Koncept Smart city si osvojuje stále více českých měst. Konkrétně dopravu, která je jednou z hlavních částí této strategie, čekají proměny v podobě chytřejší infrastruktury, alternativních vozidel, a především sdílení.
Chytrá dopravní infrastruktura se rychle rozvíjí nejen v Praze, Brně nebo Ostravě. Například plánovaný zlínský projekt má zahrnovat vytvoření systému inteligentního parkování na ulici s využitím chytrých senzorů a videodetekce či závorového systému na parkovištích s propojením na navigační tabule s informacemi o obsazenosti.
Vznik inteligentního dopravního systému v příštím roce chystají také v Hradci Králové. „Do provozu systém plánujeme zavést v letech 2020 až 2022,“ uvedla mluvčí města Kateřina Šmídová. Modernizace v dopravě bude v nejbližší době vidět například i v Pardubicích a Olomouci.
Elektromobily a jejich sdílení
Nevyhnutelnou součástí dopravy ve městech bude vedle infrastruktury rovněž transformace vozových parků, a to jak vlastnická, tak energetická. V první polovině letošního roku zaznamenalo Centrum dopravního výzkumu historicky nejvyšší počet registrací elektromobilů v České republice. „V uplynulých sedmi měsících byl evidován rekordní počet 421 registrací nových osobních elektromobilů, což je meziročně o 25 více,“ potvrzuje ředitel Centra dopravního výzkumu Jindřich Frič.
O vozidla s alternativními pohony nemají zájem pouze soukromé osoby, ale též firmy. „Přechod k alternativním pohonům automobilů je jedna ze změn, která do budoucna pomůže při boji proti klimatickým změnám. U našich klientů už nyní pozorujeme zavádění strategií energetického přechodu, který jim pomáháme monitorovat pomocí metodologie založené na cílech udržitelné mobility a odpovědnosti firem,“ popisuje Tomáš Kadeřábek, konzultant leasingové společnosti Arval CZ.
Právě pro firmy je podle něj u zavádění vozidel s elektro a dalšími alternativními pohony rozhodující vytvoření celého ekosystému od integrovaných platebních řešení po digitální služby, jako je sledování spotřeby či lokalizace dobíjecích stanic.
S rozvojem elektromobility a současně také carsharingu, který má zlepšit dopravní situaci ve městě, chce pomoci hlavní město Praha. Od příštího roku začíná s projektem e-carsharingu, jenž má zajistit celoměstský systém veřejné služby sdílených elektrovozů jako alternativy ke stávajícím prostředkům individuální městské přepravy.
E-carsharing se tak přidá k metodám pro snížení počtu vozů vlastněných uživateli v centru hlavního města, což je ostatně jedním z cílů vize Smart Prague. „Především jednotlivci si kvůli vysoké ceně elektromobily zatím pořizují spíše výjimečně, proto je sdílení vozů jedním z řešení, jak tyto technologie více zapojit do dopravy. Možností je také pořízení těchto vozů v rámci alternativního financování nebo například pronájem elektromobilů pro účely zahraniční cesty do zemí s lepší vybaveností, co do možností dobíjení,“ upozorňuje Tomáš Kadeřábek.
Budoucnost v jedné stopě?
Sdílení se dlouhodobě prosazuje i v oblasti jednostopých vozidel, jako jsou kola, koloběžky a jejich elektronické alternativy. Právě elektrokoloběžky patří k nejnovějším účastníkům městského provozu a v poslední době zažívají v evropských i českých městech boom. Kvůli vysoké poptávce začínají elektrokoloběžky do svého portfolia zapojovat i automobilky. Podle jejich konceptu mají sloužit jako příslušenství k automobilům s tím, že jako elektrostanice poslouží zástrčka uvnitř vozů a ve hře je i systém pomáhající využívat energii z brzdění.
Za vývojem a rozmachem funkčních technologií ale pokulhává zařazení elektrokoloběžek do městského provozu. V evropských městech už provozy těchto dopravních prostředků omezují kvůli vysokému počtu nehod, které jejich uživatelé způsobili. Po omezení či zákazu elektrokoloběžek v ulicích volají podle výsledku ankety místního zpravodaje, i když s velmi nízkou účastí, také obyvatelé Prahy 2. Na 150 sdílených koloběžek se pod soukromou firmou objevilo rovněž v Brně, přestože město o jejich zavedení prozatím jedná.
Podle ministerstva dopravy jsou elektrokola a elektrokoloběžky aktuálním tématem a v souvislosti s jejich rozmachem řeší ministerstvo řadu dotazů a stížností. Řešením v problémových lokalitách má být důsledná kontrola dodržování předpisů a ukládání pokut. „Další možností je použití dopravního značení pro omezení provozu elektrokol v rámci místní úpravy provozu na pozemních komunikacích, popřípadě kombinace obou zmíněných variant,“ uvádí ministerstvo ve vydaném Stanovisku k používání elektrokol.