Podrobně o novém BMW M3 Sedan

Unikátní charakter tohoto automobilu se vyznačuje mimořádnou dynamikou spojenou s přitažlivým designem a schopností každodenního použití, která je zlepšena usnadněným přístupem do zadní části interiéru.

Podrobně o novém BMW M3 Sedan
Podrobně o novém BMW M3 Sedan
Podrobně o novém BMW M3 Sedan

BMW M3 Coupé je vůz, který se vyznačuje unikátní jízdní dynamikou, mimořádně výkonným, nově vyvinutým motorem V8 a elegancí postavenou na základě kupé BMW řady 3. Nyní jsou tyto vlastnosti vysokovýkonného sportovního vozu přeneseny do podoby pro každodenní použití. Novinkou je totiž BMW M3 Sedan, který je čtyřdveřovou verzí vozu BMW M3 Coupé, s nímž sdílí techniku.

Po třinácti letech je nyní BMW M3 Coupé opět doplněno čtyřdveřovým sesterským modelem, jenž otevírá tento výjimečný vůz pro další skupiny nadšených řidičů, kteří ocení možnost pohodlného osazení vozu pěti členy posádky a přitom typickou dynamiku modelu M3. Každý produkt společnosti BMW M GmbH se vyznačuje spojením s motosportem, jejž přenáší na běžné silnice.

Také ve čtyřdveřové verzi: know-how z motorsportu a jedinečný koncept.

V celé paletě modelů společnosti BMW M GmbH bylo BMW M3 vždy vozem, který měl nejblíže motoristickému sportu. To je ostatně jasně vidět na historii první generace tohoto vozu z roku 1986, stejně tak jako na těch následujících, až po BMW M3 ročníku 2007.

Nejnovější čtyřdveřové BMW M3 je samozřejmě postaveno na základě sedanu řady 3. Od klasických verzí se ale přesto značně liší jak designem, tak především použitou technikou. Kromě zcela unikátního ústrojí pohonu je zřejmá maximální snaha o snižování hmotnosti, díky níž činí výkonová hmotnost nového sedanu pouhé 3,8 kg/k. Z „běžných“ verzí BMW řady 3 pochází kromě základní struktury karoserie pouze boční dveře, střecha, víko zavazadlového prostoru, okna a zadní světla. Díky tomu má provedení sedan BMW M3 zcela jedinečný charakter již na první pohled.

BMW M3 je poprvé poháněno osmiválcovým motorem.

Po patnácti letech „účinkování“ ve dvou předchozích generacích BMW M3 je šestiválcový motor, který získal několik titulů Motor roku, nahrazen pohonnou jednotkou s osmi válci. Nový motor využívá technologie a principy běžně uplatňované pouze v motoristickém sportu. Osmiválec vyvinutý speciálně pro BMW M3 společností BMW M GmbH má objem 3999 cm3, největší výkon 309 kW/420 k a točivý moment 400 Nm při 3900 min-1. Velmi zajímavou vlastností je, že motor dosahuje 85 % nejvyšší hodnoty točivého momentu v rozsahu působivých 6500 min-1. Motor se vyznačuje pro jednotky BMW M GmbH typickou vysokootáčkovou koncepcí a maximum jeho otáček je na hodnotě 8400 min-1. Disponuje litrovým výkonem 105 k/l, stejně tak jako kombinovanou spotřebou paliva 12,4 l/100 km. Tato hodnota je ve světě skutečných sportovních vozů velmi příznivá.

Síla motoru se přes šestistupňovou manuální převodovku přenáší na zadní kola, což je samozřejmě přirozeným přínosem pro dynamický potenciál tohoto vozu, který se může rovnat závodním speciálům.

Motor využívá zkušenosti z formule 1.

Blok nového motoru V8 se vyrábí ve slévárně továrny BMW Landshut, tedy v místě, kde se produkují také bloky závodních motorů pro formuli 1. Hliníkový blok motoru má ve válcích speciálně honovanou vrstvu s krystaly křemíku. Toto řešení nahrazuje konvenční litinové vložky válců, což přináší snížení hmotnosti motoru. Nový osmiválec váží jen 202 kg, což je o 15 kg méně než u šestiválce předchozí generace BMW M3.

Osmiválcový motor nového BMW M3 Sedan je vybaven variabilním proměnným časováním Double-VANOS, jež se vyznačuje širokými možnostmi nastavení a rychlými reakcemi. Speciálně pro nový motor V8 byla vyvinuta nová, nízkotlaká verze systému proměnného časování, která pracuje s běžným tlakem oleje v motoru.

Velmi rychlé reakce motoru jsou zásluhou osmi škrticích klapek, což je koncepce převzatá přímo z motorsportu. Škrticí klapky každé řady válců jsou ovládány dvojicí krokových elektromotorů. Specifický je také systém mazání nového motoru. Celý systém dodává v každém okamžiku běhu motoru pouze tolik oleje, kolik je k jeho mazání potřeba. Mazání motoru je s tzv. mokrou skříní a aby bylo zajištěno potřebné zásobování olejem i při zatáčení nebo například při intenzivním brzdění, kdy vznikají velké odstředivé síly, je kliková skříň vybavena dvojicí olejových čerpadel (jedno v přední, druhé v zadní části) zajišťujících potřebnou hladinu mazací tekutiny.

Řídicí jednotka motoru a regenerace kinetické energie.

Řídicí jednotka motoru V8 je zcela nově vyvinutá a má na starosti nejen řízení samotného motoru, ale například také převodovky, spojky, brzdy nebo řízení. Řídicí jednotka například zabraňuje i klepání motoru. Přímo ve spalovacích motorech totiž měří pomocí svíčky množství iontů, jež mohou klepání způsobovat. Současně s tím dokáže řídicí jednotka motoru V8 velmi přesně načasovat zážeh svíčky.

Nové BMW M3 Sedan je vybaveno systémem rekuperace kinetické energie, který snižuje spotřebu paliva. Elektrická síť vozu je díky tomu zásobována převážně z kinetické energie přeměněné na elektrickou. Alternátor je v činnosti pouze v okamžicích, kdy motor není v tahu. Toto řešení však nejen snižuje spotřebu motoru, ale zároveň zajistí, že při akceleraci, kdy je alternátor odpojen, neubírá motoru výkon, který může být použit pro rychlejší akceleraci.

Hliníkový podvozek pro jedinečnou radost z jízdy.

Dynamický projev BMW M3 Sedan je zajištěn kromě jiného také specifickým podvozkem, jenž odděluje síly pro řízení a pro pohon vozu. Odpružení BMW M3 bylo zcela nově navrženo pro speciální vlastnosti tohoto vozu. U čtyřdveřového provedení však došlo k dílčím úpravám set-upu verze Coupé. Podvozek BMW M3 je navržen nejen tak, aby si dokázal poradit s mimořádnou silou osmiválcového motoru, ale také tak, aby se vyznačoval nízkou hmotností neodpružených hmot, stejně tak jako vysokou tuhostí. Zavěšení kol využívá většinu dílů vyrobených kováním z hliníkové slitiny. Ve srovnání s „běžnými“ verzemi BMW řady 3 se na samotném podvozku podařilo u BMW M3 Sedan uspořit 2,5 kilogramu.

M Diferenciál s proměnnou svorností pro rychlost a stabilitu.

BMW M3 Sedan je vybaven diferenciálem s elektronicky ovládanou až 100 procentní svorností. Použití M diferenciálu zajišťuje lepší trakci při jízdě v zatáčkách nebo na špatném povrchu a dovolí plně využít potenciál pohonu zadních kol. Standardní výbavou BMW M3 jsou litá kola v M designu s rozměry 8,5×18 vpředu (pneumatiky 245/40) a 9,5×18 vzadu (pneumatiky 265/40). Výsledkem důkladného ladění podvozku čtyřdveřové verze BMW M3 je téměř stejný čas, kterého na Nordschleife okruhu Nürburgring dosáhla verze Coupé.

Nejnovější generace stabilizačního systému DSC.

Sportovní program pokrokového stabilizačního systému DSC umožňuje, aby se řidič nového BMW M3 dostal až k absolutním limitům daným fyzikálními zákony. Kromě stabilizační funkce, jejíž citlivost lze nastavit ve dvou stupních, plní integrovaný systém DSC také celou řadu dalších. Jedná se například o protiblokovací systém ABS, kontrolu rozložení brzdné síly při jízdě v zatáčkách CBC, protiprokluzový systém ASC či asistent při rozjezdu do kopce. Má však také významnou bezpečnostní úlohu, například v podobě „sušení“ brzdových kotoučů při jízdě v dešti (jejich jemným přiblížením ke kotoučům) či funkce brzdového asistentu.

Elektronicky nastavitelný podvozek reflektuje jízdní styl řidiče.

Na přání mohou být tlumiče nového BMW M3 vybaveny elektrohydraulickou regulací tlumení EDC (Electronic Damper Control), jejímž cílem je omezení pohybů karoserie a lepší přizpůsobení tlumení dané jízdní situaci. Systém EDC mění tuhost samočinně, nicméně umožňuje také manuální nastavení trojice úrovní tuhosti pomocí tlačítka umístěného na středovém tunelu. Například v okamžiku, kdy řidič vypne stabilizační systém, rozhodne řídicí jednotka EDC o tužším nastavení, protože předpokládá dynamičtější zacházení. Proměnná charakteristika tlumičů, která aktivně reaguje také na kvalitu asfaltu pod koly, dokáže chování BMW M3 Sedan optimálně přizpůsobit dané jízdní situaci a náladě řidiče.

MDrive pro náročné a sportovně založené řidiče.

Přizpůsobivost nového BMW M3 Sedan může být dále rozšířena aplikací speciálního systému ovládání MDrive. Právě ten nabízí řidiči možnost přizpůsobit nastavení různých elektronických systémů vozu jeho vlastním preferencím. Koncept MDrive se projevuje tlačítkem M na volantu. Pod něj si lze pomocí komunikačního rozhraní iDrive uložit do paměti specifické nastavení mnoha funkcí vozu, jež budou po jeho stisknutí okamžitě vyvolány. Pomocí MDrive lze nastavovat charakteristiku motoru, řízení, odpružení a stabilizačního systému. Výhradně prostřednictvím tohoto konceptu lze vyvolat nastavení mapy motoru Sport Plus, střední režim stabilizačního systému M Dynamic Mode nebo sportovnější naladění řízení Servotronic.

Tuhá karoserie pro prvotřídní bezpečnost.

Struktura karoserie nového BMW M3 Sedan se vyznačuje mimořádnou tuhostí, díky níž dokáže účinně ochránit všechny členy posádky při rozličných typech nárazů. Automobil se vyznačuje přesně definovanými deformačními zónami s rozsáhlým použitím vysokopevnostní oceli, která je schopná účinně rozvést energii nárazu mimo prostor pro posádku. Na charakteristiku deformačních zón je naladěná také funkce standardně dodávané šestice airbagů, předpínačů bezpečnostních pásů i omezovačů jejich síly.

Sportovní vzhled je jasným vyjádřením výjimečné výkonnosti.

Vnější vzhled nového BMW M3 Sedan je navržen tak, aby vyjadřoval sportovní vlastnosti tohoto vozu již na první pohled. Tradičně byl uplatněn přístup, v němž výsledný tvar je dán funkcí, což je přirozeným vyjádření sportovního ducha. Přední část vozu je typická pro BMW M3 a je částečně převzata z provedení Coupé. Vyznačuje se nejen specifickým provedením předního nárazníku s výrazným otvorem pro sání chladicího vzduchu s dvojicí otvorů po stranách, přivádějících vzduch k výkonné brzdové soustavě, ale také hliníkovou kapotou motoru s typickým vyboulením označovaným Powerdome.

Při bočním pohledu na nové BMW M3 Sedan zaujmou například zrcátka s dvojitými rameny. Charakteristické jsou také otvory pro odvětrání motorového prostoru, umístěné za předními koly. Přestože evokují ty v kupé, jsou v provedení Sedan nižší a prodloužené. Nepřehlédnutelná 18palcová kola mají v provedení Sedan specifický design s dvojitými paprsky. Při pohledu z boku jsou zřejmé také upravené prahy, které drží na rozdíl od verze Coupé přísně horizontální linii. Díky tomu působí BMW M3 ve verzi Sedan uhlazenějším a elegantnějším dojmem, než výrazněji sportovně vyhlížející dvoudveřová verze.

Také při pohledu zezadu je nové BMW M3 Sedan jasně rozpoznatelné jako vůz z dílny BMW M GmbH. Na víku zavazadlového prostoru je totiž účinnější odtrhová hrana a ve spodní části nárazníku jsou umístěné dva páry koncovek výfuků. Pod nárazníkem je decentní difuzor, který sportovní vzezření tohoto vozu dále zdůrazňuje.

Pro BMW M3 Sedan je připravena čtveřice speciálních metalických barev, mezi nimiž najdeme například také stříbrnou barvu s modrým nádechem Silverstone, která je známá rovněž z typů M5 a M6.

Interiér: maximum radosti z jízdy pro pět osob.

Přístroje nového BMW M3 Sedan jsou v typickém provedení BMW M s bílým podsvětlením a červenými ukazateli. Tradiční pro vozy z programu BMW M je otáčkoměr s variabilním červeným polem, který řidiči v závislosti na teplotě oleje ukazuje, kam až může motor v daném okamžiku vytáčet. Kůží čalouněný M volant je dokonalým styčným bodem mezi řidičem a jeho vozem. Specifická je například také středová konzole s novým tvarem, čalouněním kůží a trojicí tlačítek pro ovládání nastavení systému DSC, elektronických tlumičů EDC a charakteristiky motoru. Prahy hrdě nesou logo BMW M3. Byly použity rovněž velmi kvalitní materiály, jež jedinečný charakter nového BMW M3 Sedan vhodně dotvářejí.

