Nový čtyřsedadlový luxusní hybridní Lexus LS 600h na autosalonu v Ženevě

Benzinový motor 5,0 l V8 o výkonu 445 k a elektromotor o výkonu 224 k, samočinná převodovka s plynule měnitelným převodem, stálý pohon všech kol, spotřeba pouze 9,5 l na 100 km.

Nový čtyřsedadlový luxusní hybridní Lexus LS 600h na autosalonu v Ženevě

LS 600h představuje první použití revolučního výkonného pohonu Lexus Hybrid Drive ve vlajkové lodi této luxusní značky.

LS 600h je celosvětově prvním vozem ve kterém je použit plně hybridní pohon kombinující zážehový vidlicový osmiválec 5,0 l a nově navržený akumulátor o vysoké kapacitě,. Přípona ‘600’ v označení LS 600h podobně jako u vozů Lexus RX a GS s hybridním pohonem neznamená obsah válců, ale výkon odpovídající zážehovému vidlicovému dvanáctiválci o obsahu 6,0 l.

Tato nanejvýš moderní technologie pohonu zajišťuje vozům LS 600h jinde nevídanou rovnováhu mezi výkonem a šetrným přístupem k životnímu prostředí. Celkový maximální výkon přes 327 kW/445 k odpovídá běžnému motoru V12 bez přeplňování. Hybridní vlajková loď Lexus se zároveň může pochlubit ve své třídě ojedinělou kombinovanou spotřebou paliva pouhých 9,5 l / 100 km a emisemi CO2 pod 220 g/km.

Nový LS 600h spojuje jedinečné hodnoty designu L-finesse, revoluční hybridní pohon Lexus, celosvětově nejvyspělejší technologie v oblasti bezpečnosti a nejvyšší myslitelné výrobní standardy, kvalitu a pohodlí známé z vozu LS 460. Výsledkem je vůz, který jde za obvyklé hranice luxusních vozů, designu, bezpečnosti i účinnosti a zároveň nabízí maximální požitek z jízdy.

Filozofií značky Lexus je již od počátku vyvíjet také vozy, které budou zavádět nové standardy v oblasti kvality, luxusu a výkonu prostřednictvím neotřelých přístupů k návrhu s maximálním zaměřením na zákazníka, na kterém tato značka staví.

Firma Lexus v rámci budování přední světové pozice ve vývoji výkonných vozů s hybridním pohonem spustila revoluci ve třídě prémiových vozů tím, že nabídla zákazníkům jedinečné, rafinované a inteligentní jízdní zážitky s využitím maxima nabízeného technicky vyspělými pohonnými jednotkami, ve kterých se snoubí odpovědný přístup k životnímu prostředí s bezkonkurenční kvalitou a dynamikou jízdy.

Počátky firmy Toyota Motor Corporation (TMC) v oblasti vývoje hybridních vozů šetrných k životnímu prostředí sahají více než 40 let nazpátek až do roku 1965, kdy tato firma začala zkoumat využití plynových turbín k elektrickému pohonu v automobilech. V lednu 1997 zahájila TMC nový ekologický projekt a v březnu téhož roku následovalo dokončení zcela nové pohonné jednotky THS (Toyota Hybrid System), kde vedle sebe pracuje zážehový motor a elektromotor, každý naladěn v optimálním rozsahu účinnosti.

Jednotka THS byla poprvé instalována do modelu Prius, tedy celosvětově prvního sériově vyráběného osobního vozu s hybridním pohonem, který byl uveden na japonský trh v listopadu roku 1997 a od té doby si našel více než 639 tisíc zákazníků na celém světě. Dalším významným krokem je uvedení modelu RX 400h v roce 2005. Tento vůz typu SUV je poháněn jednotkou Lexus Hybrid Drive, jenž je druhou generací pohonu THS. Díky nárůstu výkonu elektromotoru o 150 % se v dané třídě zařazuje na špici. V roce 2006 se GS 450h stal celosvětově prvním luxusním sedanem s hybridním pohonem. Po vozech RX 400h a GS 450h je nová luxusní vlajková loď LS 600h již třetím vozem s revolučním hybridním pohonem. Lexus dnes zůstává prvním a jediným výrobcem vozů prémiové třídy nabízejícím komplexní nabídku automobilů s hybridním pohonem.

