Okolí starobylého města Tivoli, jižně od Říma, si vybral Fiat pro presentaci nového modelu Croma, jenž si svoji světovou premiéru odbyl na autosalonu v Ženevě. Proč právě tam? Zřejmě, abychom mohli během testovacích jízd zavítat i do závodu v Cassinu, kde se nové modely vyrábějí.
Název Croma není žádnou novinkou. Už v letech 1985 až 94 bylo vyrobeno přes 450 tisíc úspěšných sedanů. Po letech se tedy Italové rozhodli nejen obnovit název Croma, ale také se vrátit do střední třídy.
Při pohledu na elegantní tvary si klademe otázku do jakého segmentu vlastně patří. O vanu hovořit nelze, protože impozantní a elegantní příď připomíná luxusní sedan. Nepatří ani mezi SUV či MPV, neboť nedosahuje jejich výšky a nevykazuje ani charakteristické převisy vpředu a vzadu. Klasickým kombi také není, protože nevychází z žádného sedanu prodlouženého o nějaký ten centimetr.A navíc je zhruba o deset centimetrů vyšší než konkurenční modely. Nejvýstižnější je asi označení Comfort Wagon.
Fiat Croma, jehož design navrhl Giorgetto Giugiaro se bude vyrábět pouze v jediné karosářské variantě, která díky svým rozměrům patří mezi nejprostornější ve svém segmentu. Nenápadné přídi vévodí velká maska chladiče a dvojité světlomety. Z boku zaujme hlavně zadní blatník protažený hodně vzad a na zaoblené zádi pak úzké sdružené světlomety.
Italové mají dlouholeté a bohaté zkušenosti se vznětovými pohonnými jednotkami s přímým vstřikem paliva (už v roce 1986 s ním jako první na světě vyjela právě Croma), a proto také v nové generaci budou k mání hned ve třech variantách. Na vrcholu stojí pak Multijet 2,4 litru s úctyhodným točivým momentem 400 N.m. Z benzinových motorů je zatím k dispozici čtyřválec 2.2, k němuž přibude ještě základní typ 1.8.
Vznětové motory Multijet
motor | 1.9 8V | 1.9 16V | 2.4 20V |
výkon (k/min-1) | 120/4000 | 150/4000 | 200/4000 |
toč.moment (N.m/min-1) | 280/2000 | 320/2000 | 400/2000 |
rychlost (km/h) | 195 | 210 | 195 |
zrychlení 0-100 km/h (s) | 11,3 | 9,6 | 8,5 |
prům.spotřeba (l/100 km) | 6,1 | 6,1 | 8,0 |
Zážehové motory
motor | 1.8 16V | 2.2 16V |
výkon (k/min-1) | 140/6300 | 147/5800 |
toč.moment (N.m/min-1) | 175/3800 | 203/4000 |
rychlost | – | 210 |
zrychlení 0-100 km/h (s) | – | 10,1 |
prům.spotřeba (l/100 km) | – | 8,6 |
Rozměry
délka/šířka/výška | 4756/1775/1597 mm |
rozvor kol | 2700 mm |
rozchod kol (vpředu/vzadu) | 1523/1496 mm |
My jsme si na tří set kilometrové trase vyzkoušeli šestnáctiventilový turbodiesel 1.9 (150 k) se šestistupňovou samočinnou převodovkou. Nezklamal nás ani výkonem ani pružností či tichým chodem, které narušovalo (ale příjemně) hvízdání turbodmychadla.
Ovšem dobrý motor by nebyl nic platný, kdyby podvozek za moc nestál. To však v žádném případě o Cromě neplatí. Přední i zadní nezávislé zavěšení kol McPherson se velice dobře vypořádá s nerovnými vozovkami, a tak jsme na nich mohli okusit i svižnější jízdu. Při ní jste zase ocenili dobrou boční oporu sedadel konstruovaných s ohledem na pohodlí.
Interiér je řešený tak, aby se v něm cestující cítili především pohodlně a útulně. K tomu přispívají kvalitní materiálům a ergonomické uspořádání přístrojů. Jen středový panel by možná nemusel být tak mohutný.
Zavazadlový prostor, pod jehož podlahu si lze přiobjednat vyjímatelnou schránku na drobnosti, pojme v základu 500 litrů, při sklopení druhé řady a naložení až po střechu dokonce 1610 litrů.
A jedna zajímavost na závěr. Zámek zapalování či tlačítko ve stylu BMW byste u volantu hledali marně. Nachází se totiž na středovém tunelu vedle řadicí páky. Hlavně, aby si s klíčkem nehrál při jízdě spolujezdec.
Na českém trhu by se měl vydařený Fiat Croma objevit zhruba v červnu.
Jindřich Lasík
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.
SEAT – španělský temperament s německou technologií