Lexus představuje v evropské premiéře zcela nový model ES. Osmá generace tohoto globálního sedanu prémiové třídy přijde na trh počátkem příštího roku.
Vývoj vozu vycházel z koncepce „Experience Elegant & Electrified Sedan“, představující nové technologie a vysokou úroveň pohodlí, konektivity a bezpečnosti. Tradiční výhody modelu ES v podobě jízdních kvalit, pohodlí a odhlučnění, se nyní posunuly na ještě vyšší úroveň.
Nový sedan pro novou éru
Klíčovou součástí strategie je vize značky Lexus „making luxury personal – luxus může být osobní“, spočívající ve sledování měnících se potřeb zákazníků.
To zahrnuje i prošlapávání různých cest k dosažení uhlíkové neutrality, kdy si zákazníci mohou vybírat z odlišných technologických řešení ke snížení vlastní uhlíkové stopy. V případě zcela nového ES se výše uvedené promítlo do rozšíření modelové palety, která nyní zahrnuje plně hybridní i čistě elektrická pohonná ústrojí s různými výkonovými verzemi a možností volit mezi pohonem samotných předních nebo všech kol.
V souladu s vizí „luxus může být osobní“ se program nových vozů Lexus zaměřuje na elektrifikaci, inteligenci a diverzifikaci, tedy klíčové vlastnosti zcela nového modelu ES.
Program ‚elektrifikace‘ znamená premiéru čistě elektrického pohonu v luxusním sedanu ES.
Pokud jde o inteligentní technologie, jedná se o první model Lexus, který nabízí plně digitální kokpit řidiče, v němž jsou multimediální systém, přístrojový panel a funkce aplikace Lexus Link+ bezproblémově propojeny. Mezi technologické novinky patří také v Lexusu poprvé použité „skryté přepínače“.
V rámci diverzifikace modelové nabídky pak Lexus navrhuje produkty, které jsou schopny naplňovat různé role; ES je sice sedan v klasickém stylu, ale zároveň má charakter, styl a schopnosti, které jsou atraktivní pro soukromé i firemní zákazníky.
Originální model Lexus
Model ES jako takový tvoří nedílnou součást modelové nabídky značky od jejího nástupu na trh v roce 1989. Ve své nejnovější verzi staví na dlouholeté pověsti luxusu a kultivovanosti – současně však zákazníkům dává více možností volby z elektrifikovaných pohonných jednotek v souladu s vizí „Lexus Electrified“ a multi-technologickým přístupem na cestě k uhlíkové neutralitě. Plně hybridní verze i první čistě elektrická verze ES budou k dispozici s možností volby pohonu samotných předních nebo všech kol.
Zatímco v Severní Americe a Asii je Lexus ES klíčovým modelem značky již více než tři desetiletí, na evropské trhy byl uveden o dost později. Na východoevropských trzích se představila šestá generace modelu ES v roce 2010, v západní Evropě pak již aktuální model v roce 2018.
Přestože je zcela nový ES ve všech ohledech větší než předchůdce, díky designovém přístupu „Clean x Tech“ se zvenčí i uvnitř pyšní jednoduchou a elegantní estetikou. Investice zaměřené na pohodlí, kultivovanost a luxus posouvají ES směrem ke kvalitě, prostornosti a vlastnostem typickým pro větší modely automobilového segmentu F. Jízdní vlastnosti a ovladatelnost – a to v hybridní i čistě elektrické verzi – zároveň přinášejí vysokou úroveň pohodlí, jistoty za volantem a ovladatelnosti, tvořící typický jízdní projev Lexus.
Vývojový program probíhal v technickém centru Lexus Šimojama, kde týmy zajišťující plánování, design, konstrukční činnosti a evaluaci spolupracovaly pod jednou střechou na systematickém testování a zdokonalování vozu.
Po současné evropské premiéře bude zcela nové ES uvedeno na trh v Evropě s následným zahájením prodeje na jaře 2026. Podrobnosti o místních specifikacích budou včas oznámeny v závislosti na konkrétním trhu.
Nová úroveň pohodlí
Cílem návrhářů Lexus bylo vytvořit mimořádně pohodlnou a uvolněnou kabinu s příkladným odhlučněním, přispívající k vysokým jízdním kvalitám modelu ES.
Přední sedadla byla přepracována tak, aby pomáhala udržovat správné a pohodlné držení těla, kdy řidič může intuitivně reagovat na chování vozidla a cítí se plně zapojen do děje. Podpora zad v místě lopatek pomáhá snižovat svalové napětí při řízení, zatímco opěradlo jemně obepíná tělo pasažéra.
Prioritou konstruktérů bylo snížení hluku použitím lepšího těsnění dveří a akustických skel v oknech předních dveří. Způsob šíření zvuku v kabině byl pečlivě navržen tak, aby podporoval přirozené a harmonicky vyvážené akustické prostředí.
