Zvláště pokud jde o poslední model řady GS. Právě s ním chce výrobce zaútočit na pozice prestižních modelů Audi A6, BMW řady pět nebo „éčkového“ Mercedesu Benz. Jak jsme se mohli přesvědčit, v útoku na evropské zákazníky rozhodně není bez šance. I když mnozí nedají dopustit na německé značky víc než japonské.
Leccos naznačují sice už tvary karoserie, ale spíš co se skrývá pod ní. Eleganci zvyšují chromované rámečky kolem masky chladiče, orámování světlometů a bočních oken. Dynamická silueta s nízkou střechou, vysokým pontonem a protáhlým profilem dodávají důstojnosti. V délce i šířce povyrostl o dva centimetry, ve výšce je o půldruhého centimetru nižší. Z boku vynikne dlouhá kabina s tmavým středovým sloupkem a zaoblená linie v místě propojení oken a dveří.
Zadní robustní boky karoserie přecházejí do svítilen LED. Nenápadný spoiler zlepšuje aerodynamiku při vyšších rychlostech. Překvapil nás však malý vstupní otvor do zavazadlového prostoru. Výrobce asi nepředpokládá, že by majitel vozu za více než dva miliony korun, vozil s sebou větší předměty.
Luxus číslo jedna máme tedy za sebou. Můžeme přejít k druhému a tím je interiér. Ke vstupu nepotřebujeme ani klíček, stačí mít patřičnou „destičku“ v kapse. Zabouchnutí dveří ani neslyšíte.
Příjemné nastupování a vystupování podporuje postupné osvětlování interiéru. Široké přístrojové desce vévodí středový panel s dotykovým displejem, jehož ovládání je kupodivu jednoduché a logické. Větší věnec volantu je vykládaný pravým dřevem, které najdeme i na vysokém středovém tunelu a výplních dveří. Dřevo dobře ladí s elegantními
kovovými prvky a koženými doplňky. Interiér je vybaven řadou technologicky vyspělých přístrojů, které mají za úkol usnadnit pobyt ve voze. Optitronové přístroje umístěné ve třech samostatných kapličkách jsou pod sklem s elektronickým chromatickým sklem, což je světová premiéra. Tím se zvyšuje jejich čitelnost v noci.
Motor se spouští tlačítkem vpravo od volantu. Když se porozhlédnete po přístrojové desce, tak zjistíte, že na tak velký vůz máte k dispozici málo ovladačů. Nikoliv. Méně užívané spínače, celkem jich je patnáct, jsou schované pod výklopným panelem vlevo pod volantem.
Sedadla jsou pohodlná a velká, jak se na luxusní
automobil sluší a patří. Boční vedení by mohlo být možná výraznější. Přední sedadla jsou elektricky nastavitelná do deseti pozic, vyhřívaná nebo větraná. Přestože se zdá vůz na pohled větší, tak vpředu ani vzadu není místa na rozdávání. Nesmíte měřit výš než 1,8 metru. Relativně malé prosklení si vyžádalo parkovací čidla i parkovací kameru, která se automaticky zapíná při couvání. Další čidla ve spojení s elektronickým adaptivním tempomatem a radarem v přední masce hlídají odstup od vpředu jedoucího vozidla.
Luxus do třetice – elektronické systémy, s nimiž se setkáváme na každém kroku. Vůz může být vybaven až deseti airbagy, poprvé dvěma kolenními vpředu. Tlačítko s autíčkem vpravo pod volantem slouží k ovládání radaru, pod ním je tlačítko tempomatu. Přepínačem na volantu lze navolit dlouhou, střední nebo krátkou vzdálenost mezi vozidly. Tlačítkem za volicí pákou můžeme měnit tuhost adaptivního proměnného pérování AVS. Dvojím nastavením charakteristiky tlumičů –Normal a Sport.
Například Sport zlepšuje lepší stabilitu karosérie a přesnou odezvu řízení při průjezdu zatáčkami. Samočinně upravuje pérování pro každé kolo zvlášť.
Pro řadu GS byly vybrány dvě pohonné jednotky: zážehový třílitrový šestiválec nebo osmiválec 4,3 litru, jako v našem případě. V celém spektru otáček se vyznačuje dostatečným zátahem, nejčastěji se pohybují kolem dvou tisíc. Nad 3500 otáček a šestku ukazuje rychloměr 220 km/h. To však už do kabiny proniká slabý svist vzduchu. Vyznavači svižnější jízdy by si měli nastavit sportovní podvozek. Musíme říct, že oproti komfortnímu není rozdíl nikterak markantní, jak bychom čekali. Šestistupňová samočinná převodovka řadí hladce a citlivě. Při ostřejší jízdě, k čemuž 283 koní a 417 N.m přímo vybízí, musíte počítat s více než patnácti litry, ale lze se dostat také na 12,5 litru benzinu. Nám se to však nepodařilo. Jestli můžeme doporučit, tak si na palubním počítači raději ani nenastavujte dojezd.
Ještě si řekněme pár slov o některých systémech, které přispívají k bezpečnější jízdě. Jedním z nich je integrovaný systém řízení dynamiky jízdy VDIM, který zlepšuje jízdní parametry, optimalizuje trakci a zvyšuje stabilitu. Zahrnuje ABS s elektronickým děličem brzdné síly EBD, protiprokluzovým systémem TRS, systémem elektronicky řízeného brzdění ECB a řízením stability VSC. Je propojen se systémem elektronického posilovače ERS a VGRS s proměnným převodem řízení. Přednost spočívá v tom, že začíná pracovat ještě dřív, než dojde ke kritické situaci. Například při přetáčivosti samočinně aktivuje funkci „kontra“. Za příplatek si lze vůz vybavit ještě systémem Pre-Crash Safety, který preventivně optimalizuje činnost předních pásů a brzdového asistentu s cílem zabránit vážnému zranění. Skládá se z radaru, který zjišťuje překážky před autem a pomocí počítače pomáhá předem určit, zda je hrozící kolize nevyhnutelná. Pracuje v souladu s adaptivním proměnným odpružením AVS, který při nouzovém brzdění upravuje charakteristiku tlumičů pérování.
Technické údaje:
Motor: | zážehový vidlicový osmiválec |
Objem: | 4293 cm3 |
Výkon: | 283 k při 5600/min |
Toč.moment: | 417 N.m při 3500/min |
Rychlost: | 250 km/h |
Zrychlení 0-100 km/h: | 6,1 s |
Spotřeba – město | 16,3 l/100 km |
– mimo město | 8,6 l/100 km |
– kombinovaná | 11,4 l/100 km |
Rozměry: | 4825 x 1820 x 1430 mm |
Rozvor: | 1430 mm |
Cena: | 2 105 000 Kč |
Jak vidíte, v úvodu jsme ani moc nelhali, že Lexus je luxus. A tomu také odpovídá patřičná cena – ta je také luxusní – přes dva miliony korun.
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.
SEAT – španělský temperament s německou technologií