LS 600h je celosvětově prvním vozem ve kterém je použit plně hybridní pohon kombinující zážehový vidlicový osmiválec 5,0 l a výkonný elektromotor, nově navržený akumulátor o vysoké kapacitě, elektronicky řízená samočinná převodovka s plynule měnitelným převodem a stálý pohon všech kol.

Tato nanejvýš moderní technologie pohonu zajišťuje vozům LS 600h jinde nevídanou rovnováhu mezi výkonem a šetrným přístupem k životnímu prostředí. Celkový maximální výkon přes 327 kW/445 k odpovídá běžnému motoru V12 bez přeplňování. Hybridní vlajková loď Lexus se zároveň může pochlubit ve své třídě ojedinělou kombinovanou spotřebou paliva pouhých 9,5 l/100 km a emisemi CO2 pod 220 g/km.

Díky pokroků v potlačování hluku, vibrací a projevů nekultivovanosti dosaženého u hybridní pohonné jednotky LS 600h nastavuje nový standard tichého běhu v celém segmentu prémiových vozů. Díky jinde nevídané hloubce ticha v kabině vozu se dost dobře může jednat o nejtišší luxusní vůz na světě. Vůz je možné dovybavit celou řadou komfortních prvků jedinečných i v této třídě, například sedadly s možností lůžkové úpravy a opěrkami pro nohy, relaxačním systémem pro zadní sedadla, nebo druhým měničem DVD pro individuální zábavu cestujících vzadu. Model LS 600h L zavádí zcela nové technologie jako např. airbag v sedáku zadního sedadla nebo samočinnou klimatizaci s infračerveným snímáním tělesné teploty nabízející cestujícím vzadu maximální zážitky z cestování první třídou.

Design

Nový LS 600h je vrcholným vyjádřením jedinečné designové filozofie L-finesse značky Lexus a zřetelně ukazuje, že sedan třídy prémiových vozů může mít vzhled napohled zdrženlivý, ale současně velmi inspirující. Filozofie L-finesse je založena na vytváření harmonického souladu mezi protikladnými prvky. Nový LS 600h odpovídá na tento nový směr designu specifickým provedením, jenž je živé a energické, ale zároveň vřelé, příjemné a veskrze moderní. Dlouhá kabina, široký a účelně přikrčený postoj a elegantně tvarované proudnicové křivky karoserie dělají z této hybridní vlajkové lodi Lexus dokonalou ikonu jednoduchosti a stylu v ohromujícím moderním balení.

LS 600h lze odlišit od ostatních vozů modelové řady LS podle diskrétního označení ‘hybrid’, zakázkových ručně leštěných hliníkových kol, barvy Black Opal (černý opál) používané výhradně u hybridních vozů, vrhající na jasném slunci modré a nachové odstíny, a celosvětově prvních potkávacích světel používajících technologii LED. Po obvodu všech tří projektorových světlometů z LED je jasně viditelný průhledný kroužek modré barvy, podle nějž lze hybridní vlajkovou loď Lexus na dálku rozpoznat. LS 600h je dále odlišen diskrétními modrými detaily zadních světel a loga vpředu.

interiéru je možné vlajkovou loď modelové řady LS identifikovat podle nesmírně pečlivě zpracované přístrojové desky s koženou povrchovou úpravou a bezkonkurenčního řemeslného zpracování doplňkových prvků z pravého dřeva, včetně řadicí páky a pomocných úchytů dveří.

Pohonná soustava

Moderní systém hybridního pohonu zajišťuje vozům LS 600h jinde nevídanou rovnováhu mezi výkonem a šetrným přístupem k životnímu prostředí. Vůz s výkonem 327 kW/445 k se může pochlubit ve své třídě ojedinělou kombinovanou spotřebou paliva pouhých 9,5 l/100 km a emisemi CO2 pod 220 g/km.

