V době, kdy se nad Evropou slunce teprve probouzelo, v Japonsku, zemi vycházejícího slunce, aplaudovali fanoušci Sébastienu Loebovi a Danielu Elenovi. Loni francouzsko-monacká posádka na Japonské rallye vybojovala titul mistrů světa podruhé za sebou, letos po sedmadvaceti rychlostních zkouškách si Séb a Daniel připsali 27. vítězství své kariéry a vymazali tak jeden z mála zbývajících rekordů historie soutěžního sportu – rekord v celkovém počtu vítězství během kariéry. Drželi ho společně od letošní Německé rallye s legendárním Španělem Carlosem Sainzem. Nyní patří pouze jim.
Loeb i přes sto procent
Poslední rekordní zápis přišel po velkolepé a nervózní bitvě, která se táhla přes celé tři dny rallye. Její intenzita a nejasný konec byly strhující. Po vzájemné konfrontaci na Rallye Finsko pokračovali Loeb a Grönholm jako by se nic nestalo. „Jedu na sto procent a někdy dokonce ještě na víc, když je to nutné,“ říkal Loeb. Jet ale enormně rychle na úzkých a vlhkých japonských trasách, bylo velice náročné. Séb však Xsaru dovedl bezpečně a bez potíží do cíle s náskokem 5,6 s, byť musel až do konce odrážet útoky svého největšího rivala Grönholma.
Až po skončení podniku, při čestném kolečku na trati superspeciálky přiznal Loeb, že víc než na rekordy myslel na boj na trati. Však se také hned v cíli ptal: „Jak to vlastně skončilo?“ Pak pokračoval: „Na startu do poslední etapy jsem si říkal, že osm bodů za druhé místo by byl z hlediska šampionátu dobrý výsledek. Pak jsme se ale rozhodli, že se do toho obujeme a zkusíme všechno. Měli jsme rozehranou takovou bitvu, že by byla škoda jet jenom na jistotu pro druhé místo. Pro naši psychiku to byl důležitý zvrat. Jakmile jsme se k tomu s Danielem rozhodli, mysleli jsme na jedinou věc. Neměli jsme k dispozici mezičasy a tak nešlo jet jinak než naplno a pokusit se zvítězit. Na poslední zkoušce už jsme moc neriskovali. Pocit vítězství a potenciál celého týmu, který opět pracoval bezchybně, za to rozhodně stály.“
Sordo diskvalifikován!
Druhý jezdec stáje Kronos Racing Dani Sordo přiznal, že je věčným fanouškem Loeba. Mladý Španěl si plánoval, že v Japonsku prožije poklidnější rallye, než jaká ho stihla ve Finsku, kde nedokončil. „Japonská rallye je krásná, ale zákeřná. Je to dáno také mojí nezkušeností. Zaměřuji se na to, abych získal maximum bodů pro svůj tým. To byla moje práce i tady.“
Daniho nakonec od rozdělané práce zdržela událost na trati poslední zkoušky, během níž musel zastavit před nepojízdným vozem Companca. Na startu do této zkoušky figuroval na šestém místě. Tým Kronos žádal komisaře o přidělení náhradního času, který by odpovídal jeho tempu. Byl však odmítnut a posléze byla posádka diskvalifikována.
„Dani Sordo a Marc Martí byli zastaveni autem Luise Perez Companca, které zablokovalo trať,“ uvádí oficiálním komuniké týmu Kronos Racing. „Tímto incidentem přišli o své šesté místo. Kronos Racing tým žádal komisaře, aby jeho případ prostudovali a aby byl Sordovi přidělen náhradní čas. Tato žádost byla zamítnuta. Komisaři si však při studování záběrů z kabiny vozu všimli, že se posádka po návratu do vozu správně nepřipoutala. Z toho důvodu bylo rozhodnuto španělskou posádku ze soutěže vyloučit.“
V Poháru konstruktérů, v němž tedy bodoval pouze Loeb s 10 body za vítězství.
Marc Van Dalen stájový šéf Kronosu: „Nevím, jaký pocit upřednostnit. Velký obdiv pro Sébastiena a Daniela a jejich mimořádný výkon mistrů světa. To je moje veliká radost. Zároveň i pocit hrdosti na celý tým, který jim k historickému úspěchu, sedmadvacátému vítězství jejich kariéry, pomohl. Také ale velká vděčnost Citroënu Sport za důvěru, kterou do nás vložil. Musím poděkovat i sponzorům, bez nichž bychom toto fantastické dobrodružství v Japonsku nemohli absolvovat.“
Japonská rallye v číslech
Nejlepší časy:
- 1. etapa – RZ 1 a 2: Marcus Grönholm (Ford Focus) – RZ 3 : Sébastien Loeb (Citroën Xsara) – RZ 4, 5 a 6 : M. Grönholm – RZ 7 : S. Loeb – RZ 8 : M. Grönholm – RZ 9 a 10 : S. Loeb.
- 2. etapa – RZ 11 a 12 : M. Grönholm – RZ 13, 14 a 15 : S. Loeb – RZ 16 : M. Grönholm – RZ 17 : S.Loeb – RZ 18 a 19 : M. Grönholm – RZ 20 a 21 : S. Loeb.
- 3. etapa – RZ 22 : M. Grönholm – RZ 23 : S. Loeb – RZ 24, 25 a 26 : M. Grönholm – RZ 27 : Mikko Hirvonen (Ford Focus).
Nejlepší časy celkem:
M. Grönholm (15) – S. Loeb (11) – M. Hirvonen (1)
Vedení v soutěži:
RZ 1 až 13 : M. Grönholm – RZ 14 až 27 : S. Loeb
Konečné absolutní pořadí Rallye Japonsko:
- 1. S. Loeb/D. Elena (Citroën Xsara) 3:22:20,4
- 2. M. Grönholm/T. Rautiainen (Ford Focus) + 5,6 s
- 3. M. Hirvonen/J. Lehtinen (Ford Focus) + 2:46,5
- 4. Ch. Atkinson/G. Macneall (Subaru Impreza) + 6:07,8
- 5. M. Stohl/I. Minor (Peugeot 307) + 7:10,7
- 6. T. Arai/T. Sircombe (Subaru Impreza) + 9:05,1
- 7. P. Solberg/Ph. Mills (Subaru Impreza) + 11:43,7
Mistrovství světa FIA v rallye – Pohár konstruktérů:
1. Kronos Total Citroën WRT, 132 – 2. BP Ford WRT, 121 – 3. Subaru WRT, 73 – 4. OMV Peugeot Norway, 50 – 5. Stobart VK/M-Sport Ford RT, 27 – 6. Red Bull-Škoda, 22.
Mistrovství světa FIA v rallye – pořadí jezdců:
1. S. Loeb (F), 102 – 2. M. Grönholm (FIN), 69 – 3. D. Sordo (E), 41– 4. M. Hirvonen (FIN), 33 – 5. M. Stohl (A), 28 – 6. P. Solberg (N), 21 – 7. T. Gardemeister (FIN), 16 – 8. H. Solberg (N), 16 – 9. G. Galli (I), 15 – 10. Ch. Atkinson (AUS), 14 – 10. X. Pons (E), 11 – 12. A. Bengué (F), 9 – 13. J. Kopecký (CZ), 7 – 14. D. Carlsson (S), 6 – 15. J. Välimäki (FIN), 6 – 16. S. Sarrazin (F), 6 – 17. Th. Radström (S), 4 – 18. F. Duval (B), 4 – 19. G. MacHale (IRL), 3 – 20. J. Tuohino (FIN), 3 – 21. A. Aigner (A), 3 – 22. K. Katajamäki (FIN), 3 – 23. K. Sohlberg (FIN), 3 – 24. T. Arai (JPN), 3– 25. M. Wilson (GB), 1.
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
Autopůjčovna s nabídkou vozů všech kategorií.
Firmám nabízíme flexibilní pronájem vozů.