Nový hybridní Lexus RX 400h v testu redakce

Testování tohoto hybridního Lexusu bylo pro mě skutečným požitkem.

Nový hybridní Lexus RX 400h v testu redakce
Nový hybridní Lexus RX 400h v testu redakce
Nový hybridní Lexus RX 400h v testu redakce


Nejen jeho jízdní vlastnosti, ale zejména technická vyspělost, souhra všech jeho třech motorů, složité elektroniky a dalších prvků, mě zaujaly tou nejvyšší mírou.

Nový hybridní Lexus RX 400h v testu redakce
Nový hybridní Lexus RX 400h v testu redakce
Nový hybridní Lexus RX 400h v testu redakce


Celý systém: největší výkon 200 kW, největší rychlost 200 km/h, zrychlení z 0 na 100 km/h za 7,6 sekund. Kombinovaná spotřeba pouze 8,1 l benzinu na 100 km.

Nový hybridní Lexus RX 400h v testu redakce
Nový hybridní Lexus RX 400h v testu redakce
Nový hybridní Lexus RX 400h v testu redakce


Nejdříve mi dovolte několik technických údajů:

  • Benzinový motor: šestiválcový objemu 3,3 l, výkon 155 kW při 5600 ot/min, nejvyšší kroutící moment 288 Nm při 4400 ot/min. 4 ventily na válec, 2 x OHC, VVT-i.
  • Přední elektromotor: výkon 123 kW při 4500 ot/min a nejvyšší kroutící moment 333 Nm od 0 do 1500 ot/min. Největší otáčky 12 400/min. Elektrické napětí 650 V.
  • Zadní elektromotor: výkon 50kW od 4610 do 5120 ot/min a nejvyšší kroutící moment 130 Nm od 0 do 610 ot/min. Největší otáčky 10 752/min. Elektrické napětí 650 V.
  • Akumulátory: vysokonapěťové nikl-metal hybridní. Největší výkon 45 kW, elektrické napětí 288 V, počet 8článkových modulů 30 (240 článků po 1,2 V). Kapacita 6,5 Ah.
  • Převodovka: bezestupňová CVT – elektronická s plynule měnitelným převodem.
  • Řízení: hřebenové s elektrickým posilovačem řízení.
  • Kola a pneumatiky: 18 palcové, 235/55 R18.
  • Hmotnosti: pohotovostní – 2000 kg, celková 2550 kg, brzděný přívěs 2000 kg, nebrzděný 700 kg.
  • Vnější rozměry: délka 4755 mm, šířka 1845 mm, výška 1670 mm.
  • Objem zavazadlového prostoru: 439 litrů.

Hlavním dodavatelem hnací síly je téměř bezhlučný benzinový motor V6 o objemu 3,3 litru. Doplňují jej dva vysokovýkonné elektrické motory, aby pomohly nejen snížit spotřebu paliva na mimořádně nízkou hodnotu, ale současně umožnily vozu mimořádnou akceleraci.


Vůz neustále, při všech rychlostech, vybíral automaticky ten momentálně nejlepší režim. Spolupráci všech třech motorů jsem sledoval na barevné obrazovce: Při nízké rychlosti – výjezdu z garáže, mírném rozjezdu, popojíždění byl vůz poháněn takřka bezhlučným elektrickým motorem – jedním anebo oběma. Při rychlé a plynulé jízdě pracoval pouze benzinový motor, který podle potřeby zároveň dobíjel akumulátory. Když jsem vyžadoval vyšší akceleraci, připojil se jeden nebo oba elektrické motory k benzinovému motoru a tak všechny tři motory společně dosáhly mimořádně vysokého zrychlení vozu.


Využívání energie při jízdě bez plynu a při dojezdu je mimořádně efektivní. Motor se vypínal i na pár metrů a okamžitě dobíjel akumulátory. Když jsem přidal plyn, benzinový motor bez prodlevy neslyšně nastartoval. Připomínám, že akumulátory napájející oba motory se externě vůbec nedobíjí.


Spolupráci všech tří motorů řídí moderní systém zvaný Hybrid Synergy Drive. Díky němu byla jízda vozem RX 400h neobvykle tichá a plynulá. A navíc s nejnižší spotřebou paliva a nejnižšími emisemi ve své třídě.


Dalším zařízením, které se systémem HSD úzce spolupracuje, je inteligentní systém pohonu všech čtyř kol zvaný E-FOUR. I tento systém přidává vozu na úspornosti a bezpečnosti. Při rozjezdu, akceleraci, brzdění a zastavování jsou poháněna všechna kola, což pomáhá řidiči mít vůz lépe pod kontrolou. Při jízdě bez velkých změn rychlosti se systém automaticky přepne do režimu pohonu jen jedné nápravy, který vykazuje nižší spotřebu.


 Dalším velice důmyslným zařízením, které zajišťuje vysokou kvalitu jízdy, je systém zvaný Integrované řízení dynamiky vozu. Ten do jednoho „myslícího“ celku spojuje všechny bezpečnostní a stabilizační systémy vozidla, jako je protiblokovací systém brzd (ABS), řízení trakční síly (TRC) a řízení stability vozidla (VSC). Systém využívá data z řady snímačů umístěných v celém vozidle a podle nich uvádí v potřebné míře do činnosti jednotlivé stabilizační a bezpečnostní systémy a tím dosahuje takových vlastností vozidla, jakých by nebylo možno s nezávisle pracujícími systémy dosáhnout. O tom jsem se během testování plně přesvědčil.


Není možné se nezmínit o benzinovém motoru, který má vynikající vlastnosti sám o sobě jak při rozjezdu, tak při rychlé jízdě po dálnici. Je tomu tak zejména díky systému VVT-i = proměnné časování ventilů s inteligencí. Je to počítačem řízený systém, který pomáhá motoru dosáhnout maximální účinnosti, protože umí podle momentálních potřeb měnit množství nasávaného vzduchu. Tím nejen zvyšuje pružnost motoru, ale výrazně také snižuje spotřebu paliva a množství emisí.


K vysokému výkonu při nízké spotřebě významně přispívá i systém ETCS-i (elektronicky řízená škrticí klapka s inteligencí), který nastavuje škrticí klapku podle polohy plynového pedálu. Výsledkem jeho činnosti je optimální výkon motoru a přesnější a inteligentnější řízení vozu.


Každou vteřinu jízdy s Lexusem 400h jsem si vychutnával i díky celkovým jízdním vlastnostem mimořádně zdařilé konstrukci podvozku a jeho vybavení bezpečnostními a provozními systémy, umožňující rychlou a bezpečnou jízdu. Výrobcem udávanou spotřebu – 8,1 l na 100 km – jsem nepřekročil, naopak dosáhl jsem mírnou úsporu.


Cena testovaného Lexusu RX 400h v nejvyšším stupni výbavy byla včetně DPH 2 000 000 Kč.

Luxusní výbava testovaného vozu obsahovala:

  • Brzdový systém ABS
  • Brzdového asistent (BA)
  • Elektronický rozdělovač brzdové síly (EBD)
  • Protiprokluzový systém (TRC)
  • Stabilizační systém(VSC)
  • Integrovaný systém jízdní stability (VDIM)
  • Kotoučové brzdy na všech kolech
  • Airbagy přední, přední boční, kolenní pro řidiče a hlavové pro přední i zadní sedadla.
  • Automatickou klimatizaci.
  • Palubní počítač s multiinformačním displejem.
  • Tempomat.
  • Venkovní vyhřívaná zrcátka elektricky ovládaná a sklopná.
  • Samostmívací vnitřní a vnější zrcátka.
  • Elektricky ovládaná okna.
  • Centrální zamykání s dálkovým ovládáním.
  • Imobilizér a alarm.
  • Elektricky nastavitelná přední sedadla.
  • Zadní sedadla posuvná, sklápěcí, dělená.
  • Dešťový senzor.
  • Vyhřívané přední sklo.
  • Xenonové světlomety s ostřikovači.
  • Zadní spoiler.
  • Podélné střešní nosiče.
  • Navigaci.
  • Parkovací kameru.
  • Bluetooth hands-free sadu.
  • Paměť nastavení venkovních zrcátek, předních sedadel a volantu.
  • Elektronicky nastavitelný volant ve dvou osách.
  • Audiosystém Mark Levinson s 11 reproduktory s ovládáním na volantu.
  • Potahy sedadel v kůži.
  • Vyhřívaná přední sedadla.
  • Natáčecí světlomety.
  • Elektrické střešní okno.
  • Elektrické otevírání a zavírání zadních dveří.

Ceny Lexusu RX 400h v nižších stupních výbavy jsou včetně DPH od 1 700 000 Kč. I nižší stupně výbavy obsahují většinu výše uvedených luxusních prvků.

KLÍČOVÉ CENTRUM

VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER

 

Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů

Kontakt:
KLÍČOVÉ CENTRUM H&B Group
Plzeň, Žatecká 138/8, PSČ 301 00
377 225 903
info@hbgroup.cz

Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.

SEAT – španělský temperament s německou technologií

 

Kontakt:
Libor Suchý, autoprodejna
Nový Šaldorf 81, 671 81 - Znojmo
515 227 952
seat@autoprodejnasuchy-znojmo.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nový Lexus LBX a inovovaný UX se představují v národní premiéře

Nový Lexus LBX a inovovaný UX se...

Zbrusu nové SUV značky Lexus pod označením LBX a inovovaný model UX se zcela novým hybridním pohonem se v národní premiéře představily v luxusním prostředí resortu Chateau Mcely. Hlavní...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - LBX je tak trochu jiný Lexus do města

LBX je tak trochu jiný Lexus do města

LBX je zcela novým modelem pro nový trh značky Lexus v Evropě. Má ambice změnit pravidla hry a stát se klíčovým modelem k dalšímu růstu značky v tomto regionu. LBX, dosud nejkompaktnější...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Lexus prodlužuje hybridům jízdu na elektřinu

Lexus prodlužuje hybridům jízdu na...

Prémiová automobilka Lexus vyvinula systém, který optimalizuje hybridní pohon tak, aby vůz zůstal v elektrickém režimu co nejdéle. Systém Predictive Efficient Drive automaticky optimalizuje...

Luxus podle Britů? NX z garáže Lexus

Lexus NX 450h+ získal ve Velké Británii ocenění v anketě Company Car and Van Awards jako nejlepší prémiové auto roku 2022. Druhá generace tohoto modelu má nejvyšší úroveň bezpečnosti díky...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Mimořádné jízdní vlastnosti Lexusu RZ díky inteligentnímu pohonu Direct4

Mimořádné jízdní vlastnosti Lexusu RZ...

Nový Lexus RZ je první auto této značky postavené od základu jako elektromobil. Vůz má 313 koní přenášených na všechna čtyři kola pomocí inteligentního pohonu Direct4. Jeho úkolem je...