Komponenty hybridního pohonu

Nový motor 5,0 V8 je technicky nejpokrokovějším spalovacím motorem, který technici firmy Lexus kdy vytvořili. Nový vidlicový osmiválec určuje nové standardy v oblasti kultivovanosti a tichosti běhu. Stojí za tím puntičkářský vývoj komponent s maximální tuhostí, optimální vyvážení všech pohyblivých součástí, snaha o minimalizaci třecích sil a bezkonkurenční přesnost montáže.

Pro snížení celkové hmotnosti agregátu byl blok motoru odlit pod tlakem z vysoce pevné hliníkové slitiny. Konstrukce motoru a vyztužení pomocí žeber vychází z údajů o spalovacím tlaku ve válcích s cílem dosáhnout co nejnižších vibrací a hluku. Kryt hlavy válců je kvůli snížení těžiště agregátu vyroben z lehké hořčíkové slitiny.

Kromě zvýšení zdvihového objemu v porovnání s jednotkou 4,6 l 1UR-FSE prodělal nový agregát 5,0 l V8 významné úpravy komponent, aby odpovídaly vyššímu výkonu motoru. Přepracovány byly písty, klikový hřídel, ojnice, řemenice, systém VVT-iE (inteligentní proměnné časování ventilů ovládané elektromotorem), sběrné výfukové potrubí a olejová vana kompatibilní s pohonem všech kol. Negativní dopady z pohledu spotřeby paliva dané zvýšením zdvihového objemu a použitím systému pohonu všech kol u LS 600h zmírnili technici firmy Lexus vyladěním mnoha částí této výkonné jednotky, například nastavením pracovního úhlu pro duální systém VVT-i, aby tak dosáhli spotřeby paliva obvyklé u agregátů 3,0 l.

Zvláštní pozornost byla věnována i výraznému snížení hluku, vibrací a projevů nekultivovanosti, aby bylo dosaženo úrovně odpovídající jedinečně tichému chodu hybridního pohonu Lexus. Z důvodu co největšího snížení vibrací při vypínání a spouštění motoru bylo zpožděno časování sacího ventilu, aby se snížil kompresní poměr při opakovaném spouštění. Kryt hlavy válců byl opatřen izolačním materiálem a rovněž došlo k optimalizaci velikosti i míst zavěšení motoru.

Nový vidlicový osmiválec používá jedinečnou technologii Lexus D-4S přímého vstřikování paliva, která představuje celosvětově jediný systém vstřikování s vysokou kompresí a dvěma vstřikovacími ventily na válec. Výhodně kombinuje přímé vstřikování se vstřikováním paliva do sacího kanálu, a tak zajišťuje optimální účinnost agregátu v širokém rozsahu otáček a zlepšuje krouticí moment o 7,5 % v celém rozsahu při současném snížení emisí i spotřeby paliva. D-4S také výrazně snižuje nepravidelný chod při spalování v porovnání se všemi tradičními systémy přímého vstřikování či systémy vstřikování paliva do sacího kanálu.

Pohonná jednotka 5,0 l je rovněž vybavena systémem Dual VVT-i. Optimalizovaný systém proměnného časování sacích i výfukových ventilů snižující kompresní ztrátu je založen na VVT-iE, což je celosvětově první vačkový hřídel pro sací ventily ovládaný elektromotorem pracující v celém rozsahu otáček motoru a za všech teplot. Pohon Lexus Hybrid Drive vozů LS 600h používá prostorově nenáročný třífázový synchronní elektromotor s permanentním magnetem na napětí 650 V a zajišťující výkon přes 165 kW/224 k. Rozsáhlým přepracováním rozložení magnetů bylo dosaženo výjimečně tichého chodu. Navíc je použito vinutí se střídavou magnetizací z důvodu udržení magnetické síly, což vede k plynulejší a stabilnější rotaci elektromotoru.

Systém hybridního pohonu kromě zážehového motoru a elektromotoru obsahuje i generátor, vysokonapěťový akumulátor a rozdělovač výkonu (Power Split Device) kombinující a znova rozdělující výkon z motoru, elektromotoru a generátoru podle momentálních požadavků, a dále jednotku řízení energie (PCU) pro vysokorychlostní řízení vzájemné komunikace mezi jednotlivými komponentami.

Vysoce nadprůměrný výkon hybridního pohonu Lexus je na vozovku přenášen novým mechanickým systémem pohonu všech kol zaručujícím výtečnou trakci a jízdní stabilitu. O hladce lineární dávkování výkonu a výtečné chování při zrychlení se stará nově vyvinutý dvoustupňový redukční převod a elektronicky řízená samočinná převodovka s plynule měnitelným převodem.

Podobně jako u vozu GS 450h jsou součásti hybridního pohonu jako elektromotor, generátor, rozdělovač výkonu a dvoustupňový redukční převod umístěny v odlehčené a prostorově nenáročné převodové skříni. Společné uložení těchto komponent v rámci jediné skříně co do velikosti srovnatelné s konvenční převodovou skříní se ukazuje jako nezbytné pro následnou instalaci důmyslného hybridního pohonu Lexus na platformě sedanu s motorem uloženým podélně vpředu.

Model LS 600h vybavený elektronicky řízenou samočinnou převodovkou s plynule měnitelným převodem nabízí neuvěřitelně hladké lineární zrychlení. Elektronická řídicí jednotka hybridního pohonu selektivně řídí otáčky zážehového motoru i elektromotoru a elektronicky řízená bezestupňová převodovka současně simuluje plynulou změnu aktuálního převodového poměru. Podobně jako u vozu GS 450h se dvoustupňový redukční převod pomocí hydraulické řídicí jednotky automaticky a zcela hladce přepíná mezi nízkým a vysokým redukčním poměrem, a tak vyvíjí maximální krouticí moment při nízkých rychlostech pro dosažení co nejlepšího zrychlení a současně lepší výkon za vysokých rychlostí pro hladkou a rychlou jízdu s nižší spotřebou paliva.

Přepínačem na středové konzole lze volit ze tří režimů řazení; Normální pro optimální vyvážení výkonu a trakce, Výkon pro co nejlepší zrychlení a Sníh pro optimální trakci při jízdě na kluzké vozovce.

Fungování hybridního pohonu

Systém hybridního pohonu LS 600h vždy funguje v několika různých režimech ve snaze o dosažení co nejvyšší účinnosti: Za podmínek nízké účinnosti spalovacího motoru, např. při startu nebo při nízkých a středních otáčkách, je vůz poháněn výhradně elektromotory, a tak se eliminuje veškerý hluk spalovacího motoru i emise CO2.

V podmínkách běžné jízdy je hlavním zdrojem energie vysoce účinný vidlicový osmiválec. Rozdělovač výkonu zajišťuje přímý pohon kol a současně pohání i generátor, který pak zase napájí elektromotory a současně nabíjí vysokonapěťový akumulátor. Za těchto podmínek se neustále sleduje rozdělování výkonu mezi spalovacím motorem a elektromotory pro dosažení co nejvyšší účinnosti. Je-li potřeba náhle zrychlit, spalovací motor opět funguje ve spojení s elektromotory, přičemž se využije dodatečná dávka energie z akumulátoru pro rychlé zvýšení odezvy motoru. Výsledkem je lineární přenos výkonu a krásně hladké zrychlení.

Během zpomalování a při brzdění se spalovací motor vypíná a ve stejném okamžiku začíná výkonný elektromotor fungovat jako generátor využívající rekuperační brzdění, čímž se v rámci pohonu Lexus Hybrid Drive optimalizuje využití energie rekuperací, tedy přeměnou kinetické energie (ztracené jako teplo při brzdění a zpomalování) na energii elektrickou ukládanou do vysokokapacitního akumulátoru.

Pokud je motor studený a zapne se zapalování, systém spustí spalovací motor pro zahřátí jednotky, přičemž udržuje otáčky při kterých je běh motoru nejúčinnější. Následně se za klidu motor vypíná z důvodu úspory paliva. Pokud však vůz stojí nečinně delší dobu, motor se podle potřeby spouští, aby se přes generátor nabil vysokonapěťový akumulátor. Kromě toho se za všech jízdních podmínek neustále sleduje úroveň nabití akumulátoru (prostřednictvím elektronické řídicí jednotky hybridního pohonu), aby se zabránilo extrémním hodnotám, které by mohly životnost akumulátoru snížit.

Hybridní pohonná jednotka Lexus zajišťuje extrémně hladké lineární zrychlení bez jakýchkoli ‘skoků’ při změně převodu, obvyklých u konvenčních hnacích ústrojí. Lexus Hybrid Drive za všech jízdních podmínek a za všech rychlostí nabízí výrazně vyšší úroveň kultivovanosti než konvenční pohonné jednotky.

Dynamika

Lexus LS 600h je první vůz na světě s hybridním motorem a stálým pohonem všech kol. Vlajková loď LS je kromě toho vybavena elektronicky řízeným systémem vzduchového pérování, volitelně dodávaným aktivním stabilizátorem a druhou generací nejmodernějšího systému integrovaného řízení dynamiky vozu (VDIM), včetně řízení s proměnným převodovým poměrem (systém VGRS).

Pohon všech kol

Mechanický pohon všech kol vozu LS 600h je vybaven třemi diferenciály a hnacím hřídelem spojeným přímo s hybridní převodovkou. Trvale zapojený systém mechanicky přenáší hnací sílu s rozdělením mezi přední a zadní nápravu v poměru 40:60. Samosvorný diferenciál TORSEN® byl upraven tak, aby zaručoval krátkou odezvu rozdělování hnacího momentu pro co nejlepší záběr, trakci a ovladatelnost vozu za všech jízdních podmínek a zajišťoval tomuto dynamickému sedanu prémiové třídy nezbytný pocit řízení vozu s pohonem zadních kol. Technici firmy Lexus se snažili o montáž celého rozvodu tak, aby neobětovali nic z prostoru pro nohy cestujících, a tak zamítli aktuálně nabízený samosvorný diferenciál TORSEN®, mimochodem nejmenší a nejlehčí na trhu. Raději vyvinuli novou jednotku, která je o 30 % menší a lehčí než ty dostupné a zapouzdřili přenosové prvky a diferenciál do jediné skříně.

Vzduchové pérování s aktivními stabilizátory a systémem AVS

Konfigurace předního odpružení vozu byla výrazně přepracována kvůli vysokému výkonu LS 600h a pohonu všech kol. Víceprvkové zavěšení kol na obou nápravách vlajkové lodi Lexus nyní používá nový válec se stlačeným vzduchem, který spolupracuje s vylepšeným systémem AVS (adaptivní variabilní odpružení) jehož součástí je systém řízení sklonu vozidla (Vehicle Posture Control) synchronizující náklon a houpání vozidla při projíždění zatáčkami s cílem dosáhnout co nejvyššího pohodlí cestujících. Hybridní vlajková loď značky Lexus dále využívá aktivní stabilizátory pro snížení náklonu karoserie při jízdě zatáčkami, které tak vozu LS 600h zaručují vynikající dynamické vlastnosti.

Systém aktivních stabilizátorů obsahuje akční člen umístěný centrálně na obou předních a zadních zkrutných stabilizátorech. Akční člen je složen z bezkontaktního stejnosměrného motoru a redukčního převodu, který je schopen vyvinout krouticí moment na levou i pravou část tyče stabilizátoru. Elektronická řídicí jednotka systému vypočte požadovanou velikost krouticího momentu na základě informací z čidla úhlu natočení kol v kombinaci s rychlostí vozu. Torzní síla aplikovaná velmi rychle na přední i zadní zkrutné stabilizátory řídí náklon vozu, a tak účinně snižuje úhel náklonu karoserie pro zvýšení stability automobilu, bezpečný průjezd zatáčkami a vyšší agilnost vozu dosahovanou díky lepší odezvě řízení.

Systém AVS (adaptivní variabilní odpružení) ve vozu LS 600 h umožňuje řidiči doladit jízdní vlastnosti výběrem ze tří nastavení tlumičů pérování pomocí přepínače u voliče převodovky. Režim Normální pro běžnou jízdu, Komfortní pro větší pohodlí na horších cestách a Sport pro lepší stabilitu vozu a přesnější odezvu řízení při průjezdu zatáčkami. Systém AVS ve všech režimech automaticky upravuje charakteristiku odpružení nezávisle pro všechna čtyři kola, přičemž sleduje údaje z čidel na nejrůznějších místech ve voze, a tak pomocí akčních členů neustále optimalizuje tlumicí sílu každého z tlumičů v devíti přírůstkových krocích.

Systém VGRS zároveň automaticky snižuje zhruba o 10 % převodový poměr řízení, zatímco elektrický posilovač řízení (EPS) zvyšuje pomocný krouticí moment řízení přibližně o 4 %. Tato opatření společně minimalizují naklánění vozu, přispívají k jeho lepší ovladatelnosti a optimalizují charakteristiku řízení s cílem dosáhnout maximální požitek při řízení sportovního sedanu.

Nová logika řízení tlumicí síly zabudovaná do systému adaptivního variabilního odpružení minimalizuje fázový posun mezi náklonem karoserie vozu v podélné a příčné ose při průjezdu zatáčkami. Výzkum techniků firmy Lexus odhalil, že velký fázový posun mezi úhlem náklonu v podélné a příčné ose řidiče obtěžuje, protože zhoršuje celkové vnímání náklonu karoserie při průjezdu zatáčkami. Díky této fázové synchronizaci se dosahuje hladkého a řízeného náklonu při průjezdu zatáčkami, kdy je dobře sladěna odezva vozu na řízení, stáčení i náklon a zároveň se zlepšuje vnímání záběru zadních pneumatik z pohledu řidiče.

Integrované řízení dynamiky vozu

Nový LS 600h je vybaven moderním systémem integrovaného řízení dynamiky vozu (VDIM) poslední generace, který byl vyvinut speciálně pro systém pohonu všech kol této hybridní vlajkové lodi s cílem zlepšit kontrolu trakce a stabilitu vozu. VDIM ve voze LS 600h má k dispozici komplexní údaje poskytované čidly na různých místech ve vozidle, a tak integruje elektronické řízení brzdění (ECB), protiblokovací brzdový systém (ABS), elektronické rozdělování brzdné síly (EBD), kontrolu trakce (TRC) a systém řízení stability vozu (VSC) s adaptivním variabilním odpružením (AVS), elektrickým posilovačem řízení (EPS) a řízením s proměnným převodovým poměrem (VGRS).

Poháněcí soustava vlajkové lodi LS 600h je rovněž vybavena jedinečným systémem DRAMS (systém pro regulaci zrychlení a odezvy řízení), díky kterému dosahuje VDIM bezkonkurenční interakce s motorem i převodovkou. Využívá zde výkonový potenciál spalovacího motoru i elektromotoru s cílem dosáhnout rychlejší, hladší a přesnější odezvy v situacích, kdy hrozí zhoršení trakce, například při změně rychlostního stupně během průjezdu zatáčkou.

Zatímco tradiční systémy aktivní bezpečnosti se zapojují až těsně po dosažení kritické hranice, systém VDIM se průběžně zapojuje ještě předtím, než je takové hranice dosaženo. V důsledku takový systém nabízí příjemnější chování v mezních situacích s méně výrazným zasahováním do řízení, a díky tomu je jízda příjemnější.

Preventivní bezpečnost a systémy pomáhající řidiči

LS 600 h jako výkonná vlajková loď značky Lexus je zároveň ukázkou mnoha revolučních technologií v oblasti preventivní bezpečnosti, kdy se vychází z principu inteligentního předvídání pro předcházení nehodám. Vůz LS 600 h je rovněž vybaven celosvětově jedinečnou technologií potkávacích světel s diodami LED.

Pokročilý preventivní bezpečnostní systém (PCS)

Pokročilý preventivní bezpečnostní systém je další vývojovou fází systému, který již je součástí modelových řad IS a GS. Poskytuje řidiči maximální pomoc při předcházení nehodám, a to jak ve dne, tak v noci. Pokročilý preventivní bezpečnostní systém nyní zahrnuje čtyři světová prvenství: vyspělý systém pro zjišťování překážek, systém monitorování řidiče, asistent řízení v případě ohrožení a systém bezpečnosti před nárazem zezadu. Tyto důmyslné inovace zajišťují optimální reakci vozidla na úhybné manévry a snižují následky kolize.

Vyspělý systém rozpoznávání překážek

Systém kombinuje informace zjišťované pomocí radaru pracujícího v pásmu milimetrových vln a stereo kamery pracující v infračervené části spektra. Radar je připevněn na masce chladiče LS 600 h a sleduje silnici před vozidlem. Stereo kamera se skládá ze dvou infračervených objektivů CCD pracujících těsně pod infračervenou částí spektra, připevněných ve vzdálenosti 350 mm od sebe na horní straně čelního skla. Odtud pak přenášejí digitální videozáznam. Projektory pracující těsně pod infračervenou oblastí spektra zabudované do dálkových světlometů pak pomáhají v noci zjišťovat ty překážky které jsou mimo dosah potkávacích světel. V závislosti na povětrnostní situaci dokáže vyspělý systém rozpoznávání překážek detekovat velkou škálu překážek a poprvé i chodce.

Systém monitorování řidiče (DMS)

Pokročilý preventivní bezpečnostní systém zahrnuje také první systém monitorování řidiče na světě. Tento systém používá CCD kameru upevněnou nad krytem sloupku řízení vybavenou šesti vestavěnými diodami LED pracujícími těsně pod infračervenou částí spektra. Tyto diody umožňují stejné detekční schopnosti ve dne i v noci.

Systém monitorování řidiče nejprve použije algoritmus pro zjištění pozice jednotlivých prvků obličeje (očí, nosu a úst) a změří šířku a osovou čáru tváře. Systém je pak schopen sledovat pohyb hlavy řidiče při otáčení do stran. Pokud řidič při pohybu vozidla otočí hlavu ze směru jízdy o více než 15 stupňů a před jedoucím vozem je zjištěna překážka, systém automaticky aktivuje poplachové funkce systému PCS a na krátký okamžik aktivuje brzdy, což má řidiče přimět k ostražitosti. Pokud řidič okamžitě nereaguje, systém PCS automaticky pokračuje v postupné aktivaci všech svých funkcí pro zabránění kolizi.

Asistent v případě ohrožení

Těsným propojením systému řízení s proměnným převodovým poměrem VGRS, systému integrovaného řízení dynamiky vozu VDIM a systému adaptivního variabilního odpružení AVS dokáže asistent řízení v případě ohrožení podstatně zdokonalit reakci LS 600h na podnět od řízení v případě hrozící kolize, a zvyšuje tak šanci, že se automobil překážce vyhne.

Rychlý vyhýbací manévr zajistí akční člen VGRS tím, že sníží převodový poměr řízení, aby bylo řízení přímější a rychleji reagovalo na pokyny od řidiče. Současně systém AVS přepne tlumiče pérování na tužší nastavení za účelem snížení náklonu karoserie, čímž se optimalizuje rovnováha podvozku pro lepší odezvu vozidla na prudké pokyny od řízení. Systém VDIM dále nabízí selektivní ovládání brzd prostřednictvím systémů aktivní bezpečnosti LS 600 s cílem udržet stabilitu vozidla během celého vyhýbacího manévru.

Zadní preventivní bezpečnostní systém (RPCS)

Tento systém neustále snímá oblast kolem zadní části LS 600h pomocí radaru umístěného v zadním nárazníku. Radar pracuje v pásmu milimetrových vln, a to při pohybu i v klidové poloze. Pokud systém vyhodnotí kolizi jako nevyhnutelnou, automaticky aktivuje inteligentní opěrky hlavy na předních sedadlech. Opěrky se rychle posunou směrem vpřed až o 60 mm a nahoru o 25 mm, aby v očekávání nárazu utlumily pohyb hlavy cestujících, a značně tak zmírnily riziko zranění (hyperflexe krku).

Adaptivní tempomat s funkcí udržování plné rychlosti

Vedle pokročilého systému PCS je LS 600h vybaven novým adaptivním tempomatem (ACC) s funkcí udržování plné rychlosti. Podobně jako v případě standardního ACC tento systém nabízí dva režimy – kontrolu stálé rychlosti vozidla a kontrolu vzdálenosti mezi vozidly – ale nyní je schopen fungovat při libovolné rychlosti vozidla mezi 0 a cca 170 km/h.

Systém kontroly vzdálenosti mezi vozidly používá radar v pásmu milimetrových vln a současně stereo kameru vyspělého systému rozpoznávání překážek. Díky schopnosti pracovat v celém rozsahu rychlostí a měřit vzdálenost blízkých objektů lze nyní použít režim pro nízkou rychlost, přičemž adaptivní tempomat může poprvé fungovat i za pomalé jízdy nebo v dopravní zácpě. Systém může vlajkovou loď dokonce zcela zastavit a po uvolnění cesty opět rozjet na předvolenou rychlost.

Potkávací světlomety s technologií LED

Vůz LS 600h je jako první vůz na světě vybaven potkávacími světlomety s technologií LED. Nabízí vynikající osvětlení vozovky při výrazně delší životnosti v porovnání s tradičními světlomety.

Nový systém potkávacích světel vychází z návrhu světel s technologií LED použitých ve vývojové studii LF-X a staví na konfiguraci pěti světelných zdrojů. Tři nahoru směrované zdroje LED vrhají intenzivní paprsek světla přímo vpřed prostřednictvím tří světlometů v horizontálním uspořádání. Zbývající dva zdroje LED nasměrované dolů používají válcový parabolický reflektor k vytvoření širšího paprsku světla. První tři světlomety jsou osazeny průhlednými kroužky modré barvy, díky kterým lze hybridní vlajkovou loď značky Lexus na dálku snadno poznat.

Potkávací světlomety s technologií LED používané ve vozech LS 600h se vyznačují okamžitým nástupem za cca 0,1 sekundy a produkují světlo bílé barvy velmi blízké světlu dennímu. Životnost je delší než u tradičních světlometů a nedochází ke zhoršování intenzity svícení v čase. Uspořádáním tří projektorů a dvou parabolických reflektorů se optimalizuje osvětlení po celé šířce vozovky před vozidlem, a tak se výrazně zlepšuje viditelnost v protisměru, aniž by docházelo k oslňování protijedoucích vozidel. Celkové emise CO2 pod 220 g/km.

KLÍČOVÉ CENTRUM

VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER

 

Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů

Kontakt:
KLÍČOVÉ CENTRUM H&B Group
Plzeň, Žatecká 138/8, PSČ 301 00
377 225 903
info@hbgroup.cz

Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.

SEAT – španělský temperament s německou technologií

 

Kontakt:
HAVEX-auto s.r.o.
Pražská 782/IV, 503 51 - Chlumec nad Cidlinou
495 221 256
ch.nv@havex.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nový Lexus LBX a inovovaný UX se představují v národní premiéře

Nový Lexus LBX a inovovaný UX se...

Zbrusu nové SUV značky Lexus pod označením LBX a inovovaný model UX se zcela novým hybridním pohonem se v národní premiéře představily v luxusním prostředí resortu Chateau Mcely. Hlavní...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - LBX je tak trochu jiný Lexus do města

LBX je tak trochu jiný Lexus do města

LBX je zcela novým modelem pro nový trh značky Lexus v Evropě. Má ambice změnit pravidla hry a stát se klíčovým modelem k dalšímu růstu značky v tomto regionu. LBX, dosud nejkompaktnější...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Lexus prodlužuje hybridům jízdu na elektřinu

Lexus prodlužuje hybridům jízdu na...

Prémiová automobilka Lexus vyvinula systém, který optimalizuje hybridní pohon tak, aby vůz zůstal v elektrickém režimu co nejdéle. Systém Predictive Efficient Drive automaticky optimalizuje...

Luxus podle Britů? NX z garáže Lexus

Lexus NX 450h+ získal ve Velké Británii ocenění v anketě Company Car and Van Awards jako nejlepší prémiové auto roku 2022. Druhá generace tohoto modelu má nejvyšší úroveň bezpečnosti díky...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Mimořádné jízdní vlastnosti Lexusu RZ díky inteligentnímu pohonu Direct4

Mimořádné jízdní vlastnosti Lexusu RZ...

Nový Lexus RZ je první auto této značky postavené od základu jako elektromobil. Vůz má 313 koní přenášených na všechna čtyři kola pomocí inteligentního pohonu Direct4. Jeho úkolem je...