Velmi podrobná informace včetně technických dat a důsledků inovací a změn.
Největší ofenziva inovací v oblasti motorů v historii značky Mercedes-Benz vstoupí v roce 2017 do rozhodující fáze
Po novém vznětovém čtyřválci, uvedeném na jaře 2016, budou v následujícím roce debutovat hned čtyři další členové zcela nové řady motorů: vznětové i zážehové řadové šestiválce, nový zážehový čtyřválec a nový vidlicový osmiválec přeplňovaný dvěma turbodmychadly. Světovou premiéru zároveň oslaví progresivní technická řešení, mezi něž patří systém ISG (Integrierter Starter-Generator), elektrická síť s napětím 48 V a elektrické přídavné dmychadlo eZV (elektrischer Zusatzverdichter). Nastavení motorů pro jednotlivé typy vozidel probíhá ve velmi moderních zkušebnách rovněž nového Centra pro integraci pohonů AIZ (Antriebsintegrationszentrum) v Sindelfingenu.
Výkonnější, hospodárnější a čistší
– nová řada modulárních motorů Mercedes-Benz nabízí pro každé vozidlo ten správný pohon. Důsledná optimalizace technicky vyspělých motorů Mercedes-Benz hraje na cestě k trvale udržitelné mobilitě rozhodující roli. Jejich konstrukce musí být přitom také přizpůsobena všem aktuálním i budoucím požadavkům. Rozhodujícím faktorem úspěchu je přitom rozsáhlá elektrifikace hnacího řetězce.
Důsledně elektrifikován: nový zážehový řadový šestiválec M 256
Příkladem elektrifikace, včetně nové elektrické sítě s napětím 48 V, je nový zážehový řadový šestiválec M 256. Vynikající výkonovou charakteristiku bez prodlevy zaručuje nové, inteligentní přeplňování, mimo jiné s elektrickým přídavným dmychadlem eZV (elektrischer Zusatzverdichter), a systém ISG (Integrierter Starter-Generator) s integrovanou funkcí spouštěče a generátoru. ISG zajišťuje funkce hybridního pohonu, jako je podpora spalovacího motoru při akceleraci nebo rekuperace kinetické energie, a umožňuje snížení spotřeby paliva, které bylo dosud vyhrazeno vysokonapěťové hybridní technice. Sečteno a podtrženo, nový řadový šestiválec nabízí jízdní výkony osmiválce při mnohem nižší spotřebě paliva. Nový zážehový motor (interní kód: M 256) bude uveden na trh příští rok v nové třídě S.
Díky důsledné elektrifikaci odpadá řemenový rozvod pro pohon vedlejších agregátů
na čelní straně motoru, což zkracuje jeho délku. Úzká konstrukce vytváří společně s originálním oddělením sacích a výfukových ventilů prostor pro uložení systému dodatečného čištění výfukových plynů v blízkosti motoru. Elektrická síť s napětím 48 V zajišťuje napájení agregátů s vysokou spotřebou, jako je čerpadlo chladicí soustavy, kompresor klimatizace nebo systém ISG s integrovanou funkcí spouštěče a generátoru, který zároveň ukládá do akumulátorů energii, získávanou velmi účinnou rekuperací kinetické energie.
Dodatečným bonusem je nepřekonatelná kultivovanost běhu řadového šestiválce
Hodnoty výkonu a točivého momentu se budou pohybovat v oblasti současného osmiválce, tedy nad hranicí 300 kW (408 k) a 500 N.m. V porovnání s předchozím motorem V6 byly sníženy emise CO2 o cca 15 procent.
Nový motor má s 500 cm3 stejný zdvihový objem na válec jako v loňském roce představená řada prémiových vznětových motorů a řada zážehových čtyřválců.
Nejvýkonnější vznětový motor pro osobní vozy v historii Mercedesu: šestiválec OM 656
Šest válců v řadovém uspořádání má rovněž nový vrcholný člen řady prémiových vznětových motorů. Mezi originální prvky motoru OM 656 patří prostor pro spalovací proces, který je nově situovaný ve stupňovitém vybrání dna pístu, dvoustupňové přeplňování výfukovými turbodmychadly a poprvé použitý variabilní ventilový rozvod CAMTRONIC. Konstrukce se vyznačuje kombinací hliníkového bloku válců, ocelových pístů a zdokonalené povrchové úpravy pracovních ploch válců NANOSLIDE®. Navzdory výrazně vyššímu výkonu v porovnání s předchozím motorem OM 642 (více než 230 kW/313 k oproti 190 kW/258 k) spotřebuje nový motor o více než sedm procent méně paliva.
Nový vznětový šestiválec OM 656 je stejně jako již představený čtyřválec OM 654 koncipován pro splnění budoucí emisní legislativy (RDE – Real Driving Emissions)
Veškeré důležité komponenty pro efektivní snižování emisí jsou připevněny přímo k motoru
Integrovaný technický koncept, tvořený novým řešením spalovacího procesu ve stupňovitém vybrání dna pístu, dynamickou vícecestnou recirkulací výfukových plynů a systémem dodatečného čištění výfukových plynů, uloženým v blízkosti motoru, kombinovaný poprvé s variabilním ventilovým rozvodem, umožňuje další snížení spotřeby paliva při nejnižších emisích. Díky umístění v blízkosti motoru a tepelné izolaci má systém dodatečného čištění výfukových plynů nízké tepelné ztráty a nejpříznivější provozní podmínky. Tyto přednosti umocňuje systém proměnného časování výfukových ventilů CAMTRONIC, který podporuje zahřátí výfukového systému na provozní teplotu bez negativního vlivu na spotřebu paliva.
Počet válců podle potřeby: nový zážehový motor V8 Biturbo M 176
Nový motor s interním kódem M 176, přeplňovaný dvěma turbodmychadly, poskytuje dynamickou výkonovou charakteristiku v kombinaci s vysokou hospodárností. Díky tomu patří mezi nejhospodárnější zážehové jednotky V8 na světě. Mezi jeho mimořádné konstrukční rysy se řadí systém deaktivace válců při částečném zatížení a turbodmychadla uložená mezi řadami válců, uvnitř V. Nový motor V8 Biturbo poskytuje ze zdvihového objemu 3982 cm3 nejvyšší výkon více než 350 kW (476 k) a poskytuje maximální točivý moment cca 700 N.m od 2000 min-1. Nový motor má o více než 10 procent nižší spotřebu paliva než předchůdce s nejvyšším výkonem 335 kW (455 k). Nová poháněcí jednotka V8 s uvedenou technikou bude uvedena na trh příští rok v nové třídě S.
Za účelem snížení spotřeby paliva jsou v novém motoru M 176 při částečném zatížení zároveň deaktivovány čtyři válce, a to pomocí ventilového rozvodu CAMTRONIC. Díky tomu se snižují ztráty, vznikající při výměně plynů ve válcích, a zvyšuje se celková účinnost spalovacího procesu ve zbývajících čtyřech válcích, které pracují při vyšším zatížení.
Sportovní specifický výkon: nový zážehový čtyřválec M 264
Dvoulitrový čtyřválec se specifickým výkonem cca 100 kW/l je novou vrcholnou zážehovou jednotkou Mercedes-Benz se čtyřmi válci (interní kód: M 264), která proniká do oblastí výkonu, které byly dosud vyhrazeny šestiválcovým agregátům s větším zdvihovým objemem. Zároveň spotřebuje výrazně méně paliva než srovnatelný šestiválcový motor. Mezi mimořádné konstrukční znaky tohoto motoru patří výfukové turbodmychadlo „twin-scroll“, systém RSG, tvořený řemenem poháněným spouštěčem a generátorem s napětím 48 V, a elektrické čerpadlo chladicí soustavy, rovněž s napětím 48 V.
Systém RSG plní také následující funkce hybridního pohonu, což umožňuje snížení spotřeby paliva:
- Komfortní spuštění motoru a jeho uvedení do volnoběhu je téměř nezaznamenatelné
- Podpora spalovacího motoru při akceleraci do 2500 min-1
- Rekuperace s výkonem až 12,5 kW
- Změna zatížení: možnost provozu ve výhodné oblasti otáček a zatížení
- Setrvačná jízda s vypnutým motorem
Ve prospěch vysokého výkonu a spontánních reakcí motoru sází Mercedes-Benz při přeplňování tohoto motoru na techniku „twin-scroll“
Na rozdíl od běžných systémů jsou u výfukového turbodmychadla „twin-scroll“ spojeny dohromady výfukové kanály vždy dvou válců a vedeny sběrným potrubím s optimalizovaným prouděním. Tento koncept přeplňování umožňuje důsledným oddělením pulzujícího proudění z válců dosahovat vysoké hodnoty točivého momentu i v oblasti nízkých otáček při vysokém specifickém výkonu. Dalšími kroky pro zvyšování hospodárnosti jsou systém CAMTRONIC na straně sání a soubor opatření pro snížení třecích ztrát.
Ještě čistší: standardní filtr pevných částic pro zážehové motory
Pro další zvýšení ochrany životního prostředí sází Mercedes-Benz jako první výrobce na rozsáhlé použití filtrů pevných částic také u zážehových motorů. Po více než dvou letech praktických zkoušek s modelem S 500, které přinesly pozitivní výsledky, budou od roku 2017 vybavovány touto technikou také další varianty třídy S s novými zážehovými motory M 256 a M 176. Poté bude následovat její postupné zavádění do dalších modelových řad.
Filtr pevných částic pro zážehové motory snižuje emise jemných sazí. Jeho funkce je následující. Do systému filtru pevných částic jsou přiváděny výfukové plyny. Filtr má voštinovou strukturu se střídavě uzavřenými vstupními a výstupními kanály. Výfukové plyny jsou tak nuceny proudit skrz porézní stěnu filtru. Přitom dochází k odlučování sazí, přičemž filtr může být při odpovídajících provozních podmínkách opět plynule regenerován.
Nové Centrum pro integraci pohonů AIZ (Antriebsintegrationszentrum): nejmodernější zkušebny
Mercedes-Benz uvedl v létě 2016 s novým Centrem pro integraci pohonů AIZ (Antriebsintegrationszentrum) do provozu jedno z nejmodernějších zkušebních zařízení v automobilovém průmyslu. V celkem deseti zkušebnách vozidel v moderní, zcela nově postavené budově v Sindelfingenu probíhá mimo jiné optimalizace nastavení motoru a převodovky z hlediska komfortu, dynamiky a agility. Mezi technické skvosty patří zkušebny s velmi precizním měřením točivého momentu přímo na kolech vozidla nebo zkušebna s klimatickou komorou a simulací vysokých nadmořských výšek. V ní lze prostřednictvím podtlaku vytvořit podmínky, které odpovídají nadmořské výšce až 5000 metrů s teplotou až -30 °C, zatímco vozidlo je ve zcela automatickém provozu na válcové zkušebně.
V nové budově technického centra Mercedes-Benz Technology Center (MTC) v Sindelfingenu
- se nachází deset zkušeben pro vzájemnou optimalizaci vozidel a jejich hnacích řetězců. Při výstavbě bylo použito 16 800 m3 betonu, což odpovídá objemu pěti olympijských plaveckých bazénů. A k tomu navíc 2500 tun výztužné ocele. Při koncipování centra AIZ byl kladen velký důraz na rekuperaci energie. Díky tomu je 98 procent elektrické energie, získané brzděním ve zkušebních zařízeních, vraceno zpět do elektrické sítě a po dvě třetiny roku probíhá klimatizování zkušeben s energeticky neutrální bilancí, takže nedochází ke spotřebě energie ze společné sítě. Při trvalém provozu všech deseti zkušeben by navíc bylo možné zásobovat elektrickou energií přibližně 7500 domácností.
Rozšíření technického centra MTC (Mercedes-Benz Technology Center je hlavní sídlem celosvětového koncernového výzkumu a vývoje osobních vozů včetně designu)
Nové centrum pro integraci pohonů AIZ je součástí rozsáhlého rozšíření a opatření pro přestavbu technického centra Mercedes-Benz Technology Center (MTC) v Sindelfingenu. Do provozu byly již uvedeny nový jízdní simulátor, klimatické a aerodynamické tunely a technicky mimořádně vyspělý aeroakustický tunel. Do roku 2018 vznikne kromě toho také nejmodernější technické centrum pro bezpečnost vozidel, elektronické zkušební centrum a výpočetní centrum. Výpočetní centrum bude umístěno v horním podlaží budovy AIZ a bude přímo využívat elektrickou energii vyráběnou ve zkušebnách v přízemí k napájení a chlazení počítačů.
Nejdůležitější přednosti nové generace motorů Mercedes-Benz: výkonnější, hospodárnější a čistší
Nová řada modulárních motorů Mercedes-Benz stanovuje nová měřítka v oblastech výkonové charakteristiky, kultivovanosti běhu a hospodárnosti.
- Nová řada zážehových a vznětových motorů se 4, 6 a 8 válci má modulární konstrukci. Hlavními znaky nové řady motorů jsou jednotná rozteč válců 90 mm a stejná rozhraní k vozidlu, což umožňuje mj. moderní a flexibilní výrobu.
- Pro každé vozidlo lze pohon vhodně dimenzovat díky odstupňování nejmodernější techniky a možnosti elektrifikace od 12 V přes 48 V až po vysokonapěťové hybridní systémy s možností vnějšího nabíjení.
Mercedes-Benz investuje do ofenzivy v oblasti motorů cca 3 miliardy eur.
Představování nové řady motorů zahájil v roce 2016 vznětový čtyřválec OM 654 a v roce 2017 bude důsledně pokračovat následujícími agregáty:
- zážehovým řadovým šestiválcem M 256
- zážehovým řadovým čtyřválcem M 264
- zážehovým motorem V8 M 176
- vznětovým řadovým šestiválcem OM 656
V roce 2017 budou do sériové výroby uvedeny také četné další inovace:
- elektrické přídavné dmychadlo eZV
- systém ISG (Integrierter Starter-Generator) s integrovanou funkcí spouštěče a generátoru
- systém RSG (Riemengetriebener Starter-Generator) tvořený spouštěčem a generátorem poháněným řemenem
- elektrická soustava s napětím 48 V
- systém deaktivace válců
- filtr pevných částic pro zážehové motory
- zařízení pro čištění výfukových plynů v blízkosti motoru
- vstřikování nafty s tlakem 2500 barů
- CAMTRONIC u vznětového motoru (OM 656), u zážehového motoru V8 Biturbo (M 176) a zážehového čtyřválce (M 264)
Nové motory obdrží v roce 2017 nová třída S jako první vozidlo značky Mercedes-Benz
Optimalizace nastavení hnacího řetězce pro jednotlivé modely probíhá v nejmodernějších zkušebnách v novém Centru pro integraci pohonů AIZ (Antriebsintegrationszentrum) v Sindelfingenu. V něm jsou důsledně zdokonalována a vyvíjena také nová technická řešení a pohony pro budoucnost.
Nový zkušební cyklus WLTP: blíž k hodnotám spotřeby paliva v reálném provozu
V roce 2017 má být v automobilovém průmyslu zavedena nová metoda pro zjišťování spotřeby paliva a emisí. Nový cyklus WLTP (Worldwide Harmonized Light Vehicle Test Procedure) si klade za cíl celosvětovou harmonizaci zkušebních metod a má poskytovat výsledky testů, které budou věrněji odrážet hodnoty spotřeby paliva v reálném provozu než dosavadní kombinovaný cyklus EU, který byl schválen v roce 1992 a v roce 1996 zaveden Evropskou komisí.
Kombinovaný cyklus EU nahradil tzv. Euromix s jízdami konstantní rychlostí 90 a 120 km/h a poprvé zahrnoval přesně definované jízdní cykly, absolvované v normovaných a kalibrovaných zkušebnách. Jeho výhodou je porovnatelnost a reprodukovatelnost výsledků zkoušek všech výrobců a ve všech zkušebnách. A neměří se pouze spotřeba paliva, ale také emise, například oxidů dusíku nebo pevných částic. Teprve na základě toho bylo možné definovat zákonné limity.
Kombinovaný cyklus EU má však také řadu nevýhod.
Například vliv aerodynamiky osobního vozu – rozhodující faktor pro hospodárnost jízdy v reálném provozu mimo město – je při relativně nízkých rychlostech v kombinovaném cyklu EU nedostatečně zohledněn. Kombinovaný cyklus EU kromě toho neplatí na důležitých trzích mimo Evropu. Významné regiony, jako jsou USA/Kanada nebo Japonsko, mají své vlastní cykly, Čína má kromě kombinovaného cyklu EU ještě dodatečné metody měření. Pro globální výrobce automobilů z toho vyplývají enormní nároky na zkušební měření a vývoj, který má za následek velký počet technických variant stejného typu vozidla.
Mercedes-Benz na základě těchto důvodů od začátku podporuje snahy o zavedení zkušebního cyklu, který by věrněji odrážel realitu a platil pokud možno na celém světě.
WLTP v porovnání s kombinovaným cyklem EU:
Cyklus: WLTP/Kombinovaný cyklus EU
- Teplota motoru při spuštění: studený/studený
- Doba trvání cyklu min: 30/20
- Podíl stání vozidla %: 13/25
- Délka cyklu km: 23,5/11
- Průměrná rychlost km/h: 46,6/ 34
- Maximální rychlost km/h/: 131/120
- Průměrný výkon poháněcího ústrojí kW: 7/4
- Maximální výkon poháněcího ústrojí kW: 47/34
- Výbava na přání individuálního modelu: je zohledněna z hlediska hmotnosti, aerodynamiky, valivého odporu/pouze kola a pneumatiky
- Klimatizace: ne/ne
- Teplota při testu °C: 23/ 25 +/- 5
- Teplota při dodatečném testu EU °C: 14/-
- Hmotnost při testu: hmotnost vozidla plus reprezentativní užitečná hmotnost/kategorie setrvačné hmoty
Další změny v porovnání s kombinovaným cyklem EU v oblastech klimatizace před spuštěním motoru, jízdní odpory, hybridní pohony s možností vnějšího nabíjení
Meze jednotného cyklu: mezi lokálním a globálním zaměřením
WLTP věrněji odpovídá reálným podmínkám v silniční dopravě a nabízí přesnější zkušební metodu než aktuální kombinovaný cyklus EU.
Definuje jednoznačné parametry zkoušky a přispívá tím k přesnějším, konzistentnějším a opakovatelnějším výsledkům. S žádným normovaným cyklem však není možné kompletně pokrýt široký rozsah hodnot spotřeby paliva a emisí na celém světě. Příliš odlišné jsou například:
- klimatické podmínky mezi tropickým počasím v Asii a dlouhými zimami v Rusku. K tomu je nutné připočítat ještě sezonní výkyvy.
