I automobilová pneumatika je poměrně složitý výrobek, který musí vyhovět celé řadě často protichůdných požadavků. Jde například o problém volby tvrdosti směsi: Měkčí běhoun zvyšuje přilnavost pneumatiky k vozovce a významně tedy přispívá k bezpečnější jízdě. Čím je však směs měkčí, tím kratší má plášť životnost, což je samozřejmě velmi citlivý argument. Výsledkem tedy musí být – jako v celé řadě dalších oborů a situací – pokud možno co nejvyváženější kompromis.
Podobný kompromis platil až dosud i pro uchycení pneumatiky na ráfku a funkci jejich boků. Technologie Pax System, kterou Michelin představil na nedávném mezinárodním autosalonu v Ženevě, přináší zcela nový pohled na tuto problematiku. Pro vysvětlení nejprve trochu teorie: Klasický plášť je k lemu ráfku ukotvený svojí měkkou patkou, o potřebné silové spojení se stará tlak vzduchu, rozpínající pneumatiku zevnitř. Mezi patkou a boky pláště leží tzv. přechodná zóna. Ta se při rotaci kola (zejména při zatáčení) deformuje, čímž se maří velká část pohybové energie. Přechodová část de facto nedokonale supluje práci boků pneumatik, které jsou pro jízdní vlastnosti a komfort cestování rozhodující.
Michelin proto přišel se zásadní myšlenkou: Minimalizovat „kompromisní“ přechodovou zónu a zároveň zcela odclonit bok pláště od funkce kotvení pneumatiky k patce. Touto separací dojde k optimalizaci funkce patky pláště jako kotevní části pneumatiky a boků pneumatiky jako prvku, který významně rozhoduje o jejich jízdních vlastnostech. Tato idea přivedla na svět Pax System.
Zásadní novinkou Pax Systemu je mechanické uchycení patky pneumatiky k ráfku kola. To má na starosti speciálně tvarovaný prstenec, vložený dovnitř pláště, který kotví patku k lemu ráfku. Toto principiálně jednoduché řešení přináší celou řadu výhod. Díky promyšlenému mechanickému uchycení patky k ráfku je prakticky nemožné za jakýchkoli okolností tzv. vyzout disk kola z pneumatiky, a to i v případě totální ztráty tlaku.
Podstatné zmenšení, resp. téměř vymizení přechodové části pláště výrazně snížilo výšku jeho boků, což se pozitivně projeví v lepších jízdních vlastnostech, zejména při průjezdu zatáčkou. Minimální velikost přechodové zóny přináší zhruba desetiprocentní snížení valivého odporu pneumatiky a tomu odpovídající snížení spotřeby paliva.
Podpůrný obvodový prstenec Pax Systemu dovoluje řidiči pokračovat sníženou rychlostí (80 km/h) v jízdě i při úplné ztrátě tlaku vzduchu v pneumatice až do vzdálenosti 200 km.
Kompletní kolo s pneumatikou Pax Systemu je citelně menší, než kolo se stejným ráfkem a konvenční pneumatikou. Stejně velké kompletní kolo Pax Systemu využívá větší ráfek, než konvenční kolo. Díky tomu je např. možné do vozu s kolem Pax Systemu montovat větší brzdové kotouče. Nabízí se i možnost z výbavy vozu úplně vypustit náhradní kolo.