Značka Jeep® s modelem Jeep® Compass expanduje do nového tržního segmentu. Tento moderní a kompaktní Jeep přináší velmi zajímavou kombinaci velikosti, výkonnosti a spotřeby paliva, které z něj činí velmi hodnotnou nabídku. S modelem Compass se v nabídce značky Jeep vůbec poprvé objevuje kompaktní automobil kategorie SUV. Jedná se zároveň o vůbec první automobil Jeep se všemi nezávisle zavěšenými koly. Compass je též vozem, který bude nabízen za velmi přitažlivé ceny.
Jeep Compass bude v zemích mimo severní Ameriku nabízen výhradně s pohonem všech kol s levo- i pravostranným řízením.
Značka Jeep
Značka Jeep je již 65 let známá jako výrobce automobilů nabízejících jedinečné schopnosti, svobodu, dobrodružství a spolehlivost. V letech 2006 a 2007 značka Jeep pokračuje s rozšiřováním portfolia svých modelů s pohonem všech kol. Novinkami jsou zcela nové modely Jeep Compass, Patriot, Wrangler a Wrangler Unlimited.
V roce 2005 vzrostly prodeje značky Jeep na trzích mimo severní Ameriku o 15 %: ze 72 959 na 84 019 kusů. První polovina roku 2006 přinesla další 15 % zvýšení oproti stejnému období roku 2005. Jeep Grand Cherokee se stal vůbec nejprodávanějším modelem společnosti Chrysler Group na trzích mimo severní Ameriku.
Jeep® Compass vstupuje do segmentu kompaktních vozů SUV, který je na vzestupu nejen v Evropě, ale také v USA, kde se automobilů tohoto zaměření prodá nejvíce. Jeep Compass je prvním SUV modelem Jeep postaveným na platformě s předním pohonem. Compass nabízí prestiž a image značky Jeep, stejně tak jako příznivou cenu. Právě to jsou vlastnosti, které zákazníci očekávají.
Nabízené modely
Jeep Compass přichází standardně vybaven pohonem všech kol Freedom Drive I a ve dvou specifikacích výbavy – Sport a Limited. Obě mohou být kombinovány se zážehovým čtyřválcem 2,4 l s manuální či samočinnou bezestupňovou převodovkou nebo turbodieselem 2,0 l a šestistupňovou přímo řazenou převodovkou. Všechny modely jsou k dispozici v osmi barvách a s dvoutónovým interiérem provedeným buď v šedé nebo béžové barvě.
Design modelu Jeep Compass lze navíc zvýraznit například dvojicí přídavných světlometů s výkonem 55 W umístěných ve spodních rozích masky chladiče nebo ve sportovněji pojatém provedení Rallye s lakovanými nárazníky a přídavnými světlomety.
Design: moderní „městský“ vzhled
Design vozů Jeep lze rozdělit do dvou skupin: moderní a tradiční. Jeep Compass vyznává zejména moderní přístup, nicméně neopomíjí ani tradiční designérskou řeč své značky. Typická je například maska chladiče se sedmi svislými štěrbinami, kulaté světlomety či opticky zvýrazněné hranaté blatníky. Pětidveřová karoserie nabízí potřebnou praktičnost v každodenním životě.
Jeep Compass má moderní siluetu se silně skloněným čelním sklem, plastickou expresivní kapotu motoru, což společně vytváří dojem síly a skutečných schopností. Zatímco model Compass Sport má příď lakovanou v barvě vozu, provedení Compass Limited disponuje pro zvýraznění své jedinečnosti stříbrným pásem na přídi. Specifický je též tvar blatníků, které modelu Compass dodávají společně s dlouhým rozvorem (2635 mm) a značnému rozchodu kol dojem mimořádné stability a síly.
Zadní výklopná stěna je vyrobena z jediného kusu plechu, což zvyšuje její tuhost. Zadnímu nárazníku dominuje stylizovaný nápis Compass umístěný centrálně. Naopak praktičnost zvyšuje neklouzavá černá lišta na horní hraně zadního nárazníku, která usnadňuje nakládání zejména těžších předmětů.