První model Lexus se skrytými spínači
K vysokým kvalitám interiéru ES přispívá i nová technologie „skrytých spínačů“ Lexus.
Nový design odráží koncepci pohostinnosti (Omotenashi) Lexus prostřednictvím minimalistického a nenápadného designu, který dokonale splývá s interiérem. Po vypnutí vozu nejsou spínače pod čalouněním přístrojové desky vůbec vidět; když se vůz zapne, spínače se zviditelní svým podsvícením. Přestože jsou spínače vyvedeny formou elegantního dotykového panelu, při použití poskytují příjemnou hmatovou zpětnou vazbu.
POHONNÉ JEDNOTKY: MULTI-TECHNOLOGICKÁ STRATEGIE POHONŮ LEXUS
Hybridní varianta ES 300h
Provedení ES 300h je vybaveno přepracovaným hybridním systémem, jehož srdcem je řadový čtyřválec 2,5 litru s maximálním výkonem 201 k (148 kW). Zákazníci budou moci volit mezi pohonem samotných předních nebo všech kol.
Uvedené pohonné ústrojí bude k dispozici na západoevropských trzích.
U nového ES se rovněž zvýšil výkon hybridní baterie.
Systém používá upravenou logiku řízení, která přináší robustní akceleraci i nízkou spotřebu paliva. Další výhodou je, že vyšší tuhost pohonné jednotky pomáhá potlačovat vibrace, a tak přispívá k tiššímu a kultivovanějšímu prostředí v kabině.
Bateriové elektrické verze ES 350e a ES500e
V nabídce budou dvě čistě elektrická provedení ES: ES 350e s pohonem předních kol a maximálním výkonem 224 k (165 kW), resp. ES 500e s pohonem všech kol s maximálním výkonem 343 k (252 kW) (předběžné údaje). Obě tato provedení těží z bohatých zkušeností značky Lexus na poli elektrifikace pohonů a zároveň využívají široké možnosti a výhody nové globální podvozkové platformy TNGA ve formátu GA-K, včetně nových náprav eAxle, které spojují jednotku řízení výkonu s převodovkou. Nová konstrukce je lehká a kompaktní, čímž přispívá k co nejvyšší prostornosti kabiny i zavazadelníku. Vysokokapacitní baterie je umístěna pod podlahou ve prospěch nižšího těžiště vozu.
Údaje o dojezdu a době nabíjení zatím nebyly finálně potvrzeny, ale očekává se dojezd až 530 km* (dle standardu WLTP) a přibližná doba rychlého nabíjení na 80 % kolem 30 minut*.
Model ES 350e je vybaven lithium-iontovou baterií s kapacitou 77 kWh. Ta by měla umožnit zrychlení z 0 na 100 km/h za 8,2 sekundy*.
Verze s pohonem všech kol, ES 500e, posouvá výkonnostní laťku výše díky baterii s kapacitou 75 kWh, která umožňuje zrychlení z 0 na 100 km/h za 5,7 sekundy*.
Provedení ES 500e je vybaveno inteligentním elektrickým systémem pohonu všech kol Lexus DIRECT4. Ten umožňuje plynulé rozdělování hnacího momentu na všechna čtyři kola podle pokynů řidiče a stavu vozovky. Hnací moment se může rozdělovat mezi nápravy v poměru od 100:0 až po 0:100 na základě údajů od senzorů zrychlení, rychlosti kol a úhlu natočení volantu. Výsledkem j stabilní ovládání a podmanivý požitek z jízdy.
*Veškeré údaje se vztahují k prototypu modelu ES a jsou předběžné, dokud nedojde k homologaci.
Lexus ES – přehled předběžných technických údajů
Pohon |
Hybrid |
Bateriový elektromobil |
||
Model |
ES 300h (záp.) |
ES 350e |
ES 500e |
|
Hnací ústrojí |
FWD a AWD |
FWD |
AWD |
|
Motor |
Řadový čtyřválec 2,5 litru |
– |
– |
|
Převodovka |
e-CVT |
eAxle |
eAxle |
|
Kapacita baterie (kWh) |
/ |
76,96 |
74,69 |
|
Výkon systému |
201/148 |
224/165 |
343/252 |
|
Zrychlení (0–100 km/h) |
8,2 (FWD) |
8,2 |
5,7 |
|
Rozměry pneumatik |
235/55R19 |
235/55R19 |
||
Doba nabíjení |
/ |
Venkovní teplota 25 °C: Cca 30 minut*1 Venkovní teplota 25 °C: Cca 40 minut*1 Outside air temperature -10°C: approx. 60 minutes*1 |
||
Celková délka (mm) |
5140 (+165) |
|||
Celková šířka (mm) |
1920 (+55) |
|||
Celková výška (mm) |
1555 (+110) |
1560 (+115) |
||
Rozvor (mm) |
2950 (+80) |
|||
Hmotnost vozidla (kg) |
1785–1840 |
2105–2185 |
2205–2285 |
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.
SEAT – španělský temperament s německou technologií