- dopravní situace a hustoty dopravy v největších metropolích v porovnání s dálnicemi nebo silnicemi s nízkou intenzitou dopravy.
- profily silnic od horských regionů ve Švýcarsku až po severoněmecké nížiny.
- vozidla – od jednoduchých malých vozů v Indii až po velká SUV a pick-upy.
- zvyklosti a temperament řidičů.
- používání vedlejších spotřebičů, jako jsou klimatizace nebo osvětlení.
V Evropě má být navíc zavedena metoda měření emisí během reálné jízdy – RDE (Real Driving Emissions)
Ta je značkou Mercedes-Benz rovněž aktivně podporována. Při tomto testu jsou měřeny emise během reálného provozu přenosnou měřicí technikou (Portable Emissions Measurement System, PEMS).
Snížení emisí CO2 osobních vozů Mercedes-Benz od roku 1995 na téměř polovinu
Evropská legislativa stanovuje ambiciozní cíle pro další snižování spotřeby paliva a emisí CO2 v silniční dopravě. Do roku 2020 mají klesnout průměrné flotilové emise u nových vozů na 95 g CO2/km (to odpovídá 4,0 l benzinu nebo 3,5 l nafty na 100 km) – měřeno v kombinovaném cyklu EU. Přepočet cílů z kombinovaného cyklu EU na budoucí platné cíle WLTP je v současnosti vypracováván pod vedením Evropské komise. Přitom platí zásada „comparable stringency“, což znamená, že zavedením WLTP nemá dojít ke zpřísnění cílů pro výrobce.
Mercedes-Benz je na dobré cestě
Během dvou desetiletí od roku 1995 klesla průměrná spotřeba paliva flotily osobních vozů z 9,2 l/100 km (230 g CO2 /km) na 5,0 l/100 km (125 g CO2/km), tedy téměř o polovinu.
Nejdůležitější odborné pojmy s důrazem na jejich význam a důsledky
Elektrická síť s napětím 48 V:
V porovnání s 12V předchůdcem nabízí při stejném proudu čtyřnásobný výkon a umožňuje elektrifikaci důležitých komponentů (např. kompresor klimatizace) nebo zavádění nových technických řešení (např. elektrické přídavné dmychadlo), a tím snižování spotřeby paliva. Nízkonapěťový systém přitom nevyžaduje dodatečná bezpečnostní opatření vysokonapěťové sítě.
Recirkulace výfukových plynů AGR (Abgasrückführung):
Na vznik oxidů dusíků (NOx) má primární vliv teplota spalování. Přiváděním inertního plynu jsou snižovány maximální teploty ve spalovacích prostorech, čímž je minimalizován vznik NOx. Takovým inertním plynem jsou například výfukové plyny, z nichž je malá část přiváděna zpět do spalovacích prostorů. Mercedes-Benz používá u motorů OM 654/656 vícecestný systém AGR. Jedná se o kombinaci nízkotlakého systému AGR (výfukové plyny jsou odváděny za systémem dodatečného čištění a přiváděny před výfukové turbodmychadlo) a vysokotlakého systému AGR (výfukové plyny jsou odváděny před turbínovým kolem turbodmychadla a systémem dodatečného čištění a přiváděny za chladičem stlačovaného vzduchu a škrticí klapkou). Díky tomu je za všech provozních podmínek snižováno množství jak oxidů dusíku, tak i pevných částic ve výfukových plynech již před čištěním výfukových plynů. Vícecestný systém AGR byl poprvé použit u motoru Mercedes-Benz OM 651 pro třídu A v modelech A 220 CDI/A 220 d.
„Brýlové“ honování:
Speciální mechanické opracování pracovních ploch vložek válců vytváří negativně zahloubené kontury do pracovních ploch válců. Za tím účelem je na místo později namontované hlavy válců přišroubován na blok válců nástroj, který svým vzhledem připomíná brýle. Jeho pomocí jsou zohledněny, resp. eliminovány případné drobné deformace válců před finální montáží, a to již během honování pracovních ploch válců.
Konstrukce „closed-deck“:
Horní plocha bloku válců je v oblasti kolem válců dalekosáhle uzavřená a její povrch přerušují pouze malé otvory pro chladicí kapalinu. Výhodou této konstrukce je vyšší tuhost horní partie bloku válců, což má pozitivní vliv na případné deformace jeho horní plochy, drobné deformace válců a na akustické vlastnosti.
Common rail:
Všechny spalovací prostory ve válcích vznětových motorů s přímým vstřikováním jsou zásobovány palivem ze společného rozdělovacího potrubí („common rail“). Ve vysokotlakém potrubí je trvale udržován tlak 2000 barů a více, nafta je odtud následně přiváděna ke vstřikovacím tryskám.
