Audi slaví 25 let quattro i v ČR (3)

„Původní quattro – Urquattro“

„Chtěli jsme vytvořit vůz, který by byl doslova přirostlý k silnici, důležitá pro nás byla jeho funkčnost – nikoliv design. Tento koncept se ukázal jako maximálně efektivní, správný a spolehlivý…“ takto Hartmut Warkuss, tehdejší šéfdesigner, popisuje s odstupem času první Audi quattro. Nové Audi quattro odvozené od Audi 80 Coupé ale s ostřejšími tvary karosérie, bylo poprvé představeno novinářům 3. března 1980 v krytém bruslařském stadionu v blízkosti ženevského výstaviště.


Modely roku 1984 – zleva: Audi Sport quattro, Audi Coupe quattro a Audi 100 Avant quattro:

Audi slaví 25 let quattro i v ČR (3)
Audi slaví 25 let quattro i v ČR (3)
Audi slaví 25 let quattro i v ČR (3)


Atraktivní pětimístné kupé dlouhé 4404 mm mělo kompaktní rozvor délky 2524 mm a vyjíždělo na litých kolech rozměru 16“, která dodala společnost Fuchs. Audi quattro, jehož název vymyslel Walter Treser, otvíralo novou kapitolu automobilové konstrukce a bylo nadšeně přijato novináři i nejširší veřejností. Pětiválcový vzduchem chlazený turbomotor o objemu 2144 cm3 dával při maximálním plnicím tlaku výkon 147 kW/200 k, jeho točivý moment dosahoval hodnoty 285 Nm při 3500 min-1. Hmotnost Audi quattro činila 1290 kilogramů, z 0 na 100 km/h nový model zrychloval za 7,1 sekundy, jeho maximální rychlost přesahovala 220 km/h.


Systém quattro se prosadil na samý vrchol výrobního programu Audi, a to nejen díky vysokým výkonům, ale také prodejní cenou 49 900 německých marek. Navzdory této značné částce vylétla prodejní čísla raketovou rychlostí nahoru hned poté, co se v listopadu 1980 první vozy objevily v prodejnách. Během prvních dvou let výroby opustilo montážní linku továrny Audi v Ingolstadtu 2000 vozů Audi quattro. Prvních 400 modelů vyžadovaly homologační předpisy FIA pro zařazení Audi quattro do skupiny 4 světového soutěžního šampionátu.


„Původní quattro“ – Urquattro, jak dnes fanoušci tento výjimečný model nazývají, se vyrábělo až do roku 1991. Během tohoto období bylo vyrobeno 11 452 vozů. V průběhu let výroby se materiály interiéru průběžně měnily, došlo také k několika drobným technickým změnám. Větší modernizace Audi quattro proběhla na podzim 1987 a týkala se především centrálního diferenciálu Torsen a pětiválcového motoru, jehož objem se lehce zvětšil. Nová pohonná jednotka si uchovala svůj původní výkon 147 kW/200 k, ale točivý moment při nižších otáčkách se zvýšil. V roce 1989, po instalaci čtyřventilové hlavy válců, došlo ke zvýšení výkonu na 162 kW/220 k a současně vzrostla maximální rychlost na 230 km/h.


V roce 1984 se ve výrobním programu objevil unikátní model Audi quattro Sport s rozvorem zkráceným na pouhých 2204 mm a poháněný nově vyvinutým čtyřventilovým turbomotorem s hliníkovým blokem válců, jehož výkon činil 225 kW/306 k. Vozů, kterým se přezdívalo „krátké quattro“, se vyrobilo 224 kusů, což umožnilo homologaci pro rallye ve skupině B. Exkluzivitě tohoto modelu odpovídala i jeho prodejní cena: 203 850 německých marek.


Zítra ve čtvrtek 21. dubna 2005: Quattro a rallye.

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nové Renault Clio: Malý městský švihák startuje na 430 tisících

Nové Renault Clio: Malý městský...

Šestá generace Renaultu Clio přijíždí do Česka. Odvážnější design, chytřejší technologie a hybrid, který zvládne 80 % městské jízdy na elektřinu. Renault vzal své ikonické Clio a dal...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Na Olympu se usadil BYD: Jak se nabíjí výkonem 1 megawatt?

Na Olympu se usadil BYD: Jak se nabíjí...

Když se dnes mluví o elektrické mobilitě, BYD stojí na vrcholku hory a vyhlíží celé odvětví z výšky. Není to náhoda – a už vůbec ne trik. Tahle technologická mašina o 120 000...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - CUPRA vypouští bestii: Leon VZ TCR přináší závodní adrenalin na běžné silnice

CUPRA vypouští bestii: Leon VZ TCR...

Závodní okruhy mají nového vyslance – a míří rovnou do ulic. CUPRA představuje Leon VZ TCR, nejsilnější Leon s pohonem předních kol v historii. Limitovaná edice pro pouhých 499 řidičů...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Peugeot Polygon: Když volant není volant a auto má duši z budoucnosti

Peugeot Polygon: Když volant není volant...

Peugeot odhalil koncepční vůz Polygon – plně funkční prototyp, který mění samotnou podstatu řízení. S revolučním volantem Hypersquare, elektronickým řízením Steer-By-Wire a překvapivě...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - MG posiluje nabídku elektrického bestselleru: MG4 electric startuje na 589 900 kč

MG posiluje nabídku elektrického...

Společnost MG Motor Česká republika představuje mimořádnou akční nabídku na plně elektrický hatchback MG4 Electric, díky níž mohou zákazníci ušetřit až 190 000 Kč. Tento model se tak...