Nový design, luxusní interiér, řada technických novinek, vyšší úroveň bezpečnosti a rozsáhlá výbava nového Lexusu GS 300 a GS 430 nás donutily seznámit vás s ním v 8 článcích.
18.5. jsme přinesli stručné rámcové seznámení s tímto novým modelem. 19.5. zajímavé zamyšlení: Přitažlivost Lexusu pro pět smyslů. 20.5. Design a interiér. 23. 5. Technologie v interiéru. V úterý 24.5. Motory a převodovka. Dnes – ve středu 25.5. Dynamika jízdy, zítra ve čtvrtek 26.5. Bezpečnost a v pátek 27.5. Prvky výbavy a ceny Lexusu.
Dnes tedy o dynamice jízdy: o zcela nové vysoce tuhé podvozkové platformě s větším rozvorem a širším rozchodem kol pro dosažení vynikající dynamiky jízdy, o novém, na rychlosti citlivém elektrickém posilovým řízení Electric Power Steering (EPS) se systémem Variable Gear Ratio Steering (VGRS), které je propojeno s AVS a integrovaným systémem řízením dynamiky vozidla (Vehicle Dynamics Integrated Management – VDIM), o sofistikovaném adaptivním systému odpružení (Adaptive Variable Suspension –AVS) nabízející nastavení Sport a Comfort a o hliníkové kapotě a hliníkovým prvkům závěsů kol snižují hmotnost.
Lexus GS, který v sobě integruje novou generaci pohonných jednotek a celou řadu dalších technických inovací, nabízí díky zcela nové platformě s výjimečnou torzní tuhostí, většímu rozvoru, širšímu rozchodu kol vzadu a krátkým převisům vpředu i vzadu za všech podmínek vysoce kultivovanou dynamiku jízdy.
Sofistikované dvojité lichoběžníky vpředu a víceprvkové zavěšení vzadu jsou doplněny novým adaptivní systém odpružení (AVS) s volbou dvou nastavení tlumičů „Sport“ a „Comfort“ pro zajištění optimálních jízdních vlastností a ovladatelnosti. Nové, na rychlost citlivé elektrické posilové řízení Electric Power Steering (EPS) doplněné u modelu GS 430 systémem Variable Gear Ratio Steering (VGRS) měnícím převodový poměr řízení podle rychlosti jízdy vozidla, kombinuje potřebu minimální ovládací síly při pomalé jízdě s lepším pocitem kontaktu s vozovkou a zpětnou vazbou, jakmile se rychlosti zvýší. Systém VGRS je propojený jak se systémem AVS, tak s integrovaným systémem řízením dynamiky vozidla (Vehicle Dynamics Integrated Management – VDIM) a pomáhá nejen udržovat stabilitu automobilu, ale taktéž přináší potěšení při ovládání vozu v limitních situacích.
STRUKTURA KAROSERIE
Nový Lexus GS má zcela novou podvozkovou platformu, jejíž rozvor se zvětšil přesto (o 50 mm na 2850 mm), že karoserie je pouze o 20 mm delší než u modelu předchozí generace. Rozchod kol vzadu byl ve srovnání se starším modelem rozšířen o 30 mm, což podpořilo ideální rozložení hmotnosti.
Nová podvozková platforma zahrnuje i vysoce tuhou strukturu laserem svařované karoserie s lehkou hliníkovou kapotou a hliníkové prvky předních a zadních závěsů kol. Komplexní použití zesílených příčných členů společně s rozsáhlým vyztužením podlahové platformy nabízí vylepšenou torzní tuhost, což podstatným způsobem zlepšuje jak dynamiku jízdy, tak i bezpečnost při nárazu. Časté používání spojů s odstupňovanou tloušťkou dále umožňuje snížení hmotnosti a dosažení vysoké pevnosti skeletu.
Přední a zadní deformační zóny jsou instalovány za oběma nárazníky, aby omezovaly deformaci karoserie v případě menších kolizí. Deformační energii absorbují přední a zadní moduly, které jsou přišroubovány tak, aby se daly jednoduše odstranit a opravit.
Začlenění protikorozních desek do celé karoserie společně s rozsáhlým použitím antikorozního vosku a těsnících prostředků mezi panely poskytuje karoserii nového GS bezpříkladnou ochranu proti korozi. Pryskyřičné výlisky na spodní straně dveří jsou navíc vysoce odolné vůči odštípnutí.
ELEKTRICKÉ POSILOVÉ ŘÍZENÍ SE SYSTÉMEM VARIABLE GEAR RATIO STEERING (VGRS)
Nový GS je vybaven elektrickým posilovým řízením (EPS) citlivým na rychlost, které je u modelu GS 430 vybaveno systémem Variable Gear Ratio Steering (VGRS) s proměnlivým převodem řízení. Kompaktní, odlehčené, elektricky poháněné řízení nabízí bezhlučnou činnost a plynulou přímou odezvu vyvolávající dokonalejší pocit kontaktu s vozovkou. Při absenci kapalinového čerpadla je tento systém ohleduplný k životnímu prostředí (nehrozí únik oleje) a zároveň přispívá k dosažení až 3% úspory paliva.