Promyšlené inovace v interiéru
Interiér vozu Jeep Compass kombinuje funkční styl s komfortem a praktičností v překvapivě prostorném celku. Promyšlený interiér nabízí své posádce více než jen pohodlí a možnost přepravy mnoha zavazadel. Vysoká poloha sedadel poskytuje vynikající výhled. Sedadla jsou posazena o 5,1 cm výše než v modelu Caliber.
Všechny modely přicházejí s dvoutónově laděným interiérem s řadou praktických nápadů a prostorných odkládacích schránek. Přední sedadlo spolujezdce vozu Jeep Compass je sklopné vpřed, čímž vznikne praktický stolek, a zároveň umožní přepravu předmětů o délce až 2 metry. Praktičnost interiéru zvyšují také v poměru 40/60 dělená zadní sedadla, která po sklopení vytvoří takřka rovnou podlahu. Opěradla zadních sedadel mají navíc měnitelný sklon, čímž se zvyšuje jejich komfort. Jeep Compass má vzadu prostor pro nohy o délce téměř 100 cm a po sklopení druhé řady sedadel pojme až 1277 l zavazadel.
Originální příslušenství Mopar®
Chrysler Group má vlastní značku originálního příslušenství Mopar®, která dodává doplňky pro vozy značek Chrysler, Jeep a Dodge. Pro Jeep Compass jsou připraveny například praktické doplňky v podobě tažného zařízení a střešních nosičů. K dispozici jsou také chromované doplňky exteriéru a interiéru, stejně tak jako třeba leštěné kryty prahů. Celkově je k dispozici více než padesát různých doplňků, s nimiž lze Jeep Compass personifikovat.
Pohonná ústrojí vozu Jeep Compass
Zcela nový Jeep® Compass nabízí nízkou spotřebu, stejně tak jako terénní schopnosti a ovladatelnost, které očekáváte od automobilu Jeep s pohonem všech kol. Compass má ze všech vozů Jeep nejnižší spotřebu paliva – v kombinovaném cyklu dosahuje pouhých 6,5 l/100 km.
Nová technologie pohonu všech kol Freedom Drive I
Compass je postaven na podvozku, který má základ v pohonu předních kol.
Srdcem pohonu všech kol Freedom Drive I je elektronicky ovládaná spojka (ECC – Electronic Controlled Coupling) umístěná u zadního diferenciálu vozu Jeep Compass. Tento systém je lehčí, přizpůsobivější a přesnější než konveční systémy s viskózní spojkou nebo hydraulickým ovládáním.
Systém ECC přenáší sílu motoru k zadním kolům prostřednictvím dvoustupňově pracujících spojek. Ovládací spojka je řízena elektronicky pomocí elektromagnetu. Je vybavena mechanizmem, který pomocí oběžných kuliček umožňuje vytvořit takřka okamžitě sílu potřebnou k ovládání hlavní spojky. Ta zajišťuje rozdělení síly motoru mezi nápravy. Řídicí elektronika dělí sílu motoru na základě údajů o rychlosti vozu, úhlu natočení volantu a prokluzu kol. Freedom Drive I samozřejmě spolupracuje se stabilizačním systémem ESP, stejně tak jako protiprokluzovým systémem tak, aby byla zajištěna nejvyšší možná míra bezpečnosti a ovladatelnosti.
Na rozdíl od konvečních systémů umožňujících připojení pohonu zadních kol, systém použitý v modelu Jeep Compass zadní kola připíná bez nutnosti protočení předních kol. Právě tato vlastnosti zajišťuje mnohem rychlejší reakce, stejně tak jako účinnější využívání trakce. Zároveň i snižuje také spotřebu paliva.
Freedom Drive I je zárukou značných terénních schopností. Chromovaná páčka ve tvaru písmene T totiž umožňuje pevně uzavřít centrální spojku, a tím poslat 60 % síly motoru napevno k zadním kolům.
Aktivní bezpečnost
U vozu Jeep Compass jsou terénní schopnosti a jistota při jízdě na běžných silnicích ruku v ruce. Automobil je totiž vybaven vyspělými elektronickými systémy podvozku.
