- Nový designérský styl přináší ještě výraznější vizuální odlišení
- Výkonný a hospodárný: V6 Biturbo s 331 kW (450 k) a 600 N.m
- MMI touch: Nový systém ovládání a nové ukazatele ve specifickém designu RS
Společnost Audi Sport GmbH v mnoha detailech vylepšila model RS 4 Avant (kombinovaná spotřeba paliva v l/100 km: 9,2; kombinované emise CO2 v g/km: 208), jehož aktuální generace byla představena v září 2017. Sportovní ambice úspěšného modelu s legendárními předchůdci umocňuje nejen nově navržená čelní partie, ale také sportovní interiér s novým systémem ovládání MMI touch. Výkonný motor V6 Biturbo poskytuje nejvyšší výkon 331 kW (450 k) a maximální točivý moment 600 N.m v širokém rozsahu otáček od 1900 do 5000 min-1. RS 4 Avant oslaví svůj debut během finálového podniku DTM na Hockenheimringu, který se koná ve dnech od 4. do 6. října 2019. Prodej v České republice bude zahájen v závěrečném čtvrtletí letošního roku, cena ještě nebyla stanovena.
„Kombinace propracovaného sportovního charakteru a neomezené praktičnosti pro každodenní provoz může být považována za nekonvenční nápad, pro nás je však supersportovní Avant jedním z nejlepších konceptů v naší 25leté historii,“ říká Oliver Hoffmann, generální ředitel společnosti Audi Sport GmbH. „Audi RS 4 Avant je naším dlouholetým bestsellerem, a zásadním způsobem tak přispívá k úspěchu společnosti Audi Sport GmbH.“
Svalnatý: vnější design
Čelní partie nového modelu RS 4 Avant byla zcela nově navržena. RS 4 Avant se přitom výrazně odlišuje od modelu A4 Avant. Maska chladiče Singleframe je širší a nižší v porovnání s výchozím modelem. Stejně jako větší sourozenci z rodiny RS, modely RS 6 Avant (kombinovaná spotřeba paliva v l/100 km: 11,7– 11,5; kombinované emise CO2 v g/km: 268 – 283) a
RS 7 Sportback (kombinovaná spotřeba paliva v l/100 km: 11,6 – 11,4; kombinované emise CO2 v g/km: 265 – 261), obdržel i model RS 4 Avant pro vozy RS typickou leskle černou mřížku s trojrozměrnou voštinovou strukturou. Singleframe bez rámečku přispívá k čistému vzhledu. Nová maska chladiče s voštinovou mřížkou a logem RS 4 je začleněna přímo do nárazníku s velkými krajními otvory pro přívod vzduchu a vertikálními aerodynamickými prvky.
Nově tvarovány jsou také přední světlomety LED modelu RS 4 Avant. Na přání dodávané světlomety Matrix LED s tmavými vnitřními plochami završují novou tvář supersportovního Avantu a odlišují jej od ostatních členů rodiny A4.
Podběhy kol s charakteristicky tvarovanými blatníky modelů quattro jsou v porovnání s modelem Audi A4 Avant vpředu i vzadu o 30 milimetrů širší. Leskle černé ozdobné prvky, umístěné v bezprostředním sousedství světlometů, umocňují šířku nového modelu RS 4 Avant (kombinovaná spotřeba paliva v l/100 km: 9,2; kombinované emise CO2 v g/km: 208).
Ještě individuálnější vzhled mohou vozu dodat stylistické pakety s ozdobnými prvky na prazích, vnějších zpětných zrcátkách a předním i zadním nárazníku, a to s leskle černou povrchovou úpravou, nebo ve verzích z matného hliníku, či z uhlíkových kompozitů. Na přání mohou být kruhy Audi a nápisy RS na přídi a zádi rovněž černé, pokud si zákazník vybere stylistický paket leskle černých ozdobných prvků nebo ozdobných prvků z uhlíkového kompozitu. Touží-li klient po mimořádně decentním vzhledu, může se vzdát log RS. Podélné střešní nosiče jsou v sériové výbavě matně černé. Specifický střešní spoiler RS, zadní difuzor a chromované oválné koncovky výfukové soustavy RS tvoří výraznou záď. Na přání dodávaná sportovní výfuková soustava RS s černými koncovkami zajistí mimořádně sportovní zvukový doprovod. Řidič si může prostřednictvím systému řízení jízdní dynamiky Audi drive select sám nastavit, zda má být zvuk sportovní, nebo decentní.
Maximální hnací síla: pohon
Audi Sport GmbH navazuje s jednotkou 2.9 TFSI V6 Biturbo na legendární vidlicový šestiválec 2,7 litru prvního modelu RS 4 Avant z roku 1999. Tehdejší V6 Biturbo poskytoval nejvyšší výkon 279 kW (380 k). Nový RS 4 Avant nabízí 331 kW (450 k) – to představuje specifický výkon 155,5 k na litr. RS 4 Avant díky tomu zrychlí z nuly na 100 km/h za pouhých 4,1 sekundy.
Agregát TFSI má hmotnost pouhých 182 kilogramů, což je o 31 kilogramů méně v porovnání s motorem V8 předchozího modelu z roku 2012. Z toho profituje pohotovostní hmotnost i její rozložení mezi nápravy, což jsou dva předpoklady pro ohromující jízdní výkony. V6 Biturbo působí na klikový hřídel maximálním točivým momentem 600 N.m v širokém rozsahu otáček od 1900 do 5000 min-1. Dynamický paket RS zvýší elektronicky omezenou nejvyšší rychlost z 250 na 280 km/h.
Každá řada válců motoru 2.9 TFSI je vybavena jedním výfukovým turbodmychadlem. Maximální plnicí tlak je 1,5 baru. Stejně jako u všech motorů V6 a V8 značky Audi jsou turbodmychadla uložena mezi řadami válců, svírajícími úhel 90 stupňů. Hlavy válců mají proto stranu výfuku umístěnou na vnitřní straně a sání na vnější. Toto uspořádání umožňuje kompaktní konstrukci a krátké dráhy proudění výfukových plynů s minimálními ztrátami. Jednotka 2.9 TFSI reaguje díky tomu mimořádně spontánně na pohyby pravého pedálu.
Vysokovýkonný motor V6 přesvědčí nejen ohromujícími výkony, ale také vysokou hospodárností. V novém jízdním cyklu WLTP se spokojí s 9,2 litru paliva na 100 kilometrů, což představuje 208 gramů emisí CO2 na kilometr. To znamená snížení spotřeby paliva o 17 procent v porovnání s předchozím modelem.
Rozhodujícím faktorem je nový spalovací proces s označením „B cyklus“, používaný u motorů Audi TFSI. Inženýři Audi jej koncipovali speciálně pro oblast částečného zatížení, která je v běžném provozu využívána zdaleka nejčastěji. Při vyšším zatížení a ve vyšších otáčkách jsou sací ventily s dvoustupňově variabilním zdvihem díky systému Audi valvelift system (AVS) uzavírány později a doba otevření se prodlužuje na 200 stupňů otočení klikového hřídele. Zdvih ventilů se současně zvětší z 6,0 na 10 milimetrů. Tím se zlepší plnění válců a motor ochotně dosahuje vysokých otáček i mimořádného výkonu.
Hnací síla motoru2.9 TFSI je předávána sportovně nastavenou osmistupňovou převodovkou tiptronic trvalému pohonu všech kol quattro. Systém v běžném provozu upřednostňuje pohon zadní nápravy. Jeho výhradně mechanický mezinápravový diferenciál přenáší 60 procent točivého momentu na zadní nápravu a 40 procent na přední. Dojde-li na jedné nápravě k nežádoucímu prokluzu, je velká část hnací síly automaticky a extrémně rychle přesměrována na druhou nápravu – až 70 procent dopředu, nebo až 85 procent dozadu. Vysoká míra svornosti umožňuje jasně definované rozdělování točivého momentu a velmi precizní spolupráci s elektronicky řízeným stabilizačním systémem ESC a systémem selektivního rozdělování točivého momentu mezi jednotlivá kola.
Systém selektivního rozdělování točivého momentu mezi jednotlivá kola je aktivní na všech druzích povrchu. Při sportovní jízdě minimálně přibrzďuje kola na vnitřní straně zatáčky prostřednictvím elektronicky řízeného stabilizačního systému ESC, a zvyšuje tak hnací sílu přenášenou na vnější kola s vyšší adhezí. Vůz se díky rozdílu mezi hnací sílou na obou stranách natočí ochotně do zatáčky a přesně reaguje na otočení volantu. Výsledkem jsou precizní jízdní vlastnosti s agilní a neutrální charakteristikou. Ještě dynamičtější reakce při změnách směru jízdy a zrychlování ze zatáčky zajistí na přání dodávaný systém quattro se sportovním diferenciálem a specifickým nastavením RS. Sportovní diferenciál aktivně a cíleně rozděluje točivý moment mezi zadní kola, a vylepšuje tak trakci, stabilitu a dynamiku. Při změně směru jízdy nebo akceleraci v zatáčce je převážná část točivého momentu přenášena na vnější zadní kolo – vůz je doslova vtlačen do zatáčky a každý náznak nedotáčivosti je eliminován. Sportovní diferenciál v případě přetáčivosti vozidlo stabilizuje přenosem točivého momentu na vnitřní kolo.
Sportovně nastavený: podvozek
Konstrukce náprav s pětiprvkovým zavěšením předních i zadních kol umožňuje optimální přenos podélných a příčných sil. Sériově dodávaný sportovní podvozek RS snižuje světlou výšku modelu Audi RS 4 Avant (kombinovaná spotřeba paliva v l/100 km: 9,2; kombinované emise CO2 v g/km: 208) o sedm milimetrů v porovnání s výchozím modelem S4, vybaveným sportovním podvozkem.
Ještě agilnější jízdní vlastnosti poskytne na přání dodávaný sportovní podvozek RS plus se systémem Dynamic Ride Control (DRC). Integrovaný systém pro potlačování pohybů karoserie kolem příčné i podélné osy je tvořen speciálními tlumiči, které bez časové prodlevy a bez použití elektroniky působí proti pohybům karoserie vozidla při dynamických změnách. Charakteristika tlumičů se při otočení volantu a průjezdu zatáčkou mění tak, aby došlo k výraznému zmenšení náklonu vozidla kolem podélné i příčné osy. Tlumiče jsou vzájemně diagonálně propojeny dvěma samostatnými olejovými okruhy, z nichž každý má jeden centrální ventil.
Ventily regulují ve spojení s vnitřními písty a za nimi umístěnými prostory s plynovou náplní tuhost tlumičů. Při otočení volantu a průjezdu zatáčkou začne mezi diagonálně propojenými tlumiči proudit přes centrální ventil olej, čímž se zvýší tlumicí síla. Charakteristika tlumičů se při jejich jednostranném stlačení plynule změní a příčné i podélné pohyby karoserie jsou téměř zcela eliminovány. Pohotový systém tlumičů tímto způsobem zajišťuje modelům RS mimořádně precizní průjezd zatáčkou.
Řidič může pomocí systému Audi drive select měnit charakteristiku tlumičů ve třech krocích, a tím si individualizovat zážitky z jízdy. Nová generace tlumičů s integrovaným ovládacím ventilem je kompaktnější a lehčí. Navíc umožňuje ještě větší rozsah tlumicích sil mezi režimy comfort a dynamic a preciznější nastavení podvozku při vysokých tlumicích sílách, které působí zejména při dynamickém průjezdu zatáčkou. Výsledkem je u sportovního podvozku RS se systémem Dynamic Ride Control (DRC) mimořádně komfortní jízda v režimu comfort. V režimu dynamic přichází ke slovu velmi tuhé nastavení s extrémní precizností ovládání i při průjezdu zatáčkou vysokou rychlostí.
Alternativou sériově dodávaného řízení s elektromechanickým posilovačem je dynamické řízení se specifickým nastavením RS. Dynamické řízení mění svůj převod až o 100 procent v závislosti na rychlosti jízdy, úhlu otočení volantu a aktivovaném režimu systému řízení jízdní dynamiky Audi drive select. Dynamické řízení je při nízké rychlosti – v městském provozu a při manévrování – velmi strmé. Mezi rejdy postačují v tomto případě dvě otáčky volantu. Také podpora, poskytovaná posilovačem řízení, je vysoká. Parkování je díky tomu mimořádně snadné. Při jízdě mimo město se strmost řízení i podpora elektrického posilovače postupně snižují. Při rychlé jízdě na dálnici eliminuje systém přenos nežádoucích sil do řízení od nerovností a podporuje směrovou stabilitu snížením strmosti převodu a účinku posilovače řízení. Dynamické řízení v zájmu sportovních vlastností a bezpečnosti jízdy úzce spolupracuje s elektronicky řízeným stabilizačním systémem ESC. V případě potřeby dochází k drobnému natáčení kol opačným směrem. Tyto malé, řidičem většinou nepostřehnutelné zásahy minimalizují ve většině situací nedotáčivost, resp. přetáčivost při náhlých dynamických změnách. Při brzdění na povrchu s odlišnou adhezí na obou stranách podporuje systém řidiče stabilizujícími zásahy do řízení.
Řidič si může individuálně přizpůsobovat své osobní zážitky z jízdy prostřednictvím sériově dodávaného systému řízení jízdní dynamiky Audi drive select. Na výběr je pět jízdních režimů: comfort, auto, dynamic a individuálně konfigurovatelné specifické režimy RS1 a RS2.
Systém řízení jízdní dynamiky Audi drive select mimo jiné ovlivňuje řízení motoru a převodovky, posilovač řízení, podvozek, dynamické řízení, sportovní diferenciál quattro, zvuk motoru a charakteristiku automatické klimatizace. Řidičem konfigurovatelný režim RS2 umožňuje rychlou změnu nastavení elektronicky řízeného stabilizačního systému ESC stisknutím tlačítka.
Nový model RS 4 Avant v sériově podobě vyjíždí z bran montážního závodu na kovaných 19“ kolech z lehké slitiny s pneumatikami rozměru 265/35. Na přání jsou k dispozici 20“ kola s různým designem, včetně nových, strojově opracovaných pětipaprskových kol s matně bronzovým lakem. Jejich pneumatiky mají rozměr 275/30. Suverénní zpomalování zajišťuje výkonná brzdová soustava RS s odvrtávanými brzdovými kotouči o průměru 375 milimetrů na přední nápravě a 330 milimetrů na zadní nápravě. Šestipístkové brzdové třmeny s logem RS jsou černé, na přání mohou být červené. Přední náprava může být na přání vybavena mimořádně odolnými keramickými brzdovými kotouči RS s odvrtáváním a průměrem 400 milimetrů. Jejich brzdové třmeny mohou být červené, šedé, nebo modré.
Síťově propojená přístrojová deska: interiér
Interiér modelu Audi RS 4 Avant (kombinovaná spotřeba paliva v l/100 km: 9,2;
kombinované emise CO2 v g/km: 208) je černý. Kontury ve výplních dveří a na středové konzole jsou zvýrazněny světlovody LED, které mohou svítit až třiceti různými barvami, pokud je vůz vybaven na přání dodávaným paketem dekoračního osvětlení. Horizontální uspořádání přístrojové desky vytváří pocit velkorysého prostoru. Řidiče a spolujezdce vítají osvětlené prahové lišty s nápisem RS 4. Na přání dodávaný stylistický paket RS vnese do interiéru barvu různými detaily na středové konzole, loketních opěrkách, bezpečnostních pásech a podlahových rohožích s logem RS.
Volant, páka voliče a kolenní opěrky jsou obšité Alcantarou s červeným kontrastním prošíváním. Rozšířený stylistický paket RS nabízí kromě červených ozdobných prvků také detaily v šedém odstínu. Novým výjimečným prvkem stylistického paketu RS v červené barvě jsou ozdobné plochy na opěradlech v dokonale sladěném barevném odstínu.
Ústředním prvkem nového ovládacího systému je 10,1“ displej MMI touch, který je uprostřed přístrojové desky mírně natočen k řidiči. Dotykový displej zobrazuje na uvítanou grafickou animaci modelu RS 4 Avant ve vysokém rozlišení.
Displej MMI touch s akustickou zpětnou vazbou přebírá funkce dosavadního otočného tlačítka na konzole středového tunelu. Ukazatel „RS Monitor“ poskytuje řidiči přehled o provozních teplotách komponentů poháněcí soustavy, maximálních hodnotách zrychlení, tlaku v pneumatikách a jejich teplotě. Speciální ukazatele RS na digitálním panelu sdružených přístrojů Audi virtual cockpit informují o tlaku v pneumatikách, točivém momentu, výkonu, teplotě motorového oleje, naměřených časech na kolo a naměřených hodnotách zrychlení. Při dosažení limitu otáček je řidič vizuálně vyzván k zařazení vyššího převodového stupně. Rovněž na přání dodávaný průhledový displej nabízí několik pro model RS specifických informací, jako je například signalizace okamžiku pro řazení.
Přehledná struktura menu nového ovládacího systému odpovídá očekáváním uživatelů a zaručuje snadné ovládání. Hlasové ovládání navíc rozumí mnoha formulacím z hovorového jazyka – a rychle na tyto povely reaguje. Navigační systém v novém modelu RS 4 Avant je ještě všestrannější a uživatelsky přívětivější. Audi connect a Audi connect plus nabízejí mnoho internetových služeb, a to včetně služeb Car-to-X, které využívají kolektivní inteligenci flotily vozidel Audi.
Řidič může novým tlačítkem „RS-MODE“ na dole zploštělém multifunkčním sportovním volantu RS, obšitém kůží, přímo ovládat dva režimy RS1 a RS2 systému řízení jízdní dynamiky Audi drive select. Na digitálním panelu sdružených přístrojů Audi virtual cockpit se přitom automaticky zobrazí specifické ukazatele RS. Nové hliníkové páčky pro manuální řazení jsou výrazně větší než dosud. Logem RS jsou kromě volantu a osvětlených prahových lišt zdobena také sportovní sedadla RS, dodávaná na přání včetně prošívání s voštinovým motivem, a kulisa páky voliče převodovky.
Mnohostranná: výbava
RS 4 Avant (kombinovaná spotřeba paliva v l/100 km: 9,2; kombinované emise CO2 v g/km: 208) je stejně prakticky využitelný jako výchozí model A4 Avant. Zavazadlový prostor má objem 495 litrů, který se po sklopení opěradel zadních sedadel a při využití celé výšky interiéru až po strop zvětší na 1495 litrů. Víko i kryt zavazadlového prostoru mají elektrický pohon již v sériové výbavě. Na přání je k dispozici senzorem ovládané otvírání a zavírání víka zavazadlového prostoru, jakož i tažné zařízení s elektrickým odjišťováním na povel tlačítka.
RS 4 podporuje na přání řidiče v mnoha situacích. Všestranné vlastnosti supersportovního Avantu umocňuje více než 30 asistenčních systémů. Jednotlivé systémy jsou rozděleny do dvou paketů „Tour“ a „City“. Sortiment zahrnuje adaptivního asistenta řízení včetně funkce Stop & Go pro automatické udržování bezpečné vzdálenosti, asistenta pro průjezd křižovatkou, asistenta pro změnu jízdního pruhu nebo upozorňování na obrubník.
Klienti mají pro RS 4 Avant na výběr osm barev karoserie, včetně nového nemetalického odstínu modrá Turbo a nového metalického odstínu červená Tango. V programu Audi exclusive je navíc k dispozici mnoho dalších individuálních laků, jako je například perleťový lak modrá Nogaro. Tímto barevným odstínem se vyznačoval již v roce 1994 model RS 2 Avant, legendární „praotec“ všech modelů RS.
Historie legendy
Nové Audi RS 4 Avant ztělesňuje jako žádný jiný vůz vysoké výkony a praktičnost pro každodenní provoz. Jeho rodokmen sahá 25 let nazpět do roku 1994, v němž byl představen legendární RS 2 Avant.
1994 – Audi RS 2 Avant: výkonný průkopník trendu
Značka Audi založila v roce 1994 nový trend modelem RS 2 Avant, prvním supersportovním vozem na světě s pěti sedadly a velkým zavazadlovým prostorem. Vytříbeným stylem vynikal výrazný vnější design i ušlechtilý dvoubarevný interiér se sedacími plochami potaženými modrou Alcantarou. Přeplňovaný pětiválec poskytoval ze zdvihového objemu 2,2 litru nejvyšší výkon 232 kW (315 PS) a modelu Audi RS 2 Avant umožňoval zrychlit z klidu na 100 km/h za 5,4 sekundy a dosáhnout nejvyšší rychlosti 262 km/h. Společnost Porsche AG dodávala jako partner v oblasti vývoje a výroby díly, jako jsou brzdy nebo kola.
1999 – První generace s relativně malým zdvihovým objemem a vysokými výkony
Kooperačním partnerem pro první generaci modelu RS 4 Avant se stala krátce před zahájením jeho vývoje převzatá společnost Cosworth Technology Ltd. Angličané ve spolupráci se společností quattro GmbH zvýšili výkon motoru V6 Biturbo se zdvihovým objemem 2,7 litru na 279 kW (380 k). Zvýšenému výkonu bylo přizpůsobeno sací i výfukové potrubí, sací potrubí mělo větší průměr a větší bylo i výfukové turbodmychadlo. Díky většímu chladiči stlačovaného vzduchu s minimalizovanými ztrátami tlaku se podařilo výrazně zvýšit účinnost. RS 4 tak byl koncipován jako ryzí sportovní automobil bez kompromisů pro každodenní využitelnost. Poptávka byla tak vysoká, že značka Audi musela výrobu oproti původním plánům zdvojnásobit.
2005 – Audi RS 4: dynamika ve třech variantách
Druhá generace modelu RS 4 byla představena v roce 2005, a to nejprve jako Limuzína a Avant. Později byla k dispozici také karosářská verze Cabriolet. Pohon obstarával nově vyvinutý vysokootáčkový motor V8 se zdvihovým objemem 4,2 litru. Jednotka s přímým vstřikováním paliva dosahovala nejvyššího výkonu 309 kW (420 k). Výrobce u osmiválce poprvé vsadil na kombinaci přímého vstřikování benzinu a vysokootáčkovou koncepci, odvozenou z motoristického sportu. Díky tomu bylo možné dosahovat otáček až 8250 min-1. Mezi další technické skvosty patřily kromě pohonu quattro s tehdy novým asymetrickým rozdělováním točivého momentu v poměru 40 procent na přední nápravu a 60 procent na zadní nápravu pro dynamickou jízdu také na přání dodávané keramické brzdové kotouče, vyztužené uhlíkovými vlákny.
2012 – Audi RS 4 Avant: dynamický univerzální automobil
Společnost quattro GmbH představila v únoru 2012 na Ženevském autosalonu třetí generaci modelu RS 4, která byla nabízena výhradně jako Avant. Stejně jako předchůdce byl model vybaven vysokootáčkovým motorem V8 4,2 litru, jehož výkon byl zvýšen na 331 kW (450 k).
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.
SEAT – španělský temperament s německou technologií