Po vítězství v posledních čtyřech podnicích mistrovství světa FIA v automobilových soutěžích přijíždí stáj Citroën Sport do Řecka s touhou pokračovat v této impozantní sérii. Ta začala pro Citroën a vozy Xsara WRC na Novém Zélandu a pokračovala zatím přes Sardinii, Kypr a Turecko. Sébastien Loeb, úřadující světový šampión, vede v klasifikaci pilotů s náskokem 13 bodů, Citroën v Poháru konstruktérů ztrácí na čelo pouhé 4 body.
Pro prodloužení vítězné řady staví stájový šéf Guy Fréquelin na magické čtveřici Sébastien Loeb, Daniel Elena, Carlos Sainz, Marc Marti. Bude mít šťastnou ruku i tentokrát?
Dvojnásobný mistr světa Sainz dal Fréquelinovi svůj souhlas pro řeckou soutěž jako „poslední zvonění“. Obrovské zkušenosti madridského „matadora“, mj. zahrnující tři prvenství a celkem 10 stupňů vítězů v Řecku, jsou pro Citroën neocenitelné.
Třetí ze středomořských podniků by měl podle všeho být patrně nejobtížnější soutěží z celé sezony. Oproti předcházejícím „dvojčatům“, Kypru a Turecku, obsahuje Akropolis ještě obtížnější a náročnější zkoušky. Potvrzuje to i technický ředitel týmu Citroën Sport Xavier Mestelan-Pinon: „V Turecku udělali pořadatelé velký kus práce, aby rychlostní zkoušky byly sjízdnější, trasy na Kypru byly zase mnohem ostřejší, ale současně pomalejší než u „řeckého bratra“.V Řecku představují největší riziko díry, kameny a hrboly, které na posádky číhají ve velkých rychlostech. Je třeba říci, že nastavení podvozku Xsar je velice podobné jako na předcházejících soutěžích. To, které jsme použili pro Kypr a Turecko, je určeno i pro Řecko.“
Jak těžká bude letošní Akropole? Těžko se to dá odhadnout, když pořadatelé plných 80 kilometrů zkoušek postavili nových. To představuje více než čtvrtinu celkové kilometráže. Hned 72 kilometrů z nich je na programu až v neděli, což z této závěrečné etapy rozhodně nedělá formalitu, ale možná zcela zásadně rozhodující prvek.
Citroën v Řecku jednou vyhrál. Bylo to v roce 2001, kdy Xsara WRC poprvé uspěla mimo asfalt. A s tímto historickým vědomím chce současný tým pokračovat ve vítězné sérii a úspěšně tak završit první polovinu letošního MS.
Guy Fréquelin, sportovní ředitel Citroën Sport: Vytěžit maximum pro úspěch
Akropolis Rallye je podnikem, který Citroën dobře zná. Jak jste se připravovali na letošní ročník?
„Akropoli jsme vyhráli v roce 2001 během našeho premiérového přípravného roku pro mistrovství světa. Víme, že je to náročná soutěž, na které se musíme pořád něco učit. Od roku 2003, kdy se této rallye účastníme v mistrovství světa, jsme příležitostí vyhrát moc neměli. Naopak jsme tam měli řadu kolizí, od Loebova motoru v roce 2003 až po Sainzovo nešťastné zavěšení kol loni. Příprava byla stejná jako na Kypr a Turecko.“
Váš tým píše zajímavou sérii vítězství za sebou. Ještě pořád toužíte po dalším vítězství? Jste ale také připraveni, že série může skončit?
„Na to připraven nejsem a tým také ne. Chceme, aby série pokračovala hodně dlouho. Musíme si ale seriózně přiznat, že i když vítězství jsou naší základní motivací a pořád máme chuť vyhrávat, uvědomujeme si, že šampionát je stále těžší a těžší. Je třeba vždy vytěžit maximum pro konečný úspěch.“
Sébastien Loeb: Z Le Mans do Řecka
Máte v poslední době hodně bohatý program. Jak vše zvládáte?
„Fyzicky i psychicky jsem v dobré formě. Člověk se musí s tak vzrušujícím programem poprat. Určitě jsem schopen oddělit soutěže mistrovství světa a 24 hodin Le Mans, kde jsem startoval tento víkend. Koncentruji se výhradně na to, co právě dělám. Třeba v Turecku to nebylo vůbec špatné, když jsem se až do cíle koncentroval výhradně na rallye a Xsaru WRC. Z Le Mans jsem jel rychlovlakem TGV do Paříže, a pak už následovalo letadlo do Atén. Nemám strach, že než v Lamii odstartuje shakedown, že bych nebyl ve špičkové formě.“
Bude to vaše pátá Akropolis rallye. Nedávné rallye na Kypru a v Turecku vám asi hodně daly. Myslíte, že máte i na vítězství v Řecku?
