Vysvědčení Martina Bursíka: od dopravců za populismus 1*

Otevřený dopis Sdružení ČESMAD BOHEMIA předsedovi Strany zelených Martinovi Bursíkovi

V Praze dne 10. března 2006

Vážený pane předsedo,

s narůstajícím údivem sleduji Vaše vystoupení z poslední doby na téma nákladní silniční dopravy, které chápu já i většina dopravců a řidičů kamionů jako tradiční kolorit českých předvolebních kampaní. Již Vaše vyjádření v rozhovoru pro MFD, že Vás osobně do Parlamentu dovezou kamiony na mé tváři vyvolalo úsměv. Marně přemýšlím, kterou část kamionu jste měl na mysli, protože vzhledem k Vašim vyjádřením Vás pravděpodobně do kabiny žádný řidič nepozve.

Nicméně důvodem mého otevřeného dopisu je Vaše vystoupení v předvolební debatě v Otázkách Václava Moravce dne 9. března 2006, kde jste zmínil, že jedním z hlavních volebních témat Zelených je zákaz kamionové dopravy od pátku 15,00 hod. do neděle 24,00 hod. a že železnice má 50% volných kapacit. Na Vaše vyjádření reaguji otevřeným dopisem ne proto, že bych měl strach z prosazení Vašeho záměru, ale rád bych zachoval tento typický případ předvolebního populismu pro příští generace a navíc v silniční dopravě jsme léta zvyklí si vše říkat na rovinu. Z tohoto důvodu Vás zdvořile žádám o veřejnou odpověď na následující jednoduché otázky.

Dle studie prezentované na konferenci v Evropském parlamentu k Dopravní politice EU v červenci loňského roku, by znamenalo 50% (hypotetické) zvýšení kapacity železniční dopravy úbytek v nákladní silniční dopravě o pouhá 3%. Co vy na to? Skutečně trváte na tom, že Váš návrh vyřeší současnou situaci, která je spíše způsobena málo kapacitní infrastrukturou v České republice?

Před přibližně třemi týdny komisař EU pro dopravu Barrot veřejně přiznal, že Dopravní politika EU je nefunkční a je čas na její změnu. Ideály o násilném převodu zboží ze silnice na železnici se v ní objevují několik desítek let. A výsledek? V rámci EU vozí zboží v 90% silniční dopravci. Napadlo Vás někdy, že kamion nejezdí pro potěšení svého majitele, ale veze zboží pro Vaše voliče? Zeptal jste se někdy výrobců proč dávají přednost silniční dopravě?

V silniční dopravě pracuje více než 400.000 řidičů, které Vaším návrhem připravíte o část pracovní doby, tím pádem i výdělku a mnohé rovnou i o zaměstnání. Co jim mohu za Vás vzkázat? Pro připomenutí jsou to též voliči.

Zákaz jízd v takovémto rozsahu by byl v Evropě unikátním opatřením. Z toho jasně plyne znevýhodnění českých dopravců proti zahraniční konkurenci. Čeští dopravci se tak stanou v Evropě jedinými podnikateli, kteří budou moci pracovat pouze čtyři a půl dne v týdnu. Vzhledem k tomu, že jejich výrobním prostředkem je velice drahá moderní dopravní technika (průměrné stáří českých tahačů je o šest let nižší než osobních automobilů), je pravděpodobné, že při tomto omezení nebudou schopni ji splácet. Po jejich likvidaci se doprava nepřesune na železnici, ale převezmou ji zahraniční autodopravci s levnějším zastaralým vozovým parkem, což může znamenat výrazně vyšší ekologickou zátěž. Nemyslíte, že Vaše opatření bude z tohoto pohledu spíše kontraproduktivní?

Nebylo by slušné všem stávajícím i budoucím investorům poctivě sdělit, že budou muset radikálně změnit výrobní rytmus, neboť jejich podniky budou zásobovány pouze čtyři a půl dne? Očekáváte, že za těchto podmínek zachovají České republice svou dosavadní přízeň?

Dle nezávislých průzkumů využívá většina populace k nákupům velkých nákupních středisek. Pokud se nemýlím, tak k většině z nich koleje nevedou, ani nemají příliš velké skladovací prostory. Na které nádraží byste mi doporučil, abych si s rodinou o víkendu dojel na nákup?

Vážený pane předsedo, možná jsem se neubránil troše nadsázky, ale Vaše návrhy též nepůsobí seriózním dojmem a rozhodně nezohledňují ekonomickou realitu dnešní Evropy. Byl bych jen rád, abyste citlivé téma silniční dopravy jen nezneužíval k předvolebnímu boji, ale též seriózně nastínil občanům dopady Vašich naštěstí nereálných opatření.

S uctivým pozdravem

Ing. Martin Špryňar, v.r.

generální tajemník

Sdružení ČESMAD BOHEMIA

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nové Renault Clio: Malý městský švihák startuje na 430 tisících

Nové Renault Clio: Malý městský...

Šestá generace Renaultu Clio přijíždí do Česka. Odvážnější design, chytřejší technologie a hybrid, který zvládne 80 % městské jízdy na elektřinu. Renault vzal své ikonické Clio a dal...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Na Olympu se usadil BYD: Jak se nabíjí výkonem 1 megawatt?

Na Olympu se usadil BYD: Jak se nabíjí...

Když se dnes mluví o elektrické mobilitě, BYD stojí na vrcholku hory a vyhlíží celé odvětví z výšky. Není to náhoda – a už vůbec ne trik. Tahle technologická mašina o 120 000...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - CUPRA vypouští bestii: Leon VZ TCR přináší závodní adrenalin na běžné silnice

CUPRA vypouští bestii: Leon VZ TCR...

Závodní okruhy mají nového vyslance – a míří rovnou do ulic. CUPRA představuje Leon VZ TCR, nejsilnější Leon s pohonem předních kol v historii. Limitovaná edice pro pouhých 499 řidičů...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Peugeot Polygon: Když volant není volant a auto má duši z budoucnosti

Peugeot Polygon: Když volant není volant...

Peugeot odhalil koncepční vůz Polygon – plně funkční prototyp, který mění samotnou podstatu řízení. S revolučním volantem Hypersquare, elektronickým řízením Steer-By-Wire a překvapivě...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - MG posiluje nabídku elektrického bestselleru: MG4 electric startuje na 589 900 kč

MG posiluje nabídku elektrického...

Společnost MG Motor Česká republika představuje mimořádnou akční nabídku na plně elektrický hatchback MG4 Electric, díky níž mohou zákazníci ušetřit až 190 000 Kč. Tento model se tak...