- s plnou nádrží LPG se dalo ujet cca 500 km
Počet přestavěných vozidel v roce 2007 (zdroj: materiály LPG klubu)
V ČR bylo v roce 2007 na LPG přestavěno cca 20 000 vozidel. Z převážné většiny se jednalo o starší vozidla v provozu již registrovaná. Počet dovezených vozidel s LPG není znám. Každopádně se vozy s LPG ve velké míře do ČR dováží, a to převážně z Itálie, Francie a zemí Beneluxu.
Nové vozy s LPG
Nové vozy s LPG nabízí v tuzemsku z importérů pouze značka SUBARU u modelů Foerster, Legacy a Outback s motory 2,0 a 2,5 a to v celé dealerské síti. Jedná se však o dodatečnou přestavbu a nikoliv o tovární záležitost. Značky, které se upravují na LPG přímo ve výrobních závodech (Renault, Volvo, nebo Fiat) se v ČR nenabízí. Regionálně je možné zakoupit vozy továrních značek Škoda, Renault, Dacia, Kia a další, upravované buď přímo prodejci, nebo jejich smluvními partnery. Například v sousedním Německu se dají pořídit nové vozy s přestavbou na LPG u těchto značek: AUDI, CADILLAC, CITROEN, FORD, HYUNDAI, CHRYSLER, CHEVROLET, KIA, MAZDA, NISSAN, OPEL, PEUGEOT, RENAULT, SKODA, SUBARU, VW.
Podpora státu
V ČR se teprve v roce 2008 začíná blýskat na lepší časy, stát snad přestane toto alternativní palivo opomíjet. Na lednovém zasedání vlády byla schválena novela zákona o silniční dani, kdy vozidla upravená na alternativní palivo (hybridní motory, LPG, CNG a etanol) budou od placení silniční daně osvobozeny. Větší podpory se však pravděpodobně ze strany státu nedočkáme a bude tedy stále panovat nerovný vztah mezi LPG a CNG. CNG je ze strany státu podporováno nulovou spotřební daní, zatímco LPG je spotřební daní zatíženo.
V evropských zemích je situace odlišná. Např. v SRN jsou obě paliva postavena zcela rovnoprávně a výše daňového zatížení je pro oba druhy paliva stejná. Také Evropský parlament vyslal na svém prosincovém zasedání jasný signál a zařadil LPG mezi podporovaná alternativní paliva.
Dotace na přestavby
Ve světě je běžně LPG podporováno vládami a regionálními správami a to i formou přímých dotací na přestavbu. Tato praxe je běžná v zemích s prostředím zhoršeným automobilovou dopravou. Austrálie, Itálie, Francie a další země podporují přestavby vozů, které pak podstatně méně znečišťují životní prostředí (CO, NOX, CO2, rakovinotvorné prachové částice a sloučeniny síry). V ČR převzalo podporu LPG – jako nejrozšířenějšího alternativního paliva v Evropě občanské sdružení LPG klub. Toto sdružení motoristů provozuje internetové stránky www.lpg.cz, vydává propagační materiály o LPG a v roce 2007 začalo řidičům poskytovat 10% finanční dotaci na přestavbu jejich vozidla na LPG.
Pevně věříme, že v roce 2008 nezůstaneme v České republice v podpoře alternativního pohonu na LPG osamoceni.