Uplynulý víkend bojovala česká a rakouská špička v okolí města Freistadt o první mistrovské body. Tradičně technicky náročná trať byla v letošním roce ztížena nestálým povrchem rychlostních zkoušek, kde povrch tvořil jednak asfalt, ale ve větší míře hlavně led a sníh.
Na první soutěž sezóny 2008 se patřičně připravovala i posádka Euro Oil-Čepro rallye týmu Václav Pech jun. a Petr Uhel, která má za sebou mistrovský rok 2007, a již dvě absolutní prvenství na IQ. Jänner rally. „Máme už s Jänner rallye zkušenosti, ale přesto jsme ani letos neponechali nic náhodě a velmi pečlivě se připravovali. Velkou péči věnovali mechanici Charouz Racing Systemu našemu Mitsubishi Lancer EVO 9, u kterého jsme kvůli kluzkému povrchu rychlostních zkoušek a častému prokluzu kol předpokládali velké namáhání. V Čechách se jinde na sněhu nesoutěží, a tak je pro nás Jänner vždy soutěží se zcela rozdílným charakterem oproti českým soutěžím. Na videu jsem studoval záběry z předchozích let a v předstihu několika měsíců jsem zajistil i dostatečné množství pneumatik s hroty, což se nakonec ukázalo jako velmi důležité“, komentuje Václav Pech jun.
Václav Pech jun. s Petrem Uhlem vstupovali do IQ. Jänner rallye v roli jednoho z favoritů, jinak to ani s jejich dvěma vítězstvími v minulých letech být nemohlo. Poučeni z chyb z předchozích let vstoupila v pátek ráno posádka Euro Oil Čepro rallye týmu do soutěže s nasazením, ale současně s otázkou, jak rychle pojedou na zledovatělých rychlostních zkouškách jejich největší soupeři. „Po dlouhé době kdy jsem nezávodil na sněhu jsem do soutěže vstoupil opatrně a čekal, jak rychle pojedou naši největší soupeři. První den jsme startovali jako první, což je na sněhu drobná nevýhoda. Ostatním jsem tak trochu zametali stopu a brzy zjistili, že tato soutěž pro nás bude velmi náročná a že naše konkurence rozhodně nespí. Velmi rychle jel Valoušek a daleko od nás nebyli ani naši další soupeři“, doplňuje Václav Pech jun.
V průběhu první etapy se na rakouské zimní soutěži od špičky lehce odpoutala právě česká dvojice Václav Pech jun. a Pavel Valoušek. Modrožluté Mistubishi mohla posádka Euro Oil Čepro rallye týmu odevzdat do uzavřeného parkoviště v cíli první etapy na druhém místě se ztrátou méně než sedmi vteřin na první místo.
Více než sto tisíc diváků s napětím očekávalo vyústění souboje, který byl pravým kořením IQ. Jänner rallye. Již první sobotní rychlostní zkouška ale znamenala zásadní obrat v soutěži a Václav Pech jun. nadělil svému největšímu soupeři 17 vteřin a dostal se do čela soutěže. „V sobotu ráno jsme zaútočili na první místo a povedlo se nám obrátit vývoj soutěže v náš prospěch. Trvalo mi chvíli než jsem si opět zvykl na jízdu na pneumatikách s hroty, ale v sobotu už jsem jim plně věřil a nebál se do nich pořádně opřít. Velmi nám opět pomohl táta v roli ledového špiona, se kterým jsme konzultovali použití pneumatik a aktuální podmínky na trati. Odstup soupeřů nebyl ale tak velký, abychom mohli polevit a museli jsme jet s maximálním nasazením až do konce soutěže“, dodává Václav Pech jun.
S náskokem více než 52 vteřin tak do cíle ve veletržním areálu v rakouském Freistadtu dorazilo v sobotu v podvečer jako první Mistubishi Lancer Evo IX Euro Oil Čepro rallye teamu a všichni tak mohli oslavovat třetí vítězství posádky Václav Pech jun. – Petr Uhel, která se tak stala druhou nejúspěšnější posádkou v historii této soutěže. Na konto posádky tak putoval nejen plný bodový zisk z Mezinárodního Mistrovství České republiky, ale i body z Mistrovství Evropy – Central.
„Rakouská Jänner rallye se nám každoročně velmi líbí. Náročné rychlostní zkoušky jsou krásné se sněhem i bez sněhu a toto vítězství pro mě bylo asi nejtěžší z našich zdejších startů. Na rychlostních zkouškách i v servisu jsem měl pocit, že jedu domácí soutěž, protože českých fanoušků bylo snad více než domácích. Jejich podporu jsme cítili i v autě. Charouz Racing Systém nám opět přichystal bezvadně fungující auto, kterému jsme až na pár drobných kontaktů s dřevěnými tyčkami vymezujícími silnici, nijak neublížili. Máme za sebou ten nejlepší možný vstup do nové sezóny a můžeme se v klidu připravovat na další soutěž, kterou bude Valašská rallye“, shrnuje Václav Pech jun.
Konečné výsledky 26. IQ Jänner-Rallye 2008
1. | Pech-Uhel | Mitsubishi Lancer EVO IX | 3h17’46“ |
2. | Valoušek-Hrůza | Mitsubishi Lancer EVO IX | +52″ |
3. | Baumschlager-Zeltner | Mitsubishi Lancer EVO IX | +2’37“ |
4. | Paasonen-Maaranen | Mitsubishi Lancer EVO IX | +4’11“ |
5. | Wittmann-Ettel | Mitsubishi Lancer EVO IX | +4’17“ |
6. | Rosenberger-Monego | Volkswagen Polo S2000 | +5’55“ |
7. | Trojan-Řihák | Mitsubishi Lancer EVO IX | +6’15“ |
8. | Gavlák-Hůlka | Mitsubishi Lancer EVO IX | +6’51“ |
9. | Arazim-Gál | Mitsubishi Lancer EVO IX | +6’58“ |
10. | Gassner-Thannhäuser | Mitsubishi Lancer EVO IX | +7’13“ |
Petr Eliáš, autor fotografií Jaroslav Štauber, RallyeJournal.cz.
Autopůjčovna s nabídkou vozů všech kategorií.
Firmám nabízíme flexibilní pronájem vozů.
Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.
SEAT – španělský temperament s německou technologií