Tisková informace sekretariátu Sdružení automobilového průmyslu

Letošní dovoz ojetých vozidel do ČR překročil 200 000 ks

I. osobní automobily kat. M1 a malá užitková vozidla kat. N1

I.1 Nová vozidla

V průběhu ledna až října 2007 bylo v České republice poprvé zaregistrováno celkem 158 722 ks nových automobilů kategorií M1 a N1. Oproti stejnému období roku 2005 je to o 11,09 % (to je o 15 841 ks) více.

I.2 Ojetá vozidla z dovozu

Za hodnocené období roku 2007 bylo v ČR poprvé zaregistrováno celkem 191 797 ks ojetých automobilů (183 166 ks osobních kat. M1 a 8 631 ks malých užitkových kat. N1). Jedná se o ojetá vozidla dovezená do ČR.

Oproti stejnému období roku 2006 byl za tyto kategorie zaznamenán nárůst prvních registrací ojetých vozidel o 22,11 % (o 34 729 vozů). Za celý rok 2006 bylo přitom poprvé zaregistrováno 191 159 ks ojetých vozidel z dovozu (183 143 ks kat. M1 a 8 016 ks kat. N1). Za deset měsíců roku 2007 se tedy dovezlo zhruba stejně ojetých vozidel, jako za celý rok 2006.

Rozdílné poměry u prvních registrací osobních automobilů (kat. M1) a malých užitkových vozidel (kat. N1) dokreslují známý fakt, že pokles registrací v kategorii nových osobních automobilů je v podstatě nahrazován relativně vyšším nárůstem v kategorii malých užitkových vozidel.

Podíl vozidel značky Škoda na trhu osobních automobilů (kat. M1) dosáhl za dané období 36,55 % (registrováno 40 506 ks), podíl osobních automobilů z TPCA Czech (Citroen C1 + Peugeot 107 + Toyota Aygo) činí 1,19 % (zaregistrováno 1 323 ks). V souhrnu se tak osobní vozy tuzemské výroby podílejí na trhu nových osobních automobilů v ČR 37,75 % (mimo výše uvedené je zde započteno ještě 7 ks osobních automobilů zn. Kaipan a 2 ks dalších dvou značek).

Na trhu malých užitkových vozidel kat. N1 dosahuje podíl českých výrobců celkem 24,32 %, z toho zn. Škoda 24,23 % (zaregistrováno 11 606 ks). Podíl ostatních českých výrobců činí 0,09 %.

Podíl vozidel z domácí výroby na trhu osobních automobilů a malých užitkových vozidel celkem (kat. M1 + N1) v souhrnu za leden až říjen 2007 činil 33,70 % (z toho 32,83 % značka Škoda, automobily z TPCA v Kolíně 0,86% a ostatní 0,01 %).

II. Nákladní automobily (nad 3 500 kg celkové hmotnosti = kat. N2 + N3)

V průběhu ledna až října 2007 bylo v ČR poprvé zaregistrováno celkem 9 538 ks nových a 3 597 ks ojetých nákladních vozů kategorie N2 a N3. Oproti stejnému období roku 2006 je to:

  • u nových o 17,85 % (o 1 445 ks) více;
  • u ojetých o 26,03 % (o 743 ks) více.

Souhrnný podíl tuzemských výrobců na registracích nových nákladních automobilů kat. N2 a N3 činil 3,39 %. Bylo zaregistrováno celkem 323 ks, z toho 165 ks značky Tatra, 151 ks značky Avia a 6 ks značky Praga a 1 ks Liaz).

III. Autobusy

Za leden až říjen 2007 bylo v ČR poprvé zaregistrováno 677 ks nových 190 ks ojetých autobusů (kategorie M2 a M3). Ve srovnání se stejným obdobím roku 2006 se první registrace nových autobusů snížily o 10,69 % (to je o 81 ks), u ojetých (z dovozu) však došlo ke zvýšení o 61,02 % (o 72 ks).

Podíl českých výrobců autobusů na domácím trhu nových autobusů dosáhl 65,14 %, z toho Iveco Czech Republic (zn. Irisbus, dříve Karosa) 33,38 % (registrováno 226 ks), SOR Libchavy 31,02 % (210 ks) a Tedom 0,74 % (5 ks).

IV. Motocykly

Za deset měsíců r. 2007 bylo v ČR poprvé zaregistrováno celkem 41 442 ks motocyklů a mopedů (kat. L), což je o 36,42 % (o 11 064 ks) více než za stejné období roku 2006. Registrace nových motocyklů přitom vzrostly o 26,88 % (+ 4 906 ks) a registrace ojetých narostly o 50,78 % (o 6 158 ks).

Podíl českých výrobců na trhu nových motocyklů a mopedů činí 1,13 %; tento podíl je tvořen pouze značkou Jawa (registrováno 261 ks).

V. Ostatní vozidla

Přívěsů a návěsů všech kategorií bylo zaregistrováno celkem 39 056 kusů, z toho nových 35 418 a ojetých z dovozu 3 638.

VI. Registrace silničních vozidel za leden až říjen – souhrn

Celkem silniční vozidla (= osobní M1 + malá užitková N1 + nákladní N2 a N3 + autobusy M2 a M3 + motocykly a mopedy + ostatní).

V ČR bylo za leden až říjen roku 2007 poprvé zaregistrováno 445 019 ks silničních vozidel, z toho 227 511 ks (51,12 %) nových a 217 508 ks (48,88 %) ojetých (ve stejném období roku 2006 byl celkový podíl ojetých „pouze“ 46,73 %).

Registrace silničních vozidel byly oproti stejnému období roku 2006 vyšší o 70 199 vozidel (to je o 18,73 %). U nových došlo k nárůstu o 13,95 % (to je o 27 845 ks vozidel), u ojetých se však první registrace zvýšily o 24,18 % (to je o 42 354 vozidel).

Pokud z výše uvedeného vyjmeme pouze motorová vozidla, je situace z tohoto pohledu ještě méně příznivá. Nárůst u nových motorových vozidel činí jen 13,01 % a podíl ojetých vozidel z dovozu na prvních registracích již přesáhl 52,6 %.

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Olomouc se chystá na druhou soutěž šampionátu v ecorally

Olomouc se chystá na druhou soutěž...

Letošní Mistrovství ČR v ecoRally pokračuje druhou soutěží. Po úvodním podniku v Českém Krumlově přichází druhé kolo, a to se odehraje o nadcházejícím víkendu v podhůří Jeseníků....

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nový Lexus LBX a inovovaný UX se představují v národní premiéře

Nový Lexus LBX a inovovaný UX se...

Zbrusu nové SUV značky Lexus pod označením LBX a inovovaný model UX se zcela novým hybridním pohonem se v národní premiéře představily v luxusním prostředí resortu Chateau Mcely. Hlavní...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nové modely CUPRA Formentor a CUPRA Leon

Nové modely CUPRA Formentor a CUPRA Leon

Značka s rolí nekonvenčního vyzývatele odhalila nové modely CUPRA Formentor a CUPRA Leon, které navážou na úspěchy svých předchůdců modernizovaným designem a mnoha vylepšeními. Nová CUPRA...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Jarní tipy na skrytá místa u Prahy s Toyotou Prius

Jarní tipy na skrytá místa u Prahy...

Pokud hledáte cíl pro první jarní výlety, nevynechejte čtyři úžasná místa, která se skrývají nedaleko hlavního města. Vyrazili jsme na ně se zbrusu novou Toyotou Prius s plug-in hybridním...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Range Rover Electric: Testován tak, aby byl lídrem

Range Rover Electric: Testován tak, aby...

Cíl je, aby se Range Rover Electric stal lídrem v oblasti elektrického pohonu, kultivovanosti a luxusního cestování. První prototypy se vydaly do několika lokalit s nejnáročnějšími podmínkami...