Lexus vsadil u svých čtyřkolek na inteligentní pohon E-Four

Značka Lexus u svých hybridních a plug-in hybridních modelů s pohonem všech kol vsadila na inteligentní systém E-Four. Ten se z hlediska konstrukce a principů fungování liší od tradičních pohonů 4×4 především proto, že nepoužívá žádné mechanické spojení mezi nápravami, hnacím hřídelem ani převodovkou s reduktorem.

Jedinou výjimkou je vlajková limuzína LS, která používá vyspělý centrální diferenciál Torsen. Základem crossoverů a SUV s E-Four je pohon zadní nápravy elektromotorem, jehož činnost inteligentně řídí sofistikovaný počítač hybridního systému. Díky této konstrukci se spotřeba paliva výrazně neliší od spotřeby hybridních verzí s předním pohonem.

A zároveň uživatel získává řadu výhod pohonu všech kol, od vyššího výkonu až po výrazně vyšší úroveň bezpečnosti, zejména v obtížných podmínkách.

Třetí elektromotor ve voze

Konstrukce hnacího ústrojí E-Four byla navržena tak, aby byl celý systém co nejúčinnější a nejspolehlivější. Hybridní systém na přední nápravě se skládá ze zážehového a elektrického motoru a generátoru, který nabíjí trakční baterii. Lehký motor pohánějící zadní nápravu, který spolu s hybridním systémem tvoří pohon E-Four, je třetí elektrickou jednotkou ve voze.

Provoz těchto jednotek řídí řídicí jednotka PCU prostřednictvím hybridní převodovky a měniče, což umožňuje používat výkonnější elektromotory při zachování stejného výkonu a kapacity akumulátoru a Lexusy s pohonem E-Four mohou v elektrickém režimu jezdit dostatečnou rychlostí.

Lexusy s pohonem E-Four mají nízkou průměrnou spotřebu paliva, která je srovnatelná s verzí s předním pohonem. Je to dáno tím, že při jízdě je poháněna především přední náprava. Pohon zadní nápravy se zapojuje v případě potřeby, například když systém zjistí ztrátu trakce, vůz vyjede do kopce nebo na mírně kopcovitou či písčitou cestu, což zvyšuje bezpečnost a komfort jízdy.

E-Four má i nejmenší a nejnovější LBX

Nejmenším modelem v rodině E-Four je Lexus LBX. Hybrid s výkonem 136 k zrychlí z 0 na 100 km/h za 9,6 s a průměrná spotřeba paliva se pohybuje od 4,6 l/100 km.

U Lexusu UX 300h varianta s pohonem E-Four využívá elektromotor s permanentním magnetem, který dosahuje výkonu 30 kW a točivého momentu 84 Nm. Výsledkem je zrychlení z 0 na 100 km/h za 7,9 s a spotřeba 5,3 l paliva na 100 km.

Pohon E-Four je volitelný i u modelu NX 350h. Obě varianty mají stejný výkon (243 k), ale vůz s pohonem 4×4 zrychluje z 0 na 100 km/h o něco rychleji, za 7,7 sekundy a má spotřebu 6 l/100 km. Naproti tomu Lexus RX 350h je k dispozici výhradně s pohonem E-Four. Největší SUV Lexus s plně hybridním pohonem a pohonem 4×4 disponuje kombinovaným výkonem 250 k a průměrnou spotřebou 6,3 l paliva na 100 km.

U plug-in hybridních modelů NX 450h+ a RX 450h+ se systém dokonale vyrovnává s mírně vyšší hmotností obou vozů ve srovnání s plně hybridní verzí. Vyšší hmotnost je důsledkem použití baterie o kapacitě 18,1 kWh, a umožňuje naplno využívat výkon hybridního systému.

Kombinovaný výkon obou modelů dosahuje 309 k. NX 450h+ zrychlí na 100 km/h za 6,3 s a v elektrickém režimu ujede až 98 km. Průměrná spotřeba začíná na 0,25 l/100 km. Větší a komfortnější RX 450h+ zrychlí z 0 na 100 km/h za 6,5 s a díky umístění baterie pod podvozkem má vůz nízko položené těžiště, což přispívá k vynikajícím jízdním vlastnostem. Díky efektivnímu pohonu je RX 450h+ schopen ujet v elektrickém režimu až 70 km, přičemž průměrná spotřeba paliva začíná na 0,4 l/100 km.

KLÍČOVÉ CENTRUM

VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER

 

Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů

Kontakt:
KLÍČOVÉ CENTRUM H&B Group
Plzeň, Žatecká 138/8, PSČ 301 00
377 225 903
info@hbgroup.cz

Autorizovaný dealer a opravce OPEL

Člen koncernu TUkas

Kontakt:
AUTO-STAIGER CZ A.S.
Praha 10, Černokostelecká 621/122
+420 271 009 111
servis.opel@auto-staiger.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nový Lexus LBX a inovovaný UX se představují v národní premiéře

Nový Lexus LBX a inovovaný UX se...

Zbrusu nové SUV značky Lexus pod označením LBX a inovovaný model UX se zcela novým hybridním pohonem se v národní premiéře představily v luxusním prostředí resortu Chateau Mcely. Hlavní...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - LBX je tak trochu jiný Lexus do města

LBX je tak trochu jiný Lexus do města

LBX je zcela novým modelem pro nový trh značky Lexus v Evropě. Má ambice změnit pravidla hry a stát se klíčovým modelem k dalšímu růstu značky v tomto regionu. LBX, dosud nejkompaktnější...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Lexus prodlužuje hybridům jízdu na elektřinu

Lexus prodlužuje hybridům jízdu na...

Prémiová automobilka Lexus vyvinula systém, který optimalizuje hybridní pohon tak, aby vůz zůstal v elektrickém režimu co nejdéle. Systém Predictive Efficient Drive automaticky optimalizuje...

Luxus podle Britů? NX z garáže Lexus

Lexus NX 450h+ získal ve Velké Británii ocenění v anketě Company Car and Van Awards jako nejlepší prémiové auto roku 2022. Druhá generace tohoto modelu má nejvyšší úroveň bezpečnosti díky...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Mimořádné jízdní vlastnosti Lexusu RZ díky inteligentnímu pohonu Direct4

Mimořádné jízdní vlastnosti Lexusu RZ...

Nový Lexus RZ je první auto této značky postavené od základu jako elektromobil. Vůz má 313 koní přenášených na všechna čtyři kola pomocí inteligentního pohonu Direct4. Jeho úkolem je...