„S touto soutěží mám poměrně dost zkušeností. Letošní ročník však zahrnuje osmdesát kilometrů nových rychlostních zkoušek. Další velkou neznámou je počasí. Podle prognostik v Řecku v červnu skoro neprší. I tak jsme loni dvakrát nezvolili vhodné pneumatiky. Poprvé, protože pršelo, napodruhé jsme déšť čekali, ale on nakonec nepřišel. Na podobné rozmary jsme se ale snad připravili právě na Kypru a v Turecku. Například v Turecku déšť všechny překvapil. Myslím si, že máme vše, co je nutné pro vítězství. Dokud však nevidíte, jaké karty mají v rukách soupeři, musíme se mít na pozoru.“
Jedete ale vyhrát, ne?
„Spojení Citroën a Michelin bylo v poslední době na mnoha soutěžích vynikající. Nastavení Xsar pro „Středomořskou trilogii“ bylo dobré. Xsara byla spolehlivá a věřím, že stejně tak tomu bude i v Řecku. Celý náš tým je motivovaný. Věřil by mi někdo, kdybych říkal, že na vítězství nemyslím? Zároveň vím, že i všechno dobré, stejně tak špatné, jednou skončí. A tak to může být i s naší vítěznou šňůrou. Naše taktika bude obvyklá. Prvních šedesát kilometrů se musíme popasovat s rolí zametačů tratě. Pak uvidíme, jak na tom budeme. Pokud to bude možné, určitě se pokusíme naši vítěznou sérii prodloužit.“
Carlos Sainz: Opravdu naposled!
V Turecku jste se posadil za volant Xsary WRC po sedmi měsících. Cítil jste se jako dříve?
„Ani se toho moc nezměnilo. Tým mě přijal úžasně a vlídně. Byl jsem ohromně potěšen, že jsem všechny, s nimiž jsem už předtím pracoval, mohl znovu vidět. Všichni jsou tak motivovaní, skuteční profíci. V autě nejsou žádné radikální změny, i když jistě za posledních sedm měsíců určitým vývojem prošlo. Do formy jsem se dostal rychle. Potřeboval jsem se dostat do rytmu. Nemohl jsem si dovolit udělat chybu. Začali jsme proto v rozumném tempu. Já i Marc jsme se museli adaptovat na systém HANS, který pro nás byl nový, ale zvykli jsme si docela rychle.“
Akropolis rallye znáte více než kdokoli jiný. V čem je specifická?
„Je to jedna z nejdrsnějších a nejobtížnějších soutěží. Potřebujete tu silné a spolehlivé auto. Xsara WRC takovým autem je, což prokázala už několikrát. Už se těším na tratě letošního ročníku.“
Na Akropolis rallye startujete pošestnácté. Soutěž byla svědkem vašeho prvního ve WRC. Letos podruhé pomáháte Citroënu. Troufáte si na stupně vítězů nebo dokonce na vítězství?
„Ne. Myslím, že naše taktika bude stejná jako v Turecku. Absolutní přednost má dokončení soutěže a zisk co největšího počtu bodů. Pokud ale bude příležitost skončit lépe než čtvrtý, pak se možná taktika změní. Především doufám, že nás nepostihnou žádné problémy. Při svém posledním startu chci Citroënu co nejvíce pomoci.“
Junioři počtvrté
Návratem do pekla má být Rallye Acropolis také pro účastníky juniorského mistrovství světa. V Řecku se odehraje jeho čtvrté kolo. Vozy Citroën C2 si v tomto seriálu jezdeckých nadějí vedou velice zdatně. Lídrem JWRC je Brit Kris Meeke, Španěl Daniel Sordo je celkově druhý a Conrad Rautenbach ze Zimbabwe figuruje na 12. pozici. První dva piloti budou startovat za soukromou stáj Kronos, africká naděje pak jede v barvách P.H.Sport. Citroën zaznamenal ve třídě S1600 vítězství v roce 2001, kdy Saxo 1600 pilotoval ještě současný mistr světa WRC Sébastien Loeb.
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
Specializovaný servis a prodej vozů Mercedes Benz a AMG.
Servis, lakovna, klempírna, řešení pojistných událostí, financování Mercedes Benz a AMG.