Standardem je samozřejmě stabilizační systém ESP, který bdí nad potřebnou stabilitou vozu za všech podmínek a v každém okamžiku jízdy. Součástí ESP je také protiprokluzový systém, který zajišťuje trakci všech hnaných kol. Stabilizační systém ESP je též vybaven programem hlídajícím riziko převrácení vozu Electronic Roll Mitigation (ERM). V případě jeho rozpoznání je cíleným přibržděním v daném okamžiku nejvhodnějších kol zajištěno navrácení vozu do stabilní polohy. Standardem vyspělých elektronických systémů podvozku je také brzdový asistent, který po rozpoznání brždění v krizové situaci samočinně maximalizuje tlak v brzdové soustavě, čímž účinně zkrátí brzdnou dráhu.
Rodina světových motorů
Rodina tzv. Světových motorů vznikla ve společném podniku společností DaimlerChrysler Corp., Hyundai Motor Co. a Mitsubishi Motors Corp. Přínos společnosti Chrysler Group do programu vývoje rodiny světových motorů spočíval především v oblastech hlavy válců a sacího traktu. K tomu byl využit nejmodernější software pro analýzu dynamiky toku tekutin. Technici Chrysler Group měli také na starosti dvojité variabilní časování (VVT), stejně tak jako pohon vyvažovacího hřídele a integrovaného olejového čerpadla. Chrysler Group se významnou měrou podílel též na mimořádné jemnosti chodu nových motorů a jejich zvukovém projevu, díky čemuž se chovají tak příjemně.
Jeep Compass je vybaven zážehovým čtyřválcem 2,4 l s proměnným časováním VVT. Tento motor má největší výkon 125 kW (168 k) a točivý moment 220 Nm. Ve srovnání s konvenčními motory ve použitý čtyřválec VVT vyznačuje vyšším výkonem, nižší spotřebou paliva a také jemnějším a tišším chodem. Díky tomu se Jeep Compass řadí mezi nejrychlejší a nejlépe zrychlující vozy svého segmentu, a to při spotřebě paliva srovnatelné s vozy vybavenými motory o menším zdvihovém objemu.
Dvoulitrový turbodiesel
Použitý dvoulitrový turbodiesel disponuje nejmodernější technikou. Má vysokotlaké přímé vstřikování, turbodmychadlo s proměnnou geometrií rozváděcích lopatek a čtyřventilovou techniku. Elektronicky ovládané sdružené vstřikovače se přizpůsobují aktuálním jízdním podmínkám a zajišťují vynikající kombinaci síly a ekonomiky provozu. Compass vybavený tímto motorem patří v daném segmentu mezi nejlepší v otázkách výkonu, točivého momentu, nejvyšší rychlosti, akcelerace, schopnosti tahání přívěsů a spotřeby paliva. Výkon má nejvyšší hodnotu 103 kW (138 k) a točivý moment 310 Nm. Na přání je možné tento motor vybavit filtrem pevných částic.
Manuální převodovky jsou úsporné a sportovní
Jeep Compass s motorem 2,4 l je vybaven pětistupňovou manuální převodovkou Magna Driveline T355 s rychloběhem a synchronizací všech rychlostí. Dvoulitrový turbodiesel je kombinován s šestistupňovou manuální převodovkou Aisin BG6 s tříhřídelovou koncepcí. Obě tyto převodovky se vyznačují spolehlivostí, dlouhou životností, stejně tak jako vysokou jemností řazení. Řadící páka je umístěna ve snadném dosahu řidiče na středovém panelu.
Nová generace bezestupňové převodovky CVT
Motor 2,4 l může být kombinován také se samočinnou bezestupňovou převodovkou CVT. Jedná se o nejnovější generaci bezestupňových převodovek, která přináší zejména zvýšenou účinnost.
Převodovka, která plynule mění převodový poměr pomocí klínového řemene, jehož řemenice aktivně mění svůj účinný průměr, je ovládána elektronicky a nejvhodnější převod volí podle zatížení motoru a velikosti sešlápnutí plynového pedálu. Převodovka CVT prošla zdokonaleními, které přinesly snížení spotřeby paliva o 6-8 %. Ve srovnání s konvenčními samočinnými převodovkami zlepšuje ústrojí VCT i dynamiku, zejména potom v rychlostech v rozmezí 50 až 100 km/h.
Konstrukce karoserie
Při vývoji vozu Jeep® Compass byly použity vysokopevnostní, lehké a zvukově izolující materiály, které společně vytvořily bezpečnou a tichou strukturu karoserie, která vyniká odolností vůči nárazům a zároveň splňuje všechna kritéria na dlouhou životnost vozů Jeep. Propracovaná konstrukce karoserie zajišťuje vysokou míru ochrany cestujících.
Testy vozu Jeep Compass zajistily jeho dlouhou životnost a spolehlivost. Velmi tuhá karoserie byla navržena s hojným využitím nejmodernějších počítačových simulací, stejně tak jako testů na běžných silnicích i na testovacích polygonech. Bez jakýchkoliv následků proto karoserie odolá rzi i po ujetí 160 000 kilometrů nebo po 10 let.
Propracovaná konstrukce nosné struktury karoserie je zřejmá například na středním B-sloupku, který je vyroben z kombinace středně pevné oceli ve spodní části (pro účinnější absorbování nárazové energie) a vysokopevnostní oceli v horní části (pro ochranu posádky). Účinnost ochrany proti bočnímu nárazu zvyšuje také ocelový příčník pod zadními sedadly, který dokáže přenést mimo prostor pro posádku až 60 % nárazové energie. Samozřejmostí jsou ocelové výztuhy dveří.
Jeep Compass disponuje vpředu i vzadu robustními příčníky vyrobenými technikou hydroformování, kdy výsledný tvar je tvořen tlakem vody. Použitá technologie výroby umožnila zmenšit tloušťku stěn příčníků, čímž se při zachování vysoké míry pevnosti omezila jejich hmotnost. Vysokou technologickou úroveň ukazují také propracované deformační zóny vpředu i vzadu, které dokáží účinně pohltit a cíleně převést značné množství nárazové energie. Vysoká pevnost konstrukce karoserie přináší také vyšší kvalitu jízdy a nízkou hlučnost.
Těsnění a tlumící materiály přinášejí ticho
Jeep Compass používá špičková těsnění a tlumící materiály, které jsou zárukou komfortní jízdy s minimální hlučností pronikající od kol, aerodynamiky a pohonných ústrojí.
Zatímco dříve byla těsnění použita pouze v interiéru automobilů, na voze Jeep Compass jsou použity jak uvnitř tak zvenku. Díky tomu mnohem účinnější omezují pronikání zvuku, vibrací a rázů k posádce a přispívají také ke zvýšení tuhosti karoserie. Dveře modelu Compass mají v horní části trojité a v dolní části dvojité těsnění, které účinně zabraňuje průniku hlučnosti do interiéru. Jednodílná těsnící lišta na horní části dveří snižuje aerodynamický hluk a eliminuje průnik vody do interiéru.
Aerodynamika v součinnosti s atraktivním vzhledem
Náročný vývoj vozu Jeep Compass zajistil, že jeho karoserie je jak účinná z pohledu aerodynamiky, tak velmi přitažlivá na pohled. Střešní spoiler pátých výklopných dveří omezuje odpor vzduchu, aerodynamicky tvarovaná je též střecha, stejně tak jako tvar D sloupků a zadních skupinových svítilen.
Pro snížení aerodynamického odporu a hluku byla například speciálně navržená rozměrná vnější zpětná zrcátka. V moderním akusticko-aerodynamickém tunelu společnosti Chrysler Group byla značná pozornost věnována také tvaru A-sloupků u čelního okna, stejně tak jako umístění antény či tvaru odtokové hrany kapoty motoru, která cíleně usměrňuje proudící vzduch mimo stěrače čelního skla. Tím vším se dosahuje účinného potlačení aerodynamického hluku.
Více než 30 pokrokových bezpečnostních technologií je dostupných ve zcela novém voze Jeep® Compass
Z bezpečnostních prvků jmenujeme například čelní airbagy pro řidiče a spolujezdce, boční hlavové airbagy, boční airbagy umístěné v opěradlech předních sedadel, elektronický stabilizační systém ESP, protiprokluzový systém, brzdový asistent, elektronický systém proti převrácení, ABS a systém kontroly tlaku v pneumatikách. Bezpečnost s vozem Jeep Compass je zvýšena například také vyjímatelnou lampičkou, která má běžně funkci osvětlení zavazadlového prostoru, imobilizérem Sentry® Key či alarmem.
Jeep Compass je vybaven také systémem opatření, která v případě nehody posádce pomáhají. Po nárazu, během nějž došlo k aktivaci airbagů samočinně rozsvítí vnitřní osvětlení, zároveň se odemkne a odpojí přívod paliva do motoru. Usnadní se tak orientace po nehodě nebo případná pomoc zvenčí.
Odpovědnost značky Jeep v otázkách bezpečnosti a zabezpečení svých produktů dokazují následující položky výbavy, které se přidávají k výše zmiňovaným prvkům:
- – Pokrokové vícestupňové čelní airbagy pro řidiče a spolujezdce
- – Boční airbagy
- – Hlavové airbagy
- – Stabilizační systém ESP
- – Protiblokovací systém ABS
- – Brzdový asistent
- – Signalizace nezapnutých bezpečnostních pásů
- – Protiprokluzový systém
- – Dětská pojistka otevření zadních dveří
- – Příprava pro uchycení dětských sedaček ISOFIX
- – Předpínače bezpečnostních pásů s omezovači síly
- – Výškově nastavitelné horní úchyty bezpečnostních pásů
- – Systém kontroly tlaku v pneumatikách
- – Bluetooth hands-free sada UConnect®TECHNOLOGIE
Jeep Compass je vybaven výjimečnými audiosystémy a moderními technologiemi
Nový Jeep® Compass nabízí široké možnosti výběru jednoduše ovladatelných a výkonných systémů určených pro zábavu. K dispozici je možnost připojení MP3 přehrávače, handsfree sada, stejně tak jako moderní audiosystémy s věrnou reprodukcí hudby. To vše zvyšuje atraktivitu vozu Jeep Compass.
Audiosystémy
Vůz Jeep Compass je vybaven ucelenou řadou audiosystémů umožňujících přehrávat hudbu z mnoha zdrojů. Standardně dodávaný systém je vybaven rádiem s FM/AM tunerem, CD přehrávačem a čtyřmi reproduktory (15,2×22,9 cm). K dispozici je též systém s integrovaným CD měničem na 6 CD umožňující přehrávat soubory MP3.
Na přání se dodává prémiový audiosystém Boston Acoustics s unikátními z pátých dveří výklopnými reproduktory. Tento audiosystém je tvořen osmikanálovým zesilovačem, čtveřicí celopásmových reproduktorů umístěných ve dveřích (15,2×22,9 cm), dvojicí výškových reproduktorů umístěných v přístrojové desce (6,4 cm), dvojice středových reproduktorů v zadní výklopné stěně (8,9 cm) a dvoukanálovým zesilovačem pro subwoofer. Navíc existuje také možnost připojení přehrávače MP3 iPod.
Bluetooth® hands-free UConnect®
Hands-free systém UConnect® vybavený rozhraním Bleutooth® zajišťuje bezdrátovou komunikaci mezi mobilním telefonem a palubním systémem vozu. Systém umožní využívat reproduktorů audiosystému ke zprostředkování telefonního hovoru.
Jeep Compass – výroba
Výroba vozu Jeep Compass začala pouhé čtyři měsíce po rozběhu výroby modelu Dodge Caliber na stejné výrobní lince v nově zrekonstruované továrně Belvidere (Illinois, USA). Stejná továrna vyrábí od července ještě třetí model. Od čtvrtého čtvrtletí roku 2006 se bude spuštěna výroba čtvrtého modelu – vozu Jeep Patriot.
Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.
SEAT – španělský temperament s německou technologií
Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.
SEAT – španělský temperament s německou technologií