Před sedmdesáti lety se zrodila ikona, která dodnes vzbuzuje obdiv – Citroën DS. Tento revoluční model, představený v roce 1955 na pařížském autosalonu, se stal symbolem elegance, technologické vyspělosti a avantgardního přístupu k automobilovému designu.
Za vznikem modelu DS stojí tři geniální muži. André Lefèbvre, letecký inženýr, přinesl svůj důraz na aerodynamiku, lehkost a vyváženost hmotnosti. Paul Magès, samouk s obrovským talentem, vynalezl revoluční hydropneumatické odpružení, které navždy změnilo komfort jízdy. A nakonec Flaminio Bertoni, nadaný sochař a designér, dal vozu jeho nezaměnitelné, futuristické linie.
Když byl 6. října 1955 model DS 19 odhalen v Grand Palais, způsobil doslova šok. Jeho futuristický design a inovativní technologie okamžitě stanovily nový standard automobilového průmyslu. První den si jej objednalo neuvěřitelných 12 000 zákazníků, a když se o deset dní později autosalon uzavřel, objednávky přesáhly hranici 80 000 vozů.
Technologický skok do budoucnosti
DS nebyl jen krásným autem – byl to průkopník. Hydropneumatické odpružení umožňovalo hladkou jízdu bez ohledu na terén, zatímco hydraulické brzdy s kotouči vpředu nabízely revoluční bezpečnostní standardy. Řidiči byli uchváceni, kritici nadšení a konkurence fascinovaná i znepokojená.
Model postupně prošel několika vylepšeními. Již v roce 1958 se objevily varianty ID 19, praktické verze Combi a luxusní DS 19 Prestige, která přinesla exkluzivní interiér s dělicí přepážkou a koženým čalouněním.
Triumf na silnicích i ve světě rallye
Citroën DS nebyl jen stylovým městským vozem – prokázal své kvality i na závodních tratích. Již v roce 1956 se postavil na start Rallye Monte Carlo a během let si připsal mnoho vítězství, včetně triumfu v roce 1966, kdy si posádka Toivonen – Mikander dojela pro první místo.
Prezidentský vůz i hvězda stříbrného plátna
DS 19 Prestige se stal oblíbeným vozem politiků a diplomatů, a to nejen ve Francii. Na pařížském autosalonu v roce 1958 se představil v luxusním černém provedení s možností instalace autorádia nebo dokonce radiotelefonního zařízení. DS však byla také filmovou hvězdou – objevila se v ikonických snímcích jako Samuraj s Alainem Delonem nebo ve filmech s Louisem de Funèsem, kde zářila nejen svou krásou, ale i futuristickými úpravami.
Design, který předběhl dobu
V roce 1967 dostala DS svůj charakteristický vzhled s natáčecími světlomety, které přinášely revoluci v nočním řízení. Elegantní tvary, pečlivě propracované detaily a neustálá snaha o dokonalost posouvaly DS do nové dimenze automobilového designu.
Dědictví, které žije dál
DS se nikdy nestalo jen pouhým automobilem – stalo se uměleckým dílem, technologickou revolucí a symbolem francouzské elegance. Dnešní značka DS Automobiles čerpá z tohoto bohatého dědictví a přináší nové modely, které nesou odkaz svého slavného předchůdce: avantgardní design, špičkovou technologii a jedinečný komfort.
Takže ať už jste nadšenci do klasických vozů nebo moderních technologií, Citroën DS zůstane vždy víc než jen autem – je to kus historie, který si zaslouží obdiv i dnes.
DS v číslech a zajímavostech
- 1 456 115 vyrobených kusů – tolik vozů DS sjelo z výrobních linek mezi lety 1955 a 1975.
- 160 km/h – maximální rychlost modelu DS 19 po aerodynamických úpravách v roce 1962.
- 70 let – tak dlouho už DS inspiruje automobilový svět a zůstává nadčasovou ikonou.
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.
SEAT – španělský temperament s německou technologií