Vrchol výroby mladoboleslavské automobilky představuje bezpochyby Škoda Superb, a to nejen dnes, ale také už koncem třicátých let. Za poslední čtyři roky si vybudoval pevnou pozici v segmentu vyšší střední třídy.
Poprvé se sedan objevil na autosalonu ve Frankfurtu 2001 a hned vzbudil pozornost hlavně prostorem na zadních sedadlech. Vycházel z podvozkové platformy tehdejšího VW Passat, ovšem prodloužené, a to včetně rozvoru na 2803 mm.
Výrazným designerským prvkem jsou o 6 cm delší zadní dveře než přední a s velkým úhlem otevření. Na zadních sedadlech si může člověk pohodlně natáhnout nohy, případně si dát i nohu přes nohu. Jako by byl ušit na míru manažérům, obchodníkům či státníkům. Ideální automobil pro každého, kdo se vozí rád vzadu.
Něco však za něco. Bohatý prostor je však trochu na úkor zavazadlového prostoru. Někomu připadá malý, ale nám připadalo jeho 462 litrů dostatečných (Octavie má 560 l).
V současné době si může zákazník vybrat ze tří výbav a šesti pohonných jednotek. Z nabízených zážehových motorů (s výkonem od 115 k/2.0 přes 150 k/1.8 T až do 193 k/2.8 V6) a vznětových (od 100 k/1.9 TDi přes 130 k/1.9 TDi až do 163 k/2.5 TDi) jsme sáhli po osvědčeném turbodieselu 1.9, jehož 100 koní by se mohlo zdát málo. Opak je pravdou. Ačkoliv je ze všech turbodieselů nejméně výkonný, tak při dlouhé cestě se ukázalo, že papírové hodnoty nejsou všechno.
Přeplňovaný vznětový čtyřválec s proměnnou geometrií lopatek lze točit až do pěti tisíc, pak zasáhne omezovač. Při našich cestách se ručička otáčkoměru nejčastěji pohybovala v rozmezí od dvou do třech tisíc. Díky točivému momentu 250 N.m dosaženého už při 1900 otáčkách nevyžaduje plynulá jízda častého řazení. I na pětku můžete jet v pohodě padesátkou, aniž by motor protestoval.
Svoji konkurenci poráží nejen zmíněným místem na zadních sedadlech, ale i spotřebou. Průměrná se pohybovala kolem 5,5 litru na sto kilometrů, teprve při svižnější jízdě, pokud to ovšem hustota provozu dovolovala, se vyšplhá k šesti litrům. To si na 1,5 tuny těžký a skoro pět metrů dlouhý automobil zasluhuje jedničku. Řazení pětistupňové převodovky jde lehce a přesně.
Další absolutorium zaslouží sedadla. Ani po tisícovce kilometrů nás nic nebolelo a po malém odpočinku bychom byli schopni pokračovat dál. Svezení je víc než pohodové. Kontakt s vozovkou do interiéru takřka neproniká. Jen jsme pozorovali mírnou náchylnost k bočnímu větru. Komfortní jízdu pozitivně ovlivňuje nejen rozvor, ale také víceprvková přední náprava, díky níž je ovládání lehké a přesné. Vzadu je osvědčená koncepce klikové nápravy vyznačující se malou prostorovou náročností. O bezpečnost se starají v základu mj. čtyři airbagy, případně další dva za příplatek a také trojité výztuhy ve dveřích.
Modelový rok 2006 dostal do vínku nové prvky v nabídce mimořádné výbavy, potahové materiály a kola z lehkých slitin. Pocit luxusu umocňuje nový chromovaný rámeček střední mřížky předního nárazníku. Za příplatek si můžete objednat vyhřívané čelní sklo, které se při teplotě minus pět stupňů rozmrazí během dvou minut.
Zajímavostí je také síťový program v podobě sady tří sítí umožňující rozdělit zavazadlový prostor na několik částí a zároveň zafixovat zavazadla.
Drobnými úpravami prošel brzdový systém. Optimalizací chlazení předních brzd získal vyšší účinnost, která se projeví zvýšeným komfortem při extrémním brzdění a delší životností brzdových kotoučů.
Základní údaje:
Motor: | přeplňovaný vznětový čtyřválec |
Objem: | 1896 cm3 |
Výkon: | 74 kW (101 k) |
Točivý moment: | 250 N.m. při 1900 ot/min |
Rychlost: | 189 km/h |
Zrychlení 0-100 km/h: | 13,2 s |
Spotřeba – město: | 7,1 l |
– mimo město: | 4,6 l |
– průměrná: | 5,5 l |
Rozměry – délka | 4805 mm |
– šířka: | 1765 mm |
– výška: | 1470 mm |
Rozvor: | 2805 mm |
Testovaný model v základní výbavě Classic přišel na 669 000 Kč, přičemž cenové rozpětí modelů Superb se pohybuje od 619 900 Kč (2.0 Classic) až po 1 049 900 Kč (2.5 TDi Elegance).
Největší obchodní dům
automobilů v ČR
Motto AUTO JAROV zní: „Prodejem naše služby nekončí...”
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů