- Zcela nový i20 N debutoval v letošním 24h závodě na Nürburgringu
- Hyundai i20 N je díky velmi sportovním prvkům výbavy ostrým hatchbackem připraveným pro závodní okruhy, ale také praktickým vozem pro každodenní provoz
- Cenné zkušenosti značky Hyundai z motoristického sportu vylepšují i20 N pro jízdu na silnici i na závodním okruhu
Zcela nový Hyundai i20 N se zúčastnil letošního 24hodinového závodu na Nürburgringu, který se konal ve dnech 3. až 6. června 2021, a stal se tak po modelech i30 N, i30 Fastback N a Veloster N čtvrtým zástupcem produktové řady Hyundai N, který absolvoval nejnáročnější vytrvalostní test v automobilovém světě. Kromě vozů i20 N se na start závodu postavily také závodní cestovní vozy i30 N TCR a Elantra N TCR.
Model i20 N dojel při svém debutu ve „čtyřiadvacetihodinovce“ na Nürburgringu na solidním 97. místě v celkovém hodnocení. Jezdci – Marc Ehret, Kai Jordan, Markus Lungstrass a Guido Naumann – ukázali navzdory vynucené sobotní zastávce kvůli opravám skvělé výkony a spolehlivost modelu Hyundai pro běžný silniční provoz.
Dva prototypy modelu i20 N absolvovaly v Evropě před jeho debutem náročné testy odolnosti bez významných problémů. Už v roce 2019 ujel prototyp modelu i20 N na mokrém i suchém povrchu Severní smyčky celkem 481 kol. Tento urychlený test odolnosti zahrnoval tedy 10 000 km jízdy na 90 až 95 procent maximálního výkonu během pouhých pěti až šesti týdnů.
Vůz i20 N z předsériové výroby podstoupil v letech 2020 až 2021 simulaci celé životnosti při průměrném používání evropskými zákazníky. Kromě cca 1000 kilometrů na Severní smyčce přitom ujel více než 100 000 kilometrů na veřejných pozemních komunikacích v horkém podnebí Španělska i v mrazivé švédské zimě.
Inspirace pro závodní vůz i20 N
Zcela nový model i20 N posloužil jako základ závodního vozu i20 N pro 24h závod na Nürburgringu. Tato upravená verze modelu i20 N zaujme zcela novým vzhledem, technicky se však dalekosáhle shoduje s verzí pro běžný silniční provoz. Jednotlivé odlišnosti mezi závodním a sériově vyráběným vozem jsou minimální. Z toho je patrný nesmírný výkonový potenciál modelu i20 N.
Základem jakéhokoli sportovního vozu, zvláště pak aspiranta na vítězství v závodě 24 h Nürburgringu na Severní smyčce, je výkonný motor. Jak závodní vůz, tak i sériově vyráběný model i20 N je vybaven přeplňovanou jednotkou 1.6 T-GDI. Zatímco však motor modelu i20 N poskytuje nejvyšší výkon 204 k a maximální točivý moment 275 Nm, motor závodního vozu nabízí nejvyšší výkon 220 k. Zvýšení výkonu má pozitivní vliv na zrychlení vozu a jeho nejvyšší rychlost. Oba vozy jsou vybaveny 6stupňovou mechanickou převodovkou.
Odolná a z hlediska jízdních vlastností vynikající konstrukce sériově vyráběného modelu i20 N byla základem, na kterém nebylo pro Severní smyčku nutné nic měnit. Oba vozy jsou vybaveny individualizovaným zadním spoilerem, který vylepšuje aerodynamiku za všech podmínek, a velkými otvory pro přívod chladicího vzduchu k přeplňovanému motoru a brzdám. Přední maska chladiče navíc v obou případech převzala nezaměnitelný design s motivem šachovnicové vlajky a logem N.
Závodní vůz sdílí se svým sériově vyráběným sourozencem také stejné prvky výbavy pro mimořádně sportovní jízdu. Vyrovnávání otáček při řazení zaručuje minimální narušení stability vozu, prodlužuje životnost a umožňuje rychlejší řazení. Mechanický samosvorný diferenciál s omezeným prokluzem, N Corner Carving Differential, zaručuje vynikající řiditelnost a jedinečné zážitky při průjezdu zatáčkou.
Oba vozy jsou navíc vybaveny funkcí Launch Control, která maximalizuje trakci a minimalizuje prokluz kol, přestože se v závodě 24 h Nürburgringu s letmým startem neuplatnila.
Oba vozy se nejvíce odlišují v interiéru. U závodní verze musela být optimalizována hmotnost, aby dosahovala ještě vyšších výkonů. Skelet karoserie je vyztužen lehkým bezpečnostním rámem a sedadlo spolujezdce bylo odstraněno. V prostoru zadních sedadel je umístěna palivová nádrž s objemem 100 litrů, který je optimalizován s ohledem na délku závodu na Severní smyčce. V sériově vyráběném modelu i20 N si mohou cestující užívat sportovní sedadla N s integrovanými opěrkami hlavy, která poskytují tělu vynikající oporu. Sportovní volant N obšitý perforovanou kůží skvěle padne do ruky. Ze sériově vyráběného modelu pocházejí také snadno dosažitelné ovládací prvky a hlavice řadicí páky s logem N.
Závodní vůz pro Nürburgring sdílí s modelem i20 N ještě více prvků pro sportovní jízdu
Hyundai vyvíjí své vysokovýkonné modely N pro radost z jízdy, takže se zákazníkům při každém usednutí za volant zrychlí tep. Model i20 N, vybavený voličem jízdních režimů N Grin Control System, nabízí odlišné jízdní módy, díky nimž si může řidič individualizovat zážitky z jízdy, a to optimalizací parametrů motoru, ESC, zvuku výfuku a řízení při různých jízdních podmínkách.
Elektronicky řízený stabilizační systém ESC (Electronic Stability Control) stabilizuje i20 N i při pozoruhodných jízdních manévrech v zatáčkách. Pro ještě větší potěšení ze sportovní jízdy nabízí ESC tři různé módy. Elektrický posilovač řízení C-MDPS (Column-mounted Motor Driven Power Steering) je uložen na sloupku řízení. C-MDPS stabilizuje zcela nový model i20 N ve vysokých rychlostech a zajišťuje okamžité reakce vozu při pomalejší jízdě. K bezprostřednímu a preciznímu řízení modelu i20 N, které umožňuje ještě sportovnější jízdu, přispívá strmý převod řízení 12,0 – oproti 15,0 u ostatních verzí modelové řady i20 – v kombinaci s citlivě nastaveným posilovačem C-MDPS.
Model i20 N svým debutem a úspěšným absolvováním letošního 49. ročníku legendárního „eifelského maratonu“ prokázal, že je ostrým hatchbackem připraveným pro jízdu na závodním okruhu. Na druhé straně je však také praktickým vozem pro každodenní provoz. Zcela nový model i20 N vždy slibuje strhující zážitky z jízdy, ať se řidič rozhodne pro poklidné cestování na silnici, nebo pro rychlé časy na závodním okruhu.
Transfer technologií mezi sériově vyráběnými a závodními vozy
Stejně jako ostatní členové produktové řady Hyundai N, která v Evropě zahrnuje i30 N, i30 Fastback N a zcela nový model KONA N, byl i model i20 N inspirován motoristickým sportem. Znalosti a zkušenosti, získávané při testování a optimalizaci vyspělých technologií pro závodní a soutěžní vozy, jsou později využívány u modelů N. Technologický transfer funguje také opačným směrem. Sdílení know-how přináší zákazníkům značky Hyundai ještě lepší zážitky z jízdy.
Úspěšný soutěžní vůz i20 Coupe WRC (World Rally Car) posloužil jako přímá inspirace pro zcela nový model i20 N a jeho závodní verzi. Dvousměrný transfer technologií – z motoristického sportu do sériově vyráběného modelu a zpět do závodního vozu individualizovaného speciálně pro Nürburgring – je zárukou, že jsou všechny varianty modelu i20 N schopné podávat vrcholné výkony, přičemž těží z vylepšené aerodynamiky a současně vyvolávají v řidiči mimořádné potěšení z jízdy.