Podobně jako Coupé, tak i provedení Sedan je vybaveno sportovními sedadly s mnoha možnostmi nastavení a schopností poskytnout mimořádný komfort a oporu. Zadní sedadla, nabízející prostor až trojici pasažérů, mají stejný tvar jako ve vozech BMW řady 3 a na přání mohou být sklopná, aby rozšířila zavazadlový prostor s výchozím objemem 450 litrů.

Široké možnosti individualizace.

Nové BMW M3 Sedan je nabízeno s možností volby trojice exkluzivních provedení interiéru, které se liší materiálem a barvami. Vždy se jedná o „rychlejší“ kombinaci materiálů a barev, než je tomu u standardních modelů BMW řady 3. Například kožené čalounění Novillo může být nyní rozšířeno také na spodní část přístrojové desky, schránku před spolujezdce a boky středového panelu. Tento prvek výbavy dodává vnitřnímu prostoru nového BMW M3 Sedan velmi luxusní výraz.

Standardní výbavou nového BMW M3 Sedan je výkonná audiosoustava. Ta může být na přání doplněna několika typy navigačních systémů, jejichž prostřednictvím se lze například připojit k mobilnímu portálu BMW Online. Na přání se ale nové BMW M3 Sedan dodává i s výkonným audiosystémem BMW Individual High End, který byl vyvinut společností BMW M GmbH. Celý systém naladěný na objem a tvar vnitřního prostoru BMW M3 Sedan je tvořen 16 reproduktory s neodymovými magnety a 9kanálovým zesilovačem. Celkový výkon této soustavy činí 825 W a vyniká mimořádnou kvalitou podání zvuku.

BMW M3 na první pohled, čtyřdveřový sedan na pohled druhý.

Rozšíření rodiny nového BMW M3 na dvě karosářské verze umožňuje zasáhnout tímto vysokovýkonným sportovním vozem mnohem větší skupinu zákazníků. Typickou vlastností BMW M3 je to, že se jedná o velmi dynamický a výkonný vůz, jejž si jeho řidič užije nejen na závodním okruhu, ale také při jízdě po městě nebo na otevřených venkovských silnicích. Obě verze nabízejí kromě samotných jízdních zážitků rovněž přímé spojení se světem závodních automobilů.

Přestože BMW M3 Sedan je především skutečným M vozem od BMW, jedná se o automobil, který k tomu přidává i funkčnost a praktičnost, stejně tak jako osobitost. Nezáleží přitom na tom, zda si on nebo ona zvolí jednu nebo druhou verzi BMW M3; vždy získají automobil nabízející nejvyšší možnou výkonnost, spolehlivost, design a kvali

KLÍČOVÉ CENTRUM

VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER

 

Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů

Kontakt:
KLÍČOVÉ CENTRUM H&B Group
Plzeň, Žatecká 138/8, PSČ 301 00
377 225 903
info@hbgroup.cz

Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.

SEAT – španělský temperament s německou technologií

 

Kontakt:
Autocentrum Jan Šmucler
Borská 59, 301 00 - Plzeň-Karlov
800 900 701
plzen@smucler.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - BMW zahajuje v Thajsku výstavbu závodu na výrobu vysokonapěťových baterií.

BMW zahajuje v Thajsku výstavbu závodu...

BMW položila v thajském Rayongu základní kámen k výstavbě výrobního závodu na produkci vlastních vysokonapěťových baterií 5. generace. BMW Group tak připravuje další továrnu na výrobu...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nové BMW M4 Coupé a Cabrio: Dokonalost od 2 milionů

Nové BMW M4 Coupé a Cabrio: Dokonalost...

Více výkonu, výraznější design, nové možnosti individualizace a digitální inovace. Divize BMW M představuje nové modely M4: Coupé i Cabrio s ještě intenzivnějšími geny ze světa...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nové BMW X5 Protection VR6

Nové BMW X5 Protection VR6

Nové provedení nejprodávanějšího pancéřovaného vozu světa s klasifikací VR6 přichází s přepracovaným designem a upraveným interiérem se špičkovými prvky digitalizace – přebírá...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - BMW ALPINA B5 GT: Nejvýkonnější ALPINA pro 250 vyvolených

BMW ALPINA B5 GT: Nejvýkonnější ALPINA...

Už více než 50 let se značka ALPINA věnuje vývoji a výrobě výjimečných automobilů pro znalce a nadšence. Pro ně letos nabízí jednu lahůdku. Model B5 GT coby vrcholné provedení BMW řady 5...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nové BMW 5 bude prvním vozem schváleným pro autonomní jízdu do rychlosti 130 km/h v Německu

Nové BMW 5 bude prvním vozem...

BMW Group je první automobilkou v Německu, která může nabídnout systém pro částečně automatizovanou jízdu rychlostí až 130 km/h. Spolkový dopravní úřad Kraftfahrtbundesamt (KBA) udělil...