Tento tým pracoval na novém vozidle od roku 2005 a v červnu a červenci prováděl v Maroku jeho rozsáhlé testování, před dalším testování vozu v severní Africe, které bylo zahájeno v září.
Sportovně založený
Více než čtyřicet let závodění na nejvyšší úrovni dává společnosti Mitsubishi Motors Corporation (MMC) právo používat slovo “sportovní”, jakožto nejvýstižnější způsob vyjádření sebe sama.
To platí pro společnost jako celek, kde duch rychlosti, vášně a výkonu inspiruje v posledních letech jejích 35 000 zaměstnanců a přivádí MMC k impozantním finančním výsledkům, včetně návratu do černých čísel (provozní zisk 6,8 billiónu jenů za fiskální rok 2005) o rok dříve, než bylo plánováno, a první pozitivní výsledek od roku 2002.
To platí samozřejmě i pro vozidla Mitsubishi Motors, avšak nikoliv pouze pro sportovní vozy, jako jsou Lancer Evolution, Eclipse nebo Eclipse Spyder. Propůjčuje každému z jejích výrobků poněkud lepší postavení a dynamiku, než mají jejich konkurenční vozy na rozmanitých částech světového trhu, dokonce i ve skutečně nečekaných segmentech, počínaje Japonskem prostřednictvím modelu Lancer Evolution Wagon až po Austrálii se sportovním sedanem 380, přes Evropu díky Coltu CZC s výkonem 150 k – nejvýkonnějšímu vozu kategorie coupe-cabriolet B-segmentu, který je dnes na trhu k dispozici.
Legitimní
Společnost MMC má plné právo na svou sportovní pověst, jelikož se po dobu 40 let účastnila závodů a non-stop se stávala jejich vítězem. Konečným výsledkem je fakt, že tento produkt není nikdy daleko od závodních Mitsubishi vybavených například balíčkem technologií AWC (“All Wheel Control”), který je shrnutím unikátních poznatků této společnosti v oblasti pohonných jednotek 4×4.
MMC získávala zkušenosti nelehkým způsobem, účastí na Rallye Dakar a v soutěžích WRC, a toto své “know-how” využívá v podobě různých systémů u všech svých modelů, počínaje vozy kategorie mini až po Outlander nebo vítěze Rallye Dakar Pajero* Evolution, 70 let po vytvoření prvního modelu 4×4 značky Mitsubishi, PX33 1936.
Konečně závodění, jež přineslo významná obchodní a marketingová aktiva, stvořilo dvě ikony značky Mitsubishi Motors: Lancer Evolution z řady osobních vozů této značky a Pajero z její nabídky vozů SUV.
Designová klasika
V tomto ohledu, stejně tak jako bylo předchozí Pajero Evolution fantasticky úspěšným závodním strojem – a inspirací pro vytvoření designu nové L200 a nového Outlanderu – byl vždy tak trochu vyhnancem, bránícím se vizuálnímu přiřazení k modelové řadě Pajero*.
To byl důvod k zahájení vývoje nejnovější verze sériově vyráběného vozu Pajero, přičemž společnost MMC se rozhodla vyvinout současně i jeho závodního sourozence, a to za využití stejného designu koncepčního vozu Pajero II 1979 raději než předchozího modelu Pajero* Evolution.
Výsledkem je jejich opětovný velmi těsný příbuzenecký vztah, poprvé od roku 2002, který je základem jejich nezaměnitelnosti a příslušnosti ke stejné rodině na show-roomu i na cestách.
Od Pajera* Evolution k Pajeru* Evolution
Společnost Mitsubishi Motors soutěží ve vyčerpávajících Rallye Dakar, nejslavnějších světových terénních vytrvalostních závodech, od roku 1983 a je nejúspěšnějším výrobcem v historii závodů Cross-Country. Tento japonský výrobce si odnesl vítězství z rekordních 11 závodů Rallye Dakar, od roku 2001 nebyl v této soutěži poražen, a je tak držitelem rekordních šesti po sobě jdoucích závodů s týmem jezdců Jutta Kleinschimdt, Hiroshi Masuoka, Stéphane Peterhansel a Luc Alphand.
Tajemstvím úspěchu společnosti Mitsubishi jsou zkušenosti, které tento tým nasbíral během 22 let na špici mezinárodního motoristického sportu Cross-Country. “V žádném odvětví motoristického sportu neexistuje žádný způsob, kterým lze nahradit zkušenosti, a naše síla je ve znalosti tohoto závodu, typu terénu a dokonalé přípravě na všechny jízdní podmínky, od každého a všech mechanických prvků až po zainteresované řidiče a spolujezdce,” řekl Dominique Serieys, sportovní ředitel MMSP.
První generace Mitsubishi Pajero* Evolution vycházela z originálního silničního modelu Pajero* a je vybavena trubkovým rámem a technologiemi, jež přinesly hodiny neocenitelného testování a vývoje v terénu Evropy i Afriky.
Soutěže Cross-Country jsou však velmi rychle se rozvíjejícím sportovním odvětvím, a proto bylo důležité, aby tým konstruktérů a techniků v Pont-de-Vaux pokračoval ve vývoji originálního vozu Pajero* Evolution – který oslavil svůj debut u příležitosti závodu UAE Desert Challenge 2003 – aby tak byl schopen udržet náskok před houfem svých konkurentů.
Zatímco předchozí závodní stroj (“MPR12”) vyhrál letošní Rallye Dakar pod rukama francouzského jezdce Luca Alphanda, technický tým vedený technickým ředitelem panem Thierry Viardotem již pracoval na jeho nástupci. Úkolem nového modelu MPR13 bylo udržet šňůru vítězství tohoto japonského výrobce v soutěži Rallye Dakar, a zajistit, aby Repsol Mitsubishi Ralliart Team získal v Rallye Dakar v lednu 2007 sedmé po sobě následující vítězství.
“Co se týče výkonu, snižují naši konkurenti stále se zmenšující náš náskok před nimi a je důležité, abychom udrželi lepší skóre,” dodal Serieys. “Soustředili jsme se na silné a slabé stránky našeho vozu a pokusili jsme se zdokonalit jej v oblastech, kde by naši konkurenti mohli mít výhodu.”
Nový model Mitsubishi MPR13 byl postaven ve spolupráci s partnery BF Goodrich a Valeo a je – společně s vozem Lancer Evolution – jedním z nejextrémnějších řešení technologií řízení (AWC) a pohonu všech čtyř kol.
MPR 13 v (určitých) detailech
Model MPR13 byl navržen a vyvinut společnými silami centra v Pont-de-Vaux a R&D centra v japonském Okazaki, a toto těsné spojení mezi oběma stranami bylo zásadním předpokladem úspěšnosti projektu. “Byla to rozsáhlá a intenzivní spolupráce Francie s Japonskem,” řekl Viardot.
Díky tomu má společnost MMSP jasno i pokud se týče specifikací požadovaných pro nový vůz a jejich přenesení do japonského R&D centra, které má k dispozici poznatky a všechny prostředky potřebné pro provedení nezbytných studií a vyvinutí odpovídajících komponentů. Jak vysvětluje Thierry Viardot: “Užitečné to bylo zejména v případě konstrukce podvozku, kde japonští technici měli možnost optimalizovat tuto specifikaci tak, aby dosáhli jejího maximálního potenciálu.”
Motory pro MPR 13 jsou vyráběny v Japonsku, zatímco MMSP montuje převodovky z komponentů dodávaných z Velké Británie. Zbývající část vozu je vyráběna v Pont-de-Vaux ve spolupráci s japonským centrem.
Prvotní počítačově zpracovaná studie nového modelu MPR13 byla vytvořena technickým týmem Thierry Viardota v květnu 2005 v Pont-de-Vaux a první testování vozu na štěrkovém povrchu proběhlo v červnu 2006.
Společnost MMSP dopravila jeden vůz MPR12 a jeden MPR13 do Erfoudu v Maroku, aby zde byly podrobeny dvoutýdennímu testování týmovými jezdci Stéphanem Peterhanselem, Lucem Alphandem, Joanem ‘Nani’ Romou, Hiroshi Masuokou a zkušebním jedzcem Jean-Pierreem Fontenay. Druhé testování je plánováno na září, a to s jedním vozem MPR13 a každým z týmových jezdců. Současně bylo provedeno odzkoušení přepracovaného systému chlazení motoru a nového vzduchového potrubí.
Jedním ze zásadních zlepšení oproti modelu MPR12 je u MPR13 rozložení hmotnosti. Bylo změněno umístění palivové nádrže a držáků náhradního kola, což přineslo snížení těžiště vozu a rovnoměrnější rozdělení hmotnosti.
Technici MMSP zároveň zvýšili komfort a bezpečnost cestujících v kabině vozu. Je zde nyní větší prostor pro nohy, sedadla mohou být o trochu více posunuta vzad a zároveň byl zvětšen i prostor v oblasti hlavy pro řidiče vysoké postavy, jako je právě Joan ‘Nani’ Roma.
Při pohledu na vůz na startovní pozici konstruktéři mírně zvětšili přední nájezdový úhel – zásadní aspekt při přejezdu spleti písečných dun.
Další zlepšení byla provedena také v oblasti chlazení brzd a MMSP provedla i testování složení nových pneumatik BF Goodrich, jejichž dodavatel se sídlem v Clermond-Ferrand (Francie) doufá ve využití těchto pneumatik při soutěži v roce 2008.
Upravena byla také geometrie podvozku MPR13 a pozměněno jeho nastavení, přičemž pan Viardot připouští, že po této stránce byl vůz zlepšován neustále. Vnitřní komponenty převodovky zůstaly převážně nezměněny, MPR13 však využívá nový obal převodovky, který lépe vyhovuje novým rozměrům podvozku.
Jak pan Viardot vysvětluje: “Prvními dojmy našich jezdců bylo, že tento vůz je oproti svému předchůdci lehčí a snáze se ovládá. Postupem času jsme dostali mnoho reakcí a já jsem přesvědčen, že tento vůz je ve srovnání s MPR12 zásadním krokem vpřed.”
Start !
Nové Mitsubishi Pajero Evolution oslaví svůj závodní debut na soutěži UAE Desert Challenge, která odstartuje na středním východě v listopadu 2006. Srovnávací zkoušky budou prováděny v nadcházejících měsících, a to mezi modely MPR12 a MPR13 ještě předtím, než bude u příležitosti Rallye Dakar 2007 vůz MPR12 nahrazen novým modelem.
Úřadující šampión Luc Alphand i předchozí dvojnásobní vítězové Rallye Dakar Stéphane Peterhansel a Hiroshi Masuoka a Joan ‘Nani’ Roma budou i nadále pokračovat v testování a vývoji tohoto vozu.
Výsledky Rallye Dakar jezdců s Mitsubishi od roku 1983
1983
- 11. Cowan/Malkin
1984
- 3. Cowan/Syer
1985
- 1. Zaniroli/Da Silva
- 2. Cowan/Syer
1986
- 3. Rigal/Maingret
- 5. Cowan/Syer
- 7. Zaniroli/Da Silva
1987
- 3. Shinozuka/Fenouil
- 8. Cowan/Syer
1988
- 2. Shinozuka/Magne
- 8. Tijsterman/Tijsterman
- 12. Fontenay/Musmara
1989
- 3. Tambay/Lemoyne
- 5. Tijsterman/Tijsterman
- 6. Shinozuka/Magne
- 7. Fontenay/Musmara
1990
- 4. Cowan/Delferrier
- 5. Shinozuka/Magne
1991
- 2. Lartigue/Destaillats
- 3. Fontenay/Musmarra
- 4. Eriksson/Parmander
1992
- 1. Auriol/Monnet
- 2. Weber/Heimer
- 3. Shinozuka/Magne
1993
- 1. Saby/Serieys
- 4. Weber/Heimer
- 5. Shinozuka/Magne
1994
- 4. Masuoka/Schulz
1995
- 2. Saby/Serieys
- 3. Shinozuka/Magne
- 4. Fontenay/Musmara
- 9. Pornsawan/Tull
- 10. Masuoka/Schulz
- 12. Kleinschmidt/Lohmann
1996
- 3. Fontenay/Musmarra
- 6. Masuoka/Schulz
- 7. Saby/Serieys
- 10. Strugo/Catarelli
- 11. Prieto/Olave
- 12. Sousa/Laroque
1997
- 1. Shinozuka/Magne
- 2. Fontenay/Musmarra
- 3. Saby/Serieys
- 4. Masuoka/Schulz
- 7. Strugo/Catarelli
- 10. Sousa/Rey
1998
- 1. Fontenay/Picard
- 2. Shinozuka/Magne
- 3. Saby/Serieys
- 4. Masuoka/Schulz
- 9. Prieto/Gil
1999
- 2. Prieto/Serieys
- 3. Kleinschmidt/Thörner
- 4. Shinozuka/Magne
- 6. Masuoka/Schulz
- 9. Fontenay/Picard
- 16. Alphand/Debron
- 17. Kolberg/Larroque
- 18. Sousa/Alcaraz
2000
- 3. Fontenay/Picard
- 5. Kleinschmidt/Thörner
- 6. Masuoka/Schulz
- 14. Kolberg/Larroque
2001
- 1. Kleinschmidt/Schulz
- 2. Masuoka/Maimon
- 5. Sousa/Polato
- 6. Fontenay/Picard
2002
- 1. Masuoka/Maimon
- 2. Kleinschmidt/Schulz
- 3. Shinozuka/Delli-Zotti
- 4. Fontenay/Picard
- 5. Sousa/Jesus
- 6. Al-Hajri/Stevenson
- 7. Alphand/Debron
- 8. Kolberg/Larroque
- 10. Misslin/Polato
2003
- 1. Masuoka/Schulz
- 2. FontenayPicard
- 3. Peterhansel/Cottret
- 4. Sousa/Magne
- 10. Monterde/Tornabell
2004
- 1. Peterhansel/Cottret
- 2. Masuoka/Schulz
- 5. Mayer/Schulz
- 10. Al-Attiyah/Bartholomé
- 11. Kolberg/Lourival
- 13. Housieaux/Fagot
- 14. Komornicki/Marton
- 15. Pornsawan/Bocande
- 46. Ding/Henninot
2005
- 1. Peterhansel/Cottret
- 2. Alphand/Picard
- 6. Roma/Magne
- 17. Kolberg/Lourival
- 55. Housieaux/Fagot
- 60. Holowczyc/Fortin
V letošním roce – 2006 – dojel Alphand na Mitsubishi jako první, Roma jako třetí a Peterhansel jako čtvrtý.
Autopůjčovna s nabídkou vozů všech kategorií.
Firmám nabízíme flexibilní pronájem vozů.
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů