„Chtěli jsme vytvořit vůz, který by byl doslova přirostlý k silnici, důležitá pro nás byla jeho funkčnost – nikoliv design. Tento koncept se ukázal jako maximálně efektivní, správný a spolehlivý…“ takto Hartmut Warkuss, tehdejší šéfdesigner, popisuje s odstupem času první Audi quattro. Nové Audi quattro odvozené od Audi 80 Coupé ale s ostřejšími tvary karosérie, bylo poprvé představeno novinářům 3. března 1980 v krytém bruslařském stadionu v blízkosti ženevského výstaviště.
Modely roku 1984 – zleva: Audi Sport quattro, Audi Coupe quattro a Audi 100 Avant quattro:



Atraktivní pětimístné kupé dlouhé 4404 mm mělo kompaktní rozvor délky 2524 mm a vyjíždělo na litých kolech rozměru 16“, která dodala společnost Fuchs. Audi quattro, jehož název vymyslel Walter Treser, otvíralo novou kapitolu automobilové konstrukce a bylo nadšeně přijato novináři i nejširší veřejností. Pětiválcový vzduchem chlazený turbomotor o objemu 2144 cm3 dával při maximálním plnicím tlaku výkon 147 kW/200 k, jeho točivý moment dosahoval hodnoty 285 Nm při 3500 min-1. Hmotnost Audi quattro činila 1290 kilogramů, z 0 na 100 km/h nový model zrychloval za 7,1 sekundy, jeho maximální rychlost přesahovala 220 km/h.
Systém quattro se prosadil na samý vrchol výrobního programu Audi, a to nejen díky vysokým výkonům, ale také prodejní cenou 49 900 německých marek. Navzdory této značné částce vylétla prodejní čísla raketovou rychlostí nahoru hned poté, co se v listopadu 1980 první vozy objevily v prodejnách. Během prvních dvou let výroby opustilo montážní linku továrny Audi v Ingolstadtu 2000 vozů Audi quattro. Prvních 400 modelů vyžadovaly homologační předpisy FIA pro zařazení Audi quattro do skupiny 4 světového soutěžního šampionátu.
„Původní quattro“ – Urquattro, jak dnes fanoušci tento výjimečný model nazývají, se vyrábělo až do roku 1991. Během tohoto období bylo vyrobeno 11 452 vozů. V průběhu let výroby se materiály interiéru průběžně měnily, došlo také k několika drobným technickým změnám. Větší modernizace Audi quattro proběhla na podzim 1987 a týkala se především centrálního diferenciálu Torsen a pětiválcového motoru, jehož objem se lehce zvětšil. Nová pohonná jednotka si uchovala svůj původní výkon 147 kW/200 k, ale točivý moment při nižších otáčkách se zvýšil. V roce 1989, po instalaci čtyřventilové hlavy válců, došlo ke zvýšení výkonu na 162 kW/220 k a současně vzrostla maximální rychlost na 230 km/h.
V roce 1984 se ve výrobním programu objevil unikátní model Audi quattro Sport s rozvorem zkráceným na pouhých 2204 mm a poháněný nově vyvinutým čtyřventilovým turbomotorem s hliníkovým blokem válců, jehož výkon činil 225 kW/306 k. Vozů, kterým se přezdívalo „krátké quattro“, se vyrobilo 224 kusů, což umožnilo homologaci pro rallye ve skupině B. Exkluzivitě tohoto modelu odpovídala i jeho prodejní cena: 203 850 německých marek.
Zítra ve čtvrtek 21. dubna 2005: Quattro a rallye.