Modelová řada Octavia nabízí dnes nejen dvě karosářské verze a tři stupně výbavy, ale také pět zážehových a dvě vznětové přeplňované pohonné jednotky. Takže zákazník má opravdu z čeho vybírat, a to má ještě k dispozici verzi 4×4, sportovní RS, mechanické i samočinné převodovky včetně dvouspojkové DSG.
Dnes se zaměříme na nejmodernější vznětový agregát s technologií čerpadlo-trysko. Proto také dvoulitrový turbodiesel nese ve svém označení zkratku PD (Pumpe – Düse). Díky elektronickému vstřikování paliva a turbodmychadlu VGT s proměnou geometrií lopatek oceníte už po několika kilometrech jeho sílu a pružnost.
Zrychluje intenzivně plynule a v širokém rozsahu otáček až do čtyřech tisíc. Jeho mohutných 320 N.m točivého momentu je k dispozici od 1750 až do 2500 otáček za minutu. Proto také s..kilogramů těžkým vozem dokáže zrychlit na stovku za necelých 10 sekund a ručička rychloměru se dokáže vyšplhat až na 208 km/h.
A to jsme ještě nemluvili o spotřebě. Sice je o něco vyšší než u oblíbeného turbodieselu 1.9/105 k, ale při svižnější jízdě a obsazení třemi osobami a plným „kufrem“ si v průměru řekl o šest litrů. S lehkou nohou můžete počítat se spotřebou kolem 5,5 litrů, přičemž ve městě naroste spotřeba zhruba o dva litry. Příznivé spotřebě přispívá také šestistupňová mechanická převodovka.
Podvozek s novým čtyřprvkovým nezávislým zavěšení zadních kol je naladěn hodně komfortně, takže o nějaké sportovní tvrdosti nemůže být řeč. Pérování i pružení se dobře vypořádávají s našimi rozbitými asfalty. Dobrý kontakt s vozovkou zaručuje hřebenové řízení, jehož elektromechanický posilovač (v činnosti je když je třeba) má variabilní účinek a napomáhá i poklesu spotřeby.
Sériová výbava zahrnuje ABS s elektronickým rozdělováním brzdného účinku na nápravy, mechanickým brzdovým asistentem a protiprokluzovým ASR, za příplatek dostanete ještě systém jízdní stability ESP s hydraulickým brzdovým asistentem a vyspělejším ASR.
V závěru zkusme porovnat dvoulitr s nejžádanější „jedna – devítkou“ s výkonem 105 koní. Za cenový rozdíl 60 tisíc korun dostanete větší výkon i točivý moment, ale také i spotřebu. Ovšem nutno podotknout, že navýšení o 70 N.m už dává o sobě pořádně zdát, hlavně v nízkých otáčkách. A ve dvou tisících už můžete jet pěkně svižně, zvláště když vám sedadla poskytnou výborné boční držení těla a hlavně neuvěřitelnou dávku pohodlí.
Technické údaje:
Model | 2.0 TDI | 1.9 TDI |
Objem (cm3) | 1968 | 1968 |
Výkon (k/min) | 140/4000 | 105/4000 |
Toč.moment (N.m/min) | 320/1750-2500 | 250/1900 |
Zrychlení 0-100 km/h (s) | 9,6 | 11,8 |
Spotřeba (l/100 km | ||
Město | 7,2 | 6,3 |
mimo | 4,6 | 4,1 |
kombinovaná | 5,5 | 4,9 |
Rychlost (km/h) | 208 | 192 |
Rozměry v mm | ||
délka | 4572 | 4572 |
šířka | 1769 | 1769 |
výška | 1462 mm | 1462 mm |
Rozvor (mm) | 2578 mm | 2578 mm |
Cena v Kč | ||
Ambiente (Kč) | 609 900 | 549 900 |
Elegance (Kč) | 649 900 | 589 900 |
Je jasné, že každý z motorů si najde své zastánce, podle toho, jestli upřednostňují dynamiku anebo nízkou spotřebu.
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
Největší obchodní dům
automobilů v ČR
Motto AUTO JAROV zní: „Prodejem naše služby nekončí...”