Údaje spotřeby paliva a emisí CO2
- Kombinovaná spotřeba paliva modelu Hyundai i20 N 1.6 T-GDI (204 k) s převodovkou 6MT* v l/100 km: 6,9; kombinované emise CO2 v g/km: 158 (WLTP)
- Kombinovaná spotřeba paliva modelu Hyundai i30 N 2.0 T-GDI (250 k) s převodovkou 6MT* v l/100 km: 7,7; kombinované emise CO2 v g/km: 175 (WLTP)
- Kombinovaná spotřeba paliva modelu Hyundai i30 N 2.0 T-GDI (280 k) s převodovkou 6MT* v l/100 km: 8,0; kombinované emise CO2 v g/km: 182 (WLTP)
- Kombinovaná spotřeba paliva modelu Hyundai i30 N 2.0 T-GDI s převodovkou N DCT* v l/100 km: 8,4; kombinované emise CO2 v g/km: 191 (WLTP)
- Kombinovaná spotřeba paliva modelu Hyundai i30 Fastback N 2.0 T-GDI (250 k) s převodovkou 6MT* v l/100 km: 7,7; kombinované emise CO2 v g/km: 175 (WLTP)
- Kombinovaná spotřeba paliva modelu Hyundai i30 Fastback N 2.0 T-GDI (280 k) s převodovkou 6MT* v l/100 km: 8,0; kombinované emise CO2 v g/km: 182 (WLTP)
- Kombinovaná spotřeba paliva modelu Hyundai i30 Fastback N 2.0 T-GDI s převodovkou N DCT* v l/100 km: 8,4; kombinované emise CO2 v g/km: 191 (WLTP)
- KONA N: Tento model se v České republice zatím ještě neprodává. Hodnoty spotřeby paliva a emisí CO2 nebyly pro tento model dosud stanoveny.
- VELOSTER N: Tento model se v České republice neprodává a nebyl ani homologován (nemá tedy typové schválení vozidla v EU) v souladu s příslušnou evropskou legislativou. Hodnoty spotřeby paliva a emisí CO2 nebyly pro tento model stanoveny.
- Kombinovaná spotřeba paliva modelu Hyundai i20 1.2 MPi (84 k) s převodovkou 5MT* v l/100 km: 5,7‑5,4; kombinované emise CO2 v g/km: 129-124 (WLTP)
- Kombinovaná spotřeba paliva modelu Hyundai i20 1.0 T-GDI (100 k) s převodovkou 6MT* v l/100 km: 5,5-5,1; kombinované emise CO2 v g/km: 127-117 (WLTP)
- Kombinovaná spotřeba paliva modelu Hyundai i20 1.0 T-GDI (100 k) s převodovkou 7DCT* v l/100 km: 5,8-5,3; kombinované emise CO2 v g/km: 131-120 (WLTP)
- Kombinovaná spotřeba paliva modelu Hyundai i20 1.0 T-GDI 48V (100 k) s převodovkou 6iMT* v l/100 km: 5,4-4,9; kombinované emise CO2 v g/km: 123-113 (WLTP)
- Kombinovaná spotřeba paliva modelu Hyundai i20 1.0 T-GDI 48V (100 k) s převodovkou 7DCT* v l/100 km: 5,6-5,1; kombinované emise CO2 v g/km: 128-115 (WLTP)
- Kombinovaná spotřeba paliva modelu Hyundai i20 1.0 T-GDI 48V (120 k) s převodovkou 6iMT* v l/100 km: 5,4-5,0; kombinované emise CO2 v g/km: 124-115 (WLTP)
- Kombinovaná spotřeba paliva modelu Hyundai i20 1.0 T-GDI 48V (120 k) s převodovkou 7DCT* v l/100 km: 5,4-5,1; kombinované emise CO2 v g/km: 124-116 (WLTP)
- Kombinovaná spotřeba paliva modelu Hyundai i20 Kappa 1.4 s převodovkou 6MT* v l/100 km: 6,5-6,2; kombinované emise CO2 v g/km: 148-142 (WLTP)
- Kombinovaná spotřeba paliva modelu Hyundai i20 Kappa 1.4 s převodovkou 6AT* v l/100 km: 7,1-6,5; kombinované emise CO2 v g/km: 162-147 (WLTP)
*) 5MT = 5stupňová mechanická převodovka
6MT = 6stupňová mechanická převodovka
6iMT = 6stupňová inteligentní mechanická převodovka
6AT = 6stupňová samočinná převodovka
7DCT = 7stupňová dvouspojková převodovka
N DCT = 8stupňová dvouspojková převodovka
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
Autopůjčovna s nabídkou vozů všech kategorií.
Firmám nabízíme flexibilní pronájem vozů.