Finsko v kostce
« Jyväskylän Suurajot » (Grande Course de Jyväskylä) se poprvé jela v roce 1951, « Rallye tisíců jezer » mezi léty 1954 a 1996 či pod současným názvem « Neste Rally Finland » počínaje rokem 1997. Tak bohatá je historie Finské rallye, která má centrum v Jyväskylä, univerzitním městečku na břehu jezera Päijänne, 270 km severně od Helsinek.
Mezinárodní kongresové centrum Paviljonki je místem startu, cíle i asistenčního parku.
55. ročník podniku měří celkem 1506,78 km, z toho je 355,59 km měřených v 21 rychlostních zkouškách na 14 různých trasách. Devět z nich je shodných z loňskými, pět je modifikovaných a 24 km zcela nových.
Seznámení s tratí a tréninky začaly včera – úterkem 2. a pokračují dnes – ve středu 3. srpna od 7 hodin do 19 hodin.
Shakedown se jede zítra – ve čtvrtek 4. srpna od 8 do 11 hod. na trase mezi městskou bránou a skokanskými můstky Laajavuori (3,76 km stejně jako v předcházejících letech).
1. etapa – 547,04 km (měřených 144,27 km v 9 RZ) – čtvrtek 4. srpna – start v 18.15 hod. – RZ 1 ‘Super spéciale Killeri 1’ (2,06 km). Pátek 5. srpna – start v 7.30 hod. – Asistence A (7. 30 hod. / 10 min.) – RZ 2 ‘Lankamaa’ (24,98 km) – RZ 3 ‘Laukaa’ (11,82 km) – RZ 4: ‘Ruuhimäki’ (7,57 km) – Asistence B (11.28 hod. / 30 min.) – RZ 5 ‘Vellipohja 1’ (33,93 km) – RZ 6 ‘Mökkiperä 1’ (13,96 km) – Asistence C (14.56 hod. / 30 min.) – RZ 7 ‘Vellipohja 2’ – RZ 8 ‘Mökkiperä 2’ – RZ 9 ‘Super spéciale Killeri 2’ – Asistence D (19.04 hod. / flexi-servis 45 min. ) – Uzavření as. parku 23 hod.
2. etapa – sobota 6. srpna: 702,61 km (144,76 km měřených v 8 RZ). Start v 6 hod. – Asistence E (6.00 hod. / 10 min.) – RZ 10 ‘Vaheri’ (19,84 km) – RZ 11 ‘Ouninpohja Länsi 1’ (13,98 km) – RZ 12 ‘Ouninpohja Itä 1’ (16,55 km) – Asistence F (10.28 hod. / 30 min.) – RZ 13 ‘Urria’ (10,00 km) – RZ 14 ‘Ouninpohja Länsi 2’ – RZ 15 ‘Ouninpohja Itä 2’ – Asistence G (15.15 hod. / 30 min.) – RZ 16 ‘Moksi/Leutsu’ (40,96 km) – RZ 17 ‘Himos’ (12,90 km) – Asistence H (19.49 hod. / flexi-servis 45 min) – Návrat do as. parku kolem 23.30 hod.
3. etapa – neděle 7. srpna: 257,13 km (66,56 km měřených ve 4 RZ). Start v 9.00 hod. – Asistence I (9.00 hod. / 10 min.) – RZ 18 ‘Kuohu 1’ (7,80 km) – RZ 19 ‘Kruununperä 1’ (25,48 km) – RZ 20 ‘Kuohu 2’ – RZ 21 ‘Kruununperä 2’ – Asistence J (14.06 hod. / 20 min.) – Cíl kolem 14.34 hod.
Šestá účast na Neste Rally Finland pro Sébastiena Loeba, poprvé startoval v roce 2000 (Saxo Challenge, vypadl), 2001 (Saxo, 1. ‘Super 1600’), 2002 (Xsara WRC, 10.), 2003 (5.) a 2004 (4.).
François Duval je na startu popáté: 2001 (Super 1600, vypadl), 2002 (vypadl), 2003 (vypadl), 2004 (7.).
Opět pojedou dva privátní vozy Xsara WRC, které si připsaly vítězné double v Argentině, tedy za tým Kronos Racing Manfred Stohl/Ilka Minor a Xavier Pons/Carlos del Barrio.
Pro pamětníky: K padesátinám „velké dámy“ modelu Citroën DS 19 se sluší připomenout vítězství na Rallye tisíců jezer posáky Pauli Toivonen a Jaakko Kallio v roce 1962.
JWRC popáté
V Juniorském WRC budou startovat v soukromých stájích tři vozy Citroën C2 Super 1600. Do pátého dílu seriálu nasazuje dva vozy C2 stáj Kronos Racing posádek Kris Meeke – Glen Patterson a Daniel Sordo – Marc Marti, třetí „Cé dvojka“ pojede v barvách P.H.Sport s posádkou Conrad Rautenbach – Carl Williamson. Meeke ve Finsku dvakrát nedojel, Sordo a Rautenbach jsou nováčky. Nejvíce zkušeností tak má navigátor Marti, který ve Finsku startoval jako spolujezdec Carlose Sainze.
Ani ne tři týdny po argentinské fiestě a historickém zápisu šesti vítězství v jedné řadě pro tým Citroën Sport, jsou Xsary WRC posádek Sébastien Loeb – Daniel Elena a Francois Duval – Sven Smeets opět na severní polokouli připraveny na tradiční finský „večírek“, v pořadí desátý podnik letošního seriálu mistrovství světa v rallye.
Terénní Grand Prix
I když už bez poetického názvu „Rallye tisíce jezer“, přesto číslovku název neopouští – dnes je přezdívána „Rallye tisíce skoků“ podle počtu největší záludnosti a charakteristického rysu podniku zároveň. K tomu je ještě finská soutěž bezkonkurenčně nejrychlejší v celém seznamu závodů. Vždyť průměrná rychlost nejlepších posádek se pohybuje kolem 120 km za hodinu. Vysoké rychlosti a nerovnosti na trati způsobují to, že soutěžní vozy jsou pomalu víc ve vzduchu než na zemi. Tahle terénní Grand Prix, která se jela v historii již 39 krát, představuje pro generaci za generací výzvu ke snaze pokořit suverenitu skandinávských a zejména finských pilotů. Ti totiž hájí své teritorium, které ale jako první dobyli Švédové a coby první neskandinávští jezdci pak v roce 1990 Didier Auriol a Carlos Sainz. Naposledy se z „jižanů“ povedlo vyhrát Finsko Estonci Märtinovi v roce 2003.
Finským vzdušným křtem prošla Xsara WRC v roce 2002. Od té doby pečlivě sbírá zkušenosti, které se členové týmu z Versaille-Satory snaží přetavit do přípravy a nastavení vozů. K letošní přípravě mohli citroënáři využít oficiálně povoleného čtyřdenního testování. „Pro tak vysoké rychlosti, jaké se ve Finsku dosahují, je třeba perfektně připravit především řízení,“ tvrdí Xavier Mestelan-Pinon, technický šéf stáje Citroën Sport. „Dalším problémem jsou skoky, které souvisejí s nerovnostmi na trati. Tento fakt se zásadně promítá do nastavení podvozků, které musí odpovídat nejnáročnějším požadavkům. A nesmí své parametry ztratit ani při létání a následném tvrdém doskoku…“
I ve velkých rychlostech je Citroën jako doma, což doložil už na Novozélandské rallye, které se přezdívá „Finsko bez boulí“. Právě tam totiž začala vítězná série Citroënu v letošním ročníku WRC.
Sébastien Loeb s Danielem Elenou ve Finsku završí jubilejní padesátý start v mistrovství světa v kokpitu vozu Xsara WRC.
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
KIA Czech za dobu své existence na českém trhu prodala téměř 70 000 vozů.
Kia Motors Corporation – výrobce kvalitních automobilů pro všechny mladé duchem.