S výrobou terénních vozidel započala Santana v roce 1956. Santana vždy zaujímala přední místo na trhu vozidel s pohonem 4×4. Technologický kontrakt se společností Suzuki způsobil zásadní změnu na evropském trhu terénních vozidel. Malé praktické automobily Suzuki s pohonem všech čtyř kol otevřely zážitky z jízdy v terénu široké veřejnosti při cenové dostupnosti.
Na počátku nového století představila Santana svůj nový model. Nová Santana se rodila do éry často přetechnizovaných a elektronikou přeplněných automobilů, trpících v náročných podmínkách provozu zvýšenou poruchovostí. V té době, kdy i tradiční výrobci terénních vozů zapomínají na zásady spolehlivé konstrukce při aplikaci módních trendů městských vozidel, kterým se prostě přidá pohon všech čtyř kol, přichází Santana na trh s výrobkem pro skutečné profesionály. S výrobkem, který se dostane všude, který má vysokou nosnost a vlastnosti při jízdě v terénu u jiných automobilů ne zcela běžné.
Toto všechno platí pro vozidla, která mají tradiční trvanlivost a spolehlivost značky Santana. Na celém světě se setkáte s vozidly Santana pracujícími v nejobtížnějších podmínkách, často přetíženými na dvojnásobek kapacity, v extrémních teplotách, s minimální údržbou, a když se podíváte na datum výroby, vyrazí vám to dech – ten automobil byl pravděpodobně vyroben předtím, než vy jste se narodili! Nová Santana se zrodila s tímto dědictvím. Vysoká míra odolnosti je její typickou vlastností.
Historický přehled
- 1955 Rok založení společnosti Metalurgica de Santa Ana – výrobce zemědělských strojů.
- 1958 Získané zkušenosti vedou k podpisu kontraktu na výrobu terénních automobilů s firmou Land Rover.
- 1962 Santana začíná vyvážet své výrobky do Afriky a Latinské Ameriky.
- 1967 Nový model Santana 1.300 je uveden na trh.
- 1968 Zákazníkům je nabízen pětidvéřový model a v následujícím roce i vojenská verze vozidla s výraznými inovacemi u obou výrobků.
- 1972 Přední světla jsou zabudována do karoserie a na vozidle jsou provedeny další úpravy.
- 1977 Na trh se dostávají nové šestiválcové benzinové a naftové motory Santana.
- 1978 Na trh je uveden nový model Santana 2.000 – skutečné terénní vozidlo s nosností 2 tuny.
- 1980 Představení civilní verze vojenského vozidla pod značkou Ligero.
- 1982 Model Cazorla s luxusním interiérem a nezvyklými doplňky.
- 1983 Ukončení spolupráce s firmou Land Rover; Santana zahajuje výrobu nové modelové řady 2.500 s podstatnými změnami ve srovnání s předchozími modely.
- 1986 Santana uzavírá kontrakt se Suzuki a vyrábí jejich malý automobil.
- 1991 Suzuki se stává majoritním akcionářem Santany a společnost je proto přejmenována na Santana Motor SA.
- 1994 Zahájení projektu M-300.
- 1995 Vláda provincie Andalucia přebírá vlastnictví společnosti Santana a kontrakt se Suzuki je rozšířen na další trhy a modely vozidel.
- 1998 Nové vedení společnosti představuje svůj strategický plán, zahrnující projekt vývoje nového vozidla pod kódovým označením PS-10. Koncept PS-10 byl představen na automobilovém veletrhu v Seville v roce 1999.
- 2002 Nová Santana je uvedena na trh.
Po ukončení výroby modelu Santana 2.500 se zdvihla vlna žádostí zákazníků i organizací, o pokračování v dodávkách takových vozidel. Zatímco na trhu převažoval zájem o vozidla s pohonem všech čtyř kol a vyšší mírou pohodlí, profesionálové je shledávali méně vhodné a žádali vozidla odolnější. Po uvážení těchto skutečností se rozhodlo představenstvo Santany v lednu 1998 dát zelenou projektu PS 10. Cílem tohoto projektu bylo vozidlo, které mělo splňovat požadavky profesionálů. Vozidlo, které stejně jako předchozí modely Santana, by bylo víceúčelové a spolehlivé a přitom mělo moderní prvky, vyžadované dnešními zákazníky. Bylo rozhodnuto ponechat základní tvary karoserie nezměněné, protože karoserie se osvědčila jako praktická a efektivní a je charakteristickým prvkem vozidel Santana již od padesátých let minulé ho století. Konstruktéři společnosti Santana, kteří mají rozsáhlé zkušenosti s návrhy odolných a trvanlivých vozidel, museli v případě projektu PS 10 řešit dva hlavní úkoly: zkonstruovat výkonné vozidlo, lepší než může nabídnout konkurence a přitom vytvořit pro řidiče i cestující pohodlný, ergonomicky upravený interiér. Základní zásadou projektového řešení je použití vojenských standardů pro civilní vozidla, která musí splňovat vysoké požadavky na trvanlivost za všech okolností (náročné jízdy v terénu, střídání více řidičů aj.). Konstrukční tým navrhl řadu inovativních řešení, která byla postupně prakticky ověřována a testována tak, aby konečná podoba vozidla představovala optimální kombinaci všech zvažovaných konstrukčních variant. Tak byly navrženy a vyrobeny prototypy, ověřeny v náročných zkouškách a až poté se přiblížila konečná fáze projektu: uvedení nového vozidla na trh!
Santana použila pro svůj nový výrobek všechny moderní technologie, které si trh žádá s tím, že hlavním cílem bylo vytvoření vozidla trvanlivého a spolehlivého za všech provozních podmínek. Proto na vozidle nenaleznete nic nadbytečného, co by mohlo být potenciálním slabým místem. Naopak mezi nezbytné prvky byly zahrnuty účinný systém větrání a topení a elektrické nastavování předních světel, které je nepostradatelné u vozidla, které může přepravovat náklad o hmotnosti až 1000 kg. Každá součást včetně jednotlivých šroubů byla posuzována z hlediska plnění přísných kritérií. Pokud se taková součást ukázala nadbytečná, byla vyřazena. Pokud hrozilo nebezpečí poškození nebo poruchy, byla součást zesílena.
Motor: Aby nová Santana mohla podávat požadované výkony, musí mít motor nejenom silný, ale i spolehlivý a robustní stejně jako celé vozidlo. Spolehlivost musí být vyšší než u jiných vozidel, čehož se mimo jiné dosahuje udržováním optimální pracovní teploty motoru i v extrémních podmínkách hlubokého mrazu nebo pouštních veder. Motor kromě toho musí mít nízkou spotřebu paliva, nízkou úroveň emisí a vynikající výkonové parametry.
Jedním z nejdůležitějších cílů projektu byla minimalizace nároků a nákladů na údržbu vozidla. Motor nové Santany musí mít jednoduchou údržbu a opravy; intervaly mezi předepsanými servisními zákroky musí být dostatečně dlouhé, aby prostoje vozidla byly minimální.
Při výběru pohonné jednotky se Santana obrátila na Iveco se žádostí o spolupráci při návrhu motoru. Výsledkem je speciální verze motoru, využívající nejmodernější technologie „Common Rail“ systému vstřikování paliva renomovaného výrobce Bosch. Motor dosahuje až 125 k při točivém momentu 275 Nm. Ačkoli tyto hodnoty nepřesahují hodnoty běžné u současných vozidel, překvapí jejich charakteristika. Konstrukční týmy obou spolupracujících společností navrhly motor, jehož výkonová charakteristika je téměř lineární a točivý moment téměř shodný v celém užitečném rozsahu otáček. Motor okamžitě reaguje na pohyb plynového pedálu; v celém pracovním rozsahu dodává maximální výkon a točivý moment bez jakýchkoli špiček či lokálních poklesů na charakteristikách.
Kdo se v nové Santaně projede, okamžitě pozná její značné přednosti. Unikátní výkonové a momentové charakteristiky se projevují v náročných provozních podmínkách; při zařazeném pátém převodovém stupni motor akceleruje z neobvykle nízkých otáček, a to i při plně naloženém vozidle. Dostatečný výkon a točivý moment v celém rozsahu provozních otáček motoru jsou zárukou plynulé jízdy za všech provozních podmínek. To se odráží v dlouhé životnosti pohonné jednotky vozidla. Je známo, že optimální pracovní teplota motoru prodlužuje jeho životnost a má vliv na výkon a spotřebu paliva. Toto je u motoru zajištěno neobvykle velkým chladičem s vysokým objemem chladící kapaliny. Ventilátor je poháněn řemenem, ale namísto běžné kluzné spojky, která je častým zdrojem poruch, používá Santana elektromagnetickou spojku, která umožňuje buď plné využití chladicí kapacity systému nebo okamžité odpojení pohonu ventilátoru. Použitý spolehlivý ozubený řemen lze snadno zkontrolovat i vyměnit. Taková údržba však není zpravidla aktuální, protože řemen vydrží 90 000 km. Pomocný pohonný řemen má životnost 30 000 km; i jeho výměna je snadná. Alternátor s maximálním proudem 90A dodává výkon až 1 300W, což je plně dostačující pro pohon nejrůznějšího příslušenství jako jsou přídavné světlomety, elektrický naviják aj. Po stránce emisí splňuje motor požadavky normy EURO 3.
Výkonná a robustní převodovka využívá hydraulicky ovládanou suchou kotoučovou spojku, pomocí které se přenáší výkon na pětistupňovou synchronizovanou převodovku s jednotlivými převodovými poměry stanovenými s ohledem na terénní použití vozidla, zejména v plně zatíženém stavu. Vozidlo může být vybaveno řadou volitelných nástrojů a mechanismů, které mohou pohánět vysoce výkonná hydraulická čerpadla, která lze připojit k převodovce. Santana zastává názor, že u nákladních vozidel, která mají daleko k závodním automobilům, nemá smyslu používat pohonu obou náprav při provozu na dobrých silnicích. Vozidlo Santana PS 10 je vybaveno odpojitelným pohonem přední nápravy, což vede ke snížení provozních nákladů při provozu po zpevněných cestách, kde obvykle stačí jedna poháněná náprava. Tam, kde je zapotřebí pohon 4×4, lze za jízdy bez rozpojení spojky přiřadit pohon přední nápravy. Při jízdě v náročném terénu nebo při velkém zatížení se využije terénní redukce. Přídavná redukční převodovka se ovládá klasicky vlastní řadící pákou.
Nová Santana má ocelový rám nové konstrukční generace. Samonosnou konstrukci, které dávají přednost jiní výrobci, konstruktéři Santany odmítají, protože chtějí dosáhnout delší životnosti vozidla při náročných provozních podmínkách. Rám je lehký a velmi trvanlivý. Na rámu byly provedeny zrychlené zkoušky životnosti spolu s počítačem řízenou analýzou namáhání. Zkouškami byla zjištěna slabá místa, která byla následně zesílena vhodně přivařenými výztuhami. Na místech styku rámu a karoserie jsou umístěny pryžové silentbloky, které tlumí přenos hluku, chvění a mechanická namáhání rámu i karoserie. Konstrukční řešení základního rámu nové Santany zajišťuje dlouhou životnost při náročných provozních podmínkách. Rám má na všech čtyřech rozích masivní závěsná zdvihací oka. Rám je rovněž opatřen robustním tažným hákem. Nová Santana má velkou palivovou nádrž (100 litrů), na kterou vozidlo ujede až 1 000 km.
Když jsou robustnost a spolehlivost klíčová slova projektu nové Santany, nabízí se okamžitě konstrukční řešení s tuhými nápravami a listovými pery. Tuhé nápravy jsou pro terénní vozidla výhodné robustní konstrukcí a neměnnou geometrií v závislosti na propružení nebo zatížení. Dnešní automobily, včetně terénních, však stále častěji používají podvozky „dálničního“ typu. Santana takové řešení – nezávislé zavěšení kol s vynutými pružinami nebo torzními tyčemi – nepokládá za vhodné pro vozidlo, které má jezdit každý den v obtížných terénních podmínkám a nákladem. Dlouhodobé zkušenosti v oblasti tlumičů umožnily výrobci realizovat systém dostatečně robustní, spolehlivý i účinný jak pro prázdné, tak plně zatížené vozidlo.
U většiny moderních vozidel se používá hřebenové řízení. Podle Santany je tento systém pro terénní vozidlo nevhodný. Při návrhu spolehlivého a výkonného systému řízení se Santana spojila se společností TRW. Výsledkem je převodka řízení s oběhem kuliček a hydraulickým posilovačem ZF. Dobré manévrovací vlastnosti dokumentuje poloměr otáčení 6,5m při třech otáčkách volantu. Celý systém řízení je ještě doplněn o výkonný tlumič řízení, který louží k eliminaci nežádoucích rozkmitů řízení vznikajících při překonávání terénních nerovností.
Brzdová soustava byla vyvinuta ve spolupráci s předním výrobcem v tomto oboru, firmou Lucas Girling. Na obou nápravách jsou použity kotoučové brzdy s vnitřním chlazením. Činná plocha brzdových destiček je 168 cm2. Soustava je vybavena zátěžovým regulátorem na zadní nápravě a posilovačem. K bezpečnému zastavení vozidla stačí na brzdový pedál vyvinout sílu odpovídající 12 kg. Parkovací brzda je bubnová. Aby byl její účinek co největší, nachází se na výstupu z přídavné převodovky k zadní nápravě, čímž se její účinek násobí stálým převodem nápravy.
Karosérie se stala předmětem značného úsilí konstruktérů, kteří řešili složitý úkol: vytvořit v zásadě nové vozidlo při uchování tradičního vzhledu. Veliké přední sklo přispívá k dobré viditelnosti všemi směry. Podlaha kabiny je rovná s redukovaným výstupkem pro tunel s převodovými mechanismy, takže sedadlo řidiče, volant a pedály mohou být v přirozenější vzájemné poloze. Karoserie je provedena celá z oceli, aby vydržela mechanické namáhání, rázy a aby byla umožněna její jednoduchá a levná oprava v případě havárie nebo poškození, vzniklého při použití vozidla v extrémních a nepřístupných terénech. Při konstrukci a výrobě karoserie byly použity nejmodernější technologické poznatky. Vrstvená střecha, vyrobená z polyesteru a sklolaminátu s vloženou tepelnou izolací, přispívá k udržování stálé vnitřní teploty v kabině bez ohledu na to, zda vozidlo jezdí v arktických nebo pouštních terénech. Čelní panel karoserie se zabudovanými čtyřmi světlomety je z plastické hmoty ABS. Halogenové žárovky zajišťují výbornou viditelnost, takže z hlediska bezpečnosti není pro řidič e rozdílu mezi denní a noční jízdou. Pomocí elektricky nastavitelných světlometů lze kompenzovat změny náklonu kabiny při různém zatížení nákladové ho prostoru.
Interiér nové Santany je výsledkem řady různých konstrukčních návrhů a prototypových zkoušek. Nic tam není nadbytečné a nic nezbytné ho nechybí. Vnitřek kabiny představuje optimální řešení, kde řidič nalezne standard běžný u moderních vozidel. Na palubní desce jsou všechny potřebné přístroje a ukazatele, přičemž se nijak neplýtvá prostorem. Ovládací přepínače jsou snadno přístupné a v optimální poloze. Samozřejmostí je dostatek odkládacích prostor. Použité materiály mají dlouhou životnost a snadnou údržbu. Výkonná topná a ventilační soustava dokáže po nastartování rychle vytopit celou kabinu. Ventilační soustava naopak dokáže přivádět dostatečné množství čerstvého vzduchu. Soustavu lze doplnit klimatizací.
Santana opět přichází na trh terénních automobilů s vozidlem, po kterém volají profesionálové. Nová Santana je neobyčejně praktické vozidlo s možností pružně reagovat na vaše různé potřeby; můžete dopravovat až 9 osob nebo náklad do 1 000 kg, resp. kombinovat dopravu osob a nákladu. Praktické rozměrné zadní dveře umožňují přepravu standardních euro-palet. Na silnicích dosahuje vozidlo rychlosti až 140 km/hod při dojezdu 1 000 km.
Základní cena Santany v pětimístném provedení je 680 000 Kč, v devítimístném 690 000 Kč.
Výhradní dovozce Santany v ČR i SR je firma Dajbych,s.r.o. v Plzni, Na Výsluní 33. telefon 377223535, mobil 721703595. Internetová prezentace firmy na http://www.dajbych.cz.
Po zapůjčení Santany k redakčnímu testu vás budeme rádi podrobně informovat o jejich provozních a jízdních vlastnostech.
Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.
SEAT – španělský temperament s německou technologií
Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.
SEAT – španělský temperament s německou technologií