Systém VGRS s proměnlivým převodem využívá ovládací prvek upevněný ke střední části hřídele ve sloupku řízení, který mění převod řízení v závislosti na rychlosti vozu. Při velmi malých rychlostech je převodový poměr nejnižší, aby se zmenšil potřebný úhel natočení volantu a úsilí, které je nutné vyvinout v ostrém zatáčení a při parkovacích manévrech. Při normálních středních rychlostech je převodový poměr přizpůsoben lehké a přesné odezvě vozidla v zatáčkách. Při velké rychlosti je poměr nejvyšší, aby se zajistila jemná odezva volantu a co největší stabilita vozidla.
Použití systému VGRS zajišťuje řidiči při velmi malých rychlostech vynikající zpětnou vazbu a jemnou práci s volantem. Vynikající je taktéž odezva vozu na manévry v zatáčkách bez projevu nedotáčivosti. Při přejíždění z jednoho jízdního pruhu do druhého je zapotřebí pouze minimálního natočení volantu.
Ovladač systému VGRS je také propojen se sofistikovaným integrovaným systémem řízením dynamiky vozidla (Vehicle Dynamics Integrated Management – VDIM), který v okamžiku, kdy se vůz blíží limitní jízdní situaci, neustále přehodnocuje převodový poměr řízení, aby zajistil optimální natočení předních kol, a zaručil tak stabilitu vozidla za minimální účasti řidiče.
ZAVĚŠENÍ KOL s adaptivním proměnlivým systémem ODpružení (Adaptive Variable Suspension – AVS)
Nový Lexus GS je vybaven lichoběžníkovými závěsy vpředu a víceprvkovými závěsy vzadu. Tím kombinuje pohodlnou jízdu s vynikající ovladatelností a dynamickými schopnostmi, které přísluší luxusnímu sportovnímu sedanu.
Vysoko upevněné lichoběžníkové závěsy předních kol jsou zkombinovány s odlehčenými kovanými hliníkovými otočnými čepy, horními rameny vyrobenými z oceli s vysokou pevností v tahu a vpředu umístěnou převodkou posilového řízení. Toto uspořádání zajišťuje vozu precizní vedení stopy, snadnou ovladatelnost a vynikající směrovou stabilitu při vysokých rychlostech. Vysokovýkonné jednoplášťové tlumiče se zvětšeným průměrem pístu společně s větším zdvihem kol a větším rejdem zlepšují komfort a požitek z jízdy, jízdní vlastnosti vozu a stabilitu karoserie, navíc zamezují přenosu otřesů do karoserie. Přenos vibrací dále omezují kapalinová pouzdra velkého průměru u spodních ramen pérování.
Zadní náprava kombinující vyspělé víceprvkové závěsy, tyče ustavující sbíhavost a hliníkové podpěry se vyznačuje vysokou tuhostí jednotlivých dílů a malou neodpruženou hmotou. Výsledkem je optimální jízdní komfort a výjimečná stabilita vozu při průjezdu zatáček. Použití dvojice horních ramen, integrovaných ložisek a nábojů zabezpečuje vysokou tuhost závěsů a jejich nízkou hmotnost.Tlumiče jsou uchyceny společně s vinutými pružinami, což umožnilo vytvořit širší zavazadlový prostor.
Nový adaptivní proměnlivý systém odpružení AVS (k dispozici jen u modelu GS 430) nabízí řidiči dvojí nastavení charakteristik tlumičů a umožňuje mu jemně nastavit jízdní charakteristiky vozu. Nastavení tlumičů se aktivuje spínačem u voliče samočinné převodovky. Modus „Normal“ je určen pro dosažení každodenního jízdního komfortu – modus „Sport“ zajišťuje lepší stabilitu karoserie a přesnější odezvu řízení při průjezdu zatáčkami.
Systém AVS samočinně upravuje charakteristiku pérování pro každé kolo zvlášť. Systém sleduje údaje ze snímačů umístěných na různých místech, aby plynule optimalizoval činnost každého z tlumičů. Údaje ze snímače otáček motoru, snímače rychlosti předního kola, snímače natočení kol, snímače v brzdovém světlometu, tří snímačů vertikálního zrychlení a snímače zrychlení zpracovává řídicí počítač, který pak aktivuje patřičný ovládací prvek u každého z tlumičů. AVS tak v reakci na řízení, pohyb karoserie a stav povrchu silnice samočinně nastavuje tlumicí sílu jednotlivých tlumičů a výrazně tak zlepšuje veškeré jízdní parametry vozu.
Volba módu „Sport“ samočinně zvyšuje rozdíl mezi tlumením vnitřních a vnějších tlumičů v zatáčkách, čímž se ještě více omezuje boční naklánění vozidla. Současně VGRS samočinně snižuje převod řízení, zatímco elektrické řízení (EPS) zároveň zvyšuje posilový účinek. Tím se minimalizují náklony karoserie, zlepšuje se ovladatelnost vozu a optimalizuje odezva řízení.
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.
SEAT – španělský temperament s německou technologií