Japonská Rallye (28. 9. – 2. 10. 2005)

Peugeot se vydává podruhé do Japonska

Japonská rallye byla do kalendáře WRC zařazena v roce 2004. V letošním roce se tak na její tratě vydávají týmy teprve podruhé. Třináctý podnik letošní sezony MS je také předposlední šotolinovou soutěží v tomto roce. Další bude až závěrečná Australská rallye.


Poprvé v historii byla v loňském roce do kalendáře zařazena japonská soutěž. Do země vycházejícího slunce nikdy předtím mistrovství světa nezavítalo a Asie v něm byla v minulosti zastoupena pouze Indonésií a Čínou.


Letošní ročník je pochopitelně mnohem menším krokem do neznáma. Stejně jako v roce 2004 bude centrem podniku jeden ze čtyř nejsevernějších ostrovů Japonska – Hokkaido. Základnou soutěže je město Obihiro a většina tratí vede na sever od něj. Již loni se ukázalo, že rychlostní zkoušky jsou velmi rychlé a ne příliš náročné na opotřebení vozů. Jejich omezená šířka však má často za následek velkou ztrátu po sebemenší chybě. Průměrná rychlost se tu přesto šplhá k hodnotám nejrychlejších podniků sezony.


Přes technické problémy skončil loni Marcus Grönholm s 307 WRC na čtvrtém místě. Jeho tehdejší týmový kolega Harri Rovanperä byl šestý.


Před cestou do Japonska patří Peugeotu druhá pozice v hodnocení značek, 20 bodů za sesterským Citroenem, který je v čele průběžné tabulky. Při čtyřech podnicích do konce sezony a možném bodovém zisku 18 bodů za první dvě místa na každém z nich, není ještě nic rozhodnuto. Situace Peugeotu se však zkomplikovala po nedávné Britské rallye. V šampionátu jezdců je Marcus Grönholm třetí se ziskem 61 bodů. Jeho cílem bude posun na stříbrnou příčku. Po tragické nehodě během poslední etapy Britské rallye bude na startu chybět Markko Märtin. Druhou 307 WRC povede Daniel Carlsson.


Jednou z největších neznámých na ostrově Hokkaido bude počasí. V tomto ročním období může být velmi nestálé a správná volba pneumatik bude základem úspěchu. Po Sardinii, Argentině a Finsku je Japonsko čtvrtou zemí, kde je povolen pouze jeden typ pneumatik. Díky pozměněným tratím, těsnému časovému harmonogramu, nejednoznačné volbě pneumatik a nestálému počasí tak mají posádky před sebou další napínavý podnik sezony.


Pascal Dimitri – rozhovor


Přestěhovat celý soutěžní tým do tak vzdálené země jakou je Japonsko, není snadnou záležitostí. Logistický manažer týmu Peugeot Sport Pascal Dimitri popisuje některé záludnosti tohoto přesunu.


Japonská rallye se stala součástí kalendáře WRC teprve v loňském roce. Na jaké těžkosti jste při cestě do nového teritoria narazil?„V případě každého nového podniku se začíná průzkumem ohledně pronájmu aut a vhodného hotelu co nejblíže místu konání, kde by se celý tým pohodlně ubytoval. To si vyžaduje cestu do místa konání s velkým předstihem. V zemích jako je Japonsko to může být o něco komplikovanější, protože je tu spousta zvláštností.“


Jako například?„Především jazyková bariéra příliš nepomáhá. Musíme pracovat s tlumočníky nebo místními lidmi, kteří nám pomohou zajistit vše potřebné a také nám objasňují odlišnosti v japonském myšlení. Pokud například Japonec nerozumí dobře jenom jednomu z vašich požadavků, má tendenci nechat věc stranou, než aby se vás zeptal na potřebné doplňující informace. Když tohle pochopíte, víte, že se nesmíte zdráhat opakovat svůj požadavek, který bude nakonec určitě splněn.“


Také veškeré administrativní formality mohou být relativně komplikované…„Ke všem problémům, které představuje příprava jakéhokoli vzdáleného podniku MS, musíte myslet na striktní japonské předpisy a postarat se o jejich naplnění ještě před příletem. Například mezinárodní řidičský průkaz v zemi neplatí. Potřebujete japonský překlad evropského řidičského průkazu. Pro mnohé nefrancouzské členy týmu musíme dokonce nechat zorganizovat jakýsi test schopností řídit vůz přímo na místě po příletu! Nesmíme také přivézt jakýkoli zdravotnický materiál a vybavení. Musíme se tedy bez některých věcí obejít a pro jiné hledat ekvivalenty od místních dodavatelů. Není jednoduché je vždy identifikovat. Další specifické předpisy platí pro používání vysílaček a satelitní komunikaci. Mobilní telefony, které používáme po celém světě, v Japonsku nefungují, takže si pronajímáme zhruba patnáct mobilů a další pevné linky pro použití v servisní zóně.“


Jak se organizuje transport aut a nezbytného vybavení do základny soutěže na ostrově Hokkaido? „To je společná akce, protože už v loňském roce se tovární týmy spojily s ISC a najaly si Boeing 747 od Japonských aerolinií. Ten letí přímo do Sappora, nejbližšího letiště od Obihira. Vyžaduje to samozřejmě koordinaci s ostatními týmy a pracuje se na časovém plánu, který vyhovuje všem. Ten pak musíte bezpodmínečně dodržet.“


Takže logistici různých týmů se spojili, aby ušetřili…„Svým způsobem. Společným cestování nejsou náklady nijak vyšší, než v případě jiných vzdálených soutěží. Také ostatní výdaje jsou srovnatelné. Podíl každého týmu se liší podle toho, s kolika vozy a s jakým vybavením se do Japonska vydává. Cena se ale může měnit i z důvodu změn na poslední chvíli – jako například když se loni rozhodlo Mitsubishi ze šampionátu odstoupit. I tak je to ale stále lacinější, než kdyby si každý z nás hrál na vlastním písečku – a navíc to funguje. Letadlo odstartovalo 23. září, následující den ráno bylo v Sapporu a v neděli v servisní zóně. Na zpáteční cestu se Boeing vydává v úterý 4. října a 307 WRC i se vším materiálem budou zpět ve Velizy ve čtvrtek. Takže je to dost rychlé.“ Mohl by se tento způsob aplikovat i na další podniky?“Není to nezbytné. V případě Japonska jsou náklady na leteckou přepravu drahé, protože je omezený počet linek, které jsou navíc vždy plně vytíženy. Pronájem letadla se tedy vyplatí. Na dalších destinacích, jako je Nový Zéland, Mexiko, Argentina a Austrálie, není problém s nedostatkem kapacit a linek je mnohem více. Využíváme atraktivních cen, díky kterým se vyplatí pracovat samostatně.“


Co je součástí běžné výbavy na zámořskou soutěž?„Neustále používáme čtyři velké kontejnery, které putují kolem celého světa. Jsou v nich čtyři vozy pro seznamovací jízdy, dva lehké mikrobusy a různé náhradní díly. Z Japonska se kontejnery po skončení soutěže vydají rovnou do Austrálie. Australské úřady jsou velmi přísné pokud jde o čistotu naší výbavy. Před odjezdem z Obihira je tedy vše důkladně umyto a vyčištěno, aby se do další země nedostal ani kousek trávy nebo bláta z předchozího místa. Ještě před naložením do kontejneru jsou kontrolovány australským inspektorem, který kvůli tomu do Japonska speciálně přicestuje. Lodí se pak dostanou do Perthu a budou připraveny pro Australskou rallye. Ještě předtím ale tým čekají dvě soutěže na Korsice a v Katalánsku…“

KLÍČOVÉ CENTRUM

VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER

 

Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů

Kontakt:
KLÍČOVÉ CENTRUM H&B Group
Plzeň, Žatecká 138/8, PSČ 301 00
377 225 903
info@hbgroup.cz

Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.

SEAT – španělský temperament s německou technologií

 

Kontakt:
Máca s.r.o.
Znojemská 86, 586 01 - Jihlava
567 302 971
jsedlak@automaca.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - PALLAS a ÉTOILE: Nová označení pro auta DS

PALLAS a ÉTOILE: Nová označení pro...

V průběhu roku 2024 získají modely DS Automobiles novou, jednodušší strukturu nabídky, vycházející ze dvou verzí s označením PALLAS a ÉTOILE. Cílem je zajistit větší přehlednost a...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Průměrné emise CO2 nových automobilů v roce 2023 v Česku nepatrně klesly. Premiantem je Citroën

Průměrné emise CO2 nových automobilů...

V uplynulém roce si v oblasti osobních vozidel připsaly nejvíce registrací značky Škoda (35,0 %), Hyundai (9,1 %), Volkswagen (8,6 %), Toyota (7,9 %) a Kia (5,2 %). Jak je na tom český trh a...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Stellantis a Hype nasazují v Paříži první flotilu 50 bezbariérových taxíků na vodíkový pohon

Stellantis a Hype nasazují v Paříži...

Skupina Stellantis – první výrobce na světě, který uvedl na trh sériová užitková a osobní vozidla na vodíkový pohon – a Hype, nezávislý subjekt nabízející čistě vodíková řešení...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Koncepční bohyně zvítězila v anketě GQ CAR AWARDS 2023!

Koncepční bohyně zvítězila v anketě...

Koncepční vůz DS E-TENSE PERFORMANCE, navržený jako vysoce výkonná laboratoř, která má urychlit vývoj technologií pro další generace vozů DS Automobiles, získává nové ocenění v anketě...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Sláva na Hradě:  DS Automobiles a pak nový prezident

Sláva na Hradě: DS Automobiles a pak...

Pár dní před zvolením nové hlavy státu představila značka DS Automobiles na Pražském hradě své dva vrcholné modely, novou DS 7 E-TENSE 300 a limuzínu DS 9 E-TENSE 360. Modely mohli obdivovat...