Roman Ryšavý porazil 513 účastníků soutěže o Mladého evropského řidiče kamionu a v září bude Českou republiku reprezentovat v celoevropském finále. Pokud uspěje, vrátí se ze Švédska v nádherném tahači Scania v hodnotě téměř 3 miliony korun.
O vítězství Romana Ryšavého rozhodlo sobotní finále, v němž se utkalo celkem 11 řidičů. Stříbrný byl Martin Antoš a třetí příčku obsadil nejmladší účastník finále teprve 20 letý Daniel Vrkoslav. Jediná žena soutěže, Marie Horneková, skončila desátá.
„Vítězství v českém finále je skutečným vrcholem mé dosavadní řidičské kariéry. Mám ohromnou radost,“ přiznal Ryšavý bezprostředně po vyhlášení vítězů. „Celá soutěž byla nesmírně náročná, protože se zde sešla spousta skvělých řidičů z celé republiky. Na finále ve Švédsku se těším, ale mám z něj zdravý respekt,“ dodal Ryšavý .
„Soutěž Mladý evropský řidič kamionu opravdu není jednoduchá. Jejím cílem je ukázat, že řidič, který chce ovládat svůj kamion bezpečně a hospodárně, potřebuje mnoho znalostí a dovedností,“ vysvětluje Martin Benda, marketingový ředitel společnosti Scania CZ s tím, že obdiv za šikovnost si zaslouží všichni finalisté soutěže.
Soutěžící přišla podpořit také úřadující Miss České republiky Kateřina Sokolová. „Líbí se mi, že truckeři mají takovouto soutěž. České silnice sice jsou trochu bezpečnější, než v minulosti, ale pořád je co napravovat. Je důležité, aby profesionální řidiči byli dostatečně zkušení,“ uvedla nejkrásnější Češka. Krátce po vyhlášení usedla vedle vítěze na sedadlo spolujezdce a poprvé v životě se projela v kamionu. K truckům se Kateřina Sokolová přitom dostala přes svého strýce, který je ve vedení společnosti Scania.
Důležité jsou zručnost i znalosti
V náročném klání čekaly řidiče celkem tři disciplíny. V nich museli ukázat, že dokonale znají své vozidlo, ale také že ovládají pravidla bezpečné a efektivní jízdy. První soutěžní disciplínou byla Jízda hospodárnosti. „Truckeři museli v daném čase a s danou maximální povolenou rychlostí urazit naplánovanou trasu a při tom spotřebovat co nejméně paliva,“ popisuje Martin Benda. Dalším úkolem byla Jízda zručnosti, kde řidiči předváděli své manévrovací schopnosti. Soutěžní sérii uzavírala Kontrola technického stavu vozidla. Při ní truckeři připravovali svůj automobil na jízdu a snažili se objevit co nejvíce závad, které pro ně organizátoři připravili.
Na čtvrtém místě se umístil Roman Kůřil (Brno), na pátém místě Pavel Neterda (Praha), na šestém místě Petr Tomek (Praha), na sedmém místě Zdeněk Svítil (Lukavice u Strážcova), na osmém místě Jiří Urban (Ostrava), na devátém místě Luboš Hlaváč (Pelhřimov), na desátém místě Marie Horneková (Nýřany u Plzně) a na jedenáctém místě se umístil Zdeněk Chlup (Znojmo).