V Praze dne 10. března 2006
Vážený pane předsedo,
s narůstajícím údivem sleduji Vaše vystoupení z poslední doby na téma nákladní silniční dopravy, které chápu já i většina dopravců a řidičů kamionů jako tradiční kolorit českých předvolebních kampaní. Již Vaše vyjádření v rozhovoru pro MFD, že Vás osobně do Parlamentu dovezou kamiony na mé tváři vyvolalo úsměv. Marně přemýšlím, kterou část kamionu jste měl na mysli, protože vzhledem k Vašim vyjádřením Vás pravděpodobně do kabiny žádný řidič nepozve.
Nicméně důvodem mého otevřeného dopisu je Vaše vystoupení v předvolební debatě v Otázkách Václava Moravce dne 9. března 2006, kde jste zmínil, že jedním z hlavních volebních témat Zelených je zákaz kamionové dopravy od pátku 15,00 hod. do neděle 24,00 hod. a že železnice má 50% volných kapacit. Na Vaše vyjádření reaguji otevřeným dopisem ne proto, že bych měl strach z prosazení Vašeho záměru, ale rád bych zachoval tento typický případ předvolebního populismu pro příští generace a navíc v silniční dopravě jsme léta zvyklí si vše říkat na rovinu. Z tohoto důvodu Vás zdvořile žádám o veřejnou odpověď na následující jednoduché otázky.
Dle studie prezentované na konferenci v Evropském parlamentu k Dopravní politice EU v červenci loňského roku, by znamenalo 50% (hypotetické) zvýšení kapacity železniční dopravy úbytek v nákladní silniční dopravě o pouhá 3%. Co vy na to? Skutečně trváte na tom, že Váš návrh vyřeší současnou situaci, která je spíše způsobena málo kapacitní infrastrukturou v České republice?
Před přibližně třemi týdny komisař EU pro dopravu Barrot veřejně přiznal, že Dopravní politika EU je nefunkční a je čas na její změnu. Ideály o násilném převodu zboží ze silnice na železnici se v ní objevují několik desítek let. A výsledek? V rámci EU vozí zboží v 90% silniční dopravci. Napadlo Vás někdy, že kamion nejezdí pro potěšení svého majitele, ale veze zboží pro Vaše voliče? Zeptal jste se někdy výrobců proč dávají přednost silniční dopravě?
V silniční dopravě pracuje více než 400.000 řidičů, které Vaším návrhem připravíte o část pracovní doby, tím pádem i výdělku a mnohé rovnou i o zaměstnání. Co jim mohu za Vás vzkázat? Pro připomenutí jsou to též voliči.
Zákaz jízd v takovémto rozsahu by byl v Evropě unikátním opatřením. Z toho jasně plyne znevýhodnění českých dopravců proti zahraniční konkurenci. Čeští dopravci se tak stanou v Evropě jedinými podnikateli, kteří budou moci pracovat pouze čtyři a půl dne v týdnu. Vzhledem k tomu, že jejich výrobním prostředkem je velice drahá moderní dopravní technika (průměrné stáří českých tahačů je o šest let nižší než osobních automobilů), je pravděpodobné, že při tomto omezení nebudou schopni ji splácet. Po jejich likvidaci se doprava nepřesune na železnici, ale převezmou ji zahraniční autodopravci s levnějším zastaralým vozovým parkem, což může znamenat výrazně vyšší ekologickou zátěž. Nemyslíte, že Vaše opatření bude z tohoto pohledu spíše kontraproduktivní?
Nebylo by slušné všem stávajícím i budoucím investorům poctivě sdělit, že budou muset radikálně změnit výrobní rytmus, neboť jejich podniky budou zásobovány pouze čtyři a půl dne? Očekáváte, že za těchto podmínek zachovají České republice svou dosavadní přízeň?
Dle nezávislých průzkumů využívá většina populace k nákupům velkých nákupních středisek. Pokud se nemýlím, tak k většině z nich koleje nevedou, ani nemají příliš velké skladovací prostory. Na které nádraží byste mi doporučil, abych si s rodinou o víkendu dojel na nákup?
Vážený pane předsedo, možná jsem se neubránil troše nadsázky, ale Vaše návrhy též nepůsobí seriózním dojmem a rozhodně nezohledňují ekonomickou realitu dnešní Evropy. Byl bych jen rád, abyste citlivé téma silniční dopravy jen nezneužíval k předvolebnímu boji, ale též seriózně nastínil občanům dopady Vašich naštěstí nereálných opatření.
S uctivým pozdravem
Ing. Martin Špryňar, v.r.
generální tajemník
Sdružení ČESMAD BOHEMIA