Audi slaví 25 let quattro i v ČR (3)

„Původní quattro – Urquattro“

„Chtěli jsme vytvořit vůz, který by byl doslova přirostlý k silnici, důležitá pro nás byla jeho funkčnost – nikoliv design. Tento koncept se ukázal jako maximálně efektivní, správný a spolehlivý…“ takto Hartmut Warkuss, tehdejší šéfdesigner, popisuje s odstupem času první Audi quattro. Nové Audi quattro odvozené od Audi 80 Coupé ale s ostřejšími tvary karosérie, bylo poprvé představeno novinářům 3. března 1980 v krytém bruslařském stadionu v blízkosti ženevského výstaviště.


Modely roku 1984 – zleva: Audi Sport quattro, Audi Coupe quattro a Audi 100 Avant quattro:

Audi slaví 25 let quattro i v ČR (3)
Audi slaví 25 let quattro i v ČR (3)
Audi slaví 25 let quattro i v ČR (3)


Atraktivní pětimístné kupé dlouhé 4404 mm mělo kompaktní rozvor délky 2524 mm a vyjíždělo na litých kolech rozměru 16“, která dodala společnost Fuchs. Audi quattro, jehož název vymyslel Walter Treser, otvíralo novou kapitolu automobilové konstrukce a bylo nadšeně přijato novináři i nejširší veřejností. Pětiválcový vzduchem chlazený turbomotor o objemu 2144 cm3 dával při maximálním plnicím tlaku výkon 147 kW/200 k, jeho točivý moment dosahoval hodnoty 285 Nm při 3500 min-1. Hmotnost Audi quattro činila 1290 kilogramů, z 0 na 100 km/h nový model zrychloval za 7,1 sekundy, jeho maximální rychlost přesahovala 220 km/h.


Systém quattro se prosadil na samý vrchol výrobního programu Audi, a to nejen díky vysokým výkonům, ale také prodejní cenou 49 900 německých marek. Navzdory této značné částce vylétla prodejní čísla raketovou rychlostí nahoru hned poté, co se v listopadu 1980 první vozy objevily v prodejnách. Během prvních dvou let výroby opustilo montážní linku továrny Audi v Ingolstadtu 2000 vozů Audi quattro. Prvních 400 modelů vyžadovaly homologační předpisy FIA pro zařazení Audi quattro do skupiny 4 světového soutěžního šampionátu.


„Původní quattro“ – Urquattro, jak dnes fanoušci tento výjimečný model nazývají, se vyrábělo až do roku 1991. Během tohoto období bylo vyrobeno 11 452 vozů. V průběhu let výroby se materiály interiéru průběžně měnily, došlo také k několika drobným technickým změnám. Větší modernizace Audi quattro proběhla na podzim 1987 a týkala se především centrálního diferenciálu Torsen a pětiválcového motoru, jehož objem se lehce zvětšil. Nová pohonná jednotka si uchovala svůj původní výkon 147 kW/200 k, ale točivý moment při nižších otáčkách se zvýšil. V roce 1989, po instalaci čtyřventilové hlavy válců, došlo ke zvýšení výkonu na 162 kW/220 k a současně vzrostla maximální rychlost na 230 km/h.


V roce 1984 se ve výrobním programu objevil unikátní model Audi quattro Sport s rozvorem zkráceným na pouhých 2204 mm a poháněný nově vyvinutým čtyřventilovým turbomotorem s hliníkovým blokem válců, jehož výkon činil 225 kW/306 k. Vozů, kterým se přezdívalo „krátké quattro“, se vyrobilo 224 kusů, což umožnilo homologaci pro rallye ve skupině B. Exkluzivitě tohoto modelu odpovídala i jeho prodejní cena: 203 850 německých marek.


Zítra ve čtvrtek 21. dubna 2005: Quattro a rallye.

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Kolo do auta nepatří aneb jak si nepokazit cyklovýlet/hqdefault.jpg">

Kolo do auta nepatří aneb jak si...

Pokud jste až dosud převáželi kolo uvnitř auta, je dobré vědět, že to není jen složitější než použití nosiče, ale i méně bezpečné. Naučte se proto kolo převážet chytře a...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Jaké auto si teď koupit kvůli emisím? Hybridy nebo plug-iny jsou u osobních vozů jistota

Jaké auto si teď koupit kvůli emisím?...

Jak se rozhodnout pro správný typ pohonu? Pro každého uživatele je dobré něco jiného. Pro osobní vozy jsou dnes ideální hybridy nebo plug-in hybridy, říká produktový manažer Toyota Václav...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Za 40 sekund zjistíte, jak se vyrábí nová CUPRA Formentorhttp://www.youtube.com/watch?v=pV2BkrWPMhY/hqdefault.jpg">

Za 40 sekund zjistíte, jak se vyrábí...

Na montážní lince výrobního závodu Martorell se něco změnilo: Poprvé se na ní objevují nové světlomety Matrix LED s charakteristickým světelným designem, který připomíná oči s motivem...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Co dělat po dopravní nehodě/hqdefault.jpg">

Co dělat po dopravní nehodě

Abyste jakoukoli dopravní nehodu mohli řešit s klidnou hlavou, je dobré vědět, jak v takových chvílích správně postupovat, případně kdy je nutné volat policii a jak správně komunikovat...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Naváže Štajf ve Španělsku na domácí úspěch?

Naváže Štajf ve Španělsku na domácí...

Evropský šampionát automobilových soutěží historických vozů se z České republiky přestěhuje o nadcházejícím víkendu do slunného Španělska. V jubilejním 15. ročníku Historic Rally of...