Štítek hospodárnosti:
V rámci nařízení o označování úrovně spotřeby energie osobních vozidel musí být od 1. prosince 2011 každý nový vůz označen příslušným informačním štítkem. Kategorie hospodárnosti a emisí CO2 jsou definovány v závislosti na hmotnosti vozidla. Legislativa za tím účelem stanovuje referenční hodnotu emisí CO2 pro každou hmotnost vozidla. Čím vyšší má automobil hmotnost, tím vyšší je referenční hodnota. Pro určení kategorie hospodárnosti se porovná skutečná hodnota emisí CO2 daného modelu s referenční hodnotou. Pokud emise CO2 přesně odpovídají referenční hodnotě, bude vozidlo zařazeno do kategorie hospodárnosti E. Kategorie hospodárnosti A+ až D jsou určeny pro vozidla, jejichž emise CO2 jsou nižší než referenční hodnota. Vozidla, jejichž emise CO2 výrazně převyšují referenční hodnotu, patří do kategorie hospodárnosti F nebo G.
Elektrické přídavné dmychadlo eZV (elektrischer Zusatzverdichter):
Součástí inteligentního systému přeplňování nového řadového zážehového šestiválce (M 256) je dmychadlo, jehož pohon zajišťuje elektrická síť s napětím 48 V a které vytváří plnicí tlak nezávisle na otáčkách a zatížení motoru. Dmychadlo eZV, v sériovém uspořádání s velkým výfukovým turbodmychadlem, zajišťuje vyváženou charakteristiku reakcí motoru ve všech oblastech otáček a eliminuje prodlevu vlastního turbodmychadla.
„Horké vnitřní V“:
Jedno nebo více turbodmychadel je u této konstrukce umístěno mezi řadami válců, uvnitř V, nikoli na vnějších stranách řad válců. Výhodou tohoto řešení jsou kompaktní konstrukce motoru, pozoruhodně bezprostřední reakce motoru a nízké emise výfukových plynů.
Filtr pevných částic:
Odstraňuje částice sazí z výfukových plynů s účinností přesahující 95 %. Částice sazí jsou ve filtru pevných částic zachycovány a cyklicky spalovány. Od roku 2017 bude Mercedes-Benz používat také filtr pevných částic pro zážehové motory.
Systém ISG (Integrierter Starter Generator) s integrovanou funkcí spouštěče a generátoru:
Systém ISG kombinuje v jednom elektrickém zařízení funkce spouštěče a alternátoru. Na rozdíl od RSG nejsou systémy ISG poháněny řemenem, nýbrž přímo od klikového hřídele, a jsou umístěny mezi motorem a převodovkou. ISG navíc umožňuje funkce hybridního pohonu, včetně podpory spalovacího motoru při akceleraci, rekuperace kinetické energie a funkce stop/start.
NANOSLIDE®:
Inovativní a ekonomická metoda společností Mercedes-Benz a Gebr. Haller GmbH pro snižování spotřeby paliva a emisí CO2 u technicky vyspělých spalovacích motorů. Vnitřní plochy válců v hliníkovém bloku motoru jsou opatřeny extrémně tenkou vrstvou s mimořádnou odolností vůči tření. Povrchová úprava NANOSLIDE® umožňuje snížit spotřebu paliva v řádu několika procent, protože zejména v oblasti částečného zatížení je až 25 procent energie z paliva vynakládáno na překonávání odporu tření uvnitř motoru.
Kombinovaný cyklus EU:
Kombinovaný cyklus EU, zavedený v polovině 90. let, je standardizované měření emisí na válcové zkušebně, trvající cca 20 minut, s přesně stanoveným pořadím fází s akcelerací a brzděním. Dvě třetiny doby je simulován městský provoz, jednu třetinu doby jízda mimo město. Spotřeba paliva je vypočtena ze zjištěného množství výfukových plynů. Cílem kombinovaného cyklu EU bylo definovat standard pro kontrolu dodržování limitů škodlivých emisí a umožnit porovnání spotřeby paliva vozidel různých výrobců.
Filtr pevných částic pro zážehové motory:
Snižuje emise pevných částic zejména u zážehových motorů s přímým vstřikováním. Mercedes-Benz jej používá od roku 2014 v modelu S 500.
Piezoelektrické vstřikování:
Vstřikovací soustava, jejíž vstřikovače jsou vybaveny keramickým prvkem. Tento systém využívá schopnost piezokeramiky změnit při působení elektrického napětí během nanosekund svou krystalickou strukturu, a tím i svou tloušťku. Piezoelektrické vstřikovače umožňují vstřikovat menší a přesněji dávkovatelná množství paliva při vysokých systémových tlacích a pracují až třikrát rychleji než elektromagnetické ventily.
RDE (Real Driving Emissions):
Měření výfukových plynů v reálném provozu na silnici. Za tím účelem jsou vozidla vybavena přenosnou měřicí technikou (Portable Emissions Measurement System, PEMS), která měří emise (např. oxidy dusíku) za jízdy.
Rekuperace:
Pohybová energie je prostřednictvím generátoru přeměňována na elektrickou (recuperare, latinsky získat zpět), například při brzdění nebo při setrvačné jízdě. Zpětně získávaná energie je ukládána do akumulátorů, aby byla k dispozici pro pozdější fáze akcelerace.
Systém RSG (Riemengetriebener Starter-Generator), řemenem poháněný spouštěč a generátor:
Kombinace spouštěče a generátoru, která je stejně jako běžné alternátory připevněna jako vnější agregát k motoru a poháněna řemenem od klikového hřídele.
Přesazení:
Konstrukce s přesazením podélné osy klikového hřídele vůči středové ose válců, přináší dvě výhody: snižuje boční síly pístů v okamžiku zážehu a umožňuje kompaktnější konstrukci bloku válců.
Stupňovité vybrání dna pístu:
Charakteristickým rysem pístů vznětových motorů s přímým vstřikováním je vybrání ve dně pístu, v němž dochází ke smísení vstřikovaného paliva a rozvířeného vzduchu. Tvar stupňovitého vybrání (místo běžného vybrání ve tvaru písmene omega) má řadu výhod, např. velmi dobré využití vzduchu pro dosažení nízkých emisí pevných částic a vyšší účinnosti díky vyšší rychlosti spalování. Vzhledem k jiným poměrům proudění ve spalovacím prostoru dochází u tohoto řešení k menšímu odvádění tepla stěnami válců a k rovnoměrnějšímu rozložení teploty v hlavě válců i menšímu zatížení velmi namáhané oblasti kolem sedel ventilů. Celkově z toho vyplývají menší tepelné ztráty ve stěnách, což rovněž přispívá ke zvýšení účinnosti.
Výfukové turbodmychadlo „twin-scroll“:
Od ostatních turbodmychadel se odlišuje jiným uspořádáním pouzdra turbíny a představuje alternativu konceptu přeplňování „bi-turbo“ se dvěma paralelně uspořádanými výfukovými turbodmychadly. Spirálové pouzdro turbíny „twin-scroll“ je rozděleno na dva paralelní kanály pro přívod výfukových plynů. Ve spojení s dvoukanálovým sběrným výfukovým potrubím umožňuje toto řešení oddělený přívod výfukových plynů k oběžnému kolu turbíny. Cílem je maximálně eliminovat vzájemně negativní vliv jednotlivých válců při výměně plynů ve válcích.
WLTP:
Nová globální testovací metoda (Worldwide harmonized Light vehicles Test Procedure) pro měření emisí a spotřeby paliva. Definice nového testu vychází z rozsáhlých reálných provozních dat ze všech regionů světa. Měření probíhá za účelem zajištění reprodukovatelnosti a porovnatelnosti za jasně definovaných podmínek na válcové zkušebně. Nový testovací cyklus se odlišuje od kombinovaného cyklu EU především dynamičtějšími jízdními profily s vyššími rychlostmi, delší ujetou vzdáleností i trváním testu a v závislosti na vozidlu specifickými okamžiky řazení. Velké změny zaznamenaly kromě toho také podmínky z hlediska teplot testu, zohlednění výbavy na přání, zjišťování jízdních odporů a hmotnosti testovaného vozidla. Cílem Evropské komise je zavedení WLTP od září 2017.
Milníky technického vývoje motorů – věděli jste, že…
- … metoda povrchové úpravy pracovních ploch válců NANOSLIDE® byla již několikrát oceněna? V letech 2014-2015 obdržela například Evropské ekologické ocenění v kategorii „Procesy“, v roce 2015 ocenění „Oscar of Invention“ amerického odborného časopisu „R&D Magazine“ a v roce 2013 „Zlatou olejovou kapku“ autoklubu KRAFTFAHRER-SCHUTZ e.V. (KS). V současnosti jsou vývojáři metody NANOSLIDE® Dr.-Ing. Patrick Izquierdo (Daimler AG), Dipl.-Ing. Manuel Michel (Daimler AG) a Dipl.-Ing. (FH) Bernd Zapf (Gebr. Heller Maschinenfabrik GmbH) nominováni na Německé ocenění za práci pro budoucnost.
- … v modelu 240 D 3.0 z roku 1974 oslavil světovou premiéru první vznětový pětiválec v sériově vyráběném osobním voze? Tento motor (OM 617) v předchůdci třídy E (W 115, resp. /8) je zároveň prvním pětiválcem pro osobní vozy. Jeho výkon byl 59 kW (80 k).
- … řízený trojčinný katalyzátor je u značky Mercedes-Benz standardem již 30 let? Na podzim 1986 se stal tento systém čištění výfukových plynů standardní výbavou všech modelů poháněných zážehovým motorem.
- … E 320 BlueTEC byl před deseti lety prvním osobním vozem se vznětovým motorem, registrovaným v Kalifornii? V roce 2006 byl na trh v USA uveden model, vybavený mimo jiné dodatečným katalyzátorem SCR, a o rok později byl jeho prodej zahájen v Evropě. V roce 2007 byly v USA uvedeny modely ML 320 BlueTEC, R 320 BlueTEC a GL 320 BlueTEC se vstřikováním AdBlue®.
- … tři sériově vyrobené vozy E 320 CDI stanovily v roce 2005 vytrvalostní rychlostní rekord s průměrnou rychlostí 224,823 km/h? Na okruhu v texaském Laredu ujely celkem 100 000 mil (160 934 kilometrů).
- … 300 SD (W 116) byl v roce 1977 prvním sériově vyráběným osobním vozem se vznětovým motorem přeplňovaným turbodmychadlem? S tímto zpočátku jen na severoamerických trzích nabízeným modelem začala zároveň éra vznětových motorů v luxusní třídě.
- … S 400 HYBRID byl v roce 2009 prvním vozidlem luxusní třídy s hybridním pohonem a zároveň prvním sériově vyráběným osobním vozem s lithium-iontovým akumulátorem?
- … první generace třídy C (W 202) se významně zasloužila o vývoj techniky vznětových motorů? Nejprve slavila v této modelové řadě světovou premiéru čtyřventilová technika ve vznětovém motoru pro osobní vozy (1993, OM 604/605). Pak následoval v roce 1995 s modelem C 250 Turbodiesel první přeplňovaný vznětový motor pro osobní vozy se čtyřventilovou technikou a chladičem stlačovaného vzduchu. A nakonec debutoval ve třídě C v roce 1997 vznětový motor se vstřikováním common rail (C 220 CDI).
- … 260 D z roku 1936 byl prvním sériově vyráběným osobním vozem na světě se vznětovým motorem? Čtyřválcový motor OM 138 byl odvozen z agregátu pro nákladní vozidla a poskytoval nejvyšší výkon 33 kW (45 k) ze zdvihového objemu 2,6 litru.
- … Mercedes-Benz dodával v roce 1985 v Kalifornii, jako první automobilová značka na světě, sedany se vznětovým motorem na přání s filtrem pevných částic?
- … Gottlieb Daimler a Carl Benz v roce 1886, nezávisle na sobě, vyvinuli zážehový motor na základě čtyřdobého principu, který vynalezl Nikolaus Otto? Od použití těchto agregátů v patentovaném motorovém voze Benz a Daimlerově motorovém kočáru prošel čtyřdobý zážehový motor jako zdroj hnací síly pro automobily bezpříkladným vývojem.
- … v roce 1990 skončila v osobních vozech Mercedes-Benz éra karburátorů? V roce 1990, na autosalonu v Turíně, představila značka s hvězdou model 190 E 1.8, poháněný motorem 1,8 litru se vstřikováním. Stalo se tak 36 let poté, co v modelu 300 SL oslavilo poprvé debut vstřikování benzinu u čtyřdobého motoru sériově vyráběného vozidla.
- … v roce 2002 představil Mercedes-Benz v modelu CLK 200 CGI revoluční generaci zážehových motorů s přímým vstřikováním benzinu „Stratified Charged Gasoline Injection“ (CGI) a spalováním vrstvené směsi? V roce 2006 představený model CLS 350 CGI posunul metodu vstřikování CGI na novou úroveň: čtyřdveřové kupé mělo první zážehový motor na světě s piezoelektrickým přímým vstřikováním, u něhož je proces spalování řízen rozprašováním paliva.
- … v roce 1995 slavily u značky Mercedes-Benz renesanci motory přeplňované mechanickým dmychadlem? Mechanické dmychadlo bylo použito nejprve u čtyřválcových motorů 2,3 litru pro třídu C, SLK a CLK. Již v roce 1921 představila společnost DMG (Daimler-Motoren-Gesellschaft) na autosalonu v Berlíně první osobní vůz na světě s motorem přeplňovaným mechanickým dmychadlem.
- … čtyřválcový motor OM 601 dostal v modelu Mercedes 190 (W 201) z roku 1983 přezdívku „Flüsterdiesel“, „šeptající diesel“? Agregát modelu 190 D (zdvihový objem dva litry, 53 kW/72 k) byl kompletně zapouzdřen, což snížilo hlučnost o polovinu.
Specializovaný servis a prodej vozů Mercedes Benz a AMG.
Servis, lakovna, klempírna, řešení pojistných událostí, financování Mercedes Benz a AMG.
Největší obchodní dům
automobilů v ČR
Motto AUTO JAROV zní: „Prodejem naše služby nekončí...”