Nový čtyřválec 1.9 TDI disponuje díky nejmodernějšímu vstřikovacímu systému „čerpadlo-tryska“ výkonem 85 kW, což je o 4 kW více než u známého motoru 1.9 TDI/81 kW, ze kterého nový agregát vychází. Především však výrazně vzrostl točivý moment – z původních 235 Nm až na 285 Nm.
U technologie „čerpadlo-tryska“ zcela odpadá vstřikovací čerpadlo a potrubí, rozvádějící palivo pod vysokým tlakem k jednotlivým vstřikovačům. Tím se vylučují nebezpečné rezonance palivového potrubí, které negativně ovlivňují jak časování vstřiku, tak i kvalitu rozprášení paliva do válců.
Tlak paliva se u systému „čerpadlo-tryska“ vytváří přímo ve vstřikovači pomocí intergrovaného pístového čerpadla. To je poháněno přes vahadla od centrální vačkové hřídele v hlavě válců.Nový systém, vyvinutý spolu se specialisty firmy Bosch, umožňuje dosáhnout vstřikovacích tlaků až 205 MPa, zatímco „konkurenční“ systém common rail s trubkovým zásobníkem natlakovaného paliva pracuje s tlaky jenom kolem 135 MPa. Vyšší tlak přináší lepší rozvíření směsi, její lepší prohoření a tím i vyšší účinnost, výkony i nižší spotřebu.
O náročnosti přesného vstřikování nafty do spalovacích prostorů si lze udělat alespoň rámcový obrázek uvědomíme-li si, že čerpadlo a vstřikovač musejí 250krát za sekundu vystříknout nepatrné, ale přesně definované množství nafty rychlostí 2000 km/h při tlaku přes 200 MPa!
Nezanedbatelným momentem, který přináší nová koncepce „čerpadlo-tryska“, jsou i čistší spaliny, protože tento systém umožňuje mnohem přesnější načasování tzv. předvstřiku, pro čistotu výfukových zplodin mimořádně důležitého parametru. Předvstřik, během kterého se do spalovacích prostorů dostává asi 1,5 mm3 nafty – tedy objem menší, než je hlavička špendlíku – je proti hlavnímu vstřiku předsazen asi jenom o 10 stupňů pootočení klikové hřídele. Takovou přesnost může dokonale zaručit právě jenom nový systém „čerpadlo-tryska“.
Vzhledem k tomu, že u motoru se systémem „čerpadlo-tryska“ zcela odpadá tradiční vstřikovací čerpadlo a potrubí, je nový motor také kompaktnější a došlo i ke snížení hmotnosti pohyblivých částí v přepočtu asi o 50 g na válec. Čerpadlo, zabudované přímo do vstřikovače, umožňuje i snazší zabudování čtyřventilového rozvodu. Volkswagen však zatím zůstává u prověřené dvouventilové techniky.
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
Největší obchodní dům
automobilů v ČR
Motto AUTO JAROV zní: „Prodejem naše služby nekončí...”