Pokud plánujete překvapit své blízké na Vánoce automobilem a plánujete pořídit vůz ojetý, vždy buďte opatrní.
Je jedno, zda plánujete auto zánovní
– s minimální opotřebovaností, nebo naopak starší vůz, který už má najeté desetitisíce kilometrů. Vždy byste si měli o voze zjistit co nejvíce informací. Důkladná kontrola a prohlídka před samotnou koupí snižuje riziko následných potíží, navíc můžete mít své svědomí čisté, protože jste nic nepodcenili.
V ideálním světě by si každý člověk, který uvažuje o koupi automobilu, pořídil vůz nový. Hlavním argumentem pro koupi ojetého vozu je pak logicky jeho cena. Pořízení ojetého vozu je samozřejmě rizikovější, proto je zapotřebí vůz důkladně prověřit.
Společnost Cebia, která je leaderem v prověřování původu a historie vozidel, definuje pět základních rizik, které vám při výběru ojetiny hrozí:
1. Skutečný rok výroby
Podle výše uvedené společnosti je až 20 % nabízených ojetých vozů omlazeno, přičemž nejčastěji se falšují data první registrace.
2. Původ vozidla
Vůz za sebou může mít bohatou a ne vždy přiznanou historii. Totální havárii, právní problém, nebo může být stále hlášeno v zemi původu.
3. Originální identifikační znaky
Technická ani evidenční kontrola nedohlíží na originalitu identifikačních znaků vozu. Pokud si své auto prověříte, budete mít jistotu, že vám automobil například nezabaví Policie ČR.
4. Historie vozidla
Až 40 % prodávaných ojetin má stočený tachometr. To je alarmující číslo. Prodejce tak může chtít zatajit pojistnou událost nebo opravu vozidla, které navíc může být evidováno v databázi odcizených vozidel.
5. Technický stav
Z laického pohledu neodhalíte při prohlídce technické nedostatky vozu. Proto doporučujeme kontrolu v autorizovaném servisu, kde se o váš potencionální vůz postarají odborníci.
Zkontrolujte i zdánlivé detaily
Právě technický stav vozidla bývá při výběru ojetého vozu často podceňován. Návštěva specializovaného servisu by měla být téměř samozřejmostí. „Abyste nemuseli mít po koupi vozu žádné výčitky, nechte jej ve specializovaném servisu prohlédnout a zaměřte se i na detaily. Například si nechte zkontrolovat tloušťku laku měřičem. Nestejná vrstva je znamením, které naznačuje opravu dílu. Důležité ovšem je zkontrolovat nejen vůz zvenku, ale také zevnitř, prohlédnout podvozek a samozřejmě také motor. To všechno jsou věci, které vám kvalitní autoservis dokáže ohlídat,“ radí Jindřich Krejčí, ředitel sítě autoservisů ProfiAuto pro Českou republiku a Slovensko.
Bezpečnost a pojištění na prvním místě
Pokud již máte vůz vybraný a jeho stav řádně zkontrolovaný, čeká vás ještě poslední fáze, která je spojená s předáním samotného automobilu. V první řadě si zkontrolujte kupní smlouvu. Pokud si nejste jistí některými formulacemi, nebojte se využít rad právníka. Při převzetí vozu vyžadujte tzv. velký a malý technický průkaz, všechny klíče a servisní knihu. Popřemýšlejte také, jak vozidlo zabezpečíte. Každý rok je v České republice odcizeno téměř deset tisíc vozidel. Zřejmě jedním nejspolehlivějším způsobem, jak svůj vůz chránit, je bezpečnostní značení skel OCIS, které snižuje pravděpodobnost odcizení Vašeho vozidla až o 96 %.
Zdroj:
Daniel Dvořák, PR.Konektor Praha 1
www.prkonektor.cz