Prvního čerpání AdBlue na čerpací stanici OMV Žešov u Prostějova proběhlo za velkého zájmu zástupce ministerstva životního prostředí České republiky, představitelů obou komor Parlamentu ČR, reprezentantů krajské i místní správy a významných zákazníků a obchodního partnerů OMV ČR.
Na první fotografii výdejový stojan s AdBlue v ČR na čerpací stanici OMV v Žešově u Prostějova s premiérovým zákazníkem, na prostřední fotografii GŘ OMV ČR Karel Slepicka při slavnostním přestřižení pásky a na třetí fotografii spolu s náměstkem ministerstva životního prostředí ČR Pavlem Labounkem slavnostně zahájují provoz prvního výdejního stojanu s AdBlue v ČR:



Síť čerpacích stanic OMV je první v České republice a ČR třetí zemí v Evropě, která je tento produkt motoristům schopna nabídnout. Evropské emisní normy výfukových plynů jsou již více než deset let evropskou realitou. Předepisují i limitní hodnoty exhalací pro nákladní vozidla a autobusy. Se současnou Euro 3 je nyní v platnosti třetí novela těchto předpisů. S platností Euro 4 od roku 2005 a Euro 5 od roku 2008 budou opět sníženy limitní hodnoty oxidu dusíku (NOx), oxidu uhelnatého (CO), uhlovodíků (HC) a pevných částic (PM). Aby byly tyto nové normy splněny, nepostačí pouze samotná opatření uvnitř motoru. Proto byla vyvinuta technologie SCR (selektivní katalytická redukce), při které katalyzátor v kombinaci s redukčním činitelem AdBlue snižuje všechny škodliviny současně. Technologie SCR pracuje tak, že ve výfukovém systému vozidla je instalován keramický katalyzátor, který v kombinaci s AdBlue přemění oxidy dusíku na neutrální dusík (přirozenou součást vzduchu) a vodu. AdBlue je netoxická a pro manipulaci snadná chemikálie, proto natankovat ji do nádrže je stejně snadné jako naplnit nádrž naftou. AdBlue společně s technologií SCR znamená nejen mnohem vyšší šetrnost k životnímu prostředí, ale i snížení spotřeby paliva až o 7 %. Provozovatelé vozidel splňujících normy Euro 4 a Euro 5 budou například platit nižší daň z vozidla a od příštího roku zaplatí méně za mýtné v Rakousku a Německu.
Boris Horák