Český automobilový průmysl zaznamenal v červnu 2020 mírné oživení, přesto bylo za celé 1. pololetí letošního roku vyrobeno o 32,5 % méně motorových vozidel než v roce 2019. V červnu se dařilo zejména výrobcům autobusů Iveco CR a SOR Libchavy, kteří dosáhli výrazného růstu 12,7 %. To však pouze lehce zmírňuje celkový propad od začátku roku, který v součtu představuje pokles výroby motorových vozidel o více než 244 tisíc vozidel.
Celková čísla výroby v České republice kopírují vývoj v segmentu osobních automobilů, který se i přes postupný restart trhů rozjíždí jen pozvolna. Pokles produkce odpovídá vývoji poptávky po nových vozidlech v Evropské unii. Ta v červnu zaznamenala meziroční pokles o 22,3 %, zaregistrováno bylo o čtvrt milionu osobních vozů méně než ve stejném období loňského roku. I když jde ve srovnání s předchozími měsíci o zpomalení poklesu, tak téměř čtvrtinový meziroční propad poptávky znamená stále obrovskou ztrátu pro celý výrobní řetězec,“ komentuje dosavadní vývoj Bohdan Wojnar, prezident Sdružení automobilového průmyslu.
„V těchto týdnech se rozhoduje o dalším vývoji. Celá řada průmyslových oborů je navázána na automobilový průmysl. Proto je nezbytné, aby stát toto odvětví, které je pilířem tuzemské ekonomiky, podpořil a investoval i do své budoucí prosperity. Ať již ve formě přímé podpory zaměstnanosti prostřednictvím prodloužení programu Antivirus, či pomocí opatření na podporu investic jako je například Ministerstvem průmyslu a obchodu navrhované výrazné zrychlení odpisů,“ dodává Bohdan Wojnar.
Osobní automobily
V první polovině roku bylo v ČR vyrobeno celkem 503 615 osobních automobilů, to je o 32,6 % méně než ve stejném období roku 2019. ŠKODA AUTO vyrobila 337 580 (- 28,2 %). K postupnému snižování poklesu výroby způsobeného pandemií koronaviru přispěl v porovnání s předchozími měsíci postupný nárůst její produkce v červnu, kdy automobilka vyrobila 73 991 vozidel.
Nošovický Hyundai vyrobil v prvním pololetí celkem 96 390 automobilů (- 39,9 %), automobilka TPCA vyrobila celkově 69 645 malých automobilů, tedy o 40,3 % méně než v prvním pololetí loňského roku.
Autobusy a nákladní vozidla
I když celkově výroba autobusů v prvním pololetí poklesla o 11,9 % na 2 231 ks, po obnovení výroby se naplno projevila specifická zakázková výroba v tomto segmentu. Vysokomýtské Iveco vyrobilo v červnu o 37 autobusů více než v červnu 2019 (+ 8,7 %). Za 1. – 6. měsíc 2020 bylo v Iveco vyrobeno 1 999 ks autobusů. SOR Libchavy pak navýšil v červnu výrobu o 73,3 % na 52 ks a za celé první pololetí firma vyrobila 223 ks autobusů. Společně s firmou KH Motor Centrum Opava, která od začátku roku vyrobila 9 autobusů, tak výrobci v červnu realizovali produkci 516 autobusů (+ 12,7 %).
Nadále se daří kopřivnické Tatra Trucks, která ani v době koronavirové krize výrobu nepřerušila. Tatra v prvním pololetí vyrobila celkem 628 nákladních vozidel, tedy o 143 více než v prvním pololetí loňského roku (tj. + 29,5 %).
Motocykly
Jediný výrobce motocyklů, týnecká JAWA, vyrobil v prvním pololetí 249 kusů motocyklů. Ve srovnání s předchozím rokem tak zaznamenal pokles produkce o 637 kusů (- 71,9 %).
Přívěsy a návěsy
Segment přípojných vozidel zatím pandemií koronaviru příliš neutrpěl. Celková výroba ve všech kategoriích v prvním pololetí mírně vzrostla o 1,9 % na celkových 15 454 přípojných vozidel. Za pozitivním vývojem stojí především nárůst produkce malých přívěsů vyráběných firmou Agados na celkových 14 363 vozidel (+ 2,5 %). V kategorii velkých přípojných vozidel se dařilo výrobci Schwarzmüller s 908 vyrobenými kusy za leden až červen (+ 0,5 %). PANAV naopak v 1. pololetí zaznamenal pokles, a to jak v kategorii přívěsů (135 ks; – 19,2 %), tak návěsů (48 ks; – 38,5 %).
Kompletní statistiku výroby a odbytu najdete na webu AutoSAP zde >>>
Autopůjčovna s nabídkou vozů všech kategorií.
Firmám nabízíme flexibilní pronájem vozů.
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů