Siemens posílil dobíjecí infrastrukturu elektrobusů v Ostravě

Společnost Siemens (konkrétně její divize Smart Infrastructure) zajistila dobíjecí řešení pro Dopravní podnik Ostrava. Čtyři dobíjecí body, každý o jmenovitém výkonu 300 kW, 28 mobilních dobíjecích stanic a vysoko napěťová infrastruktura tak tvoří technologické zázemí pro dobíjení největší flotily elektrobusů v České republice.

foto: Siemens

Siemens ve spolupráci s Dopravním podnikem Ostrava aktuálně spustil tři dobíjecí body pro elektrobusy v ulici Valchařská v centru Ostravy. V této lokalitě jsou v provozu celkem tři dobíjecí stanice SICHARGE UC 300 GEN2 s pantografy. Nejmodernější dobíjecí stanice disponují jmenovitým výkonem 300 kW, špičkovým výkonem 400 kW, maximálním stejnosměrným výstupním proudem 500 A až do napětí 600 V a jejich spolehlivý a optimalizovaný chod řídí jednotky Simatic S7. Všechny dobíjecí body jsou vybaveny průmyslovým kamerovým systémem a budou provozovány samoobslužně. Už od jara roku 2022 je v provozu na terminálu Hranečník dobíjecí stanice SICHARGE UC 300 GEN2 s pantografem.

Energie Ostravy

Technologie zajišťují také měření a přenos dat do energetického systému Dopravního podniku Ostrava. Softwarová a hardwarová výbava dobíjecích stanic umožňuje vzdálené ovládání a automatické řízení procesu dobíjení, navíc je možné měnit i velikost dobíjecího výkonu. Připojení na elektrickou síť zajišťují dva vysokonapěťové suché transformátory v lokalitě Valchařská, jeden suchý transformátor pak 800 kVA v lokalitě Hranečník.

Hromadná doprava má zásadní vliv na kvalitu života prostředí ve městech. Zavádění elektrobusů v Ostravě prospívá životnímu prostředí a zlepšuje komfort ostravských cestujících,“ říká Tomáš Hüner, ředitel Siemens Smart Infrastructure. „Prokázali jsme, že dobíjení elektrobusů, na které postačí pouze několik málo minut, lze realizovat přímo v centru města, s minimálními zásahy do stávající infrastruktury,“ dodává Hüner.

foto: Siemens

V Ostravě na tomto projektu pracovali několik let. Mají celkem 26 elektrobusů s průběžným nabíjením, které dokážou napájet pomocí strategicky rozmístěných nabíječek ve Svinově, na Hranečníku a nově i v centru města. Díky tomu bude každý 10. vypravovaný autobus DPO elektrobus. „Tyrkysové elektrobusy s průběžným nabíjením se stávají součástí tepu centra města. Navazujeme tím na strategii ‚bez dieselu‘. DPO je zkrátka zase zelenější,“ doplňuje generální ředitel a předseda představenstva DPO Daniel Morys.

Co je to SICHARGE UC?

Jde o modulární systém dobíjecích stanic, který je určen pro všechny typy elektrických užitkových vozidel. Nabízí dobíjecí výkon až do 800 kW, a je navržen tak, aby vyhovoval i budoucím požadavkům na dobíjení a infrastrukturu. Systém, který lze rozšířit o nejnovější standardy, optimalizuje spotřebu elektrické energie a nabízí různé možnosti konektivity. Spolehlivý a robustní design technologie umožňuje vnitřní i venkovní použití.

foto: Siemens

Z jedné dobíjecí stanice je možné sekvenčně napájet až 5 dobíjecích výdejníků – kromě dobíjecích kabelů (plug-in systém) lze využít pantografy nebo dobíjecí konzole (OppCharge). Flexibilní kombinace dobíjení prostřednictvím například kabelového připojení a pantografu optimalizuje náklady a prostor pro instalaci.

Elektrobusy pro Ostravu

Dopravní podnik Ostrava v loňském roce rozšířil svou flotilu elektrobusů o 24 vozů, které dodala společnost Solaris Bus & Coach. Jedná se o doposud největší zakázku na dodání elektrobusů v České republice. Vybrané modely Solaris Urbino 12 jsou vybaveny bateriemi Solaris High Power s celkovou kapacitou 91,4 kWh. Tato kapacita je optimální volbou pro časté krátké dobíjení, které je typické pro trasu, kterou tyto elektrobusy obsluhují. Elektrobusy jsou dodány v běžné délce 12 metrů, každý pojme až 80 cestujících (stojících a sedících). Denní dojezd nových elektrobusů činí díky průběžnému dobíjení na konečných zastávkách až 400 kilometrů. Díky ultra výkonné dobíjecí technologii nebude dobíjení vozů v průběhu dne trvat déle než 10 minut.

foto: Siemens

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nový Lexus LBX a inovovaný UX se představují v národní premiéře

Nový Lexus LBX a inovovaný UX se...

Zbrusu nové SUV značky Lexus pod označením LBX a inovovaný model UX se zcela novým hybridním pohonem se v národní premiéře představily v luxusním prostředí resortu Chateau Mcely. Hlavní...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nové modely CUPRA Formentor a CUPRA Leon

Nové modely CUPRA Formentor a CUPRA Leon

Značka s rolí nekonvenčního vyzývatele odhalila nové modely CUPRA Formentor a CUPRA Leon, které navážou na úspěchy svých předchůdců modernizovaným designem a mnoha vylepšeními. Nová CUPRA...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Jarní tipy na skrytá místa u Prahy s Toyotou Prius

Jarní tipy na skrytá místa u Prahy...

Pokud hledáte cíl pro první jarní výlety, nevynechejte čtyři úžasná místa, která se skrývají nedaleko hlavního města. Vyrazili jsme na ně se zbrusu novou Toyotou Prius s plug-in hybridním...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Range Rover Electric: Testován tak, aby byl lídrem

Range Rover Electric: Testován tak, aby...

Cíl je, aby se Range Rover Electric stal lídrem v oblasti elektrického pohonu, kultivovanosti a luxusního cestování. První prototypy se vydaly do několika lokalit s nejnáročnějšími podmínkami...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Výjimečné partnerství: Závodní tým formule 1 se bude nově jmenovat Scuderia Ferrari HP

Výjimečné partnerství: Závodní tým...

Globální spolupráce dvou předních značek HP a Ferrari zahrnuje společný závazek k inovacím, výkonu a důvěře. Logo HP se na formulích objeví již v nadcházejícím závodě F1 v Miami....