- Při lednových nehodách zemřelo 40 lidí, dalších 138 bylo zraněno těžce a 1 723 lehce
- Zemřelo 14 chodců (z toho jedno dítě), jen jeden z nich vlastní vinou
- Na náledí či sněhu byla pravděpodobnost usmrcení 2x nižší než za sucha
- Ve třech krajích bylo mrtvých méně
Redakce AutoPeriskop doporučuje shlédnout toto video z kampaně Chodci nejsou nesrmtelní:
Během prvního letošního měsíce vyšetřovala Policie ČR celkově 8 110 dopravních nehod, při kterých zahynulo 40 osob, dalších 138 bylo zraněno těžce a 1 723 lehce. Oproti lednu 2017 bylo sice vyšetřovaných nehod o 516 (tedy 6 procent) méně, bohužel však významně narostl počet jejich obětí, a to o 10, čili rovnou třetinu. Rovněž tak bylo o 44 (47 %) více zraněných těžce a o 199 (13 %) vzrostl i počet lehce zraněných. Počet obětí nehod se oproti rokům 2015 až 2017 zvýšil, dosáhl stejné úrovně jako v roce 2014. „Na nižším počtu vyšetřovaných nehod a na druhou stranu na vyšším počtu usmrcených se mohl podepsat fakt, že letošní leden byl oproti tomu loňskému výrazně teplejší. Méně sněhu na silnicích mívá za následek, že sice bývá méně nehod, ale protože řidiči jezdí rychleji, bývají následky případných kolizí závažnější,“ říká Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti. Nejvíce mrtvých bylo v roce 1994 (celkem 117), naopak nejpříznivější lednové statistiky byly v roce 2016 s 27 usmrcenými.
Následkem nehod zemřelo 22 cestujících v osobním automobilu (meziročně o 5 více) a dále 14 chodců. „Chodců bylo ve srovnání s lednem loňského roku o 6 více, přičemž pouze jeden z nich zahynul vlastní vinou,“ upozorňuje Roman Budský. S velkým odstupem následují po jednom pasažéři v nákladním vozidle, autobusu, řidič autobusu a cyklista.
Vinou řidičů motorových vozidel zahynulo 39 osob, jednu smrtelnou nehodu zavinil chodec. Podrobnější pohled na statistiky nehod ukázal, že vinou řidičů osobních automobilů zemřelo 31 lidí, dalších 5 pochybením šoférů nákladních vozidel a 1 zaviněním řidiče autobusu. Další 2 smrtelné případy šly na vrub řidičů, kteří od nehody zbaběle ujeli. Během ledna 2017 k žádnému takovému případu nedošlo.
Umíralo se hlavně na silnicích mimo obec. Zde přišlo o život 29 osob, o 9 více než loni. V obcích zahynulo zbývajících 11 lidí, i zde zaregistrovaly statistiky nárůst, a to o 1 případ. Nejvíce mrtvých (19) bylo při nehodách, ke kterým došlo na silnicích s mokrým povrchem. Dalších 18 smrtelných případů se stalo za sucha. „Přestože byl leden, sníh či náledí měly na svědomí jen 3 mrtvé, což je ve srovnání se stejným obdobím loňského roku polovina. Řidiči na kluzkých vozovkách jezdí opatrněji a pomaleji. Pravděpodobnost, že nehoda skončí jako smrtelná, byla 2x nižší než za sucha a dokonce 2,7x nižší než na mokrém povrchu,“ doplňuje Roman Budský. Za snížené viditelnosti zemřelo 25 lidí, zbývajících 15 zahynulo za dne, kdy nebyla viditelnost zhoršená vlivem povětrnostních podmínek.
Ve třech krajích se meziročně počet mrtvých snížil
Zatímco v rámci celé České republiky meziročně počet obětí nehod narostl, ve třech krajích naopak došlo ke snížení (kraje Jihočeský, Plzeňský a Zlínský) a na Vysočině byl stav stejný. Nejčastěji se umíralo v kraji Středočeském (6 obětí), Plzeňském (5 mrtvých) a dále pak krajích Moravskoslezském, Olomouckém a Pardubickém (shodně po 4 usmrcených). Naopak nejpříznivější statistiky lednových fatálních nehod byly na Vysočině, Liberecku a Karlovarsku (po 1 mrtvém). Výrazně narostl počet těžce zraněných ve Středočeském kraji (z loňských 7 na letošních 43), a to v důsledku tragické srážky autobusu s osobním automobilem u Horoměřic.
Zpracoval: