Audi pokračuje v úspěšném tažení v americkém seriálu vytrvalostních závodů American Le Mans Series (ALMS), které jsou zároveň skvělou přípravou na čtyřiadvacetihodinovku v Le Mans, která se letos jede 16. a 17. června.
V letošním roce Audi zaznamenala již dvě vítězství v ALMS a to v závodě v Sebringu, který je právem považován za malou generálku na Le Mans, a také na divácky atraktivním městském okruhu v St. Petersburgu. Před vrcholem sezony čekají Audi ještě tři závody na amerických tratích, než se speciály přesunou na legendární francouzský okruh.
Od roku 2000 se značka Audi věnuje systematicky závodům sportovních automobilů na okruzích, nejdříve s vozem Audi R8 poháněný benzinovým osmiválcem TFSI, od loňského roku pak s revolučním Audi R10 se vznětovým vidlicovým dvanáctiválcem.
Od té doby značka čtyř kruhů zvítězila ve všech ročnících závodů American Le Mans Series a kromě roku 2003 ovládla také slavný a nejtvrdší závod světa – 24 hodin Le Mans. K tomuto legendárnímu motoristickému podniku směřují, stejně jako v minulosti, všechny aktivity sportovního oddělení. Letos v něm bude německá značka bojovat již o sedmé vítězství a čtvrté v řadě, od roku 2000.
Sportovní prototyp Audi R10 TDI, modelového roku 2007, se od svého úspěšného loňského předchůdce příliš neliší. Vůz kategorie LM P1 byl vylepšen pouze v některých detailech a také dostal nový design. Podle nových technických předpisů však musel být vybaven o 10% menší palivovou nádrží. Zmenšení objemu nádrže o devět litrů, to znamená z 90 na 81 litrů, vyřešilo Audi mezistěnou vloženou do nádrže.
Ve spolupráci se specialisty firmy Bosch dostal vznětový vidlicový dvanáctiválec komplexně optimalizovanou elektroniku. Většina dalších drobných úprav se týkala oblasti účinnosti, spotřeby, životnosti a jízdních vlastností. Výkon zůstal nezměněn – 659 k, ale došlo ke zlepšení průběhu točivého momentu. Také monoblok z uhlíkových kompozitů je shodný s loňským, drobné aerodynamické retuše laik ani pouhým okem nepostřehne. Zmenšeny a odlehčeny byly také oba filtry pevných částic. Michelin dodal novou směs i konstrukci pneumatik.
Sestava pro Le Mans a ALMS
Pro závod 24 hodin Le Mans, který se jede 16. a 17. června, je připraveno šest pilotů, z nichž se dvojice Rinaldo Capello – Allan McNish a Emanuele Pirro – Marco Werner zúčastní všech dvanácti závodů ALMS. Pro úvodní dvanáctihodinovku v Sebringu byly posádky posíleny o Franka Bielu a Toma Kristensena, kteří také doplní obě zmíněné dvojice v Le Mans.
12 h Sebring opět pro Audi
Právě závod v Sebringu byl pro tým Audi malou generálkou na Le Mans, neboť svojí délkou nabízí jedinečnou příležitost vyzkoušet si vše tak, jako v Le Mans.
První místo trojice Biela, Pirro a Werner znamenalo pro dieselové Audi již deváté vítězství v řadě. Rok po své premiéře, právě na této trati, nepoznala značka z Ingolstadtu hořkost porážky. Protože jezdci museli startovat s menší nádrží, museli zajíždět tankovat palivo do boxů zhruba o pět okruhů dřív než konkurence. O vítězství se bojovalo až do předposlední hodiny, kdy se na čele definitivně usadilo trio Biela, Pirro a Werner. Frank Biela kraloval s vozem Audi na této trati již počtvrté.
Druhý vůz musel být po čtvrteční havárii postaven celý znovu a i přes neplánované zastávky v boxech nakonec dojel na 4. místě a na druhém v kategorii LM P1. Pirro: „Byl to pro nás skvělý závod. Na začátku jsme drobnými problémy ztratili takřka dva okruhy. Ale v tak dlouhém závodě se nesmí nikdy nic vzdát“.
Audi vítězí také ve městě
Vítězná série pokračovala na městském okruhu v St. Petersburgu, kde v napínavém závodě, jehož scénář by lépe nenapsal ani sebelepší autor hororů, obsadily vozy Audi první dvě místa v pořadí Capello-McNish a Pirro-Werner. Přitom ještě v kvalifikaci se musely posádky spokojit s třetím místem. A také v závodě zajížděly o 150 kilogramů lehčí a výkonnější sportovní vozy Porsche a Acura/Honda z kategorie LM P2 nejrychlejší časy. Během závodu, který byl však pětkrát přerušen, se nenechali zkušení jezdci týmu Audi vyvést z míry a dokázali využít potenciál vznětového dvanáctiválce, především jeho mohutný točivý moment.
Ani trest stop and go, který hned v úvodu „vyfasoval“ Allan McNish za předčasný start, nikterak neovlivnil úspěch značky se čtyřmi kruhy. Během patnácti okruhů se dostal Skot z osmé příčky opět na špici. V závodě se vozy Audi několikrát vystřídaly ve vedení s vozy Porsche a Acura/Honda, ale nakonec přeci jen vybojovaly již desáté prvenství v řadě.V duelu obou Audi zpočátku profitovali z lepší volby pneumatik Capello a McNish, v závěru zase naopak Pirro a Werner. Rozdíl mezi oběma vozy v cíli činil 0,426 sekundy.
Dr.Wolfgang Ullrich, šéf sportovní oddělení Audi: „Účast s dieselem v ALMS je důležitá především z důvodu propagace vznětových pohonných jednotek v Americe. Proto jsme se rozhodli pokračovat v tomto seriálu i nadále. Víme však, že naše úloha nebude za současných technických předpisů jednoduchá, ale je to pro nás výzva. Z vítězství v St. Petersburgu mám velkou radost. Vůbec jsme nečekali, že by mohlo Audi vyhrát také na městském okruhu. Pro takové tratě není vůz koncipován a navíc konkurence je letos mnohem silnější než v minulých letech“.
Od 1. března do 17. června probíhá v továrním muzeu Audi Tradition v Ingolstadtu výstava „24 heuers“, kde je k vidění celá řada úspěšných vozů včetně prototypu Bentley, který jako jediný v roce 2003 přerušil úspěšnou sérii Audi v Le Mans. Ovšem ne tak úplně, poháněl jej zážehový osmiválec Audi z typu R8.
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.
SEAT – španělský temperament s německou technologií