Výtečný vstup Martina Kočiho a Lukáše Kostky s Citroënem DS3 R3T MAX do JWRC 2016 na Portugalské rally

Portugalská rally otevřela novou sezonu juniorských mistrovství světa v rally 2016 (JWRC).

1citrportb900

1portcitra901

Mezi jedenácti registrovanými posádkami

– se neztratila ani dvojice týmu Styllex motorsport Martin Koči – Lukáš Kostka. Po druhé etapě dokonce vedla, avšak po smolném závěru obsadila v JWRC (stejně jako v seriálu WRC3) druhé místo za Tempestinim. Celkově byla klasifikována na 24. příčce.

Zápolení posádky stáje Styllex motorsport v Portugalsku zahájil vydařený oficiální test

– po kterém vše směřovalo k ostrému klání. Košicko – zlínská dvojice vyrazila do závodu se startovním číslem 71. Na úvodní divácké speciálce na rallykrosové trati v Lousadě začala pátým časem, bylo ovšem jasné, že mnohem těžší překážky čekají na posádky na klasických šotolinových rychlostních zkouškách (celkem 19 RZ – 368 km).

Martin Koči šel do závodu s cílem zařadit se mezi juniorskou Top3 a to se mu dařilo

Po druhém času v RZ2 se posunul na stříbrnou příčku za Simona Tempestiniho a na této pozici setrval po celou první etapu. Prvotní náskok mladého Itala, startujícího s rumunskou licencí, se mu ovšem podařilo snížit na pouhé 2,4 sekundy (po RZ7, zajel 2x druhý a 3x třetí čas v hodnocení JWRC), bohužel podle představ mu nevyšly dva průjezdy divácké speciálky v Portu (na asfaltovém povrchu a kostkách, povinnost použít šotolinové gumy), po kterých se jeho ztráta na lídra JWRC zvýšila na 17,1 vteřiny.

„Do závodu jsme bohužel zvolili nevhodně pneumatiky. Pro dopolední sekci jsme vsadili na měkkou směs, což se neukázalo být optimální. Navíc Tempestini začal v úvodu opravdu rychle. Hodně to bylo o tom, jak kdo chtěl a dovolil si riskovat. My jsme v pátek začali obezřetněji a raději zrychlovali postupně. To se nám vyplatilo a brzy jsme byli Simonemu zase na dohled. Avšak v portských ulicích jsem byl možná až příliš opatrný a zase jsme nabrali nějakou ztrátu. Bohužel podobné testy nemám rád,“ přiznal Martin.

Košický jezdec však měl k dobru více než jednadvacet sekund na třetího Francouze Terryho Folba, téměř minutu a půl už ztrácel nejžhavější kandidát na portugalský vavřín Nor Ole Christian Veiby. „Pátek byl opravdu extrémní. Řada míst byla hodně rozbitých, zejména v druhých průjezdech. Velké spoustě kamenů jsme se raději vyhýbali, museli je objíždět,“ popsal panující podmínky jezdec stáje Styllex motorsport.

Druhý den Portugalské rally obsahoval šest dlouhých měřených testů

Kočimu s Kostkou patřil úvod dne. Se svým citroënem zajeli dva nejrychlejší časy, čímž se dostali do čela juniorské klasifikace. V polovině soutěže, po RZ12, měli více než čtyřicetisekundový náskok na druhého Folba, Tempestini po problémech s brzdami ztrácel 1:13 minuty.

V opakovaných průjezdech, na opět místy hodně rozbité trati, se Martin rozhodl zásadně neriskovat. Zajel dva druhé a třetí čas, čímž si udržel juniorské vedení. Tři nejrychlejší časy Tempestiniho ovšem avizovaly pro závěrečný den v JWRC pořádnou zápletku. Před posledním dnem měl Koči před Italem náskok 30,8 sekundy, třetí Folb zaostával o necelou minutu zpět.

V závěrečné etapě se bitva mezi jezdcem Styllexu motorsport a Tempestinim rozhořela naplno

Na 21 km dlouhé úvodní zkoušce Tempestini pořádně zatáhl a z náskoku ukrojil 17,5 sekundy. Za slabším Martinovým časem se však skrývalo poškození levého předního tlumiče, což se potvrdilo i na druhé zkoušce sekce, po které se Ital dostal do vedení. Bohužel harmonogram třetí etapy Portugalské rally postrádal před druhými průjezdy zastávku v servisní zóně, a tak museli Koči s Kostkou pokračovat se zmíněným handicapem i dále. Na Tempestiniho to samozřejmě nemohlo stačit, zezadu se na košického jezdce však tlačil i třetí Folb. Před závěrečnou zkouškou ztrácel rovných 18 sekund. Francouz byl na slavném testu Fafe rychlejší, ale na Martina s Lukášem najel jen 7,8 vteřiny. V týmu Styllex motorsport tak mohla propuknout nespoutaná radost z druhého místa…

Smolný závěr soutěže Martin Koči popsal:

„Hned na první ranní zkoušce, pár zatáček po startu jsme trefili menší kámen v koleji. Nevypadal tak velký, ale levý přední tlumič to nevydržel. Došlo k jeho poškození a vytečení náplně, což mělo zásadní vliv na jízdní vlastnosti citroënu. Jet s vytečeným tlumičem takovou porci kilometrů byl fakt boj,“

„Samozřejmě za situace, jak byl závod rozjetý, ztráta prvního místa mrzí, na druhou stranu jsme šli do závodu s cílem umístit se v Top3 a to jsme splnili. Těžce se na nás v závěru dotahoval i Folb, takže musíme být nakonec rádi, že jsme uhájili druhé místo mezi juniory. Proto jednoznačně v našem týmu převládá spokojenost. Je to určitě parádní start do sezony, která bude jistě hodně vyrovnaná,“ uzavřel portugalské hodnocení košický jezdec.

Šéf Gekonu Racing Tomáš Pletka, připravující pro Styllex motorsport vůz Citroën DS3 R3T MAX doplnil:

“Během soutěže jsme neměli s autem zásadní problém, mechanici prováděli jen běžnou údržbu. Také se nám vyhýbaly defekty. Pouze po jedné zkoušce došlo k poškození pneumatiky, kdy se separoval běhoun. Ale to bylo asi způsobeno vadou z výroby. Bohužel v závěru rally, na tratích s množstvím kamenů a děr, došlo k poškození tlumiče, což negativně ovlivnilo Martinovy časy a případný boj o vítězství. Přesto máme ze vstupu Martina a Lukáše do JWRC velkou radost a věříme, že kluci budou v Polsku pokračovat ve stejném duchu.”

V rychlém sledu se Martin Koči s Lukášem Kostkou představí na Rallye Český Krumlov (27. – 28. 5.), do JWRC se vrátí začátkem července v Polsku (1. – 3. 7., soutěž termínově koliduje s Rally Bohemia).

x  x  x

Výsledky Portugalské rally – JWRC (celkem bylo klasifikováno 10 dvojic z 11 na startu)

  1. Tempestini – Bernacchini (RO/I – Citroën DS3 R3T MAX) 4:29:35,7
  2. Koči – Kostka (SK/CZ –  Citroën DS3 R3T MAX) + 36,3
  3. Folb – Le Floch (F –  Citroën DS3 R3T MAX) + 46,5
  4. Dubert – Coria (F – Citroën DS3 R3T MAX) + 10:43,6
  5. Veiby –  (N –  Citroën DS3 R3T MAX) + 25:09,6
  6. Hauswald – Vilmot (F – Citroën DS3 R3T MAX) + 26:19,7

Autor: Tomáš Plachý

Počínání posádky stáje Styllex motorsport můžete v průběhu Portugalské rally sledovat na týmových informačních kanálech:

www.styllex.com

youtube: www.youtube.com/user/StyllexMotorsport

facebook: www.facebook.com/MartinKociFanClub, www.facebook.com/martin.koci.79

JWRC 2016

JWRC se seriál, kde mohou startovat pouze jezdci mladší 28 let (naozeni po 1. lednu 1987) s vozy Citroën DS3 R3T MAX. Letošní kalendář zahrnuje šest závodů a Portugalská rally byla úvodním kláním tohoto šampionátu (další závody – Polsko, Finsko, Německo, Korsika a Wales). Vítěz JWRC 2016 se v příští sezoně může těšit na starty s vozem Citroën DS3 R5 ve světovém seriálu WRC2.

Vizitka Martina Kočiho:

Narozen: 5. dubna 1993, bydliště: Košice, Slovenská republika

Martinova záliba v rally je úzce spjatá s otcem Michalem Kočim a strýcem Petrem, kteří Martina v jeho vášni odmalička aktivně podporovali. Martin začal v disciplíně minikáry, ale už jako šestiletý usedl za volant 125 ccm buggy Havel, jako devítiletý si osvojil jízdu v 250 ccm buggy Havel. Svoji kariéru v závodní buggy odstartoval jako třináctiletý v maďarském Nyiradu.

Martina ovšem lákaly automobilové soutěže, do kterých naskočil v roce 2009 v rámci českého seriálu Pohár mládeže. O rok později už Martin tento pohár opanoval a následně přeskočil z vozu Škoda Fabia N1 do Citroënu C2 R2 MAX, se kterým se zúčastnil podniků Citroën Racing Trophy CZ 2011. V roce 2012 se už objevil na třech závodech světového šampionátu (na Rally Acropolis zvítězil v hodnocení tř. 6). Přes účast ve světovém klání Ford Fiesta Trophy se Martin v sezoně 2014 objevil v juniorském šampionátu. S vozem Citroën DS3 R3T dominoval ve Finsku, v konečném hodnocení obsadil výtečné třetí místo. Loňské angažmá pod hlavičkou Peugeot Sportu Slovakia ve WRC2 nevyšlo Martinovi podle představ, proto se v letošním roce rozhodl opět navázat spolupráci se stájí Gekon Racing a zúčastnit se JWRC 2016.

Spolujezdec: Lukáš Kostka (27. března 1988)

Debut: Rally Vyškov 2010, WRC: Rally de France 2013.

STYLLEX MOTORSPORT s.r.o.

– je jednoznačně nejúspěšnějším teamem v historii slovenského rallysportu: posádky Styllex získaly celkem 8 titulů absolutních mistrů. Jako zatím jediný slovenský tým se Styllex Motorsport zúčastnil kompletního seriálu JWRC, kde Martin Koči získal ve 2014 bronz. A projekt výchovy a podpory mladých talentů přinesl teamu Styllex Motorsport další historické prvenství, protože jako jediný slovenský team vychoval člena „tovární“ posádky. V barvách teamu Škoda Motorsport totiž startoval spolujezdec Petr Starý z teamu Styllex. Více informací na:

www.styllex.com

Společnost GEKON RACING s.r.o.

– je pro ČR, Slovensko a Maďarsko výhradním distributorem náhradních dílů Citroën Racing pro vozy Citroën DS3 R5, DS3 R3T a DS3 R1B, včetně přestavbových kitů. Více informací o startech s vozy Citroën na: www.gekonracing.cz

www.citroenracingtrophy.cz

GEKON RACING s.r.o. oficiální distributor Citroen Racing pro ČR, Slovensko a Maďarsko:

Tomáš Pletka, tel.: +420 777 853 681, pletka@gekonracing.cz

 

KLÍČOVÉ CENTRUM

VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER

 

Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů

Kontakt:
KLÍČOVÉ CENTRUM H&B Group
Plzeň, Žatecká 138/8, PSČ 301 00
377 225 903
info@hbgroup.cz

Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.

SEAT – španělský temperament s německou technologií

 

Kontakt:
CARNOVA s.r.o.
Hněvkovského 603/81, 617 00 - Brno
543 420 720
brno@carnova.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - PALLAS a ÉTOILE: Nová označení pro auta DS

PALLAS a ÉTOILE: Nová označení pro...

V průběhu roku 2024 získají modely DS Automobiles novou, jednodušší strukturu nabídky, vycházející ze dvou verzí s označením PALLAS a ÉTOILE. Cílem je zajistit větší přehlednost a...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Průměrné emise CO2 nových automobilů v roce 2023 v Česku nepatrně klesly. Premiantem je Citroën

Průměrné emise CO2 nových automobilů...

V uplynulém roce si v oblasti osobních vozidel připsaly nejvíce registrací značky Škoda (35,0 %), Hyundai (9,1 %), Volkswagen (8,6 %), Toyota (7,9 %) a Kia (5,2 %). Jak je na tom český trh a...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Stellantis a Hype nasazují v Paříži první flotilu 50 bezbariérových taxíků na vodíkový pohon

Stellantis a Hype nasazují v Paříži...

Skupina Stellantis – první výrobce na světě, který uvedl na trh sériová užitková a osobní vozidla na vodíkový pohon – a Hype, nezávislý subjekt nabízející čistě vodíková řešení...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Koncepční bohyně zvítězila v anketě GQ CAR AWARDS 2023!

Koncepční bohyně zvítězila v anketě...

Koncepční vůz DS E-TENSE PERFORMANCE, navržený jako vysoce výkonná laboratoř, která má urychlit vývoj technologií pro další generace vozů DS Automobiles, získává nové ocenění v anketě...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Sláva na Hradě:  DS Automobiles a pak nový prezident

Sláva na Hradě: DS Automobiles a pak...

Pár dní před zvolením nové hlavy státu představila značka DS Automobiles na Pražském hradě své dva vrcholné modely, novou DS 7 E-TENSE 300 a limuzínu DS 9 E-TENSE 360. Modely mohli obdivovat...