Tato fascinující studie vychází z nového BMW řady 1 Coupé. Je nekompromisně zaměřen na sportovní vyžití. Již při prvním setkání je zřejmá vysoká úroveň jízdní dynamiky. Ta je dána aerodynamicky optimalizovanou karoserií, použitím značného množství odlehčených dílů, které a zlepšují rozložení hmotnosti mezi nápravy, či z nově upraveného interiéru pro náročného řidiče.
BMW Concept 1 tii přebírá do svého designu tradiční a charakteristické prvky úspěšných sportovních vozů BMW: na první pohled upoutají detaily, které dopomohly v 60. a 70. letech bezpočtu kupé BMW k mimořádným úspěchům na silnici i na závodních tratích. Byly to vozy charakterizované kompaktními rozměry, nízkou hmotností s vynikající vyvážeností a výkonnými motory, jejichž síla se přenášela na zadní kola. Zvláště BMW 02, představený v roce 1966, byl uznávaný jako ztělesnění mimořádné agility a vzrušujících, vysoce dynamických jízdních vlastností. Nyní přichází nové BMW řady 1 Coupé se stejnou filozofií: lehké, agilní a výkonné kompaktní dvoudveřové kupé, jehož nedostižná ovladatelnost a sportovní jízdní vlastnosti zaručují neslýchané zážitky za volantem.
Tradiční a moderní: lehká konstrukce jako základní princip, CFP jako řešení.
BMW Concept 1 tii kombinuje stylistické prvky převzaté z minulosti s nejpokrokovějšími technologiemi. Základní principy vozu vycházejí z tradičních hodnot, zatímco pro jejich realizaci byly použity technicky vyspělé materiály a řešení.
Kvůli úspoře hmotnosti a zajištění vyváženého rozdělení hmotnosti mezi nápravami jsou vybrané díly studie BMW Concept 1 tii vyrobeny z plátů vyztužených uhlíkovými vlákny (CFP – Carbon-Fibre-Reinforced Plastic): kromě kapoty motoru a krytů vnějších zpětných zrcátek jsou z tohoto extrémně lehkého a mimořádně pevného materiálu vyrobeny i vložky postranních vstupů vzduchu v nárazníku, zadní spoiler a výplň ve spodní části zadního nárazníku. Z dálky vypadají tyto díly z CFP černě, pouze při důkladné prohlídce zblízka se ukáže jemná struktura uhlíkových vláken, chráněná čirým matným lakem. Tmavý povrch kapoty neodráží sluneční paprsky, a tím neruší koncentraci řidiče. Široký bílý pás podél horní hrany čelního okna slouží stejnému účelu, a zabraňuje tak oslnění od zapadajícího slunce.
Černá, bílá a modrá – veskrze typické barvy BMW.
Kontrastní barevné schéma z bílého laku Alpine a tmavých dílů z CFP vychází z funkčních požadavků, ale současně také vytváří charakteristický vzhled studie BMW Concept 1 tii. Optickým výrazem sportovního ducha vozu jsou podélné kontrastní pruhy sahající od předních světlometů až k aerodynamickému spoileru na zadním víku. Na kapotě jsou tyto pruhy bílé, na střeše a zadním víku černé.
Třetí barvu designéři použili na méně viditelných místech: modře jsou lakované brzdové třmeny, jeden z pěti šroubů každého kola a otvor pro vlečné oko v předním nárazníku.
Design přídě: aerodynamická optimalizace do posledního detailu.
Studie BMW Concept 1 tii se od standardní verze BMW řady 1 Coupé neodlišuje pouze barevným provedením, ale také designem celého vozu. Kromě dílů z CFP jsou zcela nové boční prahy, přední část, zadní nárazník a spoiler na víku zavazadlového prostoru. Cílem byla optimalizace aerodynamických kvalit vozu.
Přední část vozu dostala zcela nové vstupy vzduchu s účinnějšími spoilery. Zvlášť výrazné postranní vstupy vzduchu jsou uvnitř tvořené kompozitovým materiálem CFP. Hlavní vstup vzduchu je po obou stranách vybaven zvláštními spoilery, které rozdělují proudění vzduchu na dvě části, z nichž jednu usměrňují k bočním vstupům vzduchu a druhou pod vůz.
Dalším prvkem z motoristického sportu, který pomáhá optimalizovat obtékání vzduchu, jsou podélné lišty na bočních hranách kapoty motoru, jež přispívají k jízdní stabilitě při vysokých rychlostech. Tento pozitivní přínos byl v polovině 70. let ověřen na vozech BMW 3.0 CSL.
Pohled z profilu: klasická silueta, svalnatý design.
BMW řady 1 Coupé má vyvážené proporce, které již řadu desetiletí charakterizují kupé BMW. Základem je tříprostorová karoserie s jasně odděleným motorovým prostorem, kabinou a zavazadlovým prostorem. Nezaměnitelnou siluetu vozu vytváří dlouhá kapota, kabina posunutá dozadu a mírně klesající linie střechy, jež půvabně přechází v záď vozu. Sportovní, klínovitý profil studie BMW Concept 1 tii je dále zvýrazněn svalnatými bočními prahy, které vůz opticky snižují a podporují jeho dynamický vzhled. BMW Concept 1 tii jezdí na 18ti palcových pětipaprskových ráfcích z lehké slitiny v odstínu tmavého chromu.
Perfektní obtékání vzduchu určuje design zádě.
Jasné zaměření na optimalizaci aerodynamiky ovlivnilo také design zádě. Zadní spoiler na víku zavazadlového prostoru je mnohem větší než u „běžného“ BMW řady 1 Coupé. Tento díl z CFP vytváří svým tvarem a rozměry při vysokých rychlostech maximální přítlak na zadní nápravu. Také vložená spodní část zadního nárazníku je vyrobena z CFP a její třídílná struktura přebírá uspořádání vstupů vzduchu na přídi. Difuzor, snižující víření vzduchu, je rozdělen dvěma lištami.
Design interiéru je pokračováním sportovní linie vozu.
Interiér studie BMW Concept 1 tii je ideálním místem k prožití čisté radosti z jízdy s důrazem na sportovní kvality a výkony. Zatímco interiér přebírá černobílý kontrast exteriéru, je v něm podíl obou barev přesně obrácený: bílý povrch je uvnitř pečlivě zvoleným zvýrazněním jen několika míst – na klikách dveří a na ramenech sportovního volantu. Modrá barva byla použita na švech čalounění řidičova sedadla, na ozdobném kroužku pod hlavicí řadicí páky a modrý je rovněž bezpečnostní pás na sedadle řidiče. Naopak bezpečnostní pásy a švy čalounění ostatních tří sedadel jsou ve stříbrném odstínu. Tím je jasně naznačeno, které místo ve voze je nejatraktivnější.
Přizpůsoben řidiči, navržen pro radost z jízdy.
Design interiéru studie BMW Concept 1 tii je pro řidiče přizpůsoben aplikací principů, o nichž je známé, že nabízejí intenzivní zážitky z jízdy a úspěchy také v motoristickém sportu. Například díky dominantní převaze tmavých odstínů v interiéru se řidič dokáže plně koncentrovat na jízdu a dění kolem něj. Antracitové čalounění předních sloupků střechy a stropu tvoří jednotu s přístrojovou deskou, výplněmi dveří a bočními panely.
Přístrojová deska je potažená černou alcantarou – podobá se tedy tmavé kapotě studie BMW Concept 1 tii – a tím účinně brání odrazům světla, které by mohly negativně ovlivnit soustředění řidiče. Také design přístrojové desky vychází z běžných zvyklostí a zaměření v motoristickém sportu. Bílý podklad otáčkoměru s červenou ručkou přitahuje větší pozornost než tmavé provedení rychloměru.
Sportovní volant je perfektním pojítkem mezi řidičem a strojem. Věnec volantu je kompletně potažen alcantarou, takže se výborně drží. Řidič se tak může spolehnout na maximální přesnost při rychlých manévrech a náhlých změnách směru.
Anatomická sedadla ve studii BMW Concept 1 tii jsou dalším novým vývojem pro sportovní jízdu: sportovní sedadla čalouněná kombinací alcantary a kůže nabízejí perfektní boční vedení. Kromě toho jsou vybavena integrovanými opěrkami hlavy a bočními airbagy. Také cestující na zadních sedadlech sedí sportovně nízko.
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.
SEAT – španělský temperament s německou technologií