Sportovně užitková pětisedadlová Toyota RAV4 se svými tvary karoserie na mě zapůsobila přes svou robustnost svým elegantním designem velmi příznivě. Přes svou mohutnost nepůsobí RAV4 těžkopádně. Že je to auto pohyblivé jsem se přesvědčil jak při jízdě a parkováním ve městě tak v terénu.
Interiér s pohodlnými sedadly poskytuje dostatek místa pro všech pět cestujících. Přední sedadla mají velmi dobré boční vedení, sedadlo řidiče je i výškově nastavitelné, volant je výškově nastavitelný. Palubní deska je elegantní a má sportovní vzhled. Sdělovače i ovládače jsou umístěny podle všech ergonomických zásad a neodvádí nadbytečně pozornost řidiče od provozní situace, což jsem ocenil jak v hustém provozu ve městě tak i v terénu.
Přístrojové desce dominují tři hi-tech analogové optitronové přístroje s vysoce reprezentativním, sportovním vzhledem. Světla sdružených přístrojů se rozsvěcují postupně, od zapalování ON (spuštěno) ke kontrolkám, k multifunkčnímu displeji a k stupnicím přístrojů.
Multifunkční displej z tekutých krystalů umístěný v rychloměru zobrazuje celkový počet ujetých kilometrů/ denní počet kilometrů, venkovní teplotu, provozní hodnoty a různá varování. Multifunkční displej nabízí široký rozsah možností nastavení, včetně šesti jazyků a metrických či britských jednotek.
Audiosoustava, klimatizace (případně navigační systém) jsou umístěny ve výrazné středové konzoli, která má zdrsněný metalický povrch zajišťující optimální kvalitu. Standardní výbava všech modelů zahrnuje klimatizaci, u výbavy testovaného modelu Sol dvouzónovou samočinnou klimatizaci s nastavitelným zachycováním pylů a rozhlasový přijímač s přehrávačem CD se šesti reproduktory, uzpůsobený pro přehrávání souborů MP3.
Maximální flexibilitu zadních sedadel zvyšuje jejich dělení v poměru 60:40 a možnost individuálního nastavení sklonu. Zadní sedadla lze rovněž posouvat v podélném směru v rozmezí 165 mm – ve prospěch komfortu cestujících, nebo velikosti zavazadlového prostoru. Nová Toyota RAV4 nabízí jedinečné uspořádání sedadel se systémem Toyota Easy Flat: Použitím jedné nebo dvou páček, které jsou snadno přístupné od pátých dveří, se zadní sedadla dají sklopit do zadního podlahového prostoru, přičemž se vytvoří zcela rovná plocha pro zavazadla. Není přitom nutné odstraňovat sedáky sedadel ani opěrky hlavy. Pod plochou podlahou se nachází další, bezpečný úložný prostor. Po sklopení zadních sedadel se zavazadlový prostor z objemu 585 l zvětší na 1469 l. Zavazadelník je snadno přístupný po otevření širokých pátých dveří a má navíc zcela rovnou podlahu, která usnadňuje nakládání a vykládání převážených předmětů.
Testovaný RAV4 měl naftový šestnácti ventilový čtyřválcový motor objemu 2,2 litru D-4D. Jeho dosahovaný maximální výkon 100 kW a především pak mohutný točivý moment 310 Nm, který dosahuje motor již při 2000 ot/min a tuto hodnotu si drží nesníženou až do 2800 ot/min, mně umožňoval s vozem sportovní jízdu. I při projíždění ostrých zatáček ve vyšší rychlosti RAV4 drží stopu a nadbytečně se nenaklání. To je především díky moderní konstrukci podvozku, vybaveného v segmentu poprvé použitým integrovaným systémem aktivního pohonu integrovaným systémem Active Drive, elektrickým posilovačem řízení, antiblokovacím systémem ABS s elektronickou distribucí brzdné síly EBD, řízení stability vozu VSC, se systémem podpory činnosti brzd BA, řízení trakční síly TRC, asistencí při jízdě do kopce HAC, tedy systémy, které udržují vůz pod kontrolou na jakémkoli povrchu a za všech podmínek. Konstrukce pérování vozu umožňuje rychlejší jízdu i na silnicích s horším povrchem. Šestirychlostní manuální převodovka má vhodně odstupňované rychlostní stupně a pohodlně se řadí.
Při jízdě jsem ocenil dobré odhlučnění motoru i podvozku. Zvuk motoru pronikající do interiéru vozu je přesně v takovém rozsahu, který neruší cestující a přitom umožňuje řidiči bez pohledu na otáčkoměr sžít se s motorem a plně vychutnávat jízdu s tímto vozem.
Výrobce udává maximální rychlost 180 km/h a zrychlení z 0 na 100 km/h za 10,5 sekund. Kombinovanou spotřebu uvádí 6,6 litru/100 km. Během testu jsem tuto spotřebu nepřekročil, přestože jsem dosahoval vysokých jízdních průměrů a jezdil jsem ve značně členitém terénu.
Délka vozu je 440 cm, šířka 182 cm a výška 172 cm. Rozvor 256 cm. Nájezdový úhel vpředu – 28°, boční úhel převrácení – 20°, nájezdový úhel vzadu – 24°, světlá výška náprav 18 cm. Hmotnost přívěsu brzděného 2000kg, nebrzděného 750 kg.
Vybavení vozu ve výbavě Sol je bohaté. Obsahuje mimo již uvedené: tempomat, palubní počítač, čelní airbagy řidiče i spolujezdce, airbagy boční, přední i zadní hlavové airbagy a airbag kolenní, rádio, CD přehrávač s MP3 se 6 repro s ovládáním na volantu, elektricky ovládaná přední i zadní okna, elektricky ovládaná vnější sklopná zpětná zrcátka, duální automatickou klimatizaci s klimatizovanou přihrádkou u spolujezdce, centrální zamykání dálkově ovládané, imobilizér, přední mlhovky, podélné střešní nosiče, litá kola 17 palců s širokými pneumatikami 225/65R – a to vše za cenu 899 900 Kč.
Nová třetí generace Toyoty RAV4, která byla v březnu 2006 uvedena na náš trh, je nabízena s benzinovým motorem 2,0 l VVT-i s manuální anebo s automatickou převodovkou a s naftovým motorem 2,2 l o výkonu 100 kW s šestistupňovou manuální převodovkou podle stupně výbavy (výbavy: Base, Terra, Sol, Lux a Lux+) v cenách od 699 900 Kč do 1 059 900 Kč včetně DPH.
Nový RAV4 s nejvýkonnějším naftovým motorem 2,2 l (130kW/180 k) a se šestistupňovou manuální převodovkou je dodávaný pouze ve speciální výbavě X za 1 089 900 Kč anebo X+ za 1 179 900 Kč včetně DPH.
Nová Toyota RAV4 je nabízena s komplexní tříletou zárukou platnou po celé Evropě (nebo ujetých 100 000 km), s tříletou zárukou na lak a s dvanáctiletou zárukou na prorezavění karoserie. Současně upozorňuji zájemce, že u všech výše uvedených modelech je možné využít odpočet DPH, při čemž Toyota RAV4 i s odpočtem DPH zůstává pětisedadlová.
Nová Toyota RAV4 má nejen vysokou úroveň standardní výbavy v celé modelové řadě, ale i širokou nabídku příplatkové výbavy, z níž si zákazník může vybrat dle svých individuálních přání a požadavků. Mimo jiné:
- Navigační systém s úplnou mapou na DVD, s kompatibilitou Bluetooth a dotykovou obrazovkou
- Inteligentní systém nastupování a spouštění motoru: umožňuje otevření předních a zadních dveří, víka zavazadlového prostoru a spuštění motoru stisknutím tlačítka bez použití klíče
- Dešťový senzor: čidlo na předním skle reagující na dešťové kapky aktivuje stírače na základě povětrnostní situace
- Čidlo reagující na šero: samočinná aktivace předních světlometů za soumraku nebo v jiných situacích při snížené viditelnosti
- Zadní parkovací kamera: jasný výhled za zadní část automobilu umožňující bezpečnější, přesnější parkování
A ještě dovolte podrobnější informaci o modelu RAV4 X, který nabídne exkluzivní výbavu v kombinaci s vysokou výkonností vznětového motoru D-4D 180 (nejvýkonnější vznětový motor v segmentu) a šestistupňovou manuální převodovkou. RAV4 X dosahuje největší rychlost 200 km/h a z 0 na 100 km/h zrychluje za 9,3 s.
Model RAV4 X je snadno rozpoznatelný díky své jedinečné a nápadné stylizaci exteriéru, která mu propůjčuje reprezentativní vzhled. RAV4 X je jediným vozem v modelové řadě, který na pátých dveřích nenese náhradní kolo. Model RAV4 X má efektní přední masku chladiče a jeho sportovní dispozice podpoří lemy blatníků a exkluzivní 18‘‘ litá kola. K prestižnímu vzhledu vozu přispějí i tónovaná skla a ztmavené přední světlomety. Model RAV4 X má svůj vlastní exkluzivní barevný odstín laku: novou tmavě zelenou metalízu.
Model RAV4 X se může pochlubit bohatou prémiovou výbavou. Ta zahrnuje elektricky ovládaná a vyhřívaná kožená sedadla, inteligentní systém vstupu a spouštění motoru, stírače reagující na déšť a samočinné ovládání předních světlometů v závislosti na světelných podmínkách. Do standardní výbavy patří i elektrochromatická zrcátka, která se při dopadu ostrého paprsku světla samočinně tmavnou. Jedinými volitelnými prvky výbavy jsou navigační systém s úplnou mapou a kompatibilitou se systémem Bluetooth, pomocný parkovací monitor a střešní okno s elektrickým ovládáním.
Model RAV4 X je vybaven vysoce výkonnými dojezdovými pneumatikami vyvinutými firmou Bridgestone. RAV4 X bude prvním vozem SUV na světě, který tuto pokročilou technologii pneumatik použije.Tyto pneumatiky mají speciální ocelovou obruč, která v případě defektu zabraňuje deformaci pláště a umožňuje další jízdu. Předností tohoto systému je, že nevyžaduje zesílení stěny pneumatiky pro zajištění dojezdu po defektu. Pneumatika run-flat si udržuje původní poddajnost a zajišťuje pohodlnou jízdu. Pneumatiky run-flat vozu RAV4 X zaručují po defektu dojezd do vzdálenosti 160 km při rychlosti nepřekračující 90 km/h. Přídavným bezpečnostním prvkem k pneumatikám run-flat je varovný systém monitorující tlak v pneumatikách a okamžitě detekující jakýkoliv pokles tlaku vzduchu.
—————————–
Tvůrcům nové Toyoty RAV4 se podařilo podle mého názoru beze zbytku splnit přání a očekávání jejich budoucích majitelů. Dá se očekávat, že nová Toyota RAV4 třetí generace zcela jistě důstojně naváže na celosvětový úspěch Toyoty RAV4 první a druhé generace, kterých se od uvedení na trh v roce 1994 prodalo 1,9 milionů, z toho v Evropě 665 000 vozů.
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
Autorizovaný dealer a opravce VOLVO
Člen